Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Dossiers voor docenten
Hoger onderwijs Handboek voor leraren (4e editie)
Terug
Handboek voor leraren (4e editie)
Paperback + online leeromgeving
April 2025 | ISBN 9789046908839 | 4e druk | 460 blz.
59,95
In winkelwagen

Handboek voor leraren (4e editie)

Walter Geerts, René van Kralingen | Boom
Handboek voor leraren_ Walter Geerts_Rene van Kralingen_ 9789046908839
5% Studentenkorting
Als student krijg je korting bij aankoop van 2 of meer verschillende voorgeschreven Nederlandstalige hbo/wo-studieboeken. Lees meer
Paperback + online leeromgeving
April 2025 | ISBN 9789046908839 | 4e druk | 460 blz.
Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
59,95
In winkelwagen
Online boek + online leeromgeving (2 jaar geldig)
ISBN 3009010015650
Direct via e-mail
47,95
In winkelwagen
Docentexemplaar aanvragen
Voor docenten met een onderwijsaccount
 
Aanvragen
Inkijkexemplaar

Inkijkexemplaar_Handboek voor leraren_ Walter Geerts_Rene van Kralingen_ 9789046908839.pdf

Plaats op wensenlijst
OmschrijvingInhoudAuteur(s)Verschil met vorige editie
Omschrijving

Of je nu in opleiding bent tot leraar, aan het begin staat van je onderwijsloopbaan of al jaren ervaring hebt in het voortgezet- of beroepsonderwijs: Handboek voor leraren is de betrouwbare gids die je ondersteunt in elke fase van je professionele ontwikkeling. Gedegen kennis van didactiek, de doelgroep, het onderwijssysteem en bovenal inzicht in wie je wilt zijn als leraar helpt je om in het werkveld onmiddellijk en intuïtief juist te handelen.  

 

Inhoud 

De inhoud van het handboek is opgebouwd rond zes centrale rollen van de leraar: als pedagoog, didacticus, organisator, collega, onderzoeker en lid van de schoolgemeenschap. Elk hoofdstuk begint met leerdoelen en eindigt met opdrachten die uitnodigen tot reflectie, dialoog en toepassing in de praktijk. Theorie, praktijkvoorbeelden en opdrachten zijn logisch verbonden in een heldere, toegankelijke structuur.

 

Daarnaast is er ruime aandacht voor actuele thema’s zoals inclusief onderwijs, formatief handelen, schurende groepsgesprekken, diversiteit, differentiatie en professionele samenwerking. Dankzij deze opzet is het boek geschikt als naslagwerk én als leidraad voor leeractiviteiten en lesvoorbereiding. 

 

Online leeromgeving

Bij deze editie krijg je toegang tot een uitgebreide online leeromgeving op Boom Student, met aanvullend materiaal zoals: 

  • Een verklarende woordenlijst met begrippen uit het boek; 
  • Praktische instrumenten voor in de klas of tijdens de opleiding; 
  • Reflectievragen en stageopdrachten ter ondersteuning van de professionele ontwikkeling; 
  • Casuïstiek en lessuggesties voor verdieping en praktijkgericht werken; 
  • PowerPointpresentaties bij de hoofdstukken, handig voor lessen of presentaties; 
  • Videomateriaal dat thema’s uit het boek tot leven brengt; 
  • Verdiepende links naar relevante bronnen en artikelen. 

 

Voor wie 

Handboek voor leraren is bedoeld voor (aanstaande) leraren in het voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs. Het is geschikt voor studenten, zij-instromers, startende én ervaren docenten die hun vakmanschap willen versterken. 

Leraren over Handboek voor leraren
We vroegen enkele gebruikers van Handboek voor leraren naar hun ervaringen met het boek in de praktijk. Wat betekent het voor hun werk, hun ontwikkeling en hun studenten?

 

“Het handboek is onze dagelijkse basis – voor studenten, docenten en de opleiding als geheel.” - Lisette van de Pas, lerarenopleider

 

“Het boek neemt je mee zonder te oordelen. Het zegt niet: ‘hier moet je al zijn’, maar: ‘hier mag je naartoe groeien’.” - Nienke van Pelt, beginnend docent wiskunde

 

“Het handboek geeft herkenning én verdieping. Zelfs met jaren ervaring helpt het mij nog steeds om beter te worden in mijn vak.” - Sjoerd Hoekstra, ervaren leraar voortgezet onderwijs

Bekijk interviews
Inhoud

Inleiding 

 

DEEL A: Hoe onderwijs ik mijn leerlingen?

 

1 Hoe begin je met lesgeven en coachen leidend tot leren? 

1.1 Hoe creëer je een krachtige leeromgeving?

1.2 Wat is leren?

1.3 Hoe werkt het geheugen?

1.4 Hoe kun je coachen als leraar?

1.5 Reflectie, verdieping en onderzoeksresultaten

 

2 Hoe ontwerp je onderwijs?

2.1 Welke lesvoorbereidingsformats kun je inzetten?

2.2 Hoe krijg je de beginsituatie in beeld?

2.3 Hoe formuleer je goede leerdoelen?

2.4 Welke kennis van adolescenten is helpend in jouw klas?

2.5 Welke theorie wijst de weg bij differentiatie?

2.6 Reflectie, verdieping en onderzoeksresultaten

 

3 Hoe zet je werkvormen effectief in?

3.1 Welke fasen heeft het lesmodel directe instructie?

3.2 Wat maakt een les effectief?

3.3 Hoe vertel ik een verhaal?

3.4 Hoe dragen vragen bij aan het leerproces?

3.5 Welke werkvormen dragen bij aan samenwerkend leren?

3.6 Projecten begeleiden: hoe en wat?

3.7 Welke werkvormen zijn er nog meer?

3.8 Reflectie, verdieping en onderzoeksresultaten

 

4 Hoe houd je orde?

4.1 Hoe zet je de Roos van Leary in om te communiceren?

4.2 Hoe past Kounin in mijn klassenmanagement?

4.3 Hoe kom je tot een continu signaal?

4.4 Hoe laat je alertheid zien?

4.5 Hoe doe je aan overlappen?

4.6 Hoe kun je de klas erbij houden?

4.7 Hoe draag je bij aan leerlingverantwoordelijkheid?

4.8 Welke keuzes heb je bij conflicthantering?

4.9 Reflectie, verdieping en onderzoeksresultaten

 

5 Hoe toets en beoordeel je bij formatief lesgeven?

5.1 Hoe maak je vorderingen zichtbaar?

5.2 Hoe kun je formatieve feedback klassikaal organiseren?

5.3 Hoe zet je een taxonomie in om beter te toetsen?

5.4 Hoe kom je tot een adequate summatieve beoordeling?

5.5 Reflectie, verdieping en onderzoeksresultaten

 

6 Helpen leertheorieën jou bij het lesgeven?

6.1 Behaviorisme: wat is het belang van conditioneren?

6.2 Cognitivisme: wat is het belang van metacognitie?

6.3 Handelingspsychologie: wat is het belang van mentale handelingen?

6.4 Constructivistische leertheorie: wat zijn de kenmerken?

6.5 Illeris: wat is de essentie van zijn leertheorie?

6.6 Vaardigheden in de 21e eeuw?

6.7 Wat zijn de draden in het leerplan als spinnenweb?

6.8 Reflectie, verdieping en onderzoeksresultaten

 

DEEL B: Hoe kan ik effectief met groepen werken?

 

7 Hoe draag je bij aan positieve groepsvorming?

7.1 Wat maakt een groep prettig?

7.2 Wat zijn de individuele behoeften binnen een groep?

7.3 Hoe en wanneer kun je het groepsproces sturen?

7.4 Hoe breng je onderlinge verhoudingen in kaart?

7.5 Wat kun je doen tegen pesten?

7.6 Reflectie, verdieping en onderzoeksresultaten

 

8 Hoe maak je passend onderwijs inclusiever?

8.1 Wat zijn bouwstenen voor een inclusieve visie?

8.2 Welke adviezen passen bij bepaalde leerlingen?

8.3 Wat helpt om planmatig te begeleiden?

8.4 Hoe ziet de schoolorganisatie eruit?

8.5 Reflectie, verdieping en onderzoeksresultaten

 

9 Hoe voer je gesprekken op school?

9.1 Wat is de opbouw en het niveau van een gesprek?

9.2 Wat zijn de gespreksinterventies?

9.3 Hoe communiceer je met verschillende gesprekspartners?

9.4 Tips bij vier specifieke gespreksvormen

9.5 Wat is helpend bij leerlingen met verlieservaringen?

9.6 Reflectie, verdieping en onderzoeksresultaten

 

DEEL C: Hoe ziet mijn school eruit?

 

10 Waarom is elke school anders?

10.1 Waartoe dient ons onderwijsstelsel?

10.2 Welke kwesties spelen er op scholen?

10.3 Hoe kun je motivatie bevorderen?

10.4 Uit welke onderwijsconcepten kun je kiezen?

10.5 Wat bieden profielscholen aan extra’s?

10.6 Herken je de cultuur en structuur van scholen?

10.7 Reflectie, verdieping en onderzoeksresultaten

 

11 Hoe ga je om met diversiteit in klassen en buurten?

11.1 Hoe bevorder je inclusiviteit?

11.2 Hoe werk je samen met leerlingen en ouders?

11.3 Wat zijn de risico’s van beeldvorming?

11.4 Hoe benut je interculturele communicatie?

11.5 Hoe bevorder je kansen in het onderwijs?

11.6 Reflectie, verdieping en onderzoeksresultaten

 

DEEL D: Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?

 

12 Hoe word je een goede leraar?

12.1 Wat wordt er van je gevraagd als leraar?

12.2 Hoe gebruik je reflectie als leermiddel?

12.3 Hoe vind je balans in jouw werk?

12.4 Reflectie, verdieping en onderzoeksresultaten

 

DEEL E: Hoe geef ik mijn onderwijs vorm in het voortgezet of het

beroepsonderwijs?

 

13 Kies je als docent voor het voortgezet of het beroepsonderwijs?

13.1 Wat maakt het vmbo voorbereidend?

13.2 Wat maakt de havo en het vwo algemeen vormend?

13.3 Wat maakt het mbo beroepsgericht?

13.4 Reflectie, verdieping en onderzoeksresultaten

 

Literatuur

 

Register

 

Dankwoord

 

Over de auteurs

Verschil met vorige editie

Deze herziene editie sluit nog beter aan bij de praktijk en de actuele ontwikkelingen binnen het onderwijs. De inhoud is vernieuwd, verrijkt en didactisch versterkt. Belangrijke vernieuwingen op een rij: 

 

  • Nieuwe thema’s zoals formatief handelen, inclusief onderwijs, schurende groepsgesprekken en diversiteit in de klas. 
  • Meer aandacht voor actuele onderwerpen, waaronder digitale geletterdheid en burgerschap. 
  • Sterkere koppeling met de bekwaamheidseisen, zodat het boek naadloos aansluit bij de leeruitkomsten van de lerarenopleiding. 
  • Nieuwe reflectievragen, casussen en opdrachten om theorie direct te koppelen aan de praktijk. 
  • Verrijkt online lesmateriaal via Boom Student, met o.a. PowerPoints, video’s, praktische tools en lessuggesties. 
Auteur(s)
Portret Walter Geerts
Walter Geerts
Walter Geerts is ervaren lerarenopleider en auteur van diverse onderwijsuitgaven. Walter Geerts, werkzaam bij NHL Stenden Hogeschool, is bovendien medeauteur van het project Didiclass en is een van...
Lees meer
Portret René van Kralingen
René van Kralingen
René van Kralingen heeft als docent in het vmbo, mbo, hbo en universitair onderwijs gewerkt. Hij studeerde werktuigbouwkunde aan de Pedagogisch Technische Hogeschool (PTH) en onderwijskunde aan de ...
Lees meer

Walter en René over Handboek voor leraren

Wij gaan samen verder

Boom en Coutinho gaan samen verder. Door deze samenwerking bundelen we krachten voor betaalbare, toegankelijke en digitale leermiddelen.

Lees meer

Ook interessant

Geïntegreerd pedagogisch handelen

Geïntegreerd pedagogisch handelen

Jeroen Onstenk
38,95
Bestellen
Onderzoekend vermogen ontwikkelen tijdens je lerarenopleiding_Lisette Munneke, Jeroen Rozendaal_9789024441969

Onderzoekend vermogen ontwikkelen tijdens je lerarenopleiding

Lisette Munneke, Jeroen Rozendaal, Lidewij van Katwijk
36,50
Bestellen
Basisboek Lesson Study in de lerarenopleiding_Carien Bakker, Catherine van Beuningen_9789024441945

Basisboek Lesson Study in de lerarenopleiding

Carien Bakker, Catherine van Beuningen, Tom Coenen, Jantien Gerdes, Sui Lin Goei, Deniz Haydar, Michiel van Harskamp, Anne Khaled, Dubravka Knezic, Gerrit Roorda, Willemijn Schot, Nellie Verhoef, Siebrich de Vries, Martijn Willemse
32,75
Bestellen

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg