Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Leerlingen en leerkrachten willen graag dat er op school een goede sfeer is. Als de sfeer op school goed is, kan iedereen zich er thuis voelen en het gevoel hebben erbij te horen en gezien te worden. Pas dan is er ruimte voor goed onderwijs.
Lessen in orde op de basisschool laat zien hoe je ervoor kunt zorgen dat je lessen in orde zijn. Je leert hoe je een vriendelijke en veilige omgeving kunt creëren waarin leerlingen optimaal kunnen leren. Centraal staan daarbij het gedrag van jou als leerkracht, zowel individueel als in teamverband, en het gedrag van de leerling, zowel individueel als in groepsverband. Gedrag, waaronder uiteraard ook probleemgedrag valt, vindt altijd plaats in een omgeving waar de leerkracht en de leerlingen deel van uitmaken. In deze uitgave wordt gedrag dus niet bekeken als een opzichzelfstaand onderwerp, maar juist zoveel mogelijk in relatie tot de omgeving.
Flexibel leren via Boom Academie
Deze editie is beschikbaar op het online leerplatform Boom Academie. Hier komen theorie, oefening en toetsing samen in een flexibele en interactieve leeromgeving voor studenten en docenten. Wat kun je verwachten?
Voor wie
Lessen in orde op de basisschool is bedoeld voor (aanstaande) leerkrachten, zij-instromers, herintreders, schoolwisselaars, en iedereen die zich wil verdiepen in klassenmanagement en gedragsaanpak. Ook is het geschikt voor IB’ers, schoolpsychologen, orthopedagogen, schoolleiders, lerarenopleiders en andere betrokkenen bij het pedagogisch klimaat in en rond de klas.
Inhoud
Voorwoord
Inleiding
Deel 1 Het gedrag in de klas
Inleiding
1 Het gedrag tijdens de eerste lessen
1.1 Inleiding
1.2 Wat is orde en wat is er voor nodig om orde te bereiken?
1.3 Tien tips om orde te houden
1.4 Samenvatting
2 Het gedrag van een groep
2.1 Inleiding
2.2 Wat is een goede werkrelatie?
2.3 De basis leggen voor een goede werkrelatie
2.4 Wetmatigheden in de beginnende relatie tussen leerkracht en leerlingen
2.5 Samenvatting
3 Klassenmanagement: structuur in de klas
3.1 Inleiding
3.2 Welke elementen bevat een goede les?
3.3 Het oude en het nieuwe leren
3.4 Effectieve instructie
3.5 Strategieën voor denken en leren
3.6 Effectief benutten van onderwijstijd
3.7 Afstemming van instructie en verwerking in een taakgerichte werksfeer
3.8 Systematisch volgen van vorderingen
3.9 Samenvatting
4 Het beïnvloeden van het gedrag van leerlingen in de klas
4.1 Inleiding
4.2 Belonen en straffen (het waarderen en afkeuren van gedrag)
4.3 Het verschil tussen grensbewaking en grensverdediging: het sturen op gewenst gedrag
4.4 Onderscheid tussen problemen: van onprettig naar onwettig
4.5 Een variëteit aan mogelijkheden om te reageren op problemen
4.6 Straffen
4.7 Directief en responsief handelen
4.8 Samenvatting
5 Omgaan met een lastige klas
5.1 Inleiding
5.2 Wat is een lastige klas?
5.3 De preventieve aanpak van problemen in de groep
5.4 Procedure bij de aanpak van een lastige klas
5.5 Een aanpak op basis van afspraken: het klassencontract
5.6 Een aanpak op basis van regels
5.7 Samenvatting
Deel 2 Het gedrag in school
Inleiding
6 Pedagogisch klimaat: drie uitgangspunten
6.1 Inleiding
6.2 Pedagogische uitgangspunten: het gezin
6.3 Pedagogische uitgangspunten: de school
6.4 Samenvatting
7 Structuur bieden
7.1 Inleiding
7.2 Structuur bieden met behulp van regels
7.3 Regels op school
7.4 Hoe komen regels tot stand?
7.5 Wat is een goede regel?
7.6 Relatie tussen waarden en regels
7.7 Soorten regels
7.8 Regels versus afspraken
7.9 Samenvatting
8 Opvoeders op één lijn
8.1 Inleiding
8.2 De perverse triade
8.3 Waarom is afstemming op school lastig te realiseren?
8.4 Teamontwikkeling: van een organisatie met professionals naar een professionele organisatie
8.5 Collega’s aanspreken op hun gedrag
8.6 Samenvatting
9 Teamafspraken over consequenties
9.1 Inleiding
9.2 Waarom houden leerlingen zich niet aan de regels?
9.3 Methodieken voor gedragsverandering
9.4 Hoe denkt het team over straf?
9.5 Uniformiteit bij straffen
9.6 Samenvatting
Deel 3 Het gedrag van de leerkracht
Inleiding
10 Het beïnvloeden van je eigen gedrag
10.1 Inleiding
10.2 De kijk op jezelf
10.3 Transactionele Analyse van de persoonlijkheid
10.4 Samenvatting
11 Het beïnvloeden van je eigen gedrag in relaties met anderen
11.1 Inleiding
11.2 Hoe mensen zich een grondhouding verwerven
11.3 Vier typische drijfveren van leerkrachten
11.4 Samenvatting
12 Communicatie met leerlingen
12.1 Inleiding
12.2 141 manieren om het gedrag van leerlingen te beïnvloeden
12.3 Het ontstaan van een negatief relatiepatroon
12.4 Het doorbreken van een negatief relatiepatroon
12.5 Samenvatting
13 Goochelen met aandacht
13.1 Inleiding
13.2 Goochelen met het onderwerp
13.3 Goochelen met tijd en plaats
13.4 Goochelen van inhoud naar betrekking
13.5 Leerlingen die kwaad zijn
13.6 Samenvatting
Deel 4 Het gedrag van ouders
14 De relatie tussen school en ouders
14.1 Inleiding
14.2 De mate van ouderbetrokkenheid
14.3 Wederzijdse verwachtingen
14.4 Het oudergesprek
14.5 Opvoeders op één lijn
14.6 Samenvatting
Deel 5 Het gedrag van de leerling: casuïstiek
Inleiding
15 Leerlingen met onbevredigende leerresultaten
15.1 Inleiding
15.2 Leerlingen met een laag potentieel
15.3 Faalangstige leerlingen
15.4 Perfectionistische leerlingen
15.5 Ongemotiveerde leerlingen
16 Leerlingen met vijandig gedrag
16.1 Inleiding
16.2 Vijandig-agressieve leerlingen
16.3 Passief-agressieve leerlingen
16.4 Uitdagende leerlingen
17 Leerlingen met niet-adequaat schoolgedrag
17.1 Inleiding
17.2 Hyperactieve leerlingen
17.3 Snel afgeleide leerlingen
17.4 Leerlingen met een ontwikkelingsachterstand
18 Leerlingen met problemen in de sociale omgeving
18.1 Inleiding
18.2 Leerlingen die worden afgewezen door medeleerlingen
18.3 Schuwe of teruggetrokken leerlingen
18.4 Leerlingen met een autismespectrumstoornis (ASS)
19 Meerbegaafde leerlingen
19.1 Kenmerken
19.2 Leer- en gedragsproblemen
19.3 Mogelijkheden bij de aanpak van leerproblemen
Literatuur
Over de auteurs
Index
Online leeromgeving op maat
De online leeromgeving bij Lessen in orde op de basisschool is modulair opgebouwd, waardoor deze flexibel inzetbaar is binnen diverse opleidingstrajecten. Docenten kunnen gericht modules selecteren die aansluiten bij hun curriculum, eventueel in combinatie met modules uit andere Boom-titels. Boom stelt op basis daarvan een passend maatwerkpakket samen. Studenten gebruiken en betalen zo alleen voor de onderdelen die relevant zijn voor hun studie. Meer weten? Neem contact op met onze educatief adviseur via advies@boom.nl.
Docentmateriaal
Bij deze derde editie is docentenmateriaal beschikbaar voor opleiders en begeleiders. Het materiaal omvat onder meer:
Verschil met vorige editie
De derde editie van Lessen in orde op de basisschool is op meerdere punten vernieuwd en verbeterd. De focus ligt sterker op actuele inzichten, wetenschappelijke onderbouwing en praktische toepasbaarheid. De belangrijkste veranderingen zijn:
Docentexemplaar
Vragen of advies?
Meer weten over deze editie of welke andere leermiddelen aansluiten bij jouw curriculum? Onze educatief adviseur denkt graag met je mee. Neem contact op via advies@boom.nl.
Boom en Coutinho gaan samen verder. Door deze samenwerking bundelen we krachten voor betaalbare, toegankelijke en digitale leermiddelen.
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account