Mieke van Stigt: opstelling van de leerkracht allesbepalend voor de pestcultuur in de klas
In harmonie opgroeien en leren
Hoort buitensluiten erbij? Moet je niet ingrijpen bij pesten, zodat kinderen zelf sterk en weerbaar worden? Versterkt het buitensluiten de groepssfeer? Mieke van Stigt is er helder over: 'In een harmonieuze groep voelt iedereen zich prettiger, kinderen kunnen zich beter concentreren en dus beter leren. Pesten helpt niemand, ook daders niet. Weerbaarheid doe je op door vertrouwen in anderen, niet via wantrouwen en onveiligheid.'
Opstelling van de leerkracht allesbepalend
Vaak wordt de oorzaak van het pesten bij een kind zelf gezocht: hij of zij reageert afwijkend, agressief of huilt wel erg snel. 'Oorzaak en gevolg worden door elkaar gehaald, want dat gedrag is juist een reactie op pesten', aldus de auteur van Alles over pesten. Zowel de oorzaak als de oplossing voor het pesten is volgens Van Stigt te vinden in het groepsproces. Om het pestprobleem op te lossen is dan ook een integrale aanpak nodig, waarbij de leerkracht een leidende rol moet hebben. Van Stigt: 'De leerkracht maakt het verschil in de klas, ook in positieve zin. De opstelling van de leerkracht is allesbepalend voor de pestcultuur in een klas.'
Samen sterk tegen pesten
Wat is nu een goede aanpak voor scholen? Een schoolbreed programma lijkt het meest effectief te zijn: er worden gedragsregels afgesproken, leerkrachten krijgen instructies, de school betrekt de ouders erbij en er is extra toezicht op school. Met z'n allen werken aan een prettige sfeer, met aandacht voor betrokkenen bij pesten en ouders: volgens Van Stigt is dát de oplossing.
Dit interview was te lezen op J/M Ouders.