Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Dossiers voor docenten
Hoger onderwijs Dat doe je toch niet alleen?!
Terug
Dat doe je toch niet alleen?!
Paperback
Februari 2025 | ISBN 9789024467457 | 360 blz.
39,95
In winkelwagen

Dat doe je toch niet alleen?!

Van zelfregulerend leren naar samen (regu)leren

Barend Last, Derk Bransen | Boom
Dat doe je toch niet alleen?!_Barend Last, Derk Bransen_9789024467457
Paperback
Februari 2025 | ISBN 9789024467457 | 360 blz.
Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
39,95
In winkelwagen
Online boek (2 jaar toegang)
ISBN 3009010012048 | 360 blz.
Direct via e-mail
31,95
In winkelwagen
Inkijkexemplaar

Dat doe je toch niet alleen?!_Barend Last, Derk Bransen_9789024467457.pdf

OmschrijvingInhoudAuteur(s)
Omschrijving

Was jij vroeger eigenaar van je leerproces? Was jij een autonome, intrinsiek gemotiveerde, doelgerichte, reflectieve, zelfsturende student met volledige regie over je eigen leerproces?

 

Waarschijnlijk niet. Toch komen we deze aspecten vaak tegen in de visies van opleidingen. De gemene deler: zelfregulerend leren. Maar hoe ‘zelf’ is dat eigenlijk? Onze stelling is simpel: Dat doe je toch niet alleen?! Leren ontstaat in een onderwijscontext veelal vanuit sociale interactie. Dit betekent dat iedereen leert én dus ook dat leren reguleert - van student tot docent. Daarbij komt dat we niet alleen ons eigen leerpad reguleren, maar ook dat van de ander - en omgekeerd. Daarom kun je beter spreken van ‘co-regulerend leren’.

 

Dit boek kadert dit principe (en aanverwante concepten) en maakt ze praktisch: Hoe ontwerp je onderwijs met co-regulatie als uitgangspunt? En hoe geef je dat didactisch vorm in je dagelijkse praktijk? Het boek biedt concrete handvatten en sprekende casuïstiek om dit goed te doen. Want let op: te veel sturing drukt de motivatie de kop in, te weinig sturing resulteert in doelloos zwemmen zonder grip op het leerproces. Co-regulatie biedt het kader tot balans.

 

Over de auteurs

Barend Last is bestsellerauteur, docent, en veelgevraagd spreker op het gebied van onderwijsinnovatie. Eerder schreef hij de succesvolle boeken ‘Chatten met Napoleon’ en ‘Blended Learning in de praktijk’.

 

Derk Bransen promoveerde aan de Universiteit Maastricht op het onderwerp 'reguleren van werkplekleren' in de geneeskundeopleiding en werkt momenteel als co-creatie manager bij Education Lab NL.

Boeken van Barend Last

Chatten met Napoleon (2e editie)_Barend Last, Thijmen Sprakel_9789024465439

Chatten met Napoleon (2e editie)

Barend Last, Thijmen Sprakel, e.a.
Paperback
28,25
Bestellen
Blended learning in de praktijk_Barend Last_9789024448197

Blended learning in de praktijk

Barend Last
Paperback
39,25
Bestellen
Inhoud

Inhoud

Voorwoord 5

 

Inleiding 13

 

Ons paradigmatisch vertrekpunt 23

 

Deel 1 KERNPRINCIPES 25

 

1 (Regu)leren doe je niet alleen 27

1.1 De complexe en sociale dynamiek van leren reguleren 27

1.2 Het belang van netwerken 29

1.3 Coregulatienetwerken 31

1.4 Reguleren van leren, hoezo eigenlijk? 33

 

2 Drie vormen van reguleren van leren 37

2.1 Zelfregulerend leren 37

2.2 Teamregulatie 41

2.3 Coregulatie 44

2.4 Een netwerkperspectief op integratie van regulatievormen 47

 

3 Gedeelde taal 51

3.1 Onvoldoende begrip van concepten 51

3.2 Evidence-informed werken 53

 

Concept 1: Motivatie 55

Concept 2: Eigenaarschap 58

Concept 3: Regie over het leerproces 61

Concept 4: Scaffolding en de zone van naaste ontwikkeling 62

Concept 5: Metacognitie 65

Concept 6: Feedback, monitoring en reflectie 67

Concept 7: Expliciete (directe) instructie 71

 

3.3 Integratie van alle concepten 73

 

Deel 2 ONTWERP EN UITVOER IN DE PRAKTIJK 77

 

4 Reguleren van leren in onderwijsontwerp 79

4.1 Over (blended) onderwijsontwerp 79

4.2 Kernprincipes 83

 

Principe 1: Authenticiteit 83

Principe 2: Personalisatie 90

Principe 3: Controle 94

Principe 4: Ondersteuning 98

Principe 5: Interactie 101

Principe 6: Reflectie 107

Principe 7: Kalibratie 112

 

4.3 Rekening houden met effectieve leerstrategieën 114

4.4 Reguleren van leren op curriculumniveau 121

4.5 Van theorie naar praktijk 125

 

5 Toetsing als katalysator voor het reguleren van leren 131

5.1 De functie(s) van toetsing 131

5.2 Toetsing inzetten voor het reguleren van leren 133

5.3 Toetsvormen voor het in kaart brengen van regulerend vermogen 135

5.4 Van diagnose naar gerichte ondersteuning 145

5.5 Toetsing als middel om coregulatie te stimuleren 150

5.6 Af en toe moet je ook beoordelen 152

 

6 Reguleren van leren in directe interactie 159

6.1 Coregulatie in (leer)gesprekken 159

6.2 Practice what you teach 162

6.3 Taakanalyse 164

6.4 Coregulatie rondom een specifieke taak 165

6.5 Hulp bij plannen 168

6.6 Expliciete en impliciete instructie 170

6.7 De rol van feedback 174

6.8 Ontwikkel je eigen toolbox 179

6.9 Directe interacties in samenhang 180

 

7 Reguleren van leren vanuit de onderwijsomgeving 185

7.1 De onderwijsomgeving als meer dan alleen decor 185

7.2 Waarom we het woord ‘leeromgeving’ niet gebruiken 186

7.3 Duwtjes in de rug (nudging) 187

7.4 De fysieke onderwijsomgeving inrichten 191

7.5 De digitale onderwijsomgeving inrichten 198

7.6 Digitale tools inzetten voor het reguleren van leren 202

7.7 Denk breed 207

 

8 De do’s en don’ts van doelen 211

8.1 Leerdoelen als fundament 211

8.2 Soorten doelen 214

8.3 De kunst van het formuleren van leerdoelen 217

8.4 Leerdoelen bij het reguleren van leren 221

8.5 Risico’s en valkuilen 222

8.6 Leerdoelen als kompas 224

 

9 Netwerken als broedplaats voor regulatie 227

9.1 Wat zijn coregulatienetwerken ook alweer? 227

9.2 Visualiseren van je coregulatienetwerk 228

9.3 Samen visualiseren in een buddysysteem 230

9.4 Jouw plek in jouw netwerk 231

9.5 Teamnetwerken 232

 

10 Coregulatie en teamregulatie in docentprofessionalisering 237

10.1 De paradox van een leven lang ontwikkelen 237

10.2 Een andere benadering 238

10.3 Van isolatie naar collaboratie 239

10.4 Lesson study 240

10.5 Intervisie en reflectief handelen 243

10.6 Effectieve observaties 245

10.7 Microteaching 247

10.8 Co-teaching 247

10.9 Professionele leergemeenschappen als integrale aanpak 249

10.10 Samen groeien 254

 

11 Risico’s in de praktijk 259

11.1 Waarom zijn er risico’s? 259

11.2 Overzicht van risico’s 260

11.3 Over ontdekkend leren 267

11.4 Bezint eer ge begint 269

11.5 Voortdurende dialoog 271

 

Deel 3 PRAKTISCHE CASUÏSTIEK 273

Casus 1 – Coregulatie en teamregulatie in flexibel onderwijs (hbo) 275

Casus 2 – Grip op je onderwijs met hulp van technologie (mbo) 280

Casus 3 – Coregulatie in het geneeskundecurriculum (wo) 287

Casus 4 – Werken aan professionele vaardigheden in de sportsector (hbo) 292

Casus 5 – Assessment als informatiebron voor reguleren van leren (hbo) 296

Casus 6 – Team-based learning als instrument voor coregulatie (wo/hbo/mbo/vo)301

Casus 7 – Reguleren van leren in ontwikkeltraject ‘Just-In-Time’ (mbo) 305

 

Slotwoord 311

 

BIJLAGEN 313

Bijlage 1 – Definities belangrijkste concepten 315

Bijlage 2 – Strategieën voor zelfregulerend leren 319

Bijlage 3 – Gedragsindicatoren voor zelfregulerend leren 323

Bijlage 4 – Checklist zelfregulatie in onderwijsontwerp 325

Bijlage 5 – Gespreksleidraad coregulatie 329

Bijlage 6 – Zelfevaluatielijst voor zelfeffectiviteit (self-efficacy) 331

Bijlage 7 – Feedbackreflectieformulier 333

Bijlage 8 – Toetsingsrubriek voor regulatievaardigheden 334

Bijlage 9 – Rubriek voor zelf- en peerevaluatie 335

Bijlage 10 – Gevalideerde vragenlijsten 337

Bijlage 11 – SMART-leerdoel formuleren 338

Bijlage 12 – Tool voor netwerkvisualisatie 339

Bijlage 13 – Checklist risico’s en aandachtspunten voor implementatie 340

 

Register 343

 

Literatuur 345

 

Totstandkoming 357

 

Over de auteurs 359

 

Dankwoord 360

 

Auteur(s)
Portret Barend Last
Barend Last
Barend Last (1986) begon als leerkracht in het basisonderwijs, waar zijn passie voor onderwijs én verhalen vertellen begon. In 2020 verscheen zijn debuut ‘Kleine held op sokken’ en volgden er sinds...
Lees meer
Portret Derk Bransen
Derk Bransen
Derk Bransen (1987) promoveerde aan de Universiteit van Maastricht op het onderwerp reguleren van werkplekleren in de context van het medisch onderwijs, getiteld “Beyond the self: A network perspec...
Lees meer

Ontdek de kracht van co-regulatie in het onderwijs

Zelfregulerend leren begint samen: schrijf je nu in voor de online masterclass co-regulatie

 

Met Barend Last & Derk Bransen | Di 28 ok 2025, 14:00 - 16:00u | Online via Zoom
 

Earlybird korting

Meld je nu aan en ontvang tot 31 augustus 10% earlybird korting! Gebruik tijdens het aanmelden de code EARLYBIRD 
Meer info

Barend en Derk over 'Dat doe je toch niet alleen?!'

Docentprofessionalisering

Deze uitgave is bedoeld ter bevordering van de eigen professionalisering als docent. Voor deze titel is het niet mogelijk om een gratis beoordelingsexemplaar aan te vragen.

 

Samen met je team dit boek lezen en profiteren van korting?

Bij een bestelling vanaf 10 exemplaren is een korting mogelijk! Neem contact met ons op via advies@boom.nl voor de mogelijkheden.

 


 

Altijd op de hoogte van ons aanbod docentprofessionalisering? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Aanmelden nieuwsbrief

Ook interessant

Instroom zonder uitstroom_Marjolein Mantelaers_9789024466191

Instroom zonder uitstroom

Marjolein Mantelaers
24,95
Bestellen
Zo werkt non-verbale communicatie  9789024470549

Zo werkt non-verbale communicatie

Daniëlle Regnerij
24,95
Bestellen
Wat effectieve coaches anders doen 9789024464517
Actie

Wat effectieve coaches anders doen

Sergio van der Pluijm
23,50
Bestellen

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg