Businessetiquette 3.0
Zorg dat het klikt
Enkele opmerkelijke resultaten uit het businessetiquetteonderzoek dat is gehouden voor dit boek onder 777 directeuren en managers:
- 70% vindt dat businessetiquette de basis vormt voor een respectvolle omgang met elkaar.
- 80% vindt communicatieregels de belangrijkste etiquette.
- Zelf scoren we het slechtst op socialemediaetiquette en (inter)culturele etiquette.
- Van onze collega’s vinden we dat ze het slechtst zijn in kledingetiquette en socialemediaetiquette.
- 40% geeft aan dat we het hardst moeten werken aan onze zakelijke etiquette.
- Bij 62% komt etiquette het best tot uiting tijdens zakelijke afspraken.
- 20% past de etiquette ook bewust toe in de omgang met collega’s.
- 69% vindt dat de werkgever socialemediarichtlijnen moet opstellen.
- Internationaal gezien vinden wij onszelf (Nederlanders dus) het slechtst met etiquette omgaan. De landen waarmee we het meest zaken doen, vinden dit belangrijker en passen het beter toe.
- 45% denkt dat de etiquette in de toekomst belangrijk blijft en 35% denkt dat het belangrijker wordt.
Echte persoonlijke contacten
Hoe ga je met elkaar om en hoe maak je een goede indruk? Er wordt nog steeds veel belang gehecht aan het kennen en toepassen van gedragsregels op het werk en daarbuiten. In dit verfrissende handboek vind je meer dan honderd etiquetteadviezen en -regels waarmee je elk intermenselijk zakelijk en ethisch dilemma aan kunt pakken. Deze nieuwe editie van Businessetiquette: de gids voor zakelijk succes geeft ook tips en regels voor het omgaan en gebruiken van sociale media als Facebook, LinkedIn en Twitter.
Business is gunnen
Ook de hotste etiquette van dit moment ontbreekt niet. Personal branding, sociale media, internationale etiquette, gedragsregels op de werkvloer, communicatietechnieken; je vindt het allemaal en nog veel meer in Businessetiquette 3.0. Versie 3.0 omdat echte, persoonlijke contacten weer belangrijk worden. Business is gunnen en dus gaat het erom dat jij jouw relaties ontspannen en positief kunt beïnvloeden.
Voor wie?
Businessetiquette 3.0 is bedoeld voor iedereen die de beste zakelijke omgangsvormen wil gebruiken om zijn netwerk te vergroten, opdrachten binnen te halen of carrière te maken.
Inleiding
1. De eerste indruk
2. Zorg dat het klikt
3. Etiquette is flirten
4. Kleding is je visitekaartje
5. Gast of gastheer
6. Tafelmanieren
7. Kleine en grote praat
8. Aan het werk
9. Communicatie
10. Internationaal zakendoen
Dankwoord
Literatuur
Noten


_w173_h400.png)

