Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Dossiers voor docenten
Hoger onderwijs Lessen in orde op de basisschool (3de editie)
Terug
Lessen in orde op de basisschool (3de editie)
Paperback incl. studentlicentie Boom Academie
Juni 2025 | ISBN 9789046909232 | 3e druk | 344 blz.
42,95
Reserveer

Lessen in orde op de basisschool (3de editie)

Handboek voor de onderwijspraktijk

Peter Teitler, Ans van Brussel | Boom
Lessen in orde op de basisschool (3de editie)_Peter Teitler, Ans van Brussel_9789046909232
5% Studentenkorting
Als student krijg je korting bij aankoop van 2 of meer verschillende voorgeschreven Nederlandstalige hbo/wo-studieboeken. Lees meer
Paperback incl. studentlicentie Boom Academie
Juni 2025 | ISBN 9789046909232 | 3e druk | 344 blz.
Verwacht (datum nog niet bekend)
42,95
Reserveer
Studentlicentie Boom Academie (2 jaar geldig) 
ISBN 3009010016084
Direct via e-mail
34,95
In winkelwagen
Beoordeling aanvragen
Voor docenten met een onderwijsaccount
 
Aanvragen
Inkijkexemplaar

Lessen in orde op de basisschool_inkijkexemplaar.pdf

Plaats op wensenlijst
OmschrijvingInhoudAuteur(s)Voor docenten
Omschrijving

Leerlingen en leerkrachten willen graag dat er op school een goede sfeer is. Als de sfeer op school goed is, kan iedereen zich er thuis voelen en het gevoel hebben erbij te horen en gezien te worden. Pas dan is er ruimte voor goed onderwijs.

 

Lessen in orde op de basisschool laat zien hoe je ervoor kunt zorgen dat je lessen in orde zijn. Je leert hoe je een vriendelijke en veilige omgeving kunt creëren waarin leerlingen optimaal kunnen leren. Centraal staan daarbij het gedrag van jou als leerkracht, zowel individueel als in teamverband, en het gedrag van de leerling, zowel individueel als in groepsverband. Gedrag, waaronder uiteraard ook probleemgedrag valt, vindt altijd plaats in een omgeving waar de leerkracht en de leerlingen deel van uitmaken. In deze uitgave wordt gedrag dus niet bekeken als een opzichzelfstaand onderwerp, maar juist zoveel mogelijk in relatie tot de omgeving.

 

Flexibel leren via Boom Academie

Deze editie is beschikbaar op het online leerplatform Boom Academie. Hier komen theorie, oefening en toetsing samen in een flexibele en interactieve leeromgeving voor studenten en docenten. Wat kun je verwachten?

 

  • Theorie geïntegreerd met video’s, opdrachten en zelftoetsen;
  • Een begrippenlijst en begrippentrainer;
  • Opdrachten en casussen verbinden theorie met praktijk en maken kennis toepasbaar;
  • Inzicht in voortgang en behaalde resultaten via een overzichtelijk dashboard;
  • Docenten kunnen gericht modules kiezen, eventueel gecombineerd met andere Boom-titels;
  • Dankzij de modulaire opbouw gebruiken en betalen studenten alleen voor de onderdelen die voor hen relevant zijn.

 

Voor wie

Lessen in orde op de basisschool is bedoeld voor (aanstaande) leerkrachten, zij-instromers, herintreders, schoolwisselaars, en iedereen die zich wil verdiepen in klassenmanagement en gedragsaanpak. Ook is het geschikt voor IB’ers, schoolpsychologen, orthopedagogen, schoolleiders, lerarenopleiders en andere betrokkenen bij het pedagogisch klimaat in en rond de klas.

Inhoud

Inhoud

Voorwoord

Inleiding

 

Deel 1 Het gedrag in de klas

Inleiding

1 Het gedrag tijdens de eerste lessen

1.1 Inleiding

1.2 Wat is orde en wat is er voor nodig om orde te bereiken?

1.3 Tien tips om orde te houden

1.4 Samenvatting

 

2 Het gedrag van een groep

2.1 Inleiding

2.2 Wat is een goede werkrelatie?

2.3 De basis leggen voor een goede werkrelatie

2.4 Wetmatigheden in de beginnende relatie tussen leerkracht en leerlingen

2.5 Samenvatting

 

3 Klassenmanagement: structuur in de klas

3.1 Inleiding

3.2 Welke elementen bevat een goede les?

3.3 Het oude en het nieuwe leren

3.4 Effectieve instructie

3.5 Strategieën voor denken en leren

3.6 Effectief benutten van onderwijstijd

3.7 Afstemming van instructie en verwerking in een taakgerichte werksfeer

3.8 Systematisch volgen van vorderingen

3.9 Samenvatting

 

4 Het beïnvloeden van het gedrag van leerlingen in de klas

4.1 Inleiding

4.2 Belonen en straffen (het waarderen en afkeuren van gedrag)

4.3 Het verschil tussen grensbewaking en grensverdediging: het sturen op gewenst gedrag

4.4 Onderscheid tussen problemen: van onprettig naar onwettig

4.5 Een variëteit aan mogelijkheden om te reageren op problemen

4.6 Straffen

4.7 Directief en responsief handelen

4.8 Samenvatting

 

5 Omgaan met een lastige klas

5.1 Inleiding

5.2 Wat is een lastige klas?

5.3 De preventieve aanpak van problemen in de groep

5.4 Procedure bij de aanpak van een lastige klas

5.5 Een aanpak op basis van afspraken: het klassencontract

5.6 Een aanpak op basis van regels

5.7 Samenvatting

 

Deel 2 Het gedrag in school

Inleiding

6 Pedagogisch klimaat: drie uitgangspunten

6.1 Inleiding

6.2 Pedagogische uitgangspunten: het gezin

6.3 Pedagogische uitgangspunten: de school

6.4 Samenvatting

 

7 Structuur bieden

7.1 Inleiding

7.2 Structuur bieden met behulp van regels

7.3 Regels op school

7.4 Hoe komen regels tot stand?

7.5 Wat is een goede regel?

7.6 Relatie tussen waarden en regels

7.7 Soorten regels

7.8 Regels versus afspraken

7.9 Samenvatting

 

8 Opvoeders op één lijn

8.1 Inleiding

8.2 De perverse triade

8.3 Waarom is afstemming op school lastig te realiseren?

8.4 Teamontwikkeling: van een organisatie met professionals naar een professionele organisatie

8.5 Collega’s aanspreken op hun gedrag

8.6 Samenvatting

 

9 Teamafspraken over consequenties

9.1 Inleiding

9.2 Waarom houden leerlingen zich niet aan de regels?

9.3 Methodieken voor gedragsverandering

9.4 Hoe denkt het team over straf?

9.5 Uniformiteit bij straffen

9.6 Samenvatting

 

Deel 3 Het gedrag van de leerkracht

Inleiding

10 Het beïnvloeden van je eigen gedrag

10.1 Inleiding

10.2 De kijk op jezelf

10.3 Transactionele Analyse van de persoonlijkheid

10.4 Samenvatting

 

11 Het beïnvloeden van je eigen gedrag in relaties met anderen

11.1 Inleiding

11.2 Hoe mensen zich een grondhouding verwerven

11.3 Vier typische drijfveren van leerkrachten

11.4 Samenvatting

 

12 Communicatie met leerlingen

12.1 Inleiding

12.2 141 manieren om het gedrag van leerlingen te beïnvloeden

12.3 Het ontstaan van een negatief relatiepatroon

12.4 Het doorbreken van een negatief relatiepatroon

12.5 Samenvatting

 

13 Goochelen met aandacht

13.1 Inleiding

13.2 Goochelen met het onderwerp

13.3 Goochelen met tijd en plaats

13.4 Goochelen van inhoud naar betrekking

13.5 Leerlingen die kwaad zijn

13.6 Samenvatting

 

Deel 4 Het gedrag van ouders

 

14 De relatie tussen school en ouders

14.1 Inleiding

14.2 De mate van ouderbetrokkenheid

14.3 Wederzijdse verwachtingen

14.4 Het oudergesprek

14.5 Opvoeders op één lijn

14.6 Samenvatting

 

Deel 5 Het gedrag van de leerling: casuïstiek

Inleiding

15 Leerlingen met onbevredigende leerresultaten

15.1 Inleiding

15.2 Leerlingen met een laag potentieel

15.3 Faalangstige leerlingen

15.4 Perfectionistische leerlingen

15.5 Ongemotiveerde leerlingen

 

16 Leerlingen met vijandig gedrag

16.1 Inleiding

16.2 Vijandig-agressieve leerlingen

16.3 Passief-agressieve leerlingen

16.4 Uitdagende leerlingen

 

17 Leerlingen met niet-adequaat schoolgedrag

17.1 Inleiding

17.2 Hyperactieve leerlingen

17.3 Snel afgeleide leerlingen

17.4 Leerlingen met een ontwikkelingsachterstand

18 Leerlingen met problemen in de sociale omgeving

18.1 Inleiding

18.2 Leerlingen die worden afgewezen door medeleerlingen

18.3 Schuwe of teruggetrokken leerlingen

18.4 Leerlingen met een autismespectrumstoornis (ASS)

 

19 Meerbegaafde leerlingen

19.1 Kenmerken

19.2 Leer- en gedragsproblemen

19.3 Mogelijkheden bij de aanpak van leerproblemen

 

Literatuur

Over de auteurs

Index

 

Voor docenten

Online leeromgeving op maat

De online leeromgeving bij Lessen in orde op de basisschool is modulair opgebouwd, waardoor deze flexibel inzetbaar is binnen diverse opleidingstrajecten. Docenten kunnen gericht modules selecteren die aansluiten bij hun curriculum, eventueel in combinatie met modules uit andere Boom-titels. Boom stelt op basis daarvan een passend maatwerkpakket samen. Studenten gebruiken en betalen zo alleen voor de onderdelen die relevant zijn voor hun studie. Meer weten? Neem contact op met onze educatief adviseur via advies@boom.nl.

 

Docentmateriaal

Bij deze derde editie is docentenmateriaal beschikbaar voor opleiders en begeleiders. Het materiaal omvat onder meer:

  • Een aparte inleiding voor begeleiders
  • Het Kerndocument generieke kennisbasis leraar basisonderwijs
  • Aanvullende opdrachten en verwerkingssuggesties per hoofdstuk
  • Handvatten voor gebruik in lessen, cursussen of trainingen binnen de lerarenopleiding en professionaliseringstrajecten

 

Verschil met vorige editie
De derde editie van Lessen in orde op de basisschool is op meerdere punten vernieuwd en verbeterd. De focus ligt sterker op actuele inzichten, wetenschappelijke onderbouwing en praktische toepasbaarheid. De belangrijkste veranderingen zijn:

  • Evidence-informed aanpak met inzichten van o.a. Kirschner, Verhaeghe, Dunlosky en De Bruyckere.
  • Actuele thema’s als leerkrachtentekort, datagestuurd onderwijs, bildung en post-coronamaatregelen.
  • Uitbreiding van casuïstiek en verwijzingen naar online lesinspiratie.
  • Integratie van Les is meer met 141 gedragsstrategieën.
  • Sterkere focus op team, ouders en context (Whole School Approach).
  • Doelgroep verbreed naar o.a. zij-instromers, herintreders en ondersteunend personeel.

 

Docentexemplaar

  • Gebruik je dit lesmateriaal al in je onderwijs en is het voorgeschreven aan je studenten? Vraag dan kosteloos een gebruikersexemplaar aan via advies@boom.nl.
  • Wordt het materiaal nog niet voorgeschreven en wil je het beoordelen? Vraag dan een beoordelings­exemplaar aan via je docentaccount.

 

Vragen of advies?

Meer weten over deze editie of welke andere leermiddelen aansluiten bij jouw curriculum? Onze educatief adviseur denkt graag met je mee. Neem contact op via advies@boom.nl.

Auteur(s)
Portret Peter Teitler
Peter Teitler
Peter Teitler is na zijn universitaire studies aardrijkskunde en geschiedenis les gaan geven in het voortgezet onderwijs. Ook volgde hij de studie onderwijskunde en een opleiding tot leerlingbegele...
Lees meer
Portret Ans van Brussel
Ans van Brussel
Ans van Brussel kan putten uit een bijna veertigjarige ervaring in het basisonderwijs. Ze is groepsleerkracht geweest in Amsterdam-Noord, alsook in De Pijp en Amsterdam-Zuidoost, waar zij ook RT- e...
Lees meer

Meer over Boom Academie

Wij gaan samen verder

Boom en Coutinho gaan samen verder. Door deze samenwerking bundelen we krachten voor betaalbare, toegankelijke en digitale leermiddelen.

Lees meer

Ook interessant

De wereld in kinderboeken_Erna van Koeven, Femke Ganzeman_9789046908822

De wereld in kinderboeken

Erna van Koeven, Femke Ganzeman, Herman Verschuren
44,95
Bestellen
De pedagogisch sensitieve leraar_Anouke Bakx_9789046909126

De pedagogisch sensitieve leraar

Anouke Bakx
37,95
Bestellen
Handboek voor de leraar basisonderwijs_Walter Geerts, Jarla Geerts_9789046908365

Handboek voor de leraar basisonderwijs

Walter Geerts, Jarla Geerts, René van Kralingen
51,95
Bestellen

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg