Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Artikelen & denkstof
Hoger onderwijs Vreemde talen in het basisonderwijs
Terug
Vreemde talen in het basisonderwijs
Paperback
Januari 2023 | ISBN 9789046907955 | 347 blz.
45,95
In winkelwagen

Vreemde talen in het basisonderwijs

Een activerende didactiek voor Engels en MVT

Amy Klipp | Boom
Vreemde talen in het basisonderwijs_Amy Klipp_9789046907955
5% Studentenkorting
Als student krijg je korting bij aankoop van 2 of meer verschillende voorgeschreven Nederlandstalige hbo/wo-studieboeken. Lees meer
Paperback
Januari 2023 | ISBN 9789046907955 | 347 blz.
Vandaag besteld, dinsdag in huis
45,95
In winkelwagen
Bookshelf e-book 
ISBN 9789046970294
Direct via e-mail
45,95
In winkelwagen
Beoordeling aanvragen
Voor docenten met een onderwijsaccount
 
Aanvragen
Inkijkexemplaar

Vreemde talen in het basisonderwijs_Amy Klipp_9789046907955.pdf

OmschrijvingInhoudAuteur(s)Studiemateriaal en Docentmateriaal
Omschrijving

Het succes van een les vreemde talen in het basisonderwijs hangt nauw samen met de kwaliteit van de leerkracht. Als de leerkracht een gedegen, activerende les geeft, zullen de leerlingen de taal beter leren spreken. Hier kunnen tal van didactische aanpakken voor gebruikt worden. Vreemde talen in het basisonderwijs helpt pabostudenten en leerkrachten deze theorie te verbinden met de dagelijkse praktijk.

 

Inhoud

De didactiek in dit boek is ontleend aan de kennisbasis Engels en wordt verhelderd door middel van inspirerende voorbeelden en werkvormen. Deel I van het boek gaat in op het bepalen van de beginsituatie van de les, het stellen van doelen en het toetsen van de voortgang. Deel II gaat over de invulling van de les aan de hand van didactische modellen, zoals de communicatieve aanpak en CLIL (Content and Language Integrated Learning). Deel III presenteert verschillende manieren om lessen boeiend en effectief te maken, van materialen en werkvormen tot scaffolding en internationalisering. Elk hoofdstuk eindigt met vragen die helpen het gesprek over vreemdetalenonderwijs op school in gang te zetten.

 

Online leeromgeving

Op de bijbehorende website staan uitgebreide instructies voor een groot aantal werkvormen, inclusief voorbeeldvideo’s waarin elke werkvorm wordt uitgevoerd met een groep leerlingen. Verder bevat de website opdrachten, voorbeeld- en invulbare versies van materialen zoals planners en overzichten, een aanvullend hoofdstuk over professionele ontwikkeling en nuttige links.

 

Voor wie

Vreemde talen in het basisonderwijs is geschreven voor pabostudenten, leerkrachten die hun vreemdetalendidactiek willen verbeteren, en lerarenopleiders die modules vreemdetalendidactiek verzorgen. De praktijkvoorbeelden komen grotendeels uit de Engelse les, maar de didactiek en werkvormen zijn bruikbaar voor alle vreemde talen.

Inhoud

Inleiding 

 

1 Vreemde talen leren: introductie en inspiratie 

1.1 Wat is taal? 

1.2 Het belang van vreemdetalendidactiek 

1.3 Visie op vreemdetalenonderwijs 

1.4 Verdieping: taal leeft! 

1.5 Verbreding: moedertaalverwerving, vreemdetaalverwerving en NT2 

1.6 Het professionele gesprek 

1.7 Terugblik: wat heb je geleerd? 

 

Deel I: De beginsituatie

 

2 Vreemdetalenonderwijs op de basisschool

2.1 Waarom is vreemdetalenonderwijs nodig in het basisonderwijs?

2.2 Opzet vreemdetalenonderwijs in het primair onderwijs

2.3 De kerndoelen en het curriculum

2.3.1 Grote Opdracht 1: Effectieve grensoverstijgende communicatie

2.3.2 Grote Opdracht 2: Creatieve vormen van taal

2.3.3 Grote Opdracht 3: Interculturele communicatieve competentie

2.3.4 Grote Opdracht 4: Taalbewustzijn

2.3.5 Grote Opdracht 5: Meertaligheid

2.4 Verdieping: talensensibilisering

2.5 Verbreding: de doorgaande lijn naar het voortgezet onderwijs

2.6 Het professionele gesprek

2.7 Verbinding met de praktijk

2.8 Terugblik: wat heb je geleerd?

 

3 De beginsituatie in kaart brengen

3.1 Het beginniveau van leerlingen bepalen

3.1.1 Wat is een leerlijn?

3.1.2 Wat is een lijn van ontwikkeling?

3.2 Het niveau van ontwikkeling van leerlingen bepalen

3.2.1 Het Europees Referentiekader (ERK)

3.2.2 Het World-class Instructional Design and Assessment model (WIDA)

3.2.3 De beginsituatie van kleuters bepalen

3.3 Verdieping: planning over de langere termijn

3.4 Verbreding: streefniveaus in het voortgezet onderwijs

3.5 Het professionele gesprek 

3.6 Verbinding met de praktijk

3.7 Terugblik: wat heb je geleerd? 

 

4 Doelen stellen en keuzes maken

4.1 Een goede les begint met een duidelijk doel

4.2 Een concreet doel ontwerpen

4.2.1 Concrete doelen stellen: de taxonomie van Bloom

4.2.2 Lesdoelen voor kleuters: werken vanuit een bedoeling

4.3 Welke woorden bied je aan?

4.3.1 Functies en noties selecteren

4.3.2 Transfer en interferentie 

4.3.3 Woordenlijsten 

4.4 Verdieping: doeltaal, voertaal in de les

4.5 Verbreding: het veilige klimaat, klassenmanagement

4.6 Het professionele gesprek

4.7 Verbinding met de praktijk

4.8 Terugblik: wat heb je geleerd?

 

5 Toetsen voor succes 

5.1 Waarom worden leerlingen getoetst? 

5.2 Kenmerken van een goede toets 

5.2.1 Formatief handelen, summatief en reflectief toetsen 

5.2.2 Analytische of holistische toetsing 

5.2.3 Criteria voor een goede toets 

5.3 Een goede toets ontwerpen 

5.3.1 Gedifferentieerde toetsvragen: luistervaardigheid 

5.3.2 Registratie van toetsuitkomsten: spreekvaardigheid 

5.3.3 Rubrics 

5.4 Verdieping: portfolio’s 

5.5 Verbreding: eindtoetsen vreemdetalenonderwijs 

5.6 Het professionele gesprek 

5.7 Verbinding met de praktijk 

5.8 Terugblik: wat heb je geleerd? 

 

Deel II: De invulling van de les 

 

6 Westhoffs schijf van vijf en het vierfasenmodel 

6.1 Westhoffs schijf van vijf: de basis voor een complete les 

6.1.1 Blootstelling aan input 

6.1.2 Verwerking op inhoud 

6.1.3 Verwerking op vorm 

6.1.4 Productie van output 

6.1.5 Strategieën 

6.2 Het vierfasenmodel 

6.2.1 Introductiefase 

6.2.2 Inputfase 

6.2.3 Oefenfase 

6.2.4 Transferfase 

6.2.5 Samenvattend: waar de fasen over gaan, en wat ze níet zijn 

6.3 Tot slot: de les sluiten 

6.4 Verdieping: van het thema naar het lesplan 

6.4.1 Themaplanning 

6.4.2 Lesplanning 

6.4.3 Samenvattend: zicht op de soorten planningen 

6.5 Het professionele gesprek 

6.6 Verbinding met de praktijk 

6.7 Terugblik: wat heb je geleerd? 

 

7 De communicatieve aanpak 

7.1 De communicatieve aanpak 

7.1.1 Focus op echte communicatie door interactie in de doeltaal

7.1.2 Gebruikmaken van authentieke teksten 

7.1.3 Ruimte maken voor de leerling om vloeiender en accurater te worden 

7.1.4 Aandacht voor de taal én het taalleren

7.1.5 Gebruikmaken van de belevingswereld van leerlingen in de les

7.1.6 Het geleerde verbinden aan de wereld buiten het klaslokaal

7.1.7 Inductief de grammatica ontdekken

7.2 Een communicatieve les ontwerpen

7.3 Verdieping: de leerhandelingentheorie

7.4 Verbreding: van holistisch naar analytisch leren

7.5 Het professionele gesprek

7.6 Verbinding met de praktijk

7.7 Terugblik: wat heb je geleerd?

 

8 Content and Language Integrated Learning

8.1 Wat is CLIL? 

8.2 Waarom werkt CLIL?

8.3 Een CLIL-les ontwerpen 

8.3.1 Taal in de les 

8.3.2 Taal van instructie 

8.3.3 Taal van het vak 

8.3.4 Output van leerlingen 

8.3.5 Vuistregels voor taal in de CLIL-les 

8.3.6 Het ontwerpen van taal in de les 

8.3.7 Een voorbeeldles 

8.4 Verdieping: taalontwikkelend onderwijs 

8.5 Verbreding: CLIL in het speciaal onderwijs 

8.6 Het professionele gesprek 

8.7 Verbinding met de praktijk 

8.8 Terugblik: wat heb je geleerd? 

 

9 Andere didactische aanpakken 

9.1 Total Physical Response (TPR)

9.1.1 Hoe werkt TPR? 

9.1.2 Verschillende rollen voor de leerkracht bij TPR

9.1.3 Wat doen de leerlingen bij TPR?

9.2 Verhalend ontwerpen 

9.2.1 Hoe werkt verhalend ontwerpen?

9.2.2 Wat doet de leerkracht bij verhalend ontwerpen?

9.2.3 Wat doen de leerlingen bij verhalend ontwerpen?

9.3 Taakgebaseerd leren (TBL)

9.3.1 Hoe werkt TBL? 

9.3.2 Wat doet de leerkracht bij TBL?

9.3.3 Wat doen de leerlingen bij TBL? 

9.4 Verdieping: principes voor het vreemdetalenonderwijs op Europees niveau 

9.5 Verbreding: translanguaging in de vreemdetalenles

9.6 Het professionele gesprek 

9.7 Verbinding met de praktijk

9.8 Terugblik: wat heb je geleerd?

 

Deel III: Op weg! Tools om lessen effectief en boeiend te maken 

 

10 Materiaal – fysiek en digitaal 

10.1 Materiaal in de les 

10.2 Materiaal in de vreemdetalenles: didactische overwegingen 

10.3 Wat voor materiaal is er? 

10.3.1 Input geven 

10.3.2 Taaloutput ontlokken 

10.4 Verdieping: de vreemdetalenhoek 

10.5 Verbreding: materiaal voor de jonge en oudere leerling 

10.6 Het professionele gesprek 

10.7 Verbinding met de praktijk 

10.8 Terugblik: wat heb je geleerd? 

 

11 Actieve werkvormen voor in de les

De werkvormen bij dit hoofdstuk vind je op de website bij dit boek: www.coutinho.nl/vtbo

 

12 Scaffolding en differentiatie 

12.1 Differentiatie 

12.2 Vormen van differentiatie 

12.2.1 Differentiatie op input 

12.2.2 Differentiatie op verwerking 

12.2.3 Differentiatie op assessment 

12.2.4 Bepalen en aanpassen van moeilijkheid van een tekst 

12.3 Scaffolding 

12.4 Hoe doe je dat, scaffolding ontwerpen en toepassen? 

12.4.1 Scaffolding van het leerproces 

12.4.2 Scaffolding van het werkproces

12.5 Verdieping: zelfdeterminatie in de vreemdetalenles

12.6 Verbreding: scaffolding voor de leerling met special needs

12.7 Het professionele gesprek 

12.8 Verbinding met de praktijk 

12.9 Terugblik: wat heb je geleerd?

 

13 De taalvaardigheden 

13.1 De taalvaardigheden: receptief en productief, mondeling en schriftelijk

13.2 Luisteren en lezen 

13.3 Spreken en schrijven

13.3.1 De stille periode 

13.3.2 Omgaan met spreekangst

13.4 Verdieping: leerlingspreektijd

13.5 Verbreding: lezen en schrijven als bijzondere uitdaging

13.6 Het professionele gesprek

13.7 Verbinding met de praktijk

13.8 Terugblik: wat heb je geleerd?

 

14 Internationalisering

14.1 Wat is internationalisering?

14.2 Het belang van internationalisering

14.2.1 Interculturele competenties ontwikkelen, kennismaken met de ‘ander’

14.2.2 Internationale oriëntatie, wereldburgerschap

14.2.3 Communicatieve vaardigheden ontwikkelen

14.3 Internationalisering in de praktijk 

14.3.1 Vreemde talen in het curriculum 

14.3.2 Internationaal georiënteerde leerinhouden 

14.3.3 Uitwisselingen over de grens – virtueel en fysiek 

14.3.4 Stappenplan voor een internationaliseringsproject 

14.4 Verdieping: subsidies 

14.5 Verbreding: verankering van internationalisering in het curriculum 

14.6 Het professionele gesprek 

14.7 Verbinding met de praktijk 

14.8 Terugblik: wat heb je geleerd? 

 

15 Leerkracht in ontwikkeling

Dit aanvullend hoofdstuk over professionele ontwikkeling vind je op de

website bij dit boek: www.coutinho.nl/vtbo

 

Tot slot 

 

Bijlage: Leerkrachtportfolio’s 

 

Beeldverantwoording 

 

Literatuur

 

Register 

Studiemateriaal en Docentmateriaal

Extra voor studenten:
Bij deze uitgave is additioneel studiemateriaal beschikbaar voor studenten. Deze kun je benaderen via de url in het boek.

 

Extra voor docenten:
Bij deze uitgave is additioneel docentmateriaal beschikbaar. 

 

Ben je docent en schrijf je onze uitgave voor, vraag het docentmateriaal aan via advies@boom.nl.

 

 

Auteur(s)
Portret Amy Klipp
Amy Klipp
Amy Klipp is docent Engels aan de pabo-opleiding van de Hogeschool Leiden, waar ze les geeft in vreemdetalendidactiek en Engels eigen vaardigheid. Ze is lid van de stuurgroep van Vedocep, is vicevo...
Lees meer

Wij gaan samen verder

Boom en Coutinho gaan samen verder. Door deze samenwerking bundelen we krachten voor betaalbare, toegankelijke en digitale leermiddelen.

Lees meer

Ook interessant

Aandacht voor de fijne motoriek in kleuterthema's | Silvana Herben | 9789024473182

Aandacht voor de fijne motoriek in kleuterthema's

Silvana Herben
32,95
Bestellen
Reflecteren (3e editie)_Marie-José Geenen_9789024471584

Reflecteren (3e editie)

Marie-José Geenen
34,95
Bestellen
Lessen in orde op de basisschool (3de editie)_Peter Teitler, Ans van Brussel_9789046909232

Lessen in orde op de basisschool

Peter Teitler, Ans van Brussel
42,95
Bestellen

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Voor de pers
Publiceren bij Boom
Vacatures

Over Boom

Wat ons drijft
Onze historie
Onze auteurs
Onze organisatie
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg