Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Hoe geeft een ervaringsdeskundige professioneel vorm aan zijn of haar beroep? En hoe kunnen doorleefde ervaringen bijdragen aan herstel, inclusie en echte verandering? In Ervaringsdeskundigheid biedt Mariëtte van Hees een diepgaand en praktisch kader voor iedereen die werkt met ervaringskennis – of daarmee wil beginnen.
De uitgave is helder en systematisch opgebouwd, zodat lezers stap voor stap inzicht krijgen in het beroep van de ervaringsdeskundige en de manier waarop dit professioneel vorm krijgt. Het begint met een theoretische verkenning van het vak: wat is ervaringsdeskundigheid, welke begrippen zijn belangrijk, en hoe is het beroep ontstaan en gepositioneerd binnen zorg, welzijn en onderwijs?
Vervolgens staat de kern van de uitgave centraal: de zes relationele rollen die een ervaringsdeskundige in de praktijk kan vervullen. In afzonderlijke hoofdstukken worden deze rollen – verwonderaar, bondgenoot, rolmodel, verbinder, criticus en veranderaar – uitgebreid beschreven. Per rol wordt ingegaan op de betekenis, de context waarin de rol naar voren komt, de benodigde houding en vaardigheden, en de uitdagingen die erbij horen.
Ervaringsdeskundigheid eindigt met een verdiepend hoofdstuk over hoe de verschillende rollen zich tot elkaar verhouden en wat dit vraagt van de ervaringsdeskundige in het dagelijks werk. De stijl van het boek is toegankelijk en compact, met veel ruimte voor eigen interpretatie en toepassing.
Voor wie
Ervaringsdeskundigheid is bedoeld voor ervaringsdeskundigen (in opleiding), studenten Social Work, Pedagogiek, pabo en AD-trajecten in zorg en welzijn. Het boek is gebaseerd op het meest actuele landelijke opleidings- en beroepsprofiel voor ervaringsdeskundigen en sluit goed aan op de actuele onderwijspraktijk. Daarnaast is het een waardevolle bron voor professionals sociaal professionals en beleidsmakers die werken aan inclusieve en herstelgerichte zorg en ondersteuning.
Online studiemateriaal
Bij Ervaringsdeskundigheid is online studiemateriaal beschikbaar.Met onder meer een verklarende woordenlijst, verdiepende bronnen en video's. De activatiecode vind je voorin de paperback of ontvang je bij aankoop van het online boek in je mailbox.
Bundel & bespaar
Gebruik je als docent meerdere Boom-titels? Dan bundelen we die graag voor je in een Boom Box: één digitaal pakket waarmee studenten voordelig en eenvoudig toegang krijgen tot al hun leermiddelen. Meer info >
Geen trucje, maar een relatie
Wat maakt ervaringsdeskundigheid zo krachtig? En hoe geef je daar professioneel vorm aan in de praktijk? In haar nieuwe boek Ervaringsdeskundigheid. De relationele rollen van betekenis verkent Mariëtte van Hees deze vragen met diepgang én toegankelijkheid. ‘Ik hoop dat mensen gaan zien dat het vooral om de relatie draait,’ vertelt ze in gesprek over het boek en het beroep. Lees interview >
HAN leidt nieuwe generatie op
Met de Ad-opleiding ervaringsdeskundigheid in zorg en welzijn speelt de HAN in op de groeiende vraag naar professioneel geschoolde ervaringsdeskundigen. Studenten leren hun eigen herstelervaring inzetten voor herstelondersteuning. Ook student Mayca wil vanuit haar ervaring in de jeugdzorg het verschil maken. Lees artikel >
Ten geleide
Voorwoord
Inleiding
1 Het beroep van de ervaringsdeskundige
1.1 Inleiding
1.2 Het beroep ervaringsdeskundige
1.3 Tot slot
1.4 Literatuur
2 De verwonderaar
2.1 Inleiding
2.2 Verwonderen in stappen; voorbeelden
2.3 De ervaringsdeskundige verwonderaar
2.4 Kenmerken en vaardigheden van een verwonderaar
2.5 De last van de kenne
2.6 Niet-weten
2.7 Communicatieve vaardigheden
2.8 Verwonder je over jezelf
2.9 Reflectie op de rol van verwonderaar
2.10 Samenvatting
2.11 Literatuur
3 De bondgenoot
3.1 Inleiding
3.2 Waar gaat bondgenootschap over?
3.3 De ervaringsdeskundige bondgenoot
3.4 Kenmerken en vaardigheden van een bondgenoot
3.5 De houding van de bondgenoot
3.6 Beperkingen van de bondgenoot
3.7 Reflectie op de rol bondgenoot
3.8 Samenvatting
3.9 Literatuur
4 Het rolmodel
4.1 Inleiding
4.2 Het rolmodel uitgelegd vanuit modeling
4.3 De keuze voor een rolmodel
4.4 Het ervaringsdeskundige rolmodel
4.5 Kenmerken en vaardigheden van een rolmodel
4.6 De houding van het rolmodel
4.7 Beperkingen van het rolmodel
4.8 Reflectie op de rol van rolmodel
4.9 Samenvatting
4.10 Literatuur
5 De verbinder
5.1 Inleiding
5.2 Waar gaat verbinding over?
5.3 In verbinding met jezelf
5.4 De verbinder als samenbrenger
5.5 Verbinden van leefwereld en systeemwereld
5.6 De ervaringsdeskundige verbinder
5.7 Kenmerken en vaardigheden van de verbinder
5.8 De houding van de verbinder
5.9 Beperkingen van de verbinder
5.10 Reflectie op de rol van verbinder
5.11 Samenvatting
5.12 Literatuur
6 De criticus
6.1 Inleiding
6.2 Criticus en werkelijkheidsopvattingen
6.3 De ervaringsdeskundige criticus
6.4 Kenmerken en vaardigheden van een criticus
6.5 Weerstand voor een criticus
6.6 De houding van de criticus
6.7 Beperkingen voor de criticus
6.8 Reflectie op de rol van criticus
6.9 Samenvatting
6.10 Literatuur
7 De veranderaar
7.1 Inleiding
7.2 Waar gaat veranderen over?
7.3 De ervaringsdeskundige veranderaar
7.4 Kenmerken en vaardigheden van de veranderaar
7.5 De houding van de veranderaar
7.6 Beperkingen van de veranderaar
7.7 Reflectie op de rol veranderaar
7.8 Samenvatting
7.9 Literatuur
8 Tot slot
Begrippen
Over de auteur
Index
Bundel & bespaar
Gebruik je als docent meerdere Boom-titels? Dan bundelen we die graag voor je in een Boom Box: één digitaal pakket waarmee studenten voordelig en eenvoudig toegang krijgen tot al hun leermiddelen. De voordelen op een rij:
Docentexemplaar
Vragen of advies?
Meer weten over deze editie of welke andere leermiddelen aansluiten bij jouw curriculum? Onze educatief adviseur denkt graag met je mee. Neem contact op via advies@boom.nl.
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account