Excellente HR
9 ½ bouwsteen voor HR-organisaties met impact
Bereik en behoud je positie aan de top met excellent georganiseerde HR
Maatschappelijke ontwikkelingen stellen HR-organisaties voor grote uitdagingen. Het wordt steeds lastiger om medewerkers te werven, te binden en te boeien. Daarnaast moeten HR-afdelingen tegelijk óók nog aantoonbare bijdragen leveren aan de duurzaamheidsagenda en aan de strategische doelen van de organisatie.
Naar HR-execllente dienstverlening
HR-organisaties kunnen niet meer volstaan met matige processen en ouderwetse systemen. Sollicitanten, medewerkers en bestuurders verwachten excellente dienstverlening in de vorm van intuïtieve systemen, maximale klantfocus en voorspellende rapportages.
Nooit af: 9½ bouwsteen voor HR-excellentie
Dit boek reikt je 9½ bouwsteen aan voor het ontwerpen en inrichten van een toekomstbestendige, impactvolle en excellente HR-organisatie. 9½ bouwsteen in plaats van 10, omdat 10 perfectie en volledigheid suggereert. Immers, een excellente HR-organisatie bedrijft topsport en werkt continu en vol toewijding aan een verblijf aan de top. En dat werk is nooit af!
Met inspirerende praktijkcasussen van o.a.: Achmea, AFAS, Alzheimer Nederland, DNB, ISS, Lidl en Maastricht UMC+.
1 Maatschappelijke ontwikkelingen en impact op HR-organisaties 15
1.1 Chronische schaarste aan arbeidskrachten 15
1.2 Verlies van banen en de reskilling revolutie 19
1.3 Noodzaak tot duurzame inzetbaarheid en life long learning 21
1.4 Veranderende loyaliteit medewerker met de werkgever 23
1.5 Hoe kunnen HR-organisaties inspelen op de maatschappelijke ontwikkelingen? 25
2 Excellente HR en HR-waardecreatie 29
2.1 Wanneer is een HR-organisatie excellent en wat is het nut daarvan? 29
2.2 Waardecreatie gericht op de medewerker: employee experience en service excellence 33
2.3 Waardecreatie gericht op de organisatie: helpen realiseren van organisatiedoelen 35
2.4 Waardecreatie gericht op duurzaamheid: SustHR of Green HR 38
3 Realiseren van een excellente HR-organisatie via 9 ½ bouwsteen 43
3.1 De 9 1/2 bouwstenen voor een excellente HR-organisatie 44
3.2 De laatste halve bouwsteen: de verandering en beweging starten en gaande houden 51
3.3 Samenhang en verband tussen de bouwstenen 52
3.4 Het excellente HR-volwassenheidsmodel 54
3.5 Hybride HR: HR organiseren over organisatiegrenzen 55
4 Ontwikkelen van een excellente HR-visie en -besturingsmodel 57
4.1 Het ontwikkelen van een excellente HR-visie 58
4.2 De visie tot leven wekken via een passend besturingsmodel 60
4.3 Aantonen van de beoogde HR excellence impact 65
Praktijkcasus AFAS Software 66
Interview met Britt Breure, directeur HR & CSR AFAS Software
5 Van werkgever naar employer of choice en employer branding 69
5.1 Wat is een employer of choice-positie en hoe kiezen medewerkers een werkgever? 70
5.2 Employer branding: de stappen naar een employer of choice-positie 73
5.3 Meetpunten van de employer of choicepositie en organisatievoordelen 75
Praktijkcasus Maastricht UMC+ Arbeidsmarktcommunicatie 80
Interview met Esther Bessems, communicatieadviseur
Maastricht Universitair Medisch Centrum
6 Van W&S naar de candidate journey 83
6.1 Veranderingen in de recruitmentpraktijk en sturen op de candidate journey 83
6.2 De rol van social media, AI en nieuwe technologie bij de candidate journey 86
6.3 Meetpunten van de excellente candidate journey 89
6.4 Kenmerken van excellente recruiters 91
Praktijkcasus Strategisch Adviesbureau AethiQs 92
Interview met Sharmili Gangadin (directeur Cultuur en Ethiek) van het strategisch adviesbureau AethiQs
7 Van in-, door- en uitstroom naar de employee journey en de employee experience 95
7.1 Van customer experience naar employee experience 96
7.2 Monitoren en verbeteren van de employee journey 98
7.3 Volwassenheidsstappen bij de ontwikkeling van de employee experience 100
7.4 Creëren van employer ambassadeurs: de alumnus journey 104
Praktijkcasus Maastricht UMC+ Servicecentrum P&O 106
Interview met Linda van Teijlingen, manager Servicecentrum
P&O Maastricht Universitair Medisch Centrum
8 Ontwikkelen van eigen HR-regie bij managers en medewerkers 109
8.1 Wat is eigen HR-regie voor medewerkers en managers en waarom is het nodig? 109
8.2 De rol van E-HRM en technologie bij HR-zelfregie 114
8.3 Kenmerken van excellente HR-medewerkers en -managers 115
Praktijkcasus Alzheimer Nederland 118
Interview met Ievonne van Limpt, HR-manager Alzheimer Nederland
9 Van HR selfservices naar een excellent HR service delivery proces 121
9.1 De HR-producten en -dienstencatalogus en HR-procesmanagement 122
9.2 Het inrichten van een excellent HR service delivery proces 126
9.3 Meetpunten van een excellent HR service delivery proces 131
9.4 Kenmerken van excellente HR service delivery proces-medewerkers 132
Praktijkcasus De Nederlandsche Bank 134
Interview met Jeroen Fleddérus, manager Human Resources bij De Nederlandsche Bank
10 Van HR-applicaties naar een samenhangend HR-technologie-ecosysteem 137
10.1 Rol van technologie bij het bereiken en in stand houden van de HR excellence-positie 137
10.2 Het HR-technologie-ecosysteem: applicaties, koppelingen, data en samenwerkingsrelaties 140
10.3 Besturing, beheer en ontwikkeling van het HR-technologie-ecosysteem 144
10.4 Kenmerken van excellente functioneel beheerders van het HR-technologie-ecosysteem 148
Praktijkcasus gemeente Pijnacker-Nootdorp 150
Interview met Alex Verdel, teamleider HR gemeente Pijnacker-Nootdorp
11 Van beleid en advies naar Centers of Expertise (COEs) 153
11.1 Centers of Expertise en hun bijdrage aan de excellente HR-ambitie 153
11.2 De samenwerking tussen Centers of Expertise en HR-businesspartners 158
11.3 De noodzaak tot next generation COEs en samenwerking met HR innovation labs 160
11.4 Kenmerken van excellente COE-professionals en HR-businesspartners 162
Praktijkcasus Achmea 164
Interview met Robert Boulogne, corporate HR-strateeg Achmea
12 Van HR-data naar voorspellende HR analytics 167
12.1 Hoe verandert HR-data in HR analytics? 168
12.2 Technologie voor HR analytics en HR metrics 170
12.4 Ontwikkeling van management om te kunnen sturen en besluiten met HR analytics 174
12.5 Volwassenheidsstappen op weg naar HR analytics 175
12.6 Kenmerken van excellente HR analytics professionals 178
Praktijkcasus Lidl 180
Interview met Sophie Geerts-Jaspers, CHRO Lidl
13 De verandering starten en gaande houden 183
13.1 De beweging naar een excellente HR-organisatie starten én levend houden 183
13.2 Ontwerpen en ontwikkelen van een excellente HR-cultuur 189
13.3 Meetbaar maken van de voortgang en de impact met de excellente HR-scorecard 191
13.4 Kenmerken van een excellente HR-leider 193
Praktijkcasus ISS Facility Services Nederland 194
Interview met Gemmie Hermens, People & Culture Director bij ISS Facility Services Nederland
14 Assessmenttools Onze excellente HR-organisatie 197
14.1 Volwassenheidsmodel Excellente HR 197
14.2 Quickscan Huidige kwaliteit bouwstenen excellente HR-organisatie 200
14.3 Quickscan Samenhang excellente HR-bouwstenen 201
14.4 Ambitiescan Excellente HR-organisatie 202
14.5 Quickscan Excellente HR-cultuur 203




