Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Middelbaar beroepsonderwijs
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Coaching
  • Webshop
    • Lifecoaching
    • Loopbaancoaching
    • Teamcoaching
    • Stress & Burn-out
    • Methoden
    • Tools
    • Jouw business
    • Nieuw
    • Verwacht
    • Alle uitgaven
    • Acties
  • Nieuwsbrief
Coaching De docent als coach
Terug
Paperback
Juli 2008 | ISBN 9789024417810 | 5e | 162 blz.
31,25
In winkelwagen

De docent als coach

Van voortgezet onderwijs tot hoger beroepsonderwijs

Eric Brinckmann | Boom
De docent als coach
Paperback
Juli 2008 | ISBN 9789024417810 | 5e | 162 blz.
Levertijd 1-2 werkdagen
31,25
In winkelwagen
Docentexemplaar aanvragen
Voor docenten met een onderwijsaccount
 
Aanvragen
Plaats op wensenlijst
OmschrijvingInhoudAuteur(s)In de pers
Omschrijving

In het onderwijs wordt voortdurend gezocht naar mogelijkheden om studenten en leerlingen aan te zetten om meer zelfstandig te functioneren. Een coachende docent kan dat proces, in het belang van de leerling/student én in zijn eigen belang, efficiënt en effectief begeleiden.

 

In dit boek maken de schrijvers de theoretische uitgangspunten en de principes van coaching toegankelijk voor de onderwijsgevenden. Eerst behandelen de auteurs het coachingsconcept, waarna ze een vertaalslag maken naar de onderwijsrealiteit.

In de daaropvolgende hoofdstukken werken zij toe naar de specifieke situaties van het onderwijs waarbinnen ze werkzaam zijn: mbo voltijd- en deeltijdonderwijs, hbo en bedrijfsopleidingen. In die hoofdstukken gaan ze dieper in op de grenzen en mogelijkheden van de docent als coach.

Inhoud

1 Coaching in het onderwijs

Anita van Vlerken en Willem Verhoeven

2 Tien basisprincipes van coaching
Anita van Vlerken en Willem Verhoeven

 

3 De coachende leraar
Jolanda Konings

4 Coachingsmogelijkheden in het mbo-dagonderwijs
Gerda Doelman

5 Coachen en misbruik van coachen in het deeltijd SPW
Lambert Rooijendijk

6 De docent als coach in het hbo
Eric Brinckmann

7 De praktijkbegeleider als coach bij beroepsopleidingen
Ton Rijkers

8 Van klassiek begeleiden naar het nieuwe leren
Jan de Ruijter

Auteur(s)
Eric Brinckmann
Eric Brinckmann studeerde rechten en filosofie. Hij werkte bij onderwijsinstellingen, adviesbureaus en in landschapsprojecten. Hij schrijft graag over filosofie en landschap en is directeur van lan... Meer

Lees meer
In de pers
8-9-2008 NBD Biblion

Vroeger stond in het onderwijs vooral de overdracht van kennis en vaardigheden centraal, maar te midden van alle geruis van nu zijn andere elementen het onderwijs binnengedrongen.
Dit boek behandelt aspecten van coaching. Daarmee wordt onder meer bedoeld dat de student moet nadenken over zijn eigen leerproces. Mede verantwoordelijk zijn is daarin een onmisbaar element. Daarmee wordt de docent naast inhoudsdeskundige ook procesbegeleider. Er zijn acht auteurs die uitvoerig hun bijdragen leveren. Zij zijn min of meer actief betrokken bij onderwijs, coaching, management en het uitgeven van boeken. De diverse hoofdstukken besteden aandacht aan verschillende niveaus in het voortgezet onderwijs: algemeen voortgezet onderwijs, mbo en hbo. Er is ook ruimte voor kritische kanttekeningen.
Het boek is indringend geschreven. Er zou wellicht explidet meer aandacht voor de praktische toepassingen van coaching besteed kunnen worden. Bestemd voor mensen die bij het moderne onderwijs betrokken zijn. In deze herziene druk is een hoofdstuk toegevoegd over algemeen voortgezet onderwijs en is de rest van de bijdragen geactualiseerd.

Vervanging aangeraden.
Deze recensie is geschreven door Ir. J. Bulens.

November 2008 NVOX

Zoals bekend wordt de rol van de leraar steeds meer die van begeleider van het eigen leerproces van de leerling. Dat is niet altijd even gemakkelijk, zeker voor de ouderen die het zo heel anders hebben geleerd. Dit boek is een geheel vernieuwde herdruk van een boek dat ruim tien jaar geleden voor het eerst uitkwam. Van een van de auteurs kreeg ik verleden jaar de oude versie. Ik kan dus, met het bewijs in de hand, naar eer en geweten melden, dat deze versie volkomen nieuw is en totaal anders dan de vorige druk.

Het is, hoewel geschreven door een zevental verschillende auteurs, een toegankelijk boek, al zal het ene hoofdstuk je meer interesseren dan het ander, natuurlijk. Voor mij is het hoofdstuk Coachingsmogelijkheden in het mbo-dag onderwijs het interessantst, want daar geef ik al sinds jaar en dag les; overigens zeer tot mijn genoegen dankzij een uitstekende manager, maar dat terzijde.
Toch wil ik de andere hoofdstukken van dit boek zeker niet tekort doen. Het heeft een logische opbouw, en gaat van de algemene onderwerpen, Coaching in het onderwijs, Tien basisprincipes van coaching en De coachende leraar, naar het reeds genoemde mbodagonderwijs. Vervolgens wordt er aandacht besteed aan Coachen en misbruik van coachen in het deeltijd-spw, De docent als coach in het hbo en De praktijkbegeleider als coach bij beroepsopleidingen.

Het boek wordt afgesloten met Van klassiek begeleiden naar het nieuwe leren, waarin hoofdredacteur Jan de Ruiter nog eens de verschillen, maar vooral de overeenkomsten tussen traditioneel en nieuw leren samenvat. Ik werk het in ieder geval nog een keer door als voorbereiding op de training Docent met coachende vaardigheden die ik ga volgen. Zeer bruikbaar.

Deze recensie is geschreven door Marianne Offereins.

Reviews 'De docent als coach'

Er zijn nog geen reviews voor dit product
Bedankt voor je beoordeling.

Gerelateerde uitgaven

Basisboek Lesson Study in de lerarenopleiding_Carien Bakker, Catherine van Beuningen_9789024441945

Basisboek Lesson Study in de lerarenopleiding

Carien Bakker, Catherine van Beuningen, Tom Coenen, Jantien Gerdes, Sui Lin Goei, Deniz Haydar, Michiel van Harskamp, Anne Khaled, Dubravka Knezic, Gerrit Roorda, Willemijn Schot, Nellie Verhoef, Siebrich de Vries, Martijn Willemse
32,75
Bestellen
Onderzoekend vermogen ontwikkelen tijdens je lerarenopleiding_Lisette Munneke, Jeroen Rozendaal_9789024441969

Onderzoekend vermogen ontwikkelen tijdens je lerarenopleiding

Lisette Munneke, Jeroen Rozendaal, Lidewij van Katwijk
36,50
Bestellen
Professioneel communiceren met ouders (tweede druk)_Tonnis Bolks_9789462364738

Professioneel communiceren met ouders en kinderen (3e druk)

Tonnis Bolks
33,25
Bestellen
Meer

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg