Zojuist verschenen: De lerende mens
Leren door te associëren
Aan de hand van inzichten uit de neurowetenschappen, psychologie, onderwijskunde en filosofie wordt in het boek een beeld gegeven van de manier waarop onze hersenen alles wat om ons heen gebeurt opslaan. Dat gebeurt bij iedereen anders, aangezien iedereen andere ervaringen heeft. Wanneer we iemand anders iets willen leren, moeten we inspelen op wat hij of zij al eerder geleerd heeft. Associëren vormt de basis voor het leren van nieuwe kennis.
Leren van fouten
Onze hersenen zijn een voorspellingsmachine. Op grond van de associaties maken onze hersenen een model van de wereld waarmee we voorspellen hoe de wereld eruit gaat zien. Hierdoor maken we ook fouten, maar die kunnen we gebruiken om het model te verbeteren. Naarmate we meer ervaringen opbouwen, maken we minder fouten en wordt ons model groter en beter.
Sociale interactie
Een centrale rol bij leren speelt sociale interactie. Je hebt niet alleen je eigen model nodig, maar ook dat van anderen. Rolmodellen, zoals leraren en ouders, zijn hierbij essentieel. Leren is een strijd tussen autonomie, wat je zelf wilt leren, verbondenheid, je gesteund voelen door je omgeving bij het leren, en het gevoel dat je ook daadwerkelijk iets kunt leren.
Boekpresentatie op het NRO-congres
Ga op ontdekkingstocht naar de beste verbindingen tussen onderzoek en onderwijspraktijk. Op 4 november wordt De lerende mens gepresenteerd op het NRO-congres in Amersfoort. Een avontuurlijke en dynamische dag waarop kennisdeling, inspiratie en ontmoeting centraal staan.
Boekpresentatie in boekhandel Dekker v.d. Vegt
Op donderdag 12 november vanaf 19.30 uur wordt het boek gepresenteerd in boekhandel Dekker v.d. Vegt, in Nijmegen. Redacteur bij Didactief Bea Ros interviewt de auteurs Jurjen van der Helden en Harold Bekkering. De bijeenkomst is vrij toegankelijk, graag aanmelden via info@dekkervdvegt.nl of 024 3020130.
Lees meer over De lerende mens >>