Brandpunt over de gaten in ons toetsingssysteem
Hoewel bedoeld als hulpmiddel voor de leerkracht, zijn de toetsen van het leerlingvolgsysteem steeds belangrijker geworden: het schooladvies voor het voortgezet onderwijs hangt er deels vanaf. Henk van der Weijden, oud-inspecteur en auteur van Overleef de onderwijsinspectie, in Brandpunt: 'Ouders voelen aan dat toetsen belangrijk zijn. Het is het eerste onderwerp van elke ouderavond.' Het gevolg is dat ouders hun kinderen veelvuldig laten oefenen met de toetsen. Het feit dat de originele Cito LOVS-toetsen zelfs op Marktplaats te koop zijn maakt het nog makkelijker om te frauderen. Van der Weijden noemt dit een slechte ontwikkeling: 'Op deze manier is het systeem failliet.'
Bekijk de uitzending van Brandpunt >>
Oefenen: niet doen
Toetsen die onderdeel zijn van het leerlingvolgsysteem, zoals de Cito LOVS-toetsen en de Schoolvaardigheidstoetsen, zijn methode-onafhankelijk. Dat betekent dat ze onafhankelijk van wat kinderen in de les hebben geleerd, hun niveau in kaart brengen. Door te oefenen voor deze toetsen wordt de uitslag onbetrouwbaar: de toets meet dan niet meer wat een kind kan, maar wat hij heeft geoefend. Als deze - vertekende - toetsuitslagen bovendien worden gebruikt voor het schooladvies, bestaat de kans dat een kind op een niveau wordt geplaatst dat eigenlijk te hoog gegrepen is. Oefenen is dus niet in het belang van het kind.