De Alignment-factor
Bouwen aan duurzame relaties
Om succesvol te kunnen zijn, is iedere organisatie afhankelijk van duurzame relaties, met zowel interne als externe groepen. Zonder financiers, afnemers en medewerkers kun je als organisatie niet overleven. En al die interne en externe stakeholders doen natuurlijk het liefst zaken met organisaties die ze waarderen. Hoe zorg je er nu voor dat jouw organisatie de meeste credits krijgt?
De alignment-factor laat aan de hand van vier stappen zien hoe je als communicatieprofessional voor jouw organisatie duurzame relaties opbouwt en ze op langere termijn onderhoudt.
- Verzamel informatie en zorg dat je goed inzicht krijgt in je reputatie, de publieke opinie, het gedrag van medewerkers, je identiteit en strategische doelen.
- Kies een marsroute, neem positie en kies een helder doel. Duurzame relaties opbouwen kan op twee manieren: de zachte of de harde, onderhandelend of ... confronterend.
- Communiceer je marsroute, positie en doelen vervolgens op een aansprekende manier, zodat je het onderhandelen of confronteren ondersteunt.
- Toon je successen en wees accountable: zorg dat je op het niveau van de raad van bestuur kunt uitleggen wat de effecten zijn van je inspanningen om duurzame relaties tot stand te brengen.
Introductie
1. Alignment met stakeholders door corporate communicatie
Deel I: Intern alignment
2. Informatie vergaren in de organisatie
3. Een marsroute naar intern alignment
4. Intern alignment bouwen met effectieve interne communicatie
Deel II: Extern alignment
5. Informatievergaring voor de bouw van extern alignment
6. Een marsroute naar extern alignment
7. De inzet van corporate communicatie bij de bouw van extern alignment
Deel III: Key performance indicators voor corporate communicatie om alignment te bouwen
8. Het succes van alignment-inspanningen meten
Deel IV: Epiloog
9. Alignment: het bouwen en onderhouden van totale stakeholdersteun




