Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Middelbaar beroepsonderwijs
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Primair onderwijs
  • Boeken
    • Alle boeken
    • Taal - dyslexie
    • Rekenen - dyscalculie
    • Schrijven
    • Didactiek
    • Digitale geletterdheid
    • Gedrag
    • Hoogbegaafdheid
    • Leren leren
    • NT2
    • Nieuw
    • Acties
    • Verwacht
    • In de klas-serie
  • Voor in de klas
    • De Leeswoordenlijst
    • Hanenpoten
    • Mediawijsheid - Leefstijl
    • NT2
    • EigenwijzR
    • Inzichtelijk Onderwijs
  • Toetsen
    • Verwachten
      • Alle verwachtingstesten
      • Leermotivatie
      • Leerpotentie
      • Intelligentie
      • Leerstrategieën
    • Volgen
      • Alle Boom LVS-toetsen
      • Technisch Lezen
      • Begrijpend Lezen
      • Spelling
      • Rekenen-Wiskunde
      • Kleuters
    • Verdiepen
      • Alle verdiepende toetsen
      • Taal en lezen - CB&WL
      • Spelling - PI-dictee
      • Rekenen - TTA
      • Rekenen - NDS
    • Diagnostiek
      • Alle tests/vragenlijsten
      • Angst en trauma's
      • Dyscalculie
      • Dyslexie
      • Executieve functies
      • Persoonlijkheid
      • Sociaal gedrag
      • Spraak
  • Boom LVS
    • Alles over het Boom LVS
    • Kennisbank
    • Nieuwkomers
    • Veelgestelde vragen
  • Boom testcentrum
  • Voor de leerkracht
    • Trainingen
    • Webinars
    • Normeringsonderzoeken
    • Artikelen
    • Nieuws
    • Agenda
Primair onderwijs Artikelen Geef ik wel het juiste schooladvies? Over verwachtingen en de NIO
Terug
Toetsen

Geef ik wel het juiste schooladvies? Over verwachtingen en de NIO

  19 september 2024
  Leestijd:
  1264x gelezen
Veel leerkrachten vragen zich af: geef ik het juiste schooladvies? En sluit dit advies voldoende aan bij wat een leerling echt aankan? Het is een lastige afweging waarbij leerkrachten niet alleen naar de prestaties van hun leerlingen kijken, maar ook bewust of onbewust hun verwachtingen meenemen. Dit staat bekend als het Pygmalion-effect. Hier kan de Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau (NIO) een objectief hulpmiddel voor zijn. De NIO meet de intelligentie en potentie van leerlingen, wat een waardevolle toevoeging is bij het bepalen van het juiste vervolgonderwijs, van praktijkonderwijs tot vwo. Samen met NIO-auteur Henk van Dijk leggen we uit hoe het werkt.

Wat is de NIO?

Henk van Dijk: "De Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau, ofwel de NIO, meet intelligentie en geeft op basis daarvan een advies over het best passende onderwijsniveau voor een leerling." Dit objectieve meetinstrument helpt leerkrachten hun eigen verwachtingen te toetsen en te voorkomen dat ze onbewust leerlingen onder- of overschatten.

 

Hoe geef je het juiste schooladvies?

De eindtoetsen meten voornamelijk de schoolvorderingen van leerlingen. Deze vorderingen volg je al gedurende de schoolloopbaan met toetsen uit het leerlingvolgsysteem (LVS). Henk van Dijk benadrukt: "Het advies van de basisschool moet eigenlijk gebaseerd zijn op zowel de vorderingen als de mogelijkheden van een leerling." Wanneer je de uitslag van de NIO naast de resultaten van het LVS legt, krijg je een completer beeld en voorkom je dat je verwachtingen het advies onterecht beïnvloeden.

 

Sluit het advies wel aan bij wat een leerling echt aankan?

Door zowel te kijken naar wat een leerling in de afgelopen jaren heeft geleerd als naar de potentie, krijgen scholen een duidelijker beeld van wat een leerling echt aankan. De NIO biedt hiermee een belangrijke tegenhanger voor mogelijke vooroordelen die kunnen voortkomen uit het Pygmalion-effect. Zo geef je een advies dat niet alleen gebaseerd is op prestaties, maar ook op potentie, en zorg je ervoor dat je geen kansen misloopt om verborgen talenten aan het licht te brengen.

 

De voorspellende waarde van de NIO

In de praktijk horen we vaak terug dat het schooladvies, ondersteund door de NIO, goed overeenkomt met het niveau waarop de leerling drie jaar later in het voortgezet onderwijs zit. Henk van Dijk stelt: "De NIO voorspelt op langere termijn vaak beter wat de leerling kan bereiken, omdat het naast de vorderingen ook rekening houdt met de intelligentie en het potentieel van de leerling."

 

De NIO brengt verborgen talenten aan het licht

Een groot voordeel van de NIO is dat het verborgen talenten van leerlingen kan blootleggen. Henk van Dijk vertelt: "Bij sommige leerlingen kan de NIO-score afwijken van de schoolvorderingen, wat erop wijst dat de leerling meer potentie heeft dan je op basis van de schoolresultaten zou verwachten." Dit helpt leerkrachten hun eigen verwachtingen te evalueren en aan te passen om recht te doen aan de capaciteiten van de leerling.

 

De NIO kan op elk gewenst moment worden afgenomen

Een ander voordeel van de NIO is dat deze op elk moment in het schooljaar kan worden afgenomen. Dit kan al aan het einde van groep 7 of het begin van groep 8, zodat je op tijd een goed beeld hebt dat je mee kunt nemen in het uiteindelijke schooladvies.

 

In de praktijk

Hoewel het schooladvies leidend blijft, biedt de NIO een waardevolle aanvulling op het complete beeld van de leerling. Henk van Dijk: "Leerlingen die niet op de juiste plek zitten, kunnen beter switchen naar een ander schooltype. Te hoog of te laag geplaatst zijn, heeft negatieve effecten op het welzijn en de motivatie van leerlingen. Daarom raden we scholen aan om de NIO mee te nemen bij het bepalen van het vervolgonderwijs."

Lees meer over

Toetsen
Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg