Optimaal leren: de rol van executieve functies en leerstrategieën | Whitepaper
Optimaal leren: hoe executieve functies en leerstrategieën elkaar versterken
Leren gaat niet automatisch vanzelf. Leerlingen moeten leren hóe ze leren. Dat leerlingen lang niet altijd goed weten hoe dat moet, bleek wel tijdens de coronacrisis. Thuis verliep het leren rommeliger, minder diepgaand en minder effectief.
Veel leerlingen liepen een leerachterstand op. Ook in de klas valt er nog winst te behalen. Want veel leerlingen weten niet goed hoe ze hun leren kunnen aanpakken. Daar kun jij als leerkracht een groot verschil in maken.
Door leerlingen te leren plannen, nadenken en terugkijken, geef je ze vaardigheden mee waar ze hun hele schooltijd op kunnen bouwen.
Om leerlingen te helpen effectiever te leren, zetten scholen nogal eens in op één van de volgende twee werkwijzen:
- het versterken van de executieve functies van leerlingen
- het stimuleren van leerlingen om (effectiever) gebruik te maken van leerstrategieën
Executieve functies trainen, leerstrategieën aanleren, het klinkt goed! Maar wat werkt nu echt in de praktijk?
Een effectieve aanpak hoeft niet veel tijd te kosten. Sterker nog: het bespaart je op termijn tijd. Want als leerlingen weten hoe ze moeten leren, hoef jij ze minder bij te sturen. Ze pakken het leren steeds meer zelf op. Dat geeft jou als leerkracht ruimte, rust en tijd om te doen waar het echt om draait: leerlingen laten groeien.
Lees in deze whitepaper lees je hoe je dat slim aanpakt.



