Zeven quick wins die je lessen leuker en effectiever maken
In een klas waar écht geleerd wordt, is de sfeer zowel levendig als geconcentreerd. Zulke lessen ontstaan niet door meer theorie of meer uitleg, maar door kleine didactische keuzes die jij als docent op elk moment kunt maken. De Hoofd, Hart & Handen-aanpak van onderwijsontwikkelaars Sylvia Bronkhorst en Julika Verhoeven laat zien hoe krachtig en relatief eenvoudig dat soort keuzes zijn. Hieronder delen zij zeven praktische tips die meteen effect hebben in je klas.
1. Maak zelf de groepjes en doorbreek de bubbel
Laat studenten niet steeds met hun vrienden samenwerken. Als jij, en niet zijzelf, groepjes of duo’s maakt, doorbreek je vaste patronen. Dat kan eenvoudig via oldschool nummeren of speelser door iedereen te laten opstaan en een duo te laten vormen met iemand die ze die dag nog nauwelijks gesproken hebben. Steeds wisselende groepjes leveren studenten input op vanuit verschillende perspectieven, buiten hun eigen bubbel. Bovendien helpt het bij het creëren van meer binding in de groep, omdat iedereen zich gezien en gehoord voelt.
2. Doe zelf mee. Studenten volgen jouw voorbeeld
Studenten doen niet wat je zegt, ze doen wat jij doet. Doe daarom mee met je eigen werkvormen: die salespitch, het lagerhuisdebat, dat rollenspel, het onderzoek naar persoonlijke drijfveren of overtuigingen. Door zelf mee te doen laat je zien dat je onderdeel bent van het leerproces. Jij bekent kleur, en daardoor durven studenten dat ook. Als jij als docent meedoet met je eigen onderwijs verlaagt dat voor je studenten een drempel en verhoogt het hun betrokkenheid.
3. Maak werktijd expres nét te kort en houd de spanningsboog hoog
Geef opdrachten en overlegtijd die bewust iets te kort zijn. Dat klinkt contra-intuïtief, maar het werkt. De spanning blijft daardoor hoog en studenten blijven alert. Ze hebben het gevoel dat er méér in zat. Dat houdt ze nieuwsgierig en enthousiast, precies wat je wilt. De energie blijft hoog, de nieuwsgierigheid is gewekt en studenten zijn klaar voor verdieping of plenaire bespreking.
4. Laat studenten meebepalen hoe de les verloopt en vergroot hun autonomie
Bestaat je les uit meerdere onderdelen? Laat studenten dan de volgorde bepalen. Dit lijkt onbeduidend, maar het stimuleert hun eigenaarschap. Studenten voelen dat ze invloed hebben en ervaren daardoor meer betrokkenheid. Een gevoel van autonomie groeit door dit soort momenten waarop studenten zelf kunnen sturen.
5. Start met actie. Doen is het nieuwe denken
Begin je les eens zonder uitleg. Start met iets doen: een mini-rollenspel, een prototype bouwen, een stroomschema schetsen, een brainstorm op post-its, een kort experiment. Door meteen in beweging te komen ontstaat levendigheid in de les. Dingen gaan mis, dingen gaan goed, en precies dat levert een ervaring op waar je studenten op kunnen reflecteren en waaraan jij vervolgens theorie kunt koppelen.
6. Zet de toon vóór de les begint
Zorg dat je voorbereid bent en alles klaarstaat als je studenten binnenkomen: de PowerPoint staat klaar (bijvoorbeeld met ‘Welkom leuke jij’), het lokaal staat in de juiste opstelling, materialen liggen klaar en er klinkt muziek in de ruimte. Een goede voorbereiding geeft je studenten het gevoel dat ze welkom zijn. Dat gevoel van welkom geeft comfort en ontspanning. Dat veilige gevoel vormt de basis voor effectief leren.
7. Wissel structuur en vrijheid bewust af en creëer een fijne flow
De kracht van effectieve lessen zit in het ritme: de afwisseling tussen doen, denken, reflecteren, bespreken en verwerken. Een les waarin alles vaststaat verstikt. Een les waarin alles vrij is verzandt. Door duidelijke kaders te geven én ruimte voor eigen invulling voelen studenten zowel richting als autonomie. Afwisseling in tempo, intensiteit, rust en actie, werkvormen en samen of individueel brengt een lesdag in een fijne flow en houdt de energie hoog.
Tot slot: weinig moeite, veel plezier
Deze zeven quick wins vragen nauwelijks voorbereiding, maar leveren wel zichtbaar effect op: meer betrokkenheid, meer rust, meer interactie en meer eigenaarschap. Ze helpen je eenvoudig het ritme, de energie en het plezier in je les te brengen die horen bij leren met hoofd, hart en handen.
Ook interessant
Leren met Hoofd, Hart & Handen
Nieuwsgierig naar de Hoofd, Hart & Handen-aanpak? In Leren met Hoofd, Hart & handen lees je hoe deze onderwijsbenadering studenten in beweging brengt en persoonlijke groei stimuleert. Meer info >
Je studenten zijn meer dan hun hoofd
Docenten willen gemotiveerde en betrokken studenten, maar in de praktijk haken veel jongeren af. Volgens Sylvia Bronkhorst en Julika Verhoeven komt dat doordat onderwijs te veel op het hoofd focust. Lees interview >
Studenten aan het woord
Hoe ervaren studenten onderwijs dat verder gaat dan alleen kennisoverdracht? Drie studenten die les kregen volgens de Hoofd, Hart & Handen-aanpak vertellen hoe deze manier van leren hun studie én zelfbeeld veranderde. Wat eerst spannend voelde, groeide uit tot een waardevolle ervaring. Mini-interviews >