Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Artikelen & denkstof
Hoger onderwijs Geschiedenis InZicht
Terug
Geschiedenis InZicht
Paperback
Juli 2019 | ISBN 9789046906736 | 336 blz.
56,50
In winkelwagen

Geschiedenis InZicht

Vakkennis en didactiek voor het basisonderwijs

Jan de Bas, Frank Brinkman | Boom
Geschiedenis InZicht_Jan de Bas, Frank Brinkman_9789046906736
Er verschijnt een nieuwe editie Nieuwe editie
5% Studentenkorting
Als student krijg je korting bij aankoop van 2 of meer verschillende voorgeschreven Nederlandstalige hbo/wo-studieboeken. Lees meer
Paperback
Juli 2019 | ISBN 9789046906736 | 336 blz.
Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
56,50
In winkelwagen
Bookshelf e-book 
ISBN 9789046967997
Direct via e-mail
56,50
In winkelwagen
Beoordeling aanvragen
Voor docenten met een onderwijsaccount
 
Aanvragen
Inkijkexemplaar

9789046906736__Geschiedenis_InZicht_WEBPDF_INKIJKEXEMPLAAR.pdf

OmschrijvingInhoudAuteur(s)Studiemateriaal
Omschrijving

Om goed antwoord te kunnen geven op alle geschiedenisvragen die je als leerkracht op de basisschool krijgt van je leerlingen, moet je over voldoende basiskennis beschikken. Geschiedenis InZicht is een compact praktisch handboek met een dubbelfunctie: het biedt op een toegankelijke manier de voor de leerkracht benodigde vakinhoudelijke kennis van het verleden, en bevat de informatie, inzichten en handvatten die nodig zijn om goed geschiedenisonderwijs te geven.

 

Inhoud

In het eerste deel van dit boek worden aan de hand van vragen de tien tijdvakken van de Nederlandse geschiedenis beschreven. In elk tijdvak worden de voor dit tijdvak kenmerkende aspecten behandeld. Verder komen de vensters ter sprake die samen de Canon van de Nederlandse geschiedenis vormen. Deel twee van dit boek gaat over de didactiek van het vak. Achtereenvolgens staan de volgende vier hoofdonderwerpen centraal: historisch denken en redeneren, beeldgereedschappen, acht kenmerken van een goede geschiedenisles en geschiedenis in samenhang met de andere vakken. Ook in dit deel zetten voorbeelden en vragen aan tot kennisverwerking, ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden en reflectie op het eigen didactisch handelen.

 

Voor wie

Het boek richt zich primair op pabostudenten. Het boek tijdens en na de opleiding dienst doen als bronnenboek bij het voorbereiden van lessen op de basisschool. Tevens is het bedoeld als naslagwerk bij geschiedenismodulen over historische thema's of periodes. Het vakinhoudelijke deel van Geschiedenis InZicht kan ook worden gebruikt ter voorbereiding op de verplichte landelijke toelatingstoets voor havisten en mbo'ers.

Inhoud

Inleiding 

 

Deel I: De tien tijdvakken

 

1 De tijd van jagers en boeren (tot 3000 voor Christus)

Inleiding

1.1 De eerste mensen: jagers en verzamelaars 

1.2 De eerste nomadische en sedentaire samenlevingen 

1.3 De hunebedbouwers 

1.4 Cultuur en religie van jagers en verzamelaars en boeren 

1.5 Terugblik

1.6 Meerkeuzevragen 

1.7 Open vragen 

 

2 De tijd van Grieken en Romeinen (3000 voor Christus-500)

Inleiding 

2.1 De Griekse stadstaat 

2.2 De Romeinse Republiek en het Romeinse Rijk 

2.3 Ontwikkeling Romeinse godsdienst en christendom 

2.4 De Romeinse cultuur en de romanisering 

2.5 De Romeinen in de Lage Landen

2.6 Terugblik 

2.7 Meerkeuzevragen 

2.8 Open vragen 

 

3 De tijd van monniken en ridders (500-1000)

Inleiding 

3.1 Leen- en hofstelsel 

3.2 Verspreiding van het christendom 

3.3 Ontstaan en verspreiding van de islam 

3.4 Terugblik 

3.5 Meerkeuzevragen 

3.6 Open vragen 

 

4 De tijd van steden en staten (1000-1500)

Inleiding 

4.1 Steden en handel 

4.2 Ridders en kastelen 

4.3 Kerk en kruistochten 

4.4 Staatsvorming en centralisatie 

4.5 Terugblik 

4.6 Meerkeuzevragen 

4.7 Open vragen 

 

5 De tijd van ontdekkers en hervormers (1500-1600) 

Inleiding 

5.1 Rond 1500: de kritische mens en het ontstaan van vier culturele veranderingen 

5.2 De ontdekkingsreizen 

5.3 Humanisme en Renaissance 

5.4 Ontstaan, ontwikkeling en kenmerken van het protestantisme 

5.5 De Nederlandse Opstand 

5.6 Ontstaan van de Republiek 

5.7 Terugblik 

5.8 Meerkeuzevragen 

5.9 Open vragen 

 

6 De tijd van regenten en vorsten (1600-1700) 

Inleiding 

6.1 Het Twaalfjarig Bestand en het einde van de Nederlandse Opstand 

6.2 Oorzaken van het ontstaan van de Gouden Eeuw

6.3 De Gouden Eeuw: economische bloei

6.4 De VOC en WIC

6.5 De gevolgen van de economische bloei

6.6 De bloei van de kunst, wetenschap en filosofie en het geloofsleven 

6.7 Terugblik 

6.8 Meerkeuzevragen 

6.9 Open vragen 

 

7 De tijd van pruiken en revoluties (1700-1800)

Inleiding 

7.1 Een Zilveren Eeuw: de economie stagneert 

7.2 De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden: bestuur en politiek tot 1795

7.3 Patriotten, de Franse Revolutie (1789) en de Bataafse Republiek (1795-1806)

7.4 Het dagelijks leven en de slavenhandel 

7.5 Terugblik 

7.6 Meerkeuzevragen 

7.7 Open vragen 

 

8 De tijd van burgers en stoommachines (1800-1900)

Inleiding

8.1 Napoleon Bonaparte

8.2 Staatkundig Nederland 1815-1848

8.3 Van koning-koopman tot industrialisatie

8.4 Socialisme, feminisme, liberalisme en confessionalisme

8.5 Culturele ontwikkelingen: onderwijs, verzuiling en Van Gogh

8.6 Imperialisme, het cultuurstelsel in Nederlands-Indië en de situatie in Suriname

8.7 Terugblik

8.8 Meerkeuzevragen

8.9 Open vragen

 

9 De tijd van de wereldoorlogen (1900-1950)

Inleiding

9.1 De periode 1900-1920: het dagelijkse en politieke leven in Nederland

9.2 De Eerste Wereldoorlog

9.3 Nederland tijdens de Eerste Wereldoorlog en de gevolgen ervan

9.4 Nederland tijdens het Interbellum

9.5 De opkomst van nazi-Duitsland

9.6 De Tweede Wereldoorlog

9.7 De opstelling van de Nederlanders

9.8 De gevolgen van de Tweede Wereldoorlog: Nederland en Indonesië 

9.9 Terugblik 

9.10 Meerkeuzevragen 

9.11 Open vragen 

 

10 De tijd van televisie en computer (1950-heden)

Inleiding

10.1 De Koude Oorlog en de bewapening

10.2 Koloniën en apartheid

10.3 Het Midden-Oosten

10.4 Europese samenwerking

10.5 Nederland in de jaren 1950 en 1960

10.6 Nederland in de jaren 1970-2000

10.7 Nederland vanaf 2000

10.8 Terugblik

10.9 Meerkeuzevragen

10.10 Open vragen

 

Deel II: Didactiek

 

11 Kind, school en geschiedenis

Inleiding 

11.1 Historisch bewustzijn en historisch tijdsbesef 

11.2 Historisch redeneren 

11.3 Kerndoelen, tussendoelen en toetsing 

11.4 Tijdvakken, tijdbalk en canon 

11.5 Geschiedenis en het jonge kind 

11.6 Terugblik 

11.7 Meerkeuzevragen 

11.8 Open vragen 

 

12 Beeldgereedschappen 

Inleiding

12.1 De betekenis van beeldgereedschappen

12.2 Beeldgereedschappen: media

12.3 Beeldgereedschappen: werkvormen

12.4 Terugblik

12.5 Meerkeuzevragen

12.6 Open vragen

 

13 Acht kenmerken van een goede geschiedenisles

Inleiding

13.1 De acht kenmerken van een goede geschiedenisles

13.2 Drie voorbeeldlessen

13.3 Terugblik

13.4 Meerkeuzevragen

13.5 Open vragen

 

14 Geschiedenis en andere vakken

Inleiding

14.1 Wereldoriëntatie en multiperspectivisch handelen

14.2 Vakintegratie

14.3 Maatschappelijke verhoudingen en staatsinrichting

14.4 Burgerschapsvorming

14.5 Educaties

14.6 Filosoferen met kinderen

14.7 21e-eeuwse vaardigheden

14.8 Terug- en vooruitblik

14.9 Meerkeuzevragen

14.10 Open vragen

 

Beeldverantwoording

 

Literatuur

 

Personenregister 

 

Zakenregister

 

Over de auteurs

Studiemateriaal

Extra voor studenten:
Bij deze uitgave is additioneel studiemateriaal beschikbaar voor studenten. Deze kun je benaderen via de url in het boek.

Auteur(s)
Portret Jan de Bas
Jan de Bas
Jan de Bas was groepsleerkracht en is historicus. Sinds 1990 werkt hij als docent geschiedenis op een pabo; eerst op de Ichthus Hogeschool, daarna aan Hogeschool Inholland.
Lees meer
Portret Frank Brinkman
Frank Brinkman
Frank Brinkman (1986) is als docent geschiedenis(didactiek) werkzaam bij pabo Saxion Deventer. Daar heeft hij zelf de pabo gedaan, om vervolgens aan de Universiteit Utrecht zijn studie (Cultuur)ges...
Lees meer

Wij gaan samen verder

Boom en Coutinho gaan samen verder. Door deze samenwerking bundelen we krachten voor betaalbare, toegankelijke en digitale leermiddelen.

Lees meer

Ook interessant

Aandacht voor de fijne motoriek in kleuterthema's | Silvana Herben | 9789024473182
Nieuw

Aandacht voor de fijne motoriek in kleuterthema's

Silvana Herben
32,95
Bestellen
Reflecteren (3e editie)_Marie-José Geenen_9789024471584

Reflecteren (3e editie)

Marie-José Geenen
34,95
Bestellen
Lessen in orde op de basisschool (3de editie)_Peter Teitler, Ans van Brussel_9789046909232

Lessen in orde op de basisschool

Peter Teitler, Ans van Brussel
42,95
Bestellen

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Voor de pers
Publiceren bij Boom
Vacatures

Over Boom

Wat ons drijft
Onze historie
Onze auteurs
Onze organisatie
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg