Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Docentprofessionalisering
  • Webshop
    • AI in het onderwijs
    • Begeleiden en coachen
    • Blended learning
    • Didactiek
    • NT2 en meertaligheid
    • Toetsen
    • Alle uitgaven
    • Nieuw
    • Verwacht
    • Acties
  • Events
Docentprofessionalisering
Terug
Blijf bij, blijf leren

Blijf bij, blijf leren

Onderwijs verandert elke dag. Docenten veranderen mee.

Boom deelt kennis die je blik verruimt en je vak versterkt.

Om met nieuwsgierigheid te blijven groeien in wat je doet.

De nieuwste titels

Bekijk alle titels
Skillsgericht werken in het beroepsonderwijs
Skillsgericht werken in het beroepsonderwijs
Wim Pelgrim
Meer informatie
Handboek digitale didactiek
Handboek digitale didactiek
Robert Mol
Meer informatie
Stevige leraren opleiden
Stevige leraren opleiden
Helma Oolbekkink-Marchand, Maaike Nap, Fedor de Beer
Meer informatie
De docent is ook maar een mens
De docent is ook maar een mens
Pamela den Heijer, Roos Bits-Derksen
Meer informatie
Leren anders organiseren in het voortgezet onderwijs
Leren anders organiseren in het voortgezet onderwijs
Jeroen Imants
Meer informatie
Maak samen je eigen onderwijs
Maak samen je eigen onderwijs
Frank Cornelissen
Meer informatie
De motivatierevolutie
De motivatierevolutie
Rob Martens
Meer informatie
Niet méér digitaal, maar zínvol digitaal

Niet méér digitaal, maar zínvol digitaal

Digitalisering in het onderwijs vraagt niet om méér technologie, maar om zínvolle keuzes. Robert Mol benadrukt dat niet elk digitaal middel automatisch leerwinst oplevert. Het gaat erom dat technologie iets toevoegt aan het leerproces, niet dat het het lesgeven vervangt. In Handboek digitale didactiek laat hij zien hoe je met bewuste keuzes rust, structuur en denkruimte creëert in de klas.

Lees interview

Evenementen

Basistraining | Leefstijl mbo
Basistraining | Leefstijl mbo
Een actieve training waarin deelnemers de basis en werkvormen van Leefstijl verkennen, oefenen en vertalen naar een inspirerende toepassing binnen de eigen school. 19 & 20 maart | Elspeet
Symposium | Studentenwelzijn en leren
Symposium | Studentenwelzijn en leren
Steeds meer studenten ervaren prestatiedruk en stress. Hoe creëren we onderwijs waarin welzijn het vertrekpunt is en groei belangrijker dan perfectie, met meer rust en motivatie? 10 maart | Utrecht
Jaarcongres | Cultuurverandering
Jaarcongres | Cultuurverandering
Waarom stokt cultuurverandering vaak, zelfs met de beste intenties? Ontdek wat echt werkt om organisatiecultuur en gedrag duurzaam in beweging te krijgen. 25 nov | Leusden
Alle evenementen
AI in het onderwijs
AI in het onderwijs
Hoe zet je AI verantwoord en effectief in je lessen in? Ontdek inzichten en voorbeelden die helpen om AI didactisch doordacht en praktisch toepasbaar te gebruiken.
Blended learning
Blended learning
Blended learning combineert online en offline leren op een doordachte manier. Hoe ontwerp je een effectieve mix die betrokkenheid vergroot? Vind concrete strategieën en werkvormen.
Begeleiden en coachen
Begeleiden en coachen
Hoe ondersteun je studenten bij motivatie, keuzes en groei? Verken methoden voor gesprek, reflectie en begeleiding die een veilig leerklimaat en ontwikkeling versterken.
Didactiek
Didactiek
Didactiek bepaalt hoe studenten leren. Welke keuzes maken lessen effectief? Ontdek activerende strategieën, feedback en differentiatie voor sterk lesontwerp.
Toetsen
Toetsen
Hoe zorg je voor toetsing die leren ondersteunt? Verken formatief werken, feedback, rubrics en portfolio’s die ontwikkeling zichtbaar en betrouwbaar maken.
NT2 en meertaligheid
NT2 en meertaligheid
Taal opent deuren. Ontdek hoe jij taalverwervers ondersteunt met effectieve methodes voor NT2 en gerichte taalontwikkeling in de praktijk.
Barend legt uit

Barend legt uit

Wat is constructieve afstemming ook alweer? En hoe gebruik je ChatGPT in je onderwijs? In de serie Barend Legt Uit fileert onderwijsmaker Barend Last complexe onderwijsbegrippen tot kraakheldere korte animatievideo’s (sinds kort ook als podcast). Samen met Vernieuwenderwijs maken we inmiddels al seizoen 3. Leerzaam, herkenbaar én met een knipoog. Handig voor in je team, of gewoon voor jezelf.

Bekijk video's Luister podcast

Artikelen & denkstof

Alle artikelen
Digitale geletterdheid | Barend legt uit
Didactiek

Digitale geletterdheid | Barend legt uit

Digitale geletterdheid wordt in het onderwijs vaak gezien als een verzameling praktische vaardigheden. Maar volgens Barend Last is dat te beperkt. Focussen...
Lees meer
Tien praktische tips voor zínvol digitaal onderwijs
Didactiek

Tien praktische tips voor zínvol digitaal onderwijs

‘Digitalisering in het onderwijs vraagt niet om méér technologie, maar om zínvolle keuzes.’ Volgens Robert Mol, auteur van Handboek Digitale didactiek ,...
Lees meer
Het vonkje in de collegezaal
Didactiek

Het vonkje in de collegezaal

Er zijn van die lessen die ‘als vanzelf’ lopen. De energie klopt, studenten haken aan, jij voelt betekenis én plezier. ‘Dat is precies waar we naartoe...
Lees meer
Niet méér digitaal, maar zínvol digitaal
Didactiek

Niet méér digitaal, maar zínvol digitaal

Digitalisering in het onderwijs vraagt niet om méér technologie, maar om zínvolle keuzes. Robert Mol benadrukt dat niet elk digitaal middel automatisch...
Lees meer
Flow herkennen en vergroten bij studenten
Didactiek

Flow herkennen en vergroten bij studenten

De sfeer in de klas kantelt soms in één moment: studenten zitten rechter, luisteren scherper, willen meedoen. Dat is flow: leren op de rand van je...
Lees meer
Motiverende gesprekstechnieken voor in de les
Didactiek

Motiverende gesprekstechnieken voor in de les

Hoe kun je gesprekstechnieken inzetten om je studenten te motiveren? Veel docenten worstelen met ongemotiveerde studenten, maar volgens motivatie-expert...
Lees meer
Toetsing 2.0 –  Van presteren naar leren
Didactiek

Toetsing 2.0 – Van presteren naar leren

Veel opleidingen zeggen het te willen: studenten de ruimte geven om te groeien, eigenaarschap stimuleren, leren belangrijker maken dan presteren. Maar...
Lees meer
Toetsing in tijden van AI: praktische tips
Didactiek

Toetsing in tijden van AI: praktische tips

Sinds de opkomst van AI-tools zoals ChatGPT staat het toetslandschap in het onderwijs onder druk. Waar we voorheen regelmatig toetsten met een...
Lees meer
Zo groeien studenten naar zelfregulatie: 7 tips
Didactiek

Zo groeien studenten naar zelfregulatie: 7 tips

Zelfregulerend leren klinkt vaak als iets dat studenten volledig zelfstandig moeten kunnen. Maar leren is altijd een sociaal proces. Zelfregulerende...
Lees meer
Barend legt uit: Blended leren
Didactiek

Barend legt uit: Blended leren

De wereld van onderwijs zit bomvol lastige concepten. Denk aan blended learning, synchroon en asynchroon leren of constructive alignment:...
Lees meer

Favoriet bij docenten

Bekijk alle titels
Dat doe je toch niet alleen?!
Dat doe je toch niet alleen?!
Barend Last, Derk Bransen
Meer informatie
33 tips voor hbo-didactiek
33 tips voor hbo-didactiek
Wessel Peeters, David Maij
Meer informatie
33 tips voor vo-didactiek
33 tips voor vo-didactiek
David Maij, Wessel Peeters, Michiel Lucassen
Meer informatie
Blended learning en onderwijsontwerp
Blended learning en onderwijsontwerp
Barend Last, Stefan Jongen
Meer informatie
Beter, leuker, sneller
Beter, leuker, sneller
Barend Last, Ilona Boomsma, Jean-Luc Laval
Meer informatie
Chatten met Napoleon (2e editie)
Chatten met Napoleon (2e editie)
Barend Last, Thijmen Sprakel
Meer informatie

Veelgestelde vragen

Hoe zet ik AI in om leren te ondersteunen?

AI kan helpen bij het verkennen van ideeën, oefenen of analyseren. Veel docenten merken dat AI vooral waardevol wordt als duidelijk is hoe het bijdraagt aan het leerdoel. In kleine stappen uitproberen, bijvoorbeeld één opdracht anders vormgeven, geeft vaak al inzicht in wat werkt voor jouw vak.

 

Wat is blended learning en hoe zet ik het effectief in?

Blended learning combineert online en klassikale activiteiten tot een samenhangend geheel. Praktijkexperts zien dat het vooral werkt wanneer beide onderdelen elkaar versterken: online voorbereiden, offline verdiepen. Kleine experimenten laten snel zien wat bij jouw groep aansluit. 'Begin met één les die je anders opbouwt, dan voel je meteen waar de ruimte zit.'

 

Hoe differentieer ik effectief, op een manier die haalbaar blijft in de praktijk?

Differentiatie ontstaat vaak in kleine verschillen: extra uitleg, keuzetaken of variatie in tempo. Veel docenten ervaren dat een duidelijke basisstructuur het mogelijk maakt om verschillen op te vangen zonder dat de werkdruk stijgt.

 

Hoe zorg ik dat toetsing, feedback en formatief werken het leren echt ondersteunen?

Formatief werken draait om zicht op waar studenten staan en welke stap logisch is. Korte checkmomenten of rubrics kunnen helpen, maar vooral het gesprek over doelen en criteria geeft studenten richting en vertrouwen. 'Een klein stukje feedback op het juiste moment doet meer dan een cijfer achteraf.'

 

Hoe ga ik om met prestatiedruk en welzijn van mijn studenten?

Prestatiedruk uit zich op allerlei manieren: twijfel, uitstel, spanning. Professionals uit het veld benadrukken dat duidelijkheid over verwachtingen en een open gesprek over stappen vaak al rust brengt. Een korte check-in maakt soms meer verschil dan een uitgebreide interventie. 'Studenten zoeken geen perfectie, maar voorspelbaarheid en ruimte.'

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Voor de pers
Publiceren bij Boom
Vacatures

Over Boom

Wat ons drijft
Onze historie
Onze auteurs
Onze organisatie
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg