Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Middelbaar beroepsonderwijs
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Coaching
  • Webshop
    • Lifecoaching
    • Loopbaancoaching
    • Teamcoaching
    • Stress & Burn-out
    • Methoden
    • Tools
    • Jouw business
    • Nieuw
    • Verwacht
    • Alle uitgaven
    • Acties
  • Nieuwsbrief
Coaching Artikelen schrijven voor professionals
Terug
Paperback
Juli 2008 | ISBN 9789024417575 | 132 blz.
28,75
In winkelwagen

Artikelen schrijven voor professionals

Een stapsgewijze aanpak

Marc Draijer | Boom
Artikelen schrijven voor professionals
Paperback
Juli 2008 | ISBN 9789024417575 | 132 blz.
Levertijd 1-2 werkdagen
28,75
In winkelwagen
Docentexemplaar aanvragen
Voor docenten met een onderwijsaccount
 
Aanvragen
Plaats op wensenlijst
OmschrijvingInhoudAuteur(s)In de pers
Omschrijving

‘Hoe schrijf ik een goed artikel voor een vakblad?’

 

U wilt als professional graag over uw vak publiceren, maar merkt dat het schrijven van een artikel nog een hele opgave is. De auteur reikt u een werkmethode aan om op een efficiënte manier tot een goed opgebouwd en aantrekkelijk leesbaar artikel voor een vakblad te komen.

 

Het boek is bedoeld voor adviseurs, consultants, beleidsmedewerkers en iedereen die beroepshalve een artikel wil publiceren maar daar geen speciale scholing voor heeft gehad.

 

Deze uitgave is bedoeld ter bevordering van de eigen professionalisering als docent. Voor deze titel is het niet mogelijk om een gratis beoordelingsexemplaar aan te vragen. Samen met je team dit boek lezen? Bij een bestelling vanaf 10 exemplaren is een korting mogelijk! Neem contact met ons op over de mogelijkheden: marketing@boomhogeronderwijs.nl 

Inhoud

1 Op weg naar een goed artikel
   

2 Een solide opzet
  

3 Van opzet naar outline
   

4 De eerste versie
   

5 Journalistiek schrijven
  

6 Verleiden en vasthouden
  

7 Herschrijven en herstellen

Auteur(s)
Marc Draijer
Marc Draijer verzorgt trainingen over effectieve bedrijfscommunicatie vanuit zijn trainingsbureau De Schrijversstudio. Hij werkt vanuit de overtuiging dat heldere communicatie bijdraagt aan het beh... Meer

Lees meer
In de pers
Augustus 2008 Maatwerk

Schrijven voor vakblad

`u wilt als professional graag over uw vak publiceren, maar merkt dat het schrijven van een artikel nog een hele opgave is. De auteur reikt u een werkmethode aan om op een efficiënte manier tot een goed opgebouwd en aantrekkelijk leesbaar artikel voor een vakblad te komen`, aldus de flaptekst. Dat laatste is niet te veel gezegd. Lezers die bijvoorbeeld voor Maatwerk willen schrijven over hun werkervaringen en op die manier bijdragen aan de ontwikkeling van het beroep (kerntaak 6 van het Beroepsprofiel) kunnen aan dit boekje plezier beleven. En wie al wat schrijfervaring heeft, kan er meer `bewust bekwaam` door worden.

Er is veel literatuur over het schrijven van scripties en onderzoeksverslagen, maar schrijven voor een vakblad stelt andere eisen op het vlak van inhoud, stijl, opbouw, verzorging - en met name toegankelijkheid en aantrekkelijkheid. Daarover is ook wel literatuur te vinden, maar het boek van Draijer heeft het voordeel dat het beknopt is en degelijkheid paart aan - inderdaad - toegankelijkheid en aantrekkelijkheid. Hoofdstukken beginnen vaak met een opdracht die aansluit bij ervaringen van aspirant-schrijvers in hun rol als lezer van een vakblad, bijvoorbeeld: `Selecteer een artikel dat u erg goed vindt en eentje dat u matig vindt en formuleer op basis van concrete overwegingen uw eigen kwaliteitscriteria`. Draijer, hogeschooldocent, tekstschrijver en schrijftrainer, is duidelijk over de criteria die hij zelf hanteert. Met de lezer legt hij in zeven hoofdstukken de weg af die begint bij de motieven om een artikel te schrijven en die via het maken van een solide opzet, een outline en een eerste ruwe versie leidt naar de `journalistieke` uitwerking, controle en afwerking. Het werkplan voor het artikel krijgt veel aandacht evenals de opbouw. Wanneer kies je als auteur bijvoorbeeld voor vraag- en antwoord en wanneer voor een pyramideconstructie: een stelling die je met argumenten uitwerkt? Hij besteed ook aandacht aan de vraag wanneer en hoe een tijdschriftredactie te benaderen en aan het creëren van schrijfdiscipline.
Wachten tot de omstandigheden optimaal zijn om te schrijven kan lang duren. `Het is daarom beter om zelf de juiste omstandigheden te creëren en aan de slag te gaan: ... reserveer tijd in uw agenda, zoek de optimale schrijfomgeving, ... begin ergens`. Dat laatste kan wanneer iemand over een goed schrijfplan beschikt: het is dan niet per se nodig bij het begin te beginnen.

Menig lezer zal zich herkennen in een van de vier typen schrijvers die Draijer schetst en in de valkuilen en uitdagingen die bij elk type horen. Hij of zij kan wat hebben aan de zeven lessen voor journalistiek schrijven en aan de suggesties voor een pakkend begin en dito slot. Jammer is dat het gebruiken van en verwijzen naar literatuurbronnen weinig aandacht krijgt, want op dat vlak gaat nog wel eens wat mis.

Artikelen schrijven voor professionals is verder goed bruikbaar voor een ervaren werker die op eigen kracht aan een artikel wil beginnen, maar ook voor hogeschoolstudenten die het schrijven van een artikel voor een (fictief) vakblad als afstudeeropdracht krijgen. Het prettige is dat het boek praktiseert wat het predikt: het is informatief, systematisch en leesbaar geschreven. Een artikel schrijven leer je niet door het lezen van een boek, maar het kan wel degelijk helpen.

Reviews 'Artikelen schrijven voor professionals'

Er zijn nog geen reviews voor dit product
Bedankt voor je beoordeling.

Gerelateerde uitgaven

Managen van human resources (3e druk)_Petra Biemans, Frank Manders_9789024452798

Managen van human resources (3e druk)

Petra Biemans, Frank Manders
62,95
Bestellen
Kwaliteitsmanagement (5e druk)_Bernadette van Pampus_9789024452460

Kwaliteitsmanagement (5e druk)

Bernadette van Pampus
51,95
Bestellen
Futureproof talentmanagement

Futureproof talentmanagement

Rob van den Berg
35,95
Bestellen
Meer

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg