Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Klantenservice
  • Contact
  • Account & gegevens
  • Bestellen
  • Betalen
  • Levertijd & bezorging
  • Productinformatie
  • Retourneren
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Onderwijs
    Terug naar Onderwijs
  • Richting
  • Primair onderwijs
      Terug naar Primair onderwijs
    • Producten
    • Toetsen
    • Boeken
    • Events
  • Voortgezet onderwijs
      Terug naar Voortgezet onderwijs
    • Kernvakken
    • Nederlands
    • Engels
    • Wiskunde
    • NaSk
    • Natuurkunde
    • Scheikunde
    • Geschiedenis
  • Beroepsonderwijs
      Terug naar Beroepsonderwijs
    • Domeinen
    • Entree
    • Facilitair
    • Handel
    • Horeca, reizen, leisure
    • ICT
    • Keuzedelen
    • Kopopleidingen
    • Logistiek
    • Niveau 2 breed
    • Office 365
    • Orde en veiligheid
    • Sport en Bewegen
    • Moderne vreemde talen
    • ZDV | Business services
    • Zorg & Welzijn
  • Hoger onderwijs
      Terug naar Hoger onderwijs
    • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Rechten
  • NT2
      Terug naar NT2
    • Doelgroep
    • Beginners
    • Gevorderden
    • Analfabeten
    • Jeugd
    • Inburgering (KNM/MAP/ONA)
    • Docentenmateriaal
    • Toetsen
Gezondheidszorg
    Terug naar Gezondheidszorg
  • Richting
  • Psychologie
      Terug naar Psychologie
    •  
    • Angst
    • Depressie
    • Trauma
    • Eetproblemen
    • Psychose
    • Verslaving
    • Suïcide
  • Psychiatrie
      Terug naar Psychiatrie
    •  
    • Verslaving
    • Angst
    • Trauma
    • Depressie
  • Medisch
      Terug naar Medisch
    •  
    • Kindergeneeskunde
    • Interne geneeskunde
    • Psychiatrie
    • Psychotherapie
    • Ouderengeneeskunde
    • Anesthesiologie
    • Oncologie
    • Huisartsgeneeskunde
    • Overige specialismen
Juridisch
    Terug naar Juridisch
  • Rechtsgebieden
  • Aansprakelijkheidsrecht
  • Arbeidsrecht
  • Belastingrecht
  • Bestuursrecht
  • Burgerlijk Procesrecht
  • Conflictmanagement en Mediation
  • Erfrecht
  • Europees recht
  • Financieel recht
  • Gezondheidsrecht
  • Goederenrecht
  • Huurrecht
  • Insolventierecht
  • Intellectueel eigendomsrecht
  • Internationaal Recht
  • Jeugdrecht
  • Juridische vaardigheden
  • Mededingingsrecht
  • Metajuridica
  • Omgevingsrecht
  • Ondernemingsrecht
  • Pensioenrecht
  • Personen- en familierecht
  • Recht Algemeen
  • Sociaal Zekerheidsrecht
  • Staatsrecht
  • Strafrecht
  • Tuchtrecht
  • Verbintenissenrecht
  • Vreemdelingenrecht
Bestuurskunde
    Terug naar Bestuurskunde
  • Onderwerpen
  • Bestuurskunde
  • Politicologie
Criminologie
    Terug naar Criminologie
  • Onderwerpen
  • Criminologie
  • Herstelrecht
  • Veiligheid
Management
    Terug naar Management
  • Gebieden
  • Financieel management
  • Innovatie
  • Leiderschap
  • Leren & ontwikkeling
  • Marketing en communicatie
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Project- en procesmanagement
  • Strategie & organisatie
  • Verandermanagement
Coaching
    Terug naar Coaching
  • Gebieden
  • Lifecoaching
  • Loopbaancoaching
  • Teamcoaching
  • Stress & Burn-out
  • Methoden
  • Tools
  • Jouw business
Filosofie
    Terug naar Filosofie
  • Gebieden
  • Beginnen met filosofie
  • Democratie
  • Duurzaamheid en economie
  • Globalisering en grenzen
  • Het goede leven
  • Het zelf en identiteit
  • Werkelijkheid en verbeelding
  • Onderwijs
Geschiedenis
    Terug naar Geschiedenis
  • Gebieden
  • Amsterdam
  • Bedrijfsleven en economie
  • Biografieën
  • Cultuur en media
  • Jodendom
  • Krijgsmacht en oorlog
  • Politiek
Actueel
Grip op leren? Maar dat kan toch helemaal niet?
Terug
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Mail Print Link
Link kopiëren

Grip op leren? Maar dat kan toch helemaal niet?

 Jouke Brouwer
  7 januari 2022
  Leestijd:
  736x gelezen
Jouke Brouwer, auteur van het boek 'Grip op leren in het vo' schrijft aan de hand van zijn boek in 2022 elke maand een blog voor Boom test onderwijs. Vandaag gaat het over feed-up: een van de technieken om een leerling meer grip op zijn/haar leerproces te geven.

Oké, de werktitel van mijn boek over formatief handelen was zelfs nog gewaagder. Verderop in deze blog vertel ik nog wel wat die was, maar ik krijg toch nog regelmatig de vraag over de huidige titel: ‘Grip op leren, hoe dan? Leren is toch een chaotisch proces, waar leraren weinig grip op hebben?’ Dat klopt. Mensen die de vraag stellen gaan er namelijk vanuit dat je als docent grip op het leren van leerlingen moet hebben. Maar zo heb ik de titel niet bedoeld. Het gaat bij formatief handelen om een aantal technieken die jij als docent inzet om de leerling meer grip op zijn/haar leerproces te geven. Welke technieken dat zijn? In deze serie van tien blogs leg ik telkens een van deze technieken uit. Vandaag gaat het over feed-up.

 

Feed-up, wat is het?

Feed-up is het delen van je leerdoelen en de bijbehorende succescriteria met je leerlingen. Enkele voorbeelden van leerdoelen zijn: een informatieve tekst schrijven, een portret tekenen, reactievergelijkingen oplossen, klimaatzones aangeven op een kaart, jezelf voorstellen in het Spaans, een balans opstellen etc.  

 

Bij succescriteria moet je denken aan alle eisen waar het leerdoel of de leerdoelen aan moeten voldoen, zeg maar alles waar jij als leraar naar kijkt om te zien of een leerling het leerdoel beheerst. Dit zijn de zogenaamde vakinhoudelijke succescriteria. Daarnaast zijn er ook succescriteria die gaan over het leerproces zelf, zoals genoeg en op de juiste manier oefenen of op tijd beginnen met leren.

 

Feed-up, hoe doe je het?

Het geheim van succesvolle feed-up is deze niet over je leerlingen uit te strooien, maar er juist een gezamenlijk proces van te maken. Zo geef je de leerling ook meer grip op zijn/haar leerproces. De vakliteratuur over formatief handelen noemt dit ‘co-constructing learning goals and succescriteria’. Het komt er op neer dat je de klas vanaf het begin laat meedenken over de leerdoelen en de succescriteria.

 

Dit kun je bijvoorbeeld doen door samen met leerlingen naar een aantal goede en minder goede voorbeelden te kijken, de zogenaamde ‘exemplars’, waarin iemand het einddoel of de eindopdracht demonstreert. Daar ga je dan vervolgens een gesprek met de klas over aan. Zo’n gesprek kan beginnen met de vraag welk voorbeeld de leerlingen het beste vonden. Vervolgens kun je vragen waarom. 

 

Op die manier krijgen de leerlingen een steeds helderder beeld van wat nou kwaliteit is bij jouw vak. In mijn boek, Grip op leren in het vo, staat een uitgebreide beschrijving van deze vorm van feed-up en nog vijf andere manieren. Ze zijn er allemaal op gericht de leerling meer grip te geven op zijn/haar leerproces. 

 

De werktitel van mijn boekje was trouwens Écht leren. Gewaagd? Niet vanuit de leerling zelf gerekend.

 

Volgende blog uit de reeks

Grip op leren in het vo:

Grip op leren in het vo

Grip op leren in het vo

Jouke Brouwer
€ 28,95
Bestellen
© 2023 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Contact
Account & gegevens
Bestellen
Betalen
Levertijd & bezorging
Productinformatie
Retourneren

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Docentenservice
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis.
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy