Geschiedenis InZicht
Vakkennis en didactiek voor het basisonderwijs
Om goed antwoord te kunnen geven op alle geschiedenisvragen die je als leerkracht op de basisschool krijgt van je leerlingen, moet je over voldoende basiskennis beschikken. Geschiedenis InZicht is een compact praktisch handboek met een dubbelfunctie: het biedt op een toegankelijke manier de voor de leerkracht benodigde vakinhoudelijke kennis van het verleden, en bevat de informatie, inzichten en handvatten die nodig zijn om goed geschiedenisonderwijs te geven.
Inhoud
In het eerste deel van dit boek worden aan de hand van vragen de tien tijdvakken van de Nederlandse geschiedenis beschreven. In elk tijdvak worden de voor dit tijdvak kenmerkende aspecten behandeld. Verder komen de vensters ter sprake die samen de Canon van de Nederlandse geschiedenis vormen. Deel twee van dit boek gaat over de didactiek van het vak. Achtereenvolgens staan de volgende vier hoofdonderwerpen centraal: historisch denken en redeneren, beeldgereedschappen, acht kenmerken van een goede geschiedenisles en geschiedenis in samenhang met de andere vakken. Ook in dit deel zetten voorbeelden en vragen aan tot kennisverwerking, ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden en reflectie op het eigen didactisch handelen.
Voor wie
Het boek richt zich primair op pabostudenten. Het boek tijdens en na de opleiding dienst doen als bronnenboek bij het voorbereiden van lessen op de basisschool. Tevens is het bedoeld als naslagwerk bij geschiedenismodulen over historische thema's of periodes. Het vakinhoudelijke deel van Geschiedenis InZicht kan ook worden gebruikt ter voorbereiding op de verplichte landelijke toelatingstoets voor havisten en mbo'ers.
Inleiding
Deel I: De tien tijdvakken
1 De tijd van jagers en boeren (tot 3000 voor Christus)
Inleiding
1.1 De eerste mensen: jagers en verzamelaars
1.2 De eerste nomadische en sedentaire samenlevingen
1.3 De hunebedbouwers
1.4 Cultuur en religie van jagers en verzamelaars en boeren
1.5 Terugblik
1.6 Meerkeuzevragen
1.7 Open vragen
2 De tijd van Grieken en Romeinen (3000 voor Christus-500)
Inleiding
2.1 De Griekse stadstaat
2.2 De Romeinse Republiek en het Romeinse Rijk
2.3 Ontwikkeling Romeinse godsdienst en christendom
2.4 De Romeinse cultuur en de romanisering
2.5 De Romeinen in de Lage Landen
2.6 Terugblik
2.7 Meerkeuzevragen
2.8 Open vragen
3 De tijd van monniken en ridders (500-1000)
Inleiding
3.1 Leen- en hofstelsel
3.2 Verspreiding van het christendom
3.3 Ontstaan en verspreiding van de islam
3.4 Terugblik
3.5 Meerkeuzevragen
3.6 Open vragen
4 De tijd van steden en staten (1000-1500)
Inleiding
4.1 Steden en handel
4.2 Ridders en kastelen
4.3 Kerk en kruistochten
4.4 Staatsvorming en centralisatie
4.5 Terugblik
4.6 Meerkeuzevragen
4.7 Open vragen
5 De tijd van ontdekkers en hervormers (1500-1600)
Inleiding
5.1 Rond 1500: de kritische mens en het ontstaan van vier culturele veranderingen
5.2 De ontdekkingsreizen
5.3 Humanisme en Renaissance
5.4 Ontstaan, ontwikkeling en kenmerken van het protestantisme
5.5 De Nederlandse Opstand
5.6 Ontstaan van de Republiek
5.7 Terugblik
5.8 Meerkeuzevragen
5.9 Open vragen
6 De tijd van regenten en vorsten (1600-1700)
Inleiding
6.1 Het Twaalfjarig Bestand en het einde van de Nederlandse Opstand
6.2 Oorzaken van het ontstaan van de Gouden Eeuw
6.3 De Gouden Eeuw: economische bloei
6.4 De VOC en WIC
6.5 De gevolgen van de economische bloei
6.6 De bloei van de kunst, wetenschap en filosofie en het geloofsleven
6.7 Terugblik
6.8 Meerkeuzevragen
6.9 Open vragen
7 De tijd van pruiken en revoluties (1700-1800)
Inleiding
7.1 Een Zilveren Eeuw: de economie stagneert
7.2 De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden: bestuur en politiek tot 1795
7.3 Patriotten, de Franse Revolutie (1789) en de Bataafse Republiek (1795-1806)
7.4 Het dagelijks leven en de slavenhandel
7.5 Terugblik
7.6 Meerkeuzevragen
7.7 Open vragen
8 De tijd van burgers en stoommachines (1800-1900)
Inleiding
8.1 Napoleon Bonaparte
8.2 Staatkundig Nederland 1815-1848
8.3 Van koning-koopman tot industrialisatie
8.4 Socialisme, feminisme, liberalisme en confessionalisme
8.5 Culturele ontwikkelingen: onderwijs, verzuiling en Van Gogh
8.6 Imperialisme, het cultuurstelsel in Nederlands-Indië en de situatie in Suriname
8.7 Terugblik
8.8 Meerkeuzevragen
8.9 Open vragen
9 De tijd van de wereldoorlogen (1900-1950)
Inleiding
9.1 De periode 1900-1920: het dagelijkse en politieke leven in Nederland
9.2 De Eerste Wereldoorlog
9.3 Nederland tijdens de Eerste Wereldoorlog en de gevolgen ervan
9.4 Nederland tijdens het Interbellum
9.5 De opkomst van nazi-Duitsland
9.6 De Tweede Wereldoorlog
9.7 De opstelling van de Nederlanders
9.8 De gevolgen van de Tweede Wereldoorlog: Nederland en Indonesië
9.9 Terugblik
9.10 Meerkeuzevragen
9.11 Open vragen
10 De tijd van televisie en computer (1950-heden)
Inleiding
10.1 De Koude Oorlog en de bewapening
10.2 Koloniën en apartheid
10.3 Het Midden-Oosten
10.4 Europese samenwerking
10.5 Nederland in de jaren 1950 en 1960
10.6 Nederland in de jaren 1970-2000
10.7 Nederland vanaf 2000
10.8 Terugblik
10.9 Meerkeuzevragen
10.10 Open vragen
Deel II: Didactiek
11 Kind, school en geschiedenis
Inleiding
11.1 Historisch bewustzijn en historisch tijdsbesef
11.2 Historisch redeneren
11.3 Kerndoelen, tussendoelen en toetsing
11.4 Tijdvakken, tijdbalk en canon
11.5 Geschiedenis en het jonge kind
11.6 Terugblik
11.7 Meerkeuzevragen
11.8 Open vragen
12 Beeldgereedschappen
Inleiding
12.1 De betekenis van beeldgereedschappen
12.2 Beeldgereedschappen: media
12.3 Beeldgereedschappen: werkvormen
12.4 Terugblik
12.5 Meerkeuzevragen
12.6 Open vragen
13 Acht kenmerken van een goede geschiedenisles
Inleiding
13.1 De acht kenmerken van een goede geschiedenisles
13.2 Drie voorbeeldlessen
13.3 Terugblik
13.4 Meerkeuzevragen
13.5 Open vragen
14 Geschiedenis en andere vakken
Inleiding
14.1 Wereldoriëntatie en multiperspectivisch handelen
14.2 Vakintegratie
14.3 Maatschappelijke verhoudingen en staatsinrichting
14.4 Burgerschapsvorming
14.5 Educaties
14.6 Filosoferen met kinderen
14.7 21e-eeuwse vaardigheden
14.8 Terug- en vooruitblik
14.9 Meerkeuzevragen
14.10 Open vragen
Beeldverantwoording
Literatuur
Personenregister
Zakenregister
Over de auteurs
Extra voor studenten:
Bij deze uitgave is additioneel studiemateriaal beschikbaar voor studenten. Deze kun je benaderen via de url in het boek.




