Symposium Pesten op school
Een effectieve aanpak
Met de nieuwe PestPlotter van de VU wordt de pestdynamiek, oftewel het groepsproces rondom het pesten in de klas geanalyseerd. Op basis van de diagnose kan een passend interventieprogramma worden gekozen. Dat vergroot de kans op een effectieve aanpak voor pester en gepeste. Lang niet alle (meer dan 70!) anti-pestprogramma’s zijn bewezen effectief en het effect verschilt bovendien per situatie.
Programma
Op dinsdag 9 februari a.s. van 15.30 – 17.30 uur bent u van harte welkom op het symposium ‘Pesten op school: van onderzoek naar diagnostiek in de klas’. Met bijdrages over de stand van zaken op het gebied van pesten en interventies en over het gebruik van de PestPlotter. Naast drie presentaties door ‘pest-experts’ vanuit onderzoek en praktijk is er ruimte voor discussie, vragen en het uitwisselen van ervaringen en adviezen. Deelname is kostenloos.
Lees meer over het symposium en meld u aan >>
Alles over pesten
Mieke van Stigt bespreekt in Alles over pesten waarom en wanneer kinderen (en volwassenen) pesten, waarom sommigen de klos zijn en waar ouders van gepeste kinderen tegenaan lopen. Dit doet zij aan de hand van wetenschappelijke inzichten uit de psychologie, de sociologie, de biologie en de praktijk, afgewisseld met tips en adviezen voor ouders.