Wil je de nieuwe kleuterproducten van Boom uitproberen?
Om de ontwikkeling van je kleuters goed te volgen, is het belangrijk de juiste observatie-instrumenten te gebruiken. Deze helpen je als leerkracht om je onderwijs en begeleiding af te stemmen op wat je leerlingen nodig hebben.
Samen met auteurs Marije van Oostendorp en Sebastián Aravena hebben wij de Boom Getalcheck en Boom Lettercheck ontwikkeld, twee observatie-instrumenten voor leerlingen in groep 1 t/m 4. We zitten nu in de laatste fase en zijn heel benieuwd naar jouw mening. Wil je deze instrumenten gratis uitproberen en je feedback met ons delen? Meld je dan aan via deze link.
Wat ga ik uitproberen?
De Boom Lettercheck en de Boom Getalcheck voor groep 1 bestaan beide uit een vragenlijst van 10 vragen voor ouders/verzorgers. Na het invullen ontvangen zij 10 adviezen, gericht op het ondersteunen van de ontwikkeling van hun kind. We zijn benieuwd naar de praktische toepassing van deze adviezen en hoe worden ervaren.
Voor groep 2 t/m 4 omvat de Boom Lettercheck vier korte taken om de letterkennis van de leerling te inventariseren. Op basis van deze kennis ontvang je als leerkracht handelingsgerichte adviezen. We horen graag of deze adviezen aansluiten bij jouw behoeften en of je er effectief mee kunt werken.
De Boom Getalcheck voor groep 1 t/m 4 bevat maximaal 10 gevarieerde rekentaken om inzicht te krijgen in de rekenontwikkeling van jonge leerlingen. Na analyse kun je direct een plan van aanpak opstellen met behulp van de oefeningen en spelletjes uit het bijbehorende boek. We ontvangen graag feedback over de bruikbaarheid van deze analysemethode.
Wat levert het mij(n leerlingen) op?
- Voor elke leerling die in juni de Letter- en/of Getalcheck aflegt, ontvang je direct na de zomervakantie een eerste verslag over hun letterkennis en/of rekenontwikkeling.
- Gedurende de maanden augustus, september en oktober kun je kosteloos en onbeperkt gebruik maken van de Boom Woordenschatcheck: KleurenSchat.
- Op deze manier heb je niet alleen invloed op de kleuterproducten van Boom, maar heb je ook aan het begin van het nieuwe schooljaar direct inzicht in de belangrijkste taal- en rekenvaardigheden van je jongste leerlingen.
Hoe doe ik mee?
Meld je aan via deze link of één van de knoppen op deze pagina. Zodra we je aanmelding hebben ontvangen, nemen we contact met je op om je deelname te bevestigen en de afname voor te bereiden.
Over de auteurs
Sebastián Aravena werkt als directeur Inhoud & Ontwikkeling bij RID Taal en Rekenen en is auteur van het in 2023 bij Boom verschenen ‘Effectief lees- en spellingonderwijs’.
Marije van Oostendorp is expert op het gebied van rekenen en dyscalculie. Ze heeft een eigen praktijk en verzorgt o.a. nascholing bij het RINO en geeft allerlei workshops. Ze is auteur van de bij Boom verschenen boeken ‘Aan de slag met rekenproblemen 1 en Aan de slag met rekenproblemen 2’ en ‘Zorgplan dyscalculie’.
Heb je vragen?
Voor eventuele vragen kun je contact opnemen met de coördinator van de Boom Lettercheck en Boom Getalcheck, Marloes van Asselt, via: onderzoek@boomtestonderwijs.nl.