Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Coaching
  • Webshop
    • Lifecoaching
    • Loopbaancoaching
    • Teamcoaching
    • Stress & Burn-out
    • Methoden
    • Tools
    • Jouw business
    • Nieuw
    • Verwacht
    • Alle uitgaven
    • Acties
  • Nieuwsbrief
Auteurs Auteurs op alfabet Professionals & Relatiemanagement
Terug
Professionals & Relatiemanagement
Paperback
Augustus 2010 | ISBN 9789052618258 | 168 blz.
38,95
In winkelwagen

Professionals & Relatiemanagement

Durven kiezen voor klanten die waarde creëren

Frank Kwakman, Jos Burgers | Boom
Professionals & Relatiemanagement
Paperback
Augustus 2010 | ISBN 9789052618258 | 168 blz.
Levertijd 1-2 werkdagen
38,95
In winkelwagen
OmschrijvingInhoudAuteur(s)
Omschrijving

De omzet van morgen

Omdat het werk niet langer vanzelf op professionele dienstverleners afkomt, staan het acquireren van nieuwe opdrachten en het werven van nieuwe klanten voortdurend hoog op de agenda. Een essentiële succesfactor hiervoor is het optimaal bedienen van de huidige klanten en het goed onderhouden van de relaties die er al zijn. 'De klanten van vandaag zijn belangrijk voor de omzet van morgen', aldus een van de professionals die in dit praktijkboek aan het woord komen. De vraag is alleen: hoe te beginnen? En waar?

 

Durf te kiezen

Voordat je veel tijd, geld en energie in je relaties investeert, is het de moeite waard om eens goed na te gaan welke klanten veel waarde voor je creëren. Dat betekent dat je moet durven kiezen. Alleen dan is relatiemanagement een investering die ook echt zijn vruchten afwerpt.

 

Twee gezichtspunten

In Professionals en relatiemanagement beschrijven Kwakman en Burgers dat initiatieven met het oog op beter relatiemanagement kunnen worden ingedeeld naar twee gezichtspunten:

  • de mate waarin activiteiten al dan niet gericht zijn op het bereiken van de organisatiedoelstellingen die de klant heeft;
  • de mate waarin activiteiten al dan niet rechtstreeks zijn gericht op de persoonlijke relatie met de klant.

 

De vier P's van relatiemanagement

Wanneer deze twee criteria gecombineerd worden, ontstaan er vier categorieën die de vier P’s van relatiemanagement vormen:

 

  1. Projectgericht relatiemanagement begint met een project zo goed mogelijk uitvoeren en verwachtingen overtreffen van de persoon met wie je een relatie hebt. Je kunt een relatie managen door rond een project te laten zien dat je deskundig en betrouwbaar bent en dat je bijdraagt aan de doelstellingen van je relatie.

 

  1. Persoonsgericht relatiemanagement is bijvoorbeeld het belonen van de perfecte afronding van een project met een fles wijn. In deze categorie vallen activiteiten om de persoonlijke banden met je relaties te versterken. Denk hierbij aan samen lunchen, een relatiegeschenk sturen of belangstelling tonen voor persoonlijke drijfveren.

 

  1. Procesgericht relatiemanagement is gericht op de verbetering van de samenwerking: hoe kan er aangenamer, effectiever en efficiënter worden samengewerkt? Dit behelst onder andere de wijze van factureren, informatieverstrekking tot aan het bekend zijn met de contactpersonen van je klant binnen je organisatie.

 

  1. De laatste P gaat over het ontwikkelen van een partnership. Zaken als cocreatie, een hoge mate van vertrouwen, elkaars strategische agenda kennen, financiering en risico’s dragen, zijn voorbeelden van partnershipgericht relatiemanagement. In dit veld wordt gezocht naar synergie en maatschappelijke meerwaarde.

 

Ambassadeurs

Professionals & Relatiemanagement biedt praktische adviezen om je relaties systematisch aan je te binden, ze verder te ontwikkelen en ambassadeurs van ze te maken voor jouw bureau. Kernbegrippen in dit boek zijn: marketing, relatiemanagement, klantgerichtheid, professionele ontwikkeling, advisering. De belangrijkste thema's die aan bod komen zijn:

  • Waarom is relatiemanagement dé acquisitiestrategie bij uitstek?
  • Hoe kun je bepalen welke relaties waardevol zijn voor jouw bureau?
  • Welke activiteiten dragen bij aan effectief relatiemanagement?
  • Hoe vergroot je de kans op loyaliteit en meerwerk bij bestaande klanten?
  • Waaruit bestaat de cruciale rol van professionals in het succes van relatiemanagement?
  • Hoe rechtvaardig je investeringen in relatiemanagement?
  • Welke organisatorische consequenties heeft het kiezen voor klanten?
  • Wat levert het werken met markt- en accountplannen jou op?

 

Voor wie?

Professionals & Relatiemanagement is geschreven voor alle professionals die naast uitvoerend en vakinhoudelijk professional ook verantwoordelijk zijn voor klanten en in hun dagelijkse praktijk relatiemanagement meer planmatig willen aanpakken. Maar het is ook interessant voor de managers van deze professionals die naast het management van hun eigen relaties op zoek zijn naar een bureaubrede, strategische aanpak.

Inhoud

Voorwoord
1. Relatiemanagement als acquisitiestrategie
2. Durven kiezen voor klanten
3. De vier P’s van relatiemanagement
4. Investeren in relatiemanagement
5. Organiseren van relatiemanagement
Overzicht van geïnterviewde personen
Over de auteurs
Literatuur
Register

Auteur(s)
Portret Frank Kwakman
Frank Kwakman
Frank Kwakman is ondernemer en expert op het gebied van professionele dienstverlening. Hij is vooral geïnteresseerd in de vraag hoe professionals waarde voor hun klanten creëren in een veranderende...
Lees meer
Portret Jos Burgers
Jos Burgers
Jos Burgers is auteur van managementboeken over klantgerichtheid, marketing, relatiemanagement en acquisitie, waaronder de bestseller Klanten zijn eigenlijk nét mensen! Als zelfstandig marketingadv...
Lees meer

Reviews 'Professionals & Relatiemanagement'

Er zijn nog geen reviews voor dit product
Bedankt voor je beoordeling.

Gerelateerde uitgaven

High impact veranderen

High impact veranderen

Steven van den Heuvel
34,95
Bestellen
Praktijkboek supply chain management

Praktijkboek supply chain management

Marcel van Assen
66,50
Bestellen
Handboek Strategisch OmgevingsManagement 2.0

Handboek Strategisch OmgevingsManagement 2.0

Marc Wesselink
49,50
Bestellen
Meer

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Voor de pers
Publiceren bij Boom
Vacatures

Over Boom

Wat ons drijft
Onze historie
Onze auteurs
Onze organisatie
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg