Goede beoordeling Expertgroep Toetsen PO voor de SVT Spelling
Beoordeling SVT Spelling
Sinds dit schooljaar beoordeelt niet langer de COTAN, maar de Expertgroep Toetsen PO de leerlingvolgsysteemtoetsen. Naast de psychometrische aspecten van een toets beoordeelt de Expertgroep ook de onderwijskundige en organisatorische aspecten. In totaal wordt een toets op 10 criteria beoordeeld. Het oordeel kan ‘onvoldoende’, ‘voldoende’ of ‘goed’ zijn.
De Schoolvaardigheidstoets Spelling is als volgt beoordeeld:
Kwaliteitsaspect | Oordeel | |
De kwaliteit van de steekproef | representativiteit | goed |
dataverzamelingsdesign | goed | |
Normering | omvang normgroep | goed |
representativiteit | goed | |
Betrouwbaarheid | correctheid berekening | goed |
hoogte betrouwbaarheidsmaten | goed | |
Validiteit | bijdrage items aan (begrips)validiteit | goed |
Volgaspect | adequatie meting van groei van de leerling | goed |
betrouwbaarheid van groei van de leerling | goed | |
Inzicht in leervorderingen | voldoende* |
* De Expertgroep oordeelt dat de bijgeleverde brochure ‘De SVT Spelling en uw kind’ wel direct helder en inzichtelijk is voor de leerkracht en andere professionals in de school, maar nog niet voor ouders. In overleg met u passen we de brochure graag aan.
Uit het rapport:
'Alles overwegende en gezien de beoordelingen van de inhoudelijke deskundigen, oordeelt de Expertgroep dat de beoordeelde toets Schoolvaardigheidstoets Spelling Woorden en Spelling Werkwoorden van voldoende kwaliteit is om in het primair onderwijs te worden gebruikt voor het systematisch meten van de leervorderingen van de leerlingen.'
Lees de uitgebreide beoordeling >
Een compleet leerlingvolgsysteem
De Schoolvaardigheidstoets Spelling is in het najaar van 2015 verschenen in de reeks Schoolvaardigheidstoetsen: een compleet leerlingvolgsysteem voor groep 3 tot en met 8 van het basisonderwijs. Het bestaat uit de SVT Technisch Lezen, SVT Begrijpend Lezen, SVT Spelling, SVT Hoofdrekenen en SVT Rekenen-Wiskunde. Lees meer op de themapagina Leerlingvolgsysteem >