Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Het boek gaat uit van het cruciale belang van ‘motivatie’ bij (duurzame) gedragsverandering. Iedereen die met jeugdige en volwassen cliënten werkt, heeft daarmee te maken. Men ontkomt er niet aan. Motivatie levert de brandstof voor gedragsverandering en is daarom cruciaal. Zonder motivatie géén gedragsverandering!
Met behulp van praktijkvoorbeelden wordt aangehaakt bij de alledaagse praktijk van diverse professionals die adviezen of opdrachten geven aan hun cliënten. Hoe vaak verzuchten die niet: 'Hoe krijg ik ze zover?', 'Wist ik maar een manier om ze aan het werk te krijgen!'
Effectief motiveren voor professionals biedt een meer authentieke route om mensen intrinsiek te motiveren. Kern van die benadering en geheel nieuw is het werken met motievenbundels. Hierbij wordt een bundel van motiverende factoren ingezet om bij cliënten motivatie te ontlokken, te versterken en te onderhouden. Die motiverende factoren vormen in feite het gereedschap van de professional. Iets anders heeft hij niet. Overtuigend en helder wordt weergegeven hoe deze het beste kunnen worden ingezet.
Het boek biedt een aantal oefeningen om zich de stof eigen te maken.
1 Motivatiepraktijken
2 Begripsverheldering
3 Werken met motievenbundels
4 Persoonlijke uitstraling, relatie en omgeving
5 Communicatieve vaardigheden
6 Het adviesproces als motiverende factor
7 Motivatietechnieken
8 Kijk naar de effecten
Bijlage: Praktijkopdrachten
Praktijkopdrachten hoofdstuk 1
Praktijkopdrachten hoofdstuk 2
Praktijkopdrachten hoofdstuk 3
Praktijkopdrachten hoofdstuk 4
Praktijkopdrachten hoofdstuk 5
Praktijkopdrachten hoofdstuk 6
Praktijkopdrachten hoofdstuk 7
Praktijkopdrachten hoofdstuk 8
Effectief motiveren voor professionals is opgebouwd uit acht hoofdstukken, waarvan de eerste drie hoofdstukken relatief inleidende en begripsverhelderende hoofdstukken betreffen. De daaropvolgende vier hoofdstukken vormen de ruggengraat van het boek en wijden uit over het concept PROCAM, een acroniem voor zes motiverende factoren: Persoonlijke uitstraling, Relatie, Omgeving, Communicatieve vaardigheid, Adviesproces
en Motivatietechnieken. Het laatste hoofdstuk gaat kort in op de stappen van het evaluatieproces.
Voor de beginnende adviseur, begeleider of coach is dit boek een `must` om te lezen. Vooral de basisvaardigheden van een professional, zoals empathie, gespreksvaardigheden en de professionele relatie, worden goed beschreven en in het boek zijn veel uitgewerkte gespreksvoorbeelden opgenomen.
De kracht van het boek voor de ervaren professional ligt mijns inziens in hoofdstuk 7: de 47 motivatietechnieken
om mensen te kunnen motiveren. Zonder motivatie bij de klant namelijk geen actie en geen actie wordt toch vaak gezien als geen resultaat. Bijna iedere techniek is beschreven in een indicatieonderdeel, aandachtspunten (het `hoe-onderdeel`) en een praktijkvoorbeeld. Het is een schat aan informatie en je zult er vrijwel altijd iets nieuws tussen vinden. Een aantal van de technieken is voor vele professionals vanzelfsprekend, zoals de techniek `aanmoedigen` en `doelen stellen`. Andere technieken had ik niet per se geïdentificeerd als motivatietechnieken, zoals het gebruik van metaforen en een brief aan jezelf schrijven. Maar na het lezen van de uitleg, begrijp ik waarom het motivatie-technieken worden genoemd en denk ik dat het goed is deze actief aan mijn motivatierepertoire toe te voegen.
Verrassend was om te zien dat het boek niet verwijst naar de welbekende motivatietheorieën van Maslow, Herz-
berg of het motivatiekwadrant. Ik denk dat het motivatiekwadrant (intrinsiek/extrinsiek versus towerds/away) een
goede aanvulling zou zijn geweest om de 47 technieken te categoriseren naar inzetbaarheid. Gerards omschrijft de `voor wie vraag` nu in een regel binnen het indicatieonderdeel van de betreffende techniek.
Het boek bevat, met uitzondering van hoofdstuk drie, enkel tekst; meer visuele ondersteuning zou het boek in inzichtelijkheid doen toenemen. De tekst leest lekker weg. Dit boek is te gebruiken door menig professional, aangezien de schrijver gebruik maakt van voorbeelden uit veel verschillende professies, zoals gesprekken van sportcoaches, fysiotherapeuten, jobcoaches, huisartsen, personeelsconsulenten, docenten en gezinsvoogden.
Marjon Huizing, business-, careercoach en trainer
Een coach, trainer, adviseur of hulpverlener staat veelal voor de opgave om cliënten aan te sporen tot een of andere vorm van gedragsverandering. Een verandering in gedrag is in de regel alleen mogelijk als de cliënt voldoende gemotiveerd is. In dit zeer goede en gedegen boek wordt op heldere en diepgaande wijze ingegaan op de vraag waarom en hoe deze professionals een goede motivatie kunnen bevorderen. De auteur, een zelfstandig werkende psychotherapeut met een jarenlange wetenschappelijke ervaring, gaat in dit boek in op diverse onderwerpen zoals sociale druk, dreiging met straf, persoonlijke uitstraling, communicatieve vaardigheden en motivatietechnieken (zoals uitdagen, associatieve technieken en dergelijke). Het boek heeft een grote praktische waarde want het bevat tevens oefeningen en opdrachten. Een aanwinst voor alle professionals die anderen op een succesvolle en effectieve wijze tot gedragsverandering moeten aanzetten. Voorkennis is niet vereist.
Recensent: Mr. P.C. van Schelven
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account