Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Middelbaar beroepsonderwijs
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Primair onderwijs
  • Boeken
    • Alle boeken
    • Taal - dyslexie
    • Rekenen - dyscalculie
    • Schrijven
    • Didactiek
    • Digitale geletterdheid
    • Gedrag
    • Hoogbegaafdheid
    • Leren leren
    • NT2
    • Nieuw
    • Acties
    • Verwacht
    • In de klas-serie
  • Voor in de klas
    • De Leeswoordenlijst
    • Hanenpoten
    • Mediawijsheid - Leefstijl
    • NT2
    • EigenwijzR
    • Inzichtelijk Onderwijs
  • Toetsen
    • Verwachten
      • Alle verwachtingstesten
      • Leermotivatie
      • Leerpotentie
      • Intelligentie
      • Leerstrategieën
    • Volgen
      • Alle Boom LVS-toetsen
      • Technisch Lezen
      • Begrijpend Lezen
      • Spelling
      • Rekenen-Wiskunde
      • Kleuters
    • Verdiepen
      • Alle verdiepende toetsen
      • Taal en lezen - CB&WL
      • Spelling - PI-dictee
      • Rekenen - TTA
      • Rekenen - NDS
    • Diagnostiek
      • Alle tests/vragenlijsten
      • Angst en trauma's
      • Dyscalculie
      • Dyslexie
      • Executieve functies
      • Persoonlijkheid
      • Sociaal gedrag
      • Spraak
  • Boom LVS
    • Alles over het Boom LVS
    • Kennisbank
    • Nieuwkomers
    • Veelgestelde vragen
  • Boom testcentrum
  • Voor de leerkracht
    • Trainingen
    • Webinars
    • Normeringsonderzoeken
    • Artikelen
    • Nieuws
    • Agenda
Primair onderwijs Toetsen Volgen Rekenen-Wiskunde Boom LVS Rekenen-Wiskunde
Boom LVS Rekenen-Wiskunde

Boom LVS Rekenen-Wiskunde

Joep van Vugt, Teije de Vos, Marisca Milikowski, Rob Milikowski | Boom

De LVS-toets Rekenen-Wiskunde is een weinig talige rekentoets waarmee je het rekenniveau van je leerlingen bepaalt. De toets is bedoeld voor leerlingen in het basisonderwijs van groep 3 tot en met 8.

  • Pure sommen
  • In één lesuur af te nemen
  • Direct zelf scoren en normeren
  • Inclusief verdiepende analyse
Producten Over de toets Afname Scoren & normeren Rapportage Downloads Veelgestelde vragen Wijzigingen
Producten
Boom LVS Rekenen-Wiskunde | Basisset

Boom LVS Rekenen-Wiskunde | Basisset

Joep van Vugt, Teije de Vos, Marisca Milikowski, Rob Milikowski | Boom

In de basisset van de Boom LVS-toets Rekenen-Wiskunde vind je alle materialen om de toets af te nemen bij jouw leerlingen.

Meer
Basisset
November 2019 | ISBN 9789024404698
Levertijd 2-5 werkdagen
Dit artikel is alleen te bestellen met een zakelijk account
588,00
In winkelwagen
Plaats op wensenlijst

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Boom LVS Rekenen-Wiskunde | Toetsboekjes

Boom LVS Rekenen-Wiskunde | Toetsboekjes

Teije de Vos, Marisca Milikowski | Boom

In de toetsboekjes van de Boom LVS-toets Rekenen-Wiskunde staan de opgaven die de leerlingen moeten maken. Je gebruikt per leerling één toetsboekje dat de hele schoolcarrière van de leerling mee gaat. 

Meer
5 reguliere toetsboekjes
Oktober 2019 | ISBN 9789024430994
Levertijd 2-5 werkdagen
Dit artikel is alleen te bestellen met een zakelijk account
57,50
In winkelwagen
5 vergrote toetsboekjes
Juli 2021 | ISBN 9789024445905 | 01.01 | 44 blz.
Levertijd 2-5 werkdagen
Dit artikel is alleen te bestellen met een zakelijk account
96,50
In winkelwagen
Plaats op wensenlijst

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Boom LVS Rekenen-Wiskunde | Vergrote toetsboekjes

Boom LVS Rekenen-Wiskunde | Vergrote toetsboekjes

Joep van Vugt, Teije de Vos, Marisca Milikowski, Rob Milikowski | Boom
Met de LVS-toets Rekenen-Wiskunde bepaal je het vaardigheidsniveau van jouw leerlingen op het gebied van rekenen-wiskunde met een genormeerd instrument. Met de toets volg je methodeonafhankelijk, s... Meer
5 vergrote toetsboekjes
Juli 2021 | ISBN 9789024445905 | 01.01 | 44 blz.
Levertijd 2-5 werkdagen
Dit artikel is alleen te bestellen met een zakelijk account
96,50
In winkelwagen
Plaats op wensenlijst

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Boom LVS | Credits om te normeren

Boom LVS | Credits om te normeren

LET OP: Boom LVS credits kun je niet gebruiken voor het PI- dictee

Boom
Heb je geen abonnement op het Boom LVS? Dan kun je met dit product de volgtoetsen van het Boom LVS 50 keer normeren, rapporteren en analyseren in ons online platform, het het Boom testcentrum. Na ... Meer
Credits om 50 keer te normeren
Januari 2014 | ISBN 0812400SVT
Direct via e-mail
Dit artikel is alleen te bestellen met een zakelijk account
50,25
In winkelwagen
Plaats op wensenlijst

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Over de toets

Informatie over Boom LVS Rekenen-Wiskunde

Doelgroep: groep 3 tot en met 8 van het basisonderwijs.

Meetpretentie: rekenvaardigheid.

Materiaal: een toetsboekje met de opgaven voor groep 3 t/m 8 dat de hele schoolcarrière van de leerling meegaat. Er is een antwoordenboekje met de juiste antwoorden; in het scoreboekje noteer je hoeveel goede antwoorden de leerling gegeven heeft.

Beoordeling Expertgroep: de Expertgroep Toetsen PO heeft de LVS-toets Rekenen-Wiskunde positief beoordeeld. De complete beoordeling vind je op de site van de Expertgroep. Je kunt de toets inzetten om te voldoen aan de wettelijke verplichting tot gebruik van een leerling- en onderwijsvolgsysteem.

Doel van de toets

Met de Boom LVS-toets Rekenen-Wiskunde bepaal je het vaardigheidsniveau van jouw leerlingen op het gebied van rekenen-wiskunde met een genormeerd instrument. Met de toets volg je methodeonafhankelijk, systematisch en betrouwbaar de ontwikkeling van jouw leerlingen van groep 3 tot en met 8 op het gebied van rekenen-wiskunde. De 'zwakke plekken' in de rekenvaardigheid signaleer je hierdoor tijdig om je onderwijsaanbod daar optimaal op te kunnen afstemmen. 


Wat meet de toets?

De toets meet de rekenvaardigheid van de leerling. Daarbij wordt een minimaal

beroep gedaan op de taalvaardigheid van de leerling door het brede scala aan rekenopgaven zo ‘kaal’ mogelijk te presenteren. De toets meet dus daadwerkelijk de rekenvaardigheid van de leerling en niet de leesvaardigheid.

Wat laat de toets je zien?

De toets laat je zien op welk vaardigheidsniveau de leerling of klas zich op het gebied van rekenenwiskunde bevindt én hoe het zich ontwikkelt. Je vergelijkt de leerling of klas met zichzelf (op basis van didactische leeftijd en eerdere toetsmomenten) of met andere leerlingen (aan de hand van een representatieve landelijke normering). Na systematisch afnemen op groepsniveau geeft de toets je ook inzicht in de opbrengsten van het rekenonderwijs. Vanaf groep 6 geeft de toets een indicatie van het referentieniveau dat de leerling kan bereiken.

Gebruik je nog de SVT Rekenen-Wiskunde?

En heb je extra toetsboekjes nodig? Neem dan contact op met onze Klantenservice: (020) 524 45 14; klantenservice@boomtestonderwijs.nl. 

 

Let op! De Boom LVS-toets Rekenen-Wiskunde is een nieuwe toets; de toetsboekjes van deze toets zijn niet te gebruiken in combinatie met de SVT Rekenen-Wiskunde.

Afname

Informatie over de afname

Wijze van afnemen: op papier en digitaal | klassikaal en individueel

Duur afname: één lesuur (50 minuten) volstaat. Leerlingen mogen er echter 'zolang aan werken als ze willen' (jouw inschatting). 

Aantal opgaven per groep: 
groep 3: 10 opgaven (met 58 subopgaven); groep 4: 9 (40); groep 5: 11 (49); groep 6: 9 (57); groep 7: 11 (48); groep 8: 9 (42).

Afname door: leerkracht, intern begeleider of remedial teacher

Kies zelf het best passende afnamemoment

De Boom LVS-toets Rekenen-Wiskunde is, zoals dat heet, continu genormeerd. Dit betekent dat je de toets vanaf november groep 3, tot en met juni/juli groep 8 in elke maand van het schooljaar kunt afnemen.

 

Voor een betrouwbare toetsafname gebruik je de instructiekaart die in de basisset van de toets zit. 

 

Scoren & normeren

Informatie over het scoren en normeren

Scoring door: leerkracht, intern begeleider of remedial teacher

Duur scoring en normering: 3-5 minuten per leerling (normering via het Boom testcentrum; UWLR-koppeling met ParnasSys en School OAS)

Normen: percentielscore, niveau I-V en A-E, DLE, vaardigheidsscore (met 90%-betrouwbaarheidsinterval). Vanaf groep 6 wordt ook het referentieniveau gerapporteerd. Vanaf groep 6 wordt de indicatie referentieniveau eind groep 8 op het groepsrapport gerapporteerd.

Diagnostische analyse: gratis na normering in het Boom testcentrum

 

Bekijk de afnamemogelijkheden van de Boom LVS-toets Rekenen-Wiskunde.

Scoor en normeer eenvoudig in het Boom testcentrum

Het normeren, rapporteren en analyseren doe je in het Boom testcentrum, het online testplatform van Boom. Heb je de toets vergeleken met de juiste antwoorden? Vul dan de scores in in het Boom testcentrum. Vervolgens krijg je de genormeerde scores, het referentieniveau, persoonlijke groeigrafieken en groepsoverzichten.

 

In dit stappenplan lees je hoe je een toets scoort en normeert in het Boom testcentrum. Je kunt zelf groepen samenstellen en groepsrapporten opvragen. Hiermee kun je voor een instructiegroep of een klas de resultaten analyseren.

 

Met de UWLR-koppeling stuur je de genormeerde scores automatisch naar o.a. ParnasSys, Esis, FocusPO en SchoolKr8. Wil je meer inzicht om de ontwikkeling van je leerlingen verder te stimuleren? Maak dan online een verdiepende analyse.

 

In de gebruikershandleiding (die in de basisset van de toets zit) is beschreven hoe je de verschillende scores kunt gebruiken en interpreteren.

Rapportage

Informatie over de rapportage

Uitslag gerapporteerd in: percentiel, niveaus I-V en A-E, DLE, vaardigheidsscore (met 90%-betrouwbaarheidsinterval) en referentieniveau vanaf groep 6.

Rapport: op individueel en groepsniveau; persoonlijke groeigrafiek op basis van DLE en vaardigheidsscore

Interpretatie rapport: leerkracht, intern begeleider of remedial teacher

Verdiepende analyse: handelingsgericht rapport op hoofd- en subcategorie

Zicht op ontwikkeling: Combinatierapport Boom LVS verwachten en volgen.

Aan de slag met de toetsresultaten

In het Boom testcentrum, de online normeringsomgeving van Boom, kun je aan de slag met de toetsresultaten. Per afgenomen toets kun je een individueel rapport inclusief individuele analyse, een individueel overzicht op basis van DLE of een individueel overzicht op basis van vaardigheidsscore opvragen.

 

Het individueel overzicht biedt je inzicht in de resultaten van meerdere toetsafnames, zodat je de ontwikkeling van de leerling in de tijd kunt volgen. De persoonlijke groeigrafiek geeft aan of de ontwikkeling van de leerling op koers ligt en helpt je eventuele afwijkingen tijdig te signaleren.

 

In het Boom testcentrum kun je zelf groepen samenstellen en groepsrapporten inclusief groepsanalyses opvragen. Hiermee kun je voor een instructiegroep of een klas de resultaten analyseren.

Downloads

Op deze pagina vind je (gratis) downloads met betrekking tot de Boom LVS-toets Rekenen-Wiskunde.

Algemene informatie over het Boom LVS

  • Vraag de Boom LVS brochure aan
  • De Boom LVS ouderbrochure
  • Informatiebrief voor ouders over het Boom LVS
  • Bekijk een overzicht van de afnamemogelijkheden van alle Boom LVS-volgtoetsen
  • Bekijk de Handleidingen voor het Boom testcentrum
  • Whitepaper: Opbrengstgericht werken voor taal en rekenen
  • Whitepaper: Passende interventies na de verdiepende analyse van de Boom LVS-toets Begrijpend Lezen 2012 (paarse versie)

Afname

  • Regeling screenings- en testinstrumenten LWOO en PrO schooljaar 2025-2026

Scoren en normeren

  • In dit stappenplan lees je hoe je een toets scoort en normeert in het Boom testcentrum
  • Lees in dit stappenplan hoe je terug of vooruit toetst met de toetsen van het Boom LVS
  • Lees in dit stappenplan hoe je een groeigrafiek maakt
  • Lees in dit stappenplan hoe je een verdiepende analyse maakt

 

Rapportage

  • Voorbeeld van een individueel rapport inclusief analyse
  • Voorbeeld van een individueel overzicht op basis van DLE
  • Voorbeeld van een individueel overzicht op basis van vaardigheidsscore
  • Voorbeeld van een groepsrapport inclusief groepsanalyse
  • Voorbeeld van een combinatierapport Zicht op ontwikkeling Boom LVS verwachten en volgen
  • Bekijk het informatieblad Zicht op ontwikkeling
Veelgestelde vragen

Op deze pagina vind je veelgestelde vragen over de Boom LVS-toets Rekenen-Wiskunde.

Algemene vragen

Zijn de Boom LVS-toetsen goedgekeurd door het CvTE (v/h Expertgroep Toetsen PO)?

Ja, het College voor Toetsen en Examens (CvTE) erkent alle volgtoetsen van het Boom LVS. De voorganger van het CvTE, de Expertgroep Toetsen PO (Expertgroep) heeft alle volgtoetsen van het Boom LVS positief beoordeeld; het CvtE neemt deze beoordelingen over.

 

 Klik op deze link voor meer informatie.

Welke doorstroomtoets sluit het beste aan bij het Boom LVS?

Boom heeft niet 1, maar 7 doorstroomtoetsen!

 

Het Boom LVS is methode- en doorstroomtoetsonafhankelijk en natuurlijk volledig erkend door het College voor Toetsen en Examens (v/h Expertgroep Toetsen PO). Het Boom LVS sluit dus aan bij alle doorstroomtoetsen:

 

AMN Doorstroomtoets

Centrale Doorstroomtoets

Dia-doorstroomtoets

IEP Doorstroomtoets

ROUTE 8

Leerling in beeld doorstroomtoets

Overheidsdoorstroomtoets

Met het Boom LVS en de verschillende doorstroomtoetsen heb je optimale keuzevrijheid. Maak daar gebruik van!

Kan ik op papier én digitaal toetsen met het Boom LVS?

Alle Boom LVS-toetsen zijn beschikbaar op papier. De Boom LVS Rekenen-Wiskunde, Spelling en Begrijpend Lezen zijn voor scholen met een Boom LVS-abonnement ook digitaal af te nemen.

 

Zelf kiezen

Scholen kiezen zelf of ze op papier toetsen, of voor een hybride vorm waarbij je een combinatie hebt van papier en digitaal toetsen. Alleen digitaal is natuurlijk ook mogelijk.

Geven de Boom LVS-toetsen een voorlopig advies in de onderbouw?

Kinderen moeten alle mogelijkheden krijgen om zich optimaal te ontwikkelen en uit zichzelf te halen wat in hen zit. Daarom zijn wij heel voorzichtig met het geven van een voorlopig advies in de onderbouw. We tonen dan ook pas vanaf groep 6 het referentieniveau op het individuele rapport. Om de ontwikkeling van leerlingen te volgen, kun je in alle groepen, en dus ook in de onderbouw,  individuele groeigrafieken maken op basis van DLE of vaardigheidsscore. Deze grafieken geven je inzicht in de groei en daarmee in de ontwikkeling van jouw leerlingen.

 

Bekijk een voorbeeld van een individueel overzicht op basis van DLE.

Bekijk een voorbeeld van een individueel overzicht op basis van de vaardigheidsscore. 

 

Klopt de groei niet met de verwachtingen die je van een leerling hebt? Maak dan een verdiepende analyse, zodat je specifiek weet met welke onderdelen van een vaardigheid een leerling moeite heeft en hier in je onderwijs op kunt focussen. Bekijk een voorbeeld van een individueel rapport inclusief verdiepende analyse.

 

Bij de instructievideo’s staat een video waarin wordt uitgelegd hoe je een groeigrafiek of verdiepende analyse maakt.

Is er toestemming van ouders nodig bij afname van een LVS-toets?

Nee, hiervoor is geen toestemming van de ouders voor nodig. Toetsen uit een leerlingvolgsysteem (LVS) horen bij het onderwijs en zijn uitsluitend bedoeld om de voortgang in het leren vast te stellen. Scholen zijn verplicht om hun leerlingen te monitoren doormiddel van afnemen van methodeonafhankelijke volgtoetsen.

Hoe lang moet en mag de (ortho)pedagoog op school de testgegevens van een leerling in het dossier bewaren?

Af en toe krijgen we de vraag hoe lang testgegevens van een cliënt in een dossier bewaard moeten en mogen blijven en wie inzage mag hebben in welk(e) onderdelen van een dossier. Een ingewikkelde vraag waarop de Nederlandse Vereniging van pedagogen en onderwijskundigen (NVO) in haar wegwijzer antwoord geeft. In het kort, geeft de NVO aan dat de algemene bewaartermijn 15 jaar is. Wanneer de pedagoog werkzaam is in het onderwijs is het 20 jaar. Echter mag een instelling hiervan afwijken. 

 

Er is geen specifieke wegwijzer voor het onderwijs. Mocht deze er ook komen, dan zullen we daarnaar verwijzen.

Hoe bewaakt Boom de privacy van school- en leerlinggegevens bij digitale leermiddelen en toetsen en in digitale applicaties zoals het Boom testcentrum?

Boom uitgevers Amsterdam vindt privacy belangrijk en heeft het ‘Convenant Digitale Onderwijsmiddelen en Privacy – Leermiddelen en toetsen’ ondertekend. Lees het Convenant in 10 punten samengevat en onze Privacy Policy.

Vragen over het toetsmateriaal

Hoe ziet het toetsmateriaal van de Boom LVS-toets Rekenen-Wiskunde eruit?

Het toetsboekje bestaat uit twee keer zes blokken: voor elk leerjaar is één blok ontwikkeld en van elk blok is er een A- en een B-versie. Zo kun je, als je dat wilt, de toets twee keer per jaar afnemen. De blokken worden van elkaar gescheiden door een ‘voorblad’, waarop het nummer van het blok en de versie zijn vermeld. Iedere leerling krijgt een eigen toetsboekje dat de hele schoolcarrière meegaat.

Waarom zijn er parallelle versies van elke Boom LVS-toets en wat kan ik daarmee?

Voor alle Boom LVS-toetsen* zijn parallelle versies beschikbaar. De A- en B-versie van elke toets zijn gelijkwaardig aan elkaar.

 

Dit betekent dat het psychometrisch gesproken niet uitmaakt welke versie je bij een leerling afneemt. De versies zijn gelijkwaardig. In de praktijk blijkt soms de ene versie net iets moeilijker of makkelijker te zijn dan de andere versie. Voor deze verschillen is een correctie in de berekening van de vaardigheidsscoreen de uiteindelijke normscores. 

 

Waarom hebben sommige opgaven op het scoreblad een grijze achtergrond en sommige opgaven een witte achtergrond?

Dat is gedaan ter ondersteuning bij het invullen; zo zie je in één oogopslag waar een nieuwe opgave begint.

Vragen over de afname

Hoe neem ik de Boom LVS-toets Rekenen-Wiskunde af bij leerlingen met dyslexie?

De Boom LVS-toets Rekenen-Wiskunde is een ‘zo context arm mogelijke’ toets. Dat betekent o.a. dat er weinig ‘te lezen’ valt, en de meeste dyslectische leerlingen dus geen hulp(middelen) nodig zullen hebben om de toetsopgaven zelfstandig te maken. Bovendien geldt bij deze toets geen tijdslimiet: leerlingen (dyslectisch of niet) mogen er (binnen een redelijke termijn) zo lang aan werken als nodig is. Hiermee wordt het voornaamste deel van de handicap weggenomen. Aanvullend hierop mogen dyslectische leerlingen de toets in meerdere delen maken, dus verspreid over een aantal opeenvolgende dagen of dagdelen. Geef leerlingen dus voldoende gelegenheid om op de toets te laten zien wat zij kunnen. In geval het lezen van de opgaven voor een leerling desalniettemin een te zware belasting is en het daardoor niet kan laten zien hoe goed hij/zij kan rekenen, dan mag je de opgaven voorlezen. Het spreekt voor zich dat je dat met een neutrale stem doet, om te voorkomen dat je door intonatie aanwijzingen geeft voor het juiste antwoord.

 

Voor dyslectische leerlingen is er ook een vergrote versie van het testboekje beschikbaar. Deze is ook te bestellen via klantenservice@boomtestonderwijs.nl.

Hoe neem ik de Boom LVS-toets Rekenen-Wiskunde af bij leerlingen met dyscalculie?

Zoals we bij leerlingen met dyslexie en de toets Begrijpend Lezen adviseren voor alle leerlingen dezelfde, voorgeschreven afnamewijze aan te houden, adviseren we bij leerlingen met dyscalculie de Boom LVS-toets Rekenen-Wiskunde ook op de voorgeschreven wijze af te nemen. Dus zonder gebruik van een rekenmachine of evt. andere hulpmiddelen. Immers, als de afnamewijze van de toets of de normering wordt aangepast, kan dit invloed hebben op de betekenis en de vergelijkbaarheid van de toetsscore. Het doel van de afname is primair om de rekenvaardigheid van de leerling vast te stellen om op basis daarvan het onderwijsaanbod te bepalen. Bij deze toets geldt geen tijdslimiet: leerlingen (met of zonder dyscalculie) mogen er (binnen een redelijke termijn) zo lang aan werken als nodig is. Hiermee wordt het voornaamste deel van de handicap weggenomen. Aanvullend hierop mogen leerlingen met dyscalculie de toets in meerdere delen maken, dus verspreid over een aantal opeenvolgende dagen of dagdelen. Geef leerlingen dus voldoende gelegenheid om op de toets te laten zien wat zij kunnen.

 

Er kunnen desondanks redenen zijn om toch te kiezen voor aangepast toetsen, bijvoorbeeld bij leerlingen met ernstige rekenstoornissen of dyscalculie. Het is van belang om hierbij een zorgvuldige en verantwoorde afweging te maken over het doel waarvoor je de toets wilt inzetten en de benodigde informatie over het niveau van de leerling die het al dan niet aangepast toetsen oplevert. Toetsafname zonder aanpassing levert informatie op over de voortgang of het niveau van de leerling ten opzichte van de normgroep. Soms scoren leerlingen met ernstige rekenstoornissen of dyscalculie echter zo laag (en blijvend laag) ten opzichte van de norm dat de zo behaalde toetsscore niet echt informatief (meer) is. Een aangepaste toetsafname levert weliswaar geen normgerelateerde informatie op maar geeft wel mogelijk zicht op individuele voortgang van de leerling ten opzichte van het eigen niveau bij een eerdere toetsafname. Aangepast toetsen kan ook zicht geven op het effect van de aanpassing en duidelijk maken waartoe de leerling met hulp van de aanpassing wel in staat is. Op die manier krijg je ook zicht op welke aanpassing beter werkt bij deze leerling. Maar wees je er steeds van bewust het de meetpretentie van de toets beïnvloedt. Het is daarom van belang om de aangepaste afnamecondities altijd goed vast te leggen, zodat de behaalde resultaten - óók op een later moment - op een juiste manier geïnterpreteerd kunnen worden.

 

Is er een aparte afname-instructie voor leerlingen met een cluster 1-arrangement?

Voor slechtziende leerlingen is vergroot materiaal beschikbaar (te bestellen via klantenservice@boomtestonderwijs.nl; op dit moment is er voor blinde leerlingen nog geen gebrailleerd materiaal beschikbaar).

Bij afname van de Boom LVS-toets Rekenen-Wiskunde geldt geen tijdslimiet: leerlingen (slechtziend of niet) mogen er (binnen een redelijke termijn) zo lang aan werken als nodig is. Geef leerlingen dus voldoende gelegenheid om op de toets te laten zien wat zij kunnen.

Voldoet bovenstaande niet voor jouw leerling? Overleg dan met de (ambulant) begeleider van Visio/Bartiméus over de best passende oplossing.

 

 

Mag deze toets worden gebruikt voor verwijzing naar het LWOO en naar praktijkonderwijs?

Deze toets is opgenomen in de Regeling screenings- en testinstrumenten LWOO en PrO schooljaar 2025-2026 en mag dus worden ingezet voor verwijzing naar het leerwegondersteunend en het praktijkonderwijs.

Vragen over het Boom testcentrum

Waar vind ik handleiding(en) en stappenplannen over het Boom testcentrum?

De algemene handleiding en verschillende stappenplannen met informatie over het maken van een account, het scoren en normeren van toetsen of het terug en vooruit toetsen met de Boom LVS-toetsen vind je hier. 

Hoe scoor en normeer ik een toets in het Boom testcentrum?

In dit stappenplan lees je hoe je een toets scoort en normeert in het Boom testcentrum. 

 

Om een toets te scoren en normeren heb je zogeheten credits nodig. Hieronder lees je hoe je credits aanschaft en activeert. Let op, heb je een Boom LVS abonnement? Dan zitten de credits al inbegrepen en hoef je deze niet meer te kopen.

 

Stap 1. Schaf via www.boomtestonderwijs.nl credits aan voor de test waarvan je gebruik wilt maken. Heb je een abonnement op het Boom LVS? Dan hoef je geen credits aan te schaffen. Bij dit abonnement zitten de credits om onbeperkt te normeren inbegrepen.

De wijze waarin je de credits ontvangt, verschilt per test (zie tabel 7.1 in de Handleiding). Wanneer je onvoldoende normeringen beschikbaar hebt in het Boom testcentrum, kun je direct in het Boom testcentrum credits bestellen. Klik op 'Bestel credits’.

 

Stap 2. Bestel credits in de webshop.

 

Stap 3. Nadat je je bestelling hebt voltooid ontvang je een mail met een token. Dit token kun je in het Boom testcentrum inwisselen voor credits.

 

Stap 4. Om de door jou aangeschafte credits te activeren ga je in het Boom testcentrum via ‘Beheer’ naar ‘Credits beheren’. Voer het token in en klik op de rode knop ‘Token inwisselen’. De credits zijn nu geactiveerd en verschijnen in het overzicht onder ‘Beschikbare credits’. In het Boom testcentrum heeft elke toets zijn eigen credits. Hoeveel credits er nodig zijn om één afname te normeren, verschilt per toets. Je kunt het aantal beschikbare credits zien bij ‘Aantal credits beschikbaar’, en het aantal beschikbare normeringen bij ‘Aantal normeringen beschikbaar’.

Hoe maak ik een export in Excel van genormeerde scores?

Je kunt in het Boom testcentrum een export in Excel maken van alle genormeerde scores in het Boom testcentrum. Dit kan alleen als je de toets gescoord en genormeerd hebt. In dit stappenplan lees je hoe je een toets scoort en normeert.

Om de genormeerde scores vervolgens te exporteren ga je naar het tabblad 'Genormeerd'. Hier vink je de leerlingen en de bijbehorende toetsen aan die je geëxporteerd wilt hebben. Klik vervolgens op de rode knop [Scores exporteren]. Kies als exportformaat Excel. Het Excel krijg je als aparte download. Let op: je kunt alleen scores van meerdere leerlingen exporteren als ze dezelfde test hebben gemaakt.

Kan ik ons leerlingadministratiesysteem of dashboard koppelen aan het Boom testcentrum?

Ja, dat kan voor de meeste leerlingadministratiesystemen. 

Op initiatief van Stichting Kennisnet werken de diverse partijen in de onderwijsketen met de gestandaardiseerde UWLR-koppeling (UWLR = Uitwisseling Leerlinggegevens en Resultaten). Met deze standaard kunnen gegevens veilig tussen een educatieve applicatie als het  Boom testcentrum en een leerlingadministratiesysteem worden uitgewisseld. Op de site van Edustandaard vind je hierover meer informatie. 

 

Met de UWLR-koppeling worden het Boom testcentrum en het leerlingadministratie- of informatiesysteem (LAS) of de dashboardapplicatie aan elkaar gekoppeld. Je normeert, rapporteert en analyseert Boom LVS-volgtoetsen, de TTA en/of het PI-dictee in het Boom testcentrum. Met de UWLR-koppeling worden de toetsresultaten vervolgens automatisch overgezet naar het LAS of de dashboardapplicatie. Zo profiteer je van de volledige mogelijkheden van beide applicaties, maar voorkom je dubbel werk. 

 

Het Boom testcentrum koppelt met:

 

  • ParnasSys (Topicus)
  • ESIS (Rovict)
  • FocusPO (HELDER Onderwijsadvies)
  • Schoolkr8 (voorheen DrieDeePlus)
  • Volglijn
  • Magister (import leerlinggegevens voor afname NVEL)

 

Koppelen? Bekijk de handleidingen

 

Je kunt de resultaten van de Boom LVS-toetsen bovendien invoeren in:

  • Plaatsingswijzer

 

Met de volgende partijen lopen op dit moment gesprekken over een koppeling

  • OPP Trap
  • Synaxion
  • Lusanet

 

Staat jouw LAS of dashboard hier niet bij? Laat het ons weten, zodat wij contact met de betreffende applicatie kunnen opnemen.

Hoe importeer ik gegevens uit ons leerlingadministratiesysteem in het Boom testcentrum?

Tussen de leerlingadministratiesystemen ParnasSys (Topicus) en SchoolOAS (Dotcomschool) en het Boom testcentrum worden gegevens uitgewisseld via de UWLR-koppelingsstandaard.

 

Dit houdt in dat, wanneer je de koppeling hebt geactiveerd, de school- en leerlinggegevens uit ParnasSys of SchoolOAS automatisch worden geïmporteerd in het Boom testcentrum, dat je de Boom LVS-toetsen daar scoort, normeert, rapporteert en analyseert en de genormeerde toetsgegevens vervolgens binnen vijf minuten automatisch in ParnasSys of SchoolOAS staan. Je hoeft de gegevens dus maar op één plek in te voeren.

 

Is jouw leerlingadministratiesysteem nog niet aan het Boom testcentrum gekoppeld? Dan kun je een EdeXML-exportbestand uit jouw leerlingadministratiesysteem handmatig importeren in het Boom testcentrum.

 

Bij zo’n import worden de school en alle groepen automatisch in het Boom testcentrum aangemaakt. Voor alle leerkrachten worden inloggegevens aangemaakt en leerkrachten en leerlingen worden aan de juiste groepen gekoppeld. Vervolgens kun je de scores van jouw leerlingen op de Boom LVS-toetsen invoeren, normeren, rapporteren en analyseren.

 

Heb je hulp nodig? Neem contact op met onze Klantenservice.

Vragen over de rapportage

Wat is de indicatie referentieniveau eind groep 8?

Om te kunnen bepalen of je als school met jouw leerlingen voldoende resultaat boekt en of dus voldoende leerlingen de referentieniveaus beheersen, kijkt de inspectie naar het percentage leerlingen dat op de eindtoets 1F- of 1S/2F-niveau behaalt.

Op basis van de resultaten van het LVS kan al een inschatting worden gemaakt van de eind groep 8 te behalen referentieniveaus. Dit noemen we de indicatie referentieniveau eind groep 8 en tonen we op het groepsrapport bij de Boom LVS-toetsen Rekenen-Wiskunde, Begrijpend Lezen en Spelling.

Op het groepsrapport wordt de indicatie referentieniveau eind groep 8 (afgekort als RN*) rechts naast het behaalde referentieniveau (RN) in percentages getoond. Tussen de haakjes staat het aantal leerlingen van wie dat niveau wordt verwacht.

 

Waarom wordt de indicatie referentieniveau eind groep 8 niet op het individuele rapport getoond?

Op het individueel rapport wordt het behaalde referentieniveau (RN) getoond. Op het groepsrapport worden zowel het behaalde referentieniveau als de indicatie referentieniveau eind groep 8 getoond. Dat is een bewuste keuze. De indicatie referentieniveau eind groep 8 is een gegeven dat je als leerkracht met een zekere voorzichtigheid zult (willen) interpreteren en waarnaar je met beleid zult (willen) handelen. Het groepsoverzicht biedt een genuanceerd beeld van hoe de groep er als geheel voor staat; de door de inspectie gevraagde gegevens kunnen bovendien op deze manier gemakkelijk worden aangeleverd.

Wil je toch een individuele indicatie? Op het groepsrapport vind je onder het kopje ‘Leerlingoverzicht’ voor iedere leerling het behaald referentieniveau (RN) en de indicatie referentieniveau eind groep 8 (RN*).

 

Vanaf welk Blok en welke DL wordt bij Boom LVS-toets Rekenen-Wiskunde een behaald referentieniveau (RN) gerapporteerd?

Referentieniveau Blokken DL
Op weg naar 1F Blok 4, 5 en 6 Vanaf DL = 33
1F Blok 4, 5 en 6 Vanaf DL = 33
1S/2F Blok 5 en 6 Vanaf DL = 43

 

 

Hoe bepaal ik voor mijn leerling, klas of school de ambities m.b.t. het te behalen referentieniveau en hoe gebruik ik daarvoor de vaardigheidsscores?

In de groepsrapporten die je in het Boom testcentrum kunt opvragen, wordt vanaf groep 6 naast het behaalde referentieniveau (RN) ook het eind groep 8 te verwachten referentieniveau (RN*) gerapporteerd.

 

Hoe kun je dat gegeven interpreteren? Hoe bepaal je de ambitie?

In de Gebruikershandleiding & Verantwoording van de Boom LVS-toets Rekenen-Wiskunde vind je op pagina 103 tabel 7.7 Cesuren referentieniveau 1F, 2F en 1S.

In de kolom ‘Cesuur Boom LVS RW’ zijn de ondergrenzen van referentieniveaus 1F, 2F en 1S weergegeven. De ondergrens is de minimale vaardigheidsscore die behaald moet zijn voor het betreffende referentieniveau.

 

In diezelfde Gebruikershandleiding & Verantwoording is op pagina 117 e.v. Bijlage III ‘Verwachte vaardigheidsgroei’ opgenomen.

Daar zie je (verticaal) wat per DL de gemiddelde vaardigheidsscore is en (horizontaal) wat vanaf die DL per onderwijsmaand de groei in vaardigheidsscore is die je gemiddeld mag verwachten.

 

Je kun daar aflezen dat de ondergrens van het 1F-niveau bij DL = 46 ligt en zo kun je nagaan hoe ver de leerling of de groep op het betreffende toetsmoment van deze ondergrens af staat.

 

De tabel in de Bijlage kun je ook gebruiken bij het bepalen van de leerling-, klas- of schoolambitie voor de vaardigheid Rekenen-Wiskunde.

Vanaf welk Blok en welke DL wordt bij Boom LVS-toets Rekenen-Wiskunde een Indicatie referentieniveau eind groep 8 (RN*) gerapporteerd?

 

Referentieniveau Blokken DL
Op weg naar 1F, 1F en 1S/2F Blok 4, 5 en 6 Vanaf DL = 33

 

Wordt het indicatie referentieniveau eind groep 8 (RN*) gerapporteerd in ParnasSys?

Nee, op dit moment heeft ParnasSys nog geen ruimte om het indicatie referentieniveau eind groep 8 (RN*) te tonen. Heeft u hier meer vragen over, dan kunt u contact opnemen met de Servicedesk van ParnasSys.

Hoe leg ik referentieniveaus uit aan ouders?

Scholen op de kaart publiceerde op 12 november 2021 deze uitleg.

Doe er je voordeel mee!

Bekijk ook ons artikel 'Vier dingen over referentieniveaus die je moet weten':

Wat betekent een < of >- teken bij de gerapporteerde DLE?

Een < of > -teken bij de gerapporteerde DLE betekent dat er geen specifiekere DLE berekend kan worden.

 

We kunnen alleen zeggen dat de leerling een DLE heeft behaald dat kleiner (<) of groter (>) is dan de minimale of maximale DLE die de leerling op die toets kan behalen. Als je een meer specifieke DLE wilt hebben, dan moet je terug- of vooruittoetsen door een lager of hoger blok van de toets af te nemen.

 

Natuurlijk kun je naast de gerapporteerde DLE ook naar de andere gerapporteerde normscores kijken en in het licht daarvan de score beoordelen.

Wijzigingen

Op deze pagina vind je een overzicht van wijzigingen die zijn doorgevoerd in het materiaal van de Boom LVS-toets Rekenen-Wiskunde.

Sinds september 2019

  • De toets Rekenen-Wiskunde is geheel vernieuwd en voorzien van actuele normen. De toets heeft nu twee - parallele - versies. Je kunt nu dus twee keer per jaar toetsen als je dat wilt.
  • Vanaf groep 6 wordt het referentieniveau gerapporteerd.
  • Je hebt nu de mogelijkheid om in het Boom testcentrum een individueel overzicht te maken met een groeigrafiek waarmee je leerlingen kunt volgen op vaardigheidsscore of DLE.
  • De instructiekaart is verrijkt met nieuwe informatie.
  • De materialen hebben een nieuwe vormgeving, naam en logo.
  • In het Boom testcentrum kun je kiezen uit twee versies: Boom LVS Rekenen-Wiskunde 2011 (voorheen: SVT Rekenen-Wiskunde) en Boom LVS Rekenen-Wiskunde 2019 (de nieuwe versie). 
Alle Boom LVS-toetsen

Meer over rekenen

Boom LVS Rekenen-Wiskunde Contextrijk kaft

Boom LVS Rekenen-Wiskunde Contextrijk

Meer info
Boom LVS Hoofdrekenen

Boom LVS Hoofdrekenen

Meer info
TempoTest Automatiseren

TempoTest Automatiseren

Meer info
Nederlandse Dyscalculie Screener

Nederlandse Dyscalculie Screener

Screener om leerlingen met risico op dyscalculie op te sporen
Meer info
Boom LVS Rekenen-Wiskunde

Boom LVS Rekenen-Wiskunde

Meer info

Losse toetsen of abonnement op het Boom LVS?

Ben je van plan om de Boom LVS-toets voor jouw school aan te schaffen? En wil je de toets schoolbreed inzetten om je leerlingen te volgen? Dan is een abonnement op het Boom LVS mogelijk voordeliger.

 

Kijk op alles over het LVS

Whitepaper over onderzoek en dyscalculie door dr. Marisca Milikowski

Niet herkende dyscalculie is schadelijk voor een kind. Het rekenen loopt vast zonder dat de oorzaak wordt begrepen. Zelfbeeld en schoolloopbaan van de leerling zijn gebaat bij een tijdige signalering en een goed geïnformeerde diagnostiek.

  • In het whitepaper 'Onderzoek bij vermoeden van Dyscalculie' vertelt dr. Marisca Milikowski over het diagnosticeren van dyscalculie.
    .
Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg