Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Middelbaar beroepsonderwijs
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Primair onderwijs
  • Boeken
    • Alle boeken
    • Taal - dyslexie
    • Rekenen - dyscalculie
    • Schrijven
    • Didactiek
    • Digitale geletterdheid
    • Gedrag
    • Hoogbegaafdheid
    • Leren leren
    • NT2
    • Nieuw
    • Acties
    • Verwacht
    • In de klas-serie
  • Voor in de klas
    • De Leeswoordenlijst
    • Hanenpoten
    • Mediawijsheid - Leefstijl
    • NT2
    • EigenwijzR
    • Inzichtelijk Onderwijs
  • Toetsen
    • Verwachten
      • Alle verwachtingstesten
      • Leermotivatie
      • Leerpotentie
      • Intelligentie
      • Leerstrategieën
    • Volgen
      • Alle Boom LVS-toetsen
      • Technisch Lezen
      • Begrijpend Lezen
      • Spelling
      • Rekenen-Wiskunde
      • Kleuters
    • Verdiepen
      • Alle verdiepende toetsen
      • Taal en lezen - CB&WL
      • Spelling - PI-dictee
      • Rekenen - TTA
      • Rekenen - NDS
    • Diagnostiek
      • Alle tests/vragenlijsten
      • Angst en trauma's
      • Dyscalculie
      • Dyslexie
      • Executieve functies
      • Persoonlijkheid
      • Sociaal gedrag
      • Spraak
  • Boom LVS
    • Alles over het Boom LVS
    • Kennisbank
    • Nieuwkomers
    • Veelgestelde vragen
  • Boom testcentrum
  • Voor de leerkracht
    • Trainingen
    • Webinars
    • Normeringsonderzoeken
    • Artikelen
    • Nieuws
    • Agenda
Afhaken: ook een vorm van eigenaarschap?
Terug
eigenaarschap

Afhaken: ook een vorm van eigenaarschap?

 Jouke Brouwer
  7 februari 2022
  Leestijd:
  658x gelezen
Jouke Brouwer, auteur van het boek 'Grip op leren in het vo', schrijft elke maand een blog voor Boom test onderwijs. Vandaag gaat het over eigenaarschap: na die feed-up is het wenselijk dat elke leerling actief aan de slag gaat met het leerdoel en de succescriteria. Maar wat doe je als een leerling niet wil?

In mijn vorige blog in deze serie over ‘Grip op leren’ heb ik verteld over feed-up. Dit is een eerste stap op weg naar formatief handelen en een belangrijke voorwaarde voor ‘grip op leren’. Na die feed-up wil ik graag dat elke leerling actief aan de slag gaat met het leerdoel en de succescriteria. Maar stel dat deze dat nou niet wil? Moet ik dan op zoek naar manieren om toch ál mijn leerlingen ‘aan’ te krijgen? Of is afhaken ook een vorm van eigenaarschap en moet ik het accepteren als een leerling niet aan de slag wil met het leerdoel? 

 

Afhaken: het tegenovergestelde van eigenaarschap 

Onder het mom van eigenaarschap, hoor ik mezelf en collega’s soms dingen zeggen als: ‘hij komt er nog wel achter bij de toets’ of ‘ze onderschatten het nu nog, maar dat zal nog wel veranderen’. 

 

Intussen accepteren we kennelijk dat leerlingen afhaken. Dit heeft meerdere negatieve gevolgen voor het formatieve leerproces en je kunt je afvragen of er bij afhaken überhaupt nog wel sprake is van eigenaarschap.

 

Binnen een formatieve kijk op leren staat afhaken gelijk aan ‘niet leren’ en dat is binnen dit paradigma geen optie. Afhaken valt ook niet onder de noemer eigenaarschap omdat de leerling zich het leerdoel op dat moment juist niet eigen maakt. Afhaken heeft dus niks met eigenaarschap te maken en we moeten voorkomen dat dit gebeurt.

 

De mate waarin ik en mijn collega’s accepteren dat leerlingen niet meedoen, versterkt de mate waarin dit gebeurt. Je ziet dit bijvoorbeeld bij klassen waar we moeite mee hebben. De neiging ontstaat dan om te accepteren dat in dergelijke klassen gewoon niet gewerkt wordt. Er ontstaat dan een cultuur van nietsdoen en afhaken. Het omgekeerde is gelukkig ook waar:

Als we samen de leerlingen stimuleren om eigenaarschap te nemen en daar hoge verwachtingen bij hebben, gaat dit zichzelf ook versterken. 

Van eigenaarschap is pas sprake als een leerling bewuste keuzes maakt die leiden tot het behalen van het leerdoel. 

 

Leerlingen actief coachen op eigenaarschap

Daarbij horen vragen als: wat is voor mij de beste manier om dit leerdoel te behalen? Hoeveel moet ik oefenen? Met wie kan ik samenwerken? Heb ik extra uitleg nodig? Waar kan ik feedback op vragen? Wat doe ik als het tegenzit? In mijn boek Grip op leren in het vo bespreek ik nog meer van dit soort vragen die je kunt stellen om je leerlingen actief te coachen op eigenaarschap.

 

Ik weet zeker dat het enorm helpt om samen met je collega’s te bespreken wat je verstaat onder eigenaarschap. Daarna kun je samen leerlingen die dreigen af te haken helpen échte eigenaars van hun leerproces te worden. Dat bedoel ik dus met ‘grip op leren!’

Lees meer over

eigenaarschapGrip op leren in het vo
Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg