Art-Based Learning
Handboek creatief opleiden
Van kunstwerken kun je als student veel leren. Het boek Art-Based Learning is een uniek handboek voor toekomstige docenten in het kunst- en cultuuronderwijs. Het helpt ze om samen met hun studenten te onderzoeken hoe kunst kan bijdragen aan het ontwikkelen van een creatieve en onderzoekende geest.
Inhoud
De methode Art-Based Learning (ABL) is vernieuwend binnen het onderwijs. ABL beschouwt kunstobjecten als unieke kennisbronnen. Het is een reflectieve methodiek waarbij het vrije associatieve denken centraal staat. Studenten leren van kunstwerken, of dit nu boeken, beelden, films of schilderijen zijn, en komen vervolgens tot een eigen verhaal. De methode kent vier overzichtelijke fasen die zelfbewustzijn ontwikkelen, een open studiehouding stimuleren, het creatieve denken bevorderen en handvatten bieden om kunst te integreren in het dagelijkse handelen.
Het boek Art-Based Learning geeft methodische en didactische richtlijnen voor het ontwerpen en geven van lessen en voor het toetsen en beoordelen van de opbrengsten van de ABL-methode.
Online leeromgeving
De bijbehorende website biedt aanvullend materiaal, zoals verdiepende bronnen en interessante links.
Voor wie
Dit boek is geschreven voor aankomende leerkrachten en leraren op het gebied van beeldende kunst, theater, dans, muziek, literatuur, (kunst)geschiedenis, filosofie en levensbeschouwing. Het is ook geschikt voor professionals die met de methode ABL aan de slag willen.
ABL kan worden toegepast binnen het primair, secundair en tertiair onderwijs (mbo, hbo en wo). Daarnaast is de methode geschikt voor diverse buitenschoolse vormen van kunsteducatie, in het bijzonder binnen musea.
Extra voor studenten:
Bij deze uitgave is additioneel studiemateriaal beschikbaar voor studenten. Deze kun je benaderen via de url in het boek.




