28 oktober 2020
Workshop functionele gedragsanalyse
Heb je drukke, ongeconcentreerd of opstandige kinderen in de klas? Dat is niet alleen vervelend voor de leerling in kwestie, maar ook voor medeleerlingen en voor de leerkracht. Voordat je dit gedrag kunt aanpakken, is het van belang om eerst de leerling en diens gedrag beter te begrijpen. In deze workshop leer je hoe je aan de hand van functionele gedragsanalyses het gedrag van deze leerling(en) beter kunt begrijpen en hoe je dit kunt vertalen naar een individueel behandelplan.
Programma
Aan de hand van verschillende casussen leer je hoe een functionele gedragsanalyse werkt en hoe je deze zelf kunt maken, zodat je het gedrag van jouw leerlingen beter leert begrijpen. Om zo praktisch mogelijk aan de slag te gaan, mogen deelnemers vooraf een casus insturen. Je leert welke verschillende factoren ongewenst gedrag veroorzaken, in stand houden en versterken, en welke factoren ongewenst gedrag kunnen verminderen.
Voor wie?
Het opstellen van een functionele gedragsanalyse komt voor in leerkrachtmethode Druk in de klas . Deze workshop is bedoeld voor iedereen die verdieping wil bij deze methode en voor iedereen die het drukke, ongeconcentreerde of opstandige gedrag van zijn leerlingen (6 t/m 12 jaar) wil leren analyseren en aanpakken.