Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Primair onderwijs
  • Boeken
    • Alle boeken
    • Taal - dyslexie
    • Rekenen - dyscalculie
    • Schrijven
    • Didactiek
    • Digitale geletterdheid
    • Gedrag
    • Hoogbegaafdheid
    • Leren leren
    • NT2
    • Nieuw
    • Acties
    • Verwacht
    • In de klas-serie
  • Voor in de klas
    • De Leeswoordenlijst
    • Hanenpoten
    • Mediawijsheid - Leefstijl
    • NT2
    • EigenwijzR
    • Inzichtelijk Onderwijs
  • Toetsen
    • Verwachten
      • Alle verwachtingstesten
      • Leermotivatie
      • Leerpotentie
      • Intelligentie
      • Leerstrategieën
    • Volgen
      • Alle Boom LVS-toetsen
      • Technisch Lezen
      • Begrijpend Lezen
      • Spelling
      • Rekenen-Wiskunde
      • Kleuters
    • Verdiepen
      • Alle verdiepende toetsen
      • Taal en lezen - CB&WL
      • Spelling - PI-dictee
      • Rekenen - TTA
      • Rekenen - NDS
    • Diagnostiek
      • Alle tests/vragenlijsten
      • Angst en trauma's
      • Dyscalculie
      • Dyslexie
      • Executieve functies
      • Persoonlijkheid
      • Sociaal gedrag
      • Spraak
  • Boom LVS
    • Alles over het Boom LVS
    • Kennisbank
    • Nieuwkomers
    • Veelgestelde vragen
  • Boom testcentrum
  • Voor de leerkracht
    • Trainingen
    • Webinars
    • Normeringsonderzoeken
    • Artikelen
    • Nieuws
    • Agenda
Primair onderwijs Iedereen kan leren schrijven
Terug
Iedereen kan leren schrijven
Paperback
April 2024 | ISBN 9789046908846 | 256 blz.
39,95
In winkelwagen

Iedereen kan leren schrijven

Schrijfplezier en schrijfvaardigheid in het basisonderwijs

Suzanne van Norden | Boom
Iedereen kan leren schrijven_Suzanne van Norden_9789046908846
5% Studentenkorting
Als student krijg je korting bij aankoop van 2 of meer verschillende voorgeschreven Nederlandstalige hbo/wo-studieboeken. Lees meer
Paperback
April 2024 | ISBN 9789046908846 | 256 blz.
Vandaag besteld, zaterdag in huis
39,95
In winkelwagen
Beoordeling aanvragen
Voor docenten met een onderwijsaccount
 
Aanvragen
Inkijkexemplaar

Iedereen kan leren schrijven_Suzanne van Norden_9789046908846.pdf

OmschrijvingInhoudAuteur(s)Studiemateriaal
Omschrijving

Iedereen kan leren schrijven is bedoeld voor leerkrachten, pabostudenten en opleidingen die schrijven een stevige plek willen geven in hun taalonderwijs. De ondersteunende website bij het boek biedt handige formulieren en overzichten. 

 

Goede schrijfvaardigheid is belangrijk

Op veel scholen leeft de wens om effectiever en betekenisvoller les te geven in schrijven. Met reden: een goede schrijfvaardigheid is belangrijk in allerlei onderwijs- en beroepssituaties, ook in het digitale tijdperk.

 

Hoe leren kinderen in het basisonderwijs teksten schrijven, hoe goed moeten ze daarin worden en hoe kunnen leerkrachten hen daarbij ondersteunen? Dat zijn de kernvragen waar dit boek om draait.

 

Betere schrijflessen

Iedereen kan leren schrijven bevat een schat aan handreikingen, praktijkvoorbeelden en ideeën voor leerkrachten die beter willen worden in het geven van schrijflessen. De aanpak is gebaseerd op de beproefde werkwijze van de taalronde: kinderen in alle groepen van de basisschool leren teksten schrijven over hun eigen ervaringen. Hiermee wordt een basis gelegd voor zelfvertrouwen op schrijfgebied. Van hieruit kunnen kinderen geleidelijk steeds bewuster leren schrijven voor specifieke doeleinden, en daarbij verschillende tekstgenres onderscheiden.

 

Fases schrijfproces

Leerkrachten moeten hen daarbij in alle fasen van het schrijfproces uitdagen en ondersteunen: door inhoudelijke gesprekken te voeren over schrijfonderwerpen, door schrijven steeds af te wisselen met praten, door voorbeeldteksten te analyseren en door teksten klassikaal en in tweetallen te laten bespreken.

  •  De theorie over genres: de genre-indeling is uitgebreid tot tien genres en voorzien van meer toelichting en kindertekstvoorbeelden
  • De toelichting op de werkvorm 'taalronde': deze praktische werkvorm is helderder gekoppeld aan de verschillende genres en gepresenteerd als een basiswerkvorm die je in de bovenbouw kunt uitbreiden met vormen van op genres gerichte instructie en meerdere tekstbesprekingen. 
  • Structuurschema's: uitleg over het zinvolle gebruik van grafische structuurschema's in midden- en bovenbouw
  • Leerlijnen: meer uitleg over hoe een school op basis van de genres een eigen schrijfleerlijn kan maken
  • Illustraties: een uitbreiding van de opgenomen kinderteksten uit verschillende leeftijdsgroepen en een update van praktijkvoorbeelden.
  • Digitaal materiaal: de digitale lesvoorbereidingsformulieren zijn bruikbaarder gemaakt voor beginners; een voorbeeld van een leerlijnschema is toegevoegd om zelf in te vullen; structuurschema's en kaderbladen zijn digitaal beschikbaar.
Inhoud

Inleiding 

De kracht van schrijven over wat je meemaakt, weet, voelt en bedoelt

 

Deel I: Theorie

Eigentijds onderwijs in het schrijven van teksten

 

1 Een stevige basis voor hedendaags schrijfonderwijs

1.1 Schrijfonderwijs op Nederlandse basisscholen

1.2 Lezen en schrijven in het digitale tijdperk

1.3 Waar moet het naartoe met het schrijfonderwijs?

1.4 Hoe taal en inhoud samengaan in goed schrijfonderwijs

1.5 Schrijven over ervaringen als basis en brug

1.6 Nieuwe richtingen voor het schrijfonderwijs

 

2 Functioneel schrijven: werken met genres en tekstsoorten

2.1 Schrijven en schoolse taalvaardigheid

2.2 Meer zicht op verschillen tussen teksten

2.3 Meer systematiek: de drie hoofdgenres

2.4 Werken met genres

2.5 Tien genres voor de basisschool

 

3 Schrijven bij de zaakvakken

3.1 Lezen, praten en schrijven over interessante en belangrijke kennisonderwerpen

3.2 Schrijven in genres bij thema’s of zaakvakonderwerpen

3.3 Genres bij geschiedenis, natuur & techniek en aardrijkskunde

3.4 Werken met de combinatie van lezen en schrijven bij de zaakvakken in kleine leseenheden

 

4 Ontwikkeling van schrijfvaardigheid van groep 1 tot en met groep 8

4.1 Wanneer ben je een goede schrijver?

4.2 Schrijfvaardigheid en genrekennis van groep 1 tot en met 8

4.3 Leerlijnen en didactische lijnen

4.4 Welke genres passen in welke leerjaren? 

 

Deel II: Didactiek

Wat werkt goed als je kinderen met schrijven verder wilt helpen?

 

5 Algemene didactische principes voor goed schrijfonderwijs

5.1 Didactische vuistregels

5.2 De tijd nemen voor schrijven in fasen

5.3 Uitdaging en ondersteuning bieden

5.4 Werken van inhoud en bedoeling naar vorm van teksten

5.5 Schrijven voor een lezer

5.6 Interactie tijdens schrijflessen stimuleren

5.7 Meertalig schrijven 

 

6 Basiswerkvormen en lesopbouw in het schrijfcurriculum

6.1 Taalrondes en tekstbesprekingen als basiswerkvormen

6.2 De praktijk van taalrondes: in een uur schrijft ieder kind een tekst

6.3 De praktijk van tekstbesprekingen: een onmisbaar onderdeel van elke schrijfles

6.4 Verdieping met behulp van genre-instructie: meer lesmomenten rondom een schrijftaak

6.5 Schema voor het ontwerpen van schrijflessen in fasen

 

7 Onderwerpen en genres

7.1 Onderwerpen zoeken 

7.2 Onderwerpen koppelen aan genres

7.3 Focus aanbrengen in onderwerpen

 

8 Kennis opbouwen over een onderwerp

8.1 Inhoudelijke startgesprekken

8.2 Lezen, kijken, doen en observeren voorafgaand aan schrijven

8.3 Alvast iets opschrijven en daarover praten

8.4 Tekenen, visualiseren en schematiseren

8.5 Helpen bij informatie verzamelen en verwerken

 

9 Schrijfopdrachten, instructie en modeling

9.1 Schrijfopdrachten formuleren en geven

9.2 Bewust instructie inzetten

9.3 Werken met voorbeeldteksten als onderdeel van instructie

9.4 Met de hele groep hardop denkend een tekst schrijven

9.5 Werken aan tekststructuur als onderdeel van opdrachten en instructie

9.6 Aandacht voor de structuur en samenhang van alinea’s en paragrafen

 

10 Begeleiding tijdens het schrijven en differentiatie

10.1 Scaffolding bij schrijven: interactief en gepland

10.2 Ondersteunen bij het formuleren: hardop schrijven

10.3 Bewust samenwerking inzetten: samen schrijven of alleen

10.4 Reflectie op het schrijfproces: samen met kinderen denken en praten over schrijven

10.5 Differentiatie: sterke en zwakke schrijvers passend benaderen 

 

11 Teksten bespreken

11.1 Kinderen kritisch leren kijken naar teksten in alle groepen

11.2 Een focus en criteria kiezen voor een tekstbespreking

11.3 Teksten selecteren voor een klassikale tekstbespreking en ruimte geven aan vragen

11.4 Modeling tijdens een tekstbespreking

11.5 Klassikale tekstbesprekingen plannen, timen en afsluiten

11.6 Goede instructies geven voor tekstbesprekingen in tweetallen

11.7 De plek van spelling en interpunctie in een tekstbespreking bepalen

11.8 Een mondelinge vorm: begrijpend luisteren met kinderteksten

11.9 Werken aan vormgeving van teksten

 

12 Teksten beoordelen en schrijfontwikkeling volgen

12.1 Onderscheid maken tussen het schrijfproces en het schrijfproduct

12.2 Beoordelingscriteria voor teksten vaststellen

12.3 Wat kinderen kunnen hebben aan de beoordeling van hun teksten

12.4 Praten met collega’s over beoordeling en vooruitgang

12.5 Manieren bedenken om teksten te bewaren en resultaten te registreren

 

13 Beginnend schrijven in de onderbouw

13.1 Taaltekeningen en bijschrijfgesprekken met kleuters en begin groep 3

13.2 Interactie en vraagstellingen in vertelrondes, bijschrijfgesprekken en voorleeskringen

13.3 Kleuters helpen bij taaltekenen

13.4 De overgang van tekenen en bijschrijven naar zelf schrijven

13.5 Goede onderwerpen voor de onderbouw

 

Deel III: Praktische hulpmiddelen

Schrijflessen ontwerpen en plannen

 

14 Schrijflessen plannen en organiseren

14.1 Lessen in een leerlijn plaatsen

14.2 Lessen plannen in de tijd

14.3 Genres kiezen in de groepen 4-8

14.4 Aansluiten bij taalmethodes

14.5 Aansluiten bij zaakvakonderwerpen

14.6 Met je team praten over goed schrijfonderwijs

 

15 Lessen en lesreeksen ontwerpen

15.1 De voorbereiding van een taalronde in groep 1-3

15.2 De voorbereiding van een taalronde in groep 4-8

15.3 De voorbereiding van een tekstbespreking in groep 4-8

15.4 De voorbereiding van een schrijflesreeks over een kennisonderwerp in groep 5-8

15.5 De voorbereiding van een leseenheid lezen + schrijven over een klein

(zaakvak)onderwerp in groep 4-8

 

16 Korte schrijfwerkvormen gericht op denken over een onderwerp of gelezen tekst

16.1 Schrijven om te denken bij lezen

16.2 Schrijven om te denken over een schrijfonderwerp

 

Literatuurlijst

 

Register

 

Over de auteur

Studiemateriaal

Extra voor studenten:
Bij deze uitgave is additioneel studiemateriaal beschikbaar voor studenten. Deze kun je benaderen via de url in het boek.

Auteur(s)
Portret Suzanne van Norden
Suzanne van Norden
Suzanne van Norden werkte jarenlang in de praktijk met kinderen aan het schrijven van teksten en is auteur van meerdere boeken over taal- en schrijfonderwijs.   Haar boek Iedereen kan leren schri...
Lees meer

Wij gaan samen verder

Boom en Coutinho gaan samen verder. Door deze samenwerking bundelen we krachten voor betaalbare, toegankelijke en digitale leermiddelen.

Lees meer

Ook van Suzanne van Norden

Omslag Wat een goede tekst.

Wat een goede tekst!

Petra de Lint, Suzanne van Norden
32,50
Bestellen

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg