Artikelen & denkstof
Didactiek
Zeven quick wins die je lessen leuker en effectiever...
In een klas waar écht geleerd wordt, is de sfeer zowel levendig als geconcentreerd. Zulke lessen ontstaan niet door meer theorie of meer uitleg, maar door...
Lees meer
Didactiek
Je studenten zijn meer dan hun hoofd
Docenten willen gemotiveerde en betrokken studenten, maar in de praktijk haken veel jongeren af. Volgens Sylvia Bronkhorst en Julika Verhoeven komt dat...
Lees meer
Didactiek
Deze manier van leren heeft mijn horizon geopend — l...
Hoe ervaren studenten onderwijs dat verder gaat dan alleen kennis overdragen? Onderwijs dat hen laat bewegen, voelen, samenwerken en ontdekken? Drie...
Lees meer
Didactiek
Digitale geletterdheid | Barend legt uit
Digitale geletterdheid wordt in het onderwijs vaak gezien als een verzameling praktische vaardigheden. Maar volgens Barend Last is dat te beperkt. Focussen...
Lees meer
Didactiek
Tien praktische tips voor zínvol digitaal onderwijs
‘Digitalisering in het onderwijs vraagt niet om méér technologie, maar om zínvolle keuzes.’ Volgens Robert Mol, auteur van Handboek Digitale didactiek ,...
Lees meer
Didactiek
Het vonkje in de collegezaal
Er zijn van die lessen die ‘als vanzelf’ lopen. De energie klopt, studenten haken aan, jij voelt betekenis én plezier. ‘Dat is precies waar we naartoe...
Lees meer
Didactiek
Niet méér digitaal, maar zínvol digitaal
Digitalisering in het onderwijs vraagt niet om méér technologie, maar om zínvolle keuzes. Robert Mol benadrukt dat niet elk digitaal middel automatisch...
Lees meer
Didactiek
Flow herkennen en vergroten bij studenten
De sfeer in de klas kantelt soms in één moment: studenten zitten rechter, luisteren scherper, willen meedoen. Dat is flow: leren op de rand van je...
Lees meer
Didactiek
Genredidactiek voor effectief schrijfonderwijs in he...
Schrijven is een belangrijke vaardigheid in het mbo. Toch ervaren veel studenten schrijfonderwijs als lastig, en vinden docenten het uitdagend om...
Lees meer
Didactiek
Motiverende gesprekstechnieken voor in de les
Hoe kun je gesprekstechnieken inzetten om je studenten te motiveren? Veel docenten worstelen met ongemotiveerde studenten, maar volgens motivatie-expert...
Lees meer
Didactiek
Toetsing 2.0 – Van presteren naar leren
Veel opleidingen zeggen het te willen: studenten de ruimte geven om te groeien, eigenaarschap stimuleren, leren belangrijker maken dan presteren. Maar...
Lees meer
Didactiek
Toetsing in tijden van AI: praktische tips
Sinds de opkomst van AI-tools zoals ChatGPT staat het toetslandschap in het onderwijs onder druk. Waar we voorheen regelmatig toetsten met een...
Lees meer
Didactiek
Digitale vaardigheden: er valt nog veel winst te beh...
Kinderen zijn dol op technologie, maar weten ze ook hoe ze die kunnen gebruiken om informatie te verwerken en over te brengen? Digitaal vertellen is een...
Lees meer
Didactiek
BAREND LEGT UIT S02E06 | Leren beoordelen deel I
Als docent ben je constant bezig met het beoordelen van je leerlingen of studenten. Maar wat is dat eigenlijk, leren beoordelen? Waarom doen we het? En...
Lees meer
Didactiek
‘Ik zie dat jij iets nodig hebt’
Pedagogisch sensitieve leerkrachten weten echt verbinding te maken met leerlingen en zorgen voor een fijne sfeer in de klas. Volgens Anouke Bakx, auteur...
Lees meer
Didactiek
Zo groeien studenten naar zelfregulatie: 7 tips
Zelfregulerend leren klinkt vaak als iets dat studenten volledig zelfstandig moeten kunnen. Maar leren is altijd een sociaal proces. Zelfregulerende...
Lees meer
Didactiek
Barend legt uit: Evidence informed werken
In het onderwijs krijgen we regelmatig te maken met lastige concepten, nieuwe ideeën of uitdagende technieken. Denk aan blended learning, smartphones in de...
Lees meer
Didactiek
Barend legt uit: Blended leren
De wereld van onderwijs zit bomvol lastige concepten. Denk aan blended learning, synchroon en asynchroon leren of constructive alignment:...
Lees meer