8 februari 2017: masterclass Dyscalculie
Dyscalculie krijgt steeds meer aandacht bij de signalering van kinderen met ernstige rekenproblemen. Maar wat is dyscalculie precies en wat is het verschil met gewoon niet zo goed zijn in rekenen? Hoe vaak komt het voor en vanaf wanneer en hoe kunt u deze rekenstoornis vaststellen? Hoe zit het met dyslexie en rekenproblemen? Tijdens de masterclass Dyscalculie op 8 februari 2017 krijgt u antwoord op deze vragen.
Programma
Aan de hand van filmfragmenten leert u hoe u risicoleerlingen kunt signaleren. U oefent met een dyscalculiescreener en leert welke vragen u aan ouders en leerkrachten kunt stellen. Tevens wordt ingegaan op welke werkwijze, materialen en methodes geschikt zijn voor de begeleiding van leerlingen met dyscalculie. Steeds wordt de actuele wetenschap vertaald naar de dagelijkse praktijk.
Over de docent
Marije van Oostendorp is orthopedagoog en heeft een praktijk voor diagnostiek en behandeling van rekenproblemen en dyscalculie. Zij is docent bij de RINO en doet aan de Universiteit van Amsterdam onderzoek naar interventies bij rekenproblemen.
Praktische informatie
Doelgroep: leerkrachten, intern begeleiders, orthopedagogen, psychologen en andere professionals die te maken hebben met leerlingen (6 t/m 16 jaar) met (ernstige) rekenproblemen
Datum: 8 februari 2017*
Tijd: 13:30-16:30 uur
Locatie: RINO, lokaal 4.1, Leidseplein 5, Amsterdam
Workshopleider: Marije van Oostendorp
Kosten: € 65,- (inclusief btw)
*Komt deze datum u niet uit? De masterclass Dyscalculie wordt ook gegeven op woensdag 12 april 2017 en op woensdag 21 juni 2017.