De auti-klas: een succesvolle onderwijsvorm voor kinderen met autisme
Passend onderwijs voor leerlingen met autisme
De auti-klas in het VO heeft een aantal voordelen, aldus een woordvoerder van de VO Raad in het AD: minder leerlingen, leerlingen wisselen niet elk uur van klaslokaal of leerkracht en zij krijgen les van gespecialiseerde docenten. De auti-klassen zijn een succes: veel kinderen met autisme maken gebruik van deze onderwijsvorm. Inmiddels is er ook een adhd-klas, waarin het onderwijs is aangepast aan de leerling met adhd.
Meer zorg in de klas
Sinds 1 augustus 2014 is de Wet Passend onderwijs van kracht. Het doel van deze wet is om alle kinderen passend onderwijs te bieden. Kinderen met een extra zorgvraag worden, met de benodigde extra zorg en aandacht, in het reguliere onderwijs geplaatst. Hierdoor zullen ook kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) steeds vaker gebruik maken van het reguliere onderwijs.
Autisme in school
In 2012 verscheen onder de redactie van Ina van Berkelaer-Onnes het boek Autisme in school - een passend aanbod binnen Passend onderwijs. In dit boek bespreken de auteurs de achtergronden van autisme en de mogelijke leerproblemen bij kinderen met ASS. Leerlingen stellen zich vaak niet flexibel op en lopen tegen taalproblemen aan. Autisme in school geeft voorbeelden en praktische adviezen hoe je deze kinderen kunt laten floreren in de klas. De PI-school De Brug in Leiden heeft aparte groepen, speciaal voor kinderen met ASS. De werkwijze van deze 'auti-groepen' wordt uitgebreid beschreven en beeldend weergegeven op de bijgeleverde dvd.
Deze maand staat het tijdschrift Systeemtherapie volledig in het teken van autisme. Het themanummer bespreekt systeemtherapeutische behandelingen voor mensen met autisme en hun gezin of partner. Lees meer en bestel het themanummer 'Autisme' >>