Artikelen & denkstof
Docentprofessionalisering
Digitale geletterdheid | Barend legt uit
Digitale geletterdheid wordt in het onderwijs vaak gezien als een verzameling praktische vaardigheden. Maar volgens Barend Last is dat te beperkt. Focussen...
Lees meer
Docentprofessionalisering
Tien praktische tips voor zínvol digitaal onderwijs
‘Digitalisering in het onderwijs vraagt niet om méér technologie, maar om zínvolle keuzes.’ Volgens Robert Mol, auteur van Handboek Digitale didactiek ,...
Lees meer
Docentprofessionalisering
Hoe je taal inzet om burgerschapsdoelen te realiseren
Veel docenten vinden het lastig om burgerschapsdoelen in hun lessen te verwerken. In Lezen voor waarden – taal en burgerschap in de klas laten...
Lees meer
Docentprofessionalisering
Het vonkje in de collegezaal
Er zijn van die lessen die ‘als vanzelf’ lopen. De energie klopt, studenten haken aan, jij voelt betekenis én plezier. ‘Dat is precies waar we naartoe...
Lees meer
Docentprofessionalisering
Niet méér digitaal, maar zínvol digitaal
Digitalisering in het onderwijs vraagt niet om méér technologie, maar om zínvolle keuzes. Robert Mol benadrukt dat niet elk digitaal middel automatisch...
Lees meer
Docentprofessionalisering
7 tips voor meer leerenergie in de klas
Goed lesgeven voelt lichter als inhoud én contact kloppen. Met de 7 tips hieronder kun je direct starten: kleine handelingen die je vandaag nog probeert en...
Lees meer
Docentprofessionalisering
Flow herkennen en vergroten bij studenten
De sfeer in de klas kantelt soms in één moment: studenten zitten rechter, luisteren scherper, willen meedoen. Dat is flow: leren op de rand van je...
Lees meer
Docentprofessionalisering
Waarom controle motivatie doodt
‘Leren is van nature leuk. Maar we hebben een onderwijssysteem gebouwd dat studenten afleert om te willen leren.’ Onderwijswetenschapper Rob Martens pleit...
Lees meer
Docentprofessionalisering
Begeleiden van startende leraren begint bij de oplei...
Lerarentekorten vragen om creatieve oplossingen. In de praktijk betekent dat: stagiairs die tijdens hun opleiding al een aanstelling krijgen, en...
Lees meer
Docentprofessionalisering
Van zelfregulatie naar co-regulatie
In beleidsstukken en visiedocumenten wemelt het van termen als eigenaarschap en zelfregulerend leren. Het klinkt aantrekkelijk: de autonome student die...
Lees meer
Docentprofessionalisering
Motiveren zonder moeten - 5 tips
Motivatie is geen knop die je als docent omzet. Studenten zijn van nature nieuwsgierig en willen leren – als ze daarvoor de ruimte krijgen. Die ‘playful...
Lees meer
Docentprofessionalisering
Motiverende gesprekstechnieken voor in de les
Hoe kun je gesprekstechnieken inzetten om je studenten te motiveren? Veel docenten worstelen met ongemotiveerde studenten, maar volgens motivatie-expert...
Lees meer
Docentprofessionalisering
Toetsing 2.0 – Van presteren naar leren
Veel opleidingen zeggen het te willen: studenten de ruimte geven om te groeien, eigenaarschap stimuleren, leren belangrijker maken dan presteren. Maar...
Lees meer
Docentprofessionalisering
AI als e-bike voor auteurs
Barend Last ziet zichzelf niet als een groot voorvechter van AI, maar als iemand die graag nadenkt over hoe technologie schrijvers kan helpen. Als leraar,...
Lees meer
Docentprofessionalisering
Toetsing in tijden van AI: praktische tips
Sinds de opkomst van AI-tools zoals ChatGPT staat het toetslandschap in het onderwijs onder druk. Waar we voorheen regelmatig toetsten met een...
Lees meer
Docentprofessionalisering
Reflectiewijzer voor in de les
Vanaf dag één wil je studenten prikkelen tot reflectie. Om een reflectieve houding te ontwikkelen, moeten zij voortdurend blijven nadenken over hun eigen...
Lees meer
Docentprofessionalisering
Reflectiewandeling voor docenten
In het onderwijs razen de weken vaak voorbij. Vol lessen, gesprekken, deadlines, toetsweken, systemen en signalen. En ergens daartussen: jij, de docent....
Lees meer
Docentprofessionalisering
Reflecteren: een manier van zijn
Reflecteren is een term die je vaak hoort binnen het hbo en professionele ontwikkeling. Maar wat betekent het nu écht om te reflecteren? En waarom is het...
Lees meer
Docentprofessionalisering
Zo groeien studenten naar zelfregulatie: 7 tips
Zelfregulerend leren klinkt vaak als iets dat studenten volledig zelfstandig moeten kunnen. Maar leren is altijd een sociaal proces. Zelfregulerende...
Lees meer
Docentprofessionalisering
Barend legt uit - ChatGPT en andere taalmodellen
In het onderwijs krijgen we regelmatig te maken met lastige concepten, nieuwe ideeën of uitdagende technieken. Denk aan blended learning, smartphones in de...
Lees meer
Docentprofessionalisering
Barend legt uit: Prompt engineering
In het onderwijs krijgen we regelmatig te maken met lastige concepten, nieuwe ideeën of uitdagende technieken. Denk aan blended learning, smartphones in de...
Lees meer
Docentprofessionalisering
Barend legt uit: Blended leren
De wereld van onderwijs zit bomvol lastige concepten. Denk aan blended learning, synchroon en asynchroon leren of constructive alignment:...
Lees meer
Docentprofessionalisering
Barend legt uit: Smartphones in de klas
In het onderwijs krijgen we regelmatig te maken met lastige concepten, nieuwe ideeën of uitdagende technieken. Denk aan blended learning, smartphones in de...
Lees meer