Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Middelbaar beroepsonderwijs
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Primair onderwijs
  • Boeken
    • Alle boeken
    • Taal - dyslexie
    • Rekenen - dyscalculie
    • Schrijven
    • Didactiek
    • Digitale geletterdheid
    • Gedrag
    • Hoogbegaafdheid
    • Leren leren
    • NT2
    • Nieuw
    • Acties
    • Verwacht
    • In de klas-serie
  • Voor in de klas
    • De Leeswoordenlijst
    • Hanenpoten
    • Mediawijsheid - Leefstijl
    • NT2
    • EigenwijzR
    • Inzichtelijk Onderwijs
  • Toetsen
    • Verwachten
      • Alle verwachtingstesten
      • Leermotivatie
      • Leerpotentie
      • Intelligentie
      • Leerstrategieën
    • Volgen
      • Alle Boom LVS-toetsen
      • Technisch Lezen
      • Begrijpend Lezen
      • Spelling
      • Rekenen-Wiskunde
      • Kleuters
    • Verdiepen
      • Alle verdiepende toetsen
      • Taal en lezen - CB&WL
      • Spelling - PI-dictee
      • Rekenen - TTA
      • Rekenen - NDS
    • Diagnostiek
      • Alle tests/vragenlijsten
      • Angst en trauma's
      • Dyscalculie
      • Dyslexie
      • Executieve functies
      • Persoonlijkheid
      • Sociaal gedrag
      • Spraak
  • Boom LVS
    • Alles over het Boom LVS
    • Kennisbank
    • Nieuwkomers
    • Veelgestelde vragen
  • Boom testcentrum
  • Voor de leerkracht
    • Trainingen
    • Webinars
    • Normeringsonderzoeken
    • Artikelen
    • Nieuws
    • Agenda
Primair onderwijs COTAPP
COTAPP

COTAPP

Dé digitale test voor aandacht, informatieverwerking en executieve functies

Nanda Rommelse, Catharina Hartman, Annemieke Brinkman, Dorine Slaats-Willemse, Marjolein Luman, Patrick de Zeeuw | Boom

Met de COTAPP meet u in slechts 35 minuten aandacht, informatieverwerking en executieve functies bij kinderen van 6 tot en met 12 jaar. De resultaten geven u inzicht in de cognitieve vaardigheden die een rol spelen in het schoolse leren en het dagelijks leven.

  • Tijdswinst door korte afnameduur
  • Volledig geautomatiseerd
  • Representatieve normgroep
  • Test is adaptief aan tempo kind
  • Onmisbare aanvulling op het intelligentieonderzoek
  • Lage kosten en direct aan de slag
Producten Omschrijving Kenmerken Aanvullend materiaal Veelgestelde vragen
Producten
COTAPP: Startpakket
Actie

COTAPP: Startpakket

Nanda Rommelse, Catharina Hartman, Marjolein Luman |
Met het COTAPP: Startpakket kunt u direct aan de slag met het meten van de cognitieve vaardigheden. Het startpakket bestaat uit de COTAPP Handleiding en 5 digitale afnames met 15% korting. De digit... Meer
Set
265,25 225,45
Bestellen
Omslag COTAPP Handleiding

COTAPP: Handleiding

Los exemplaar
November 2018 | ISBN 9789024408344
Levertijd 2-5 werkdagen
Dit product heeft kwalificatie-eisen en is alleen te bestellen met een zakelijk account.* 
COTAPP: Digitale afname

COTAPP: Digitale afname

Digitale afname 5x
ISBN 9789024401796
Levertijd 1-2 werkdagen
Dit product heeft kwalificatie-eisen en is alleen te bestellen met een zakelijk account.* 
Plaats op wensenlijst
Omslag COTAPP Handleiding

COTAPP: Handleiding

Nanda Rommelse, Catharina Hartman, Annemieke Brinkman, Dorine Slaats-Willemse, Patrick de Zeeuw, Marjolein Luman | Boom
De COTAPP Handleiding bestaat uit een instructie voor de afname en interpretatie en achtergrondinformatie over de ontwikkeling van de COTAPP, inclusief toetsenbord stickers.   Waarom presteert ee... Meer
Los exemplaar
November 2018 | ISBN 9789024408344
Levertijd 2-5 werkdagen
98,95
In winkelwagen
Online boek 
ISBN 3009010011393 | 01.01
Direct via e-mail
78,25
In winkelwagen
Plaats op wensenlijst
COTAPP: Digitale afname

COTAPP: Digitale afname

Nanda Rommelse, Catharina Hartman, Annemieke Brinkman, Dorine Slaats-Willemse, Patrick de Zeeuw, Marjolein Luman | Boom
De digitale afnames zijn per stuk of meer te bestellen.   Bij aanschaf van dit product ontvangt u per e-mail een unieke cijfer/lettercode die u toegang verschaft tot het Boom testcentrum om de CO... Meer
Digitale afname 1x
ISBN 9789024422586
Levertijd 1-2 werkdagen
35,75
In winkelwagen
Digitale afname 5x
ISBN 9789024401796
Levertijd 1-2 werkdagen
177,25
In winkelwagen
Digitale afname 10x
ISBN 9789024401871
Levertijd 1-2 werkdagen
353,50
In winkelwagen
Digitale afname 25x
ISBN 9789024401888
Levertijd 1-2 werkdagen
883,50
In winkelwagen
Plaats op wensenlijst
Omschrijving

Waarom presteert een kind minder goed dan je op basis van zijn IQ zou verwachten? Zijn er problemen in de aandacht of het werkgeheugen? Hoe verwerkt hij/zij informatie en duidt dit op de aanwezigheid van een ontwikkelingsstoornis? Met de COTAPP meet u aandacht, informatieverwerking en executieve functies bij kinderen van 6 tot en met 12 jaar. De resultaten geven u inzicht in de cognitieve vaardigheden die een rol spelen in het schoolse leren en het dagelijks leven.

Cognitieve vaardigheden snel in kaart

Door het cognitief profiel van een kind in kaart te brengen krijgt u een gedetailleerd beeld van de sterke en zwakke cognitieve vaardigheden van een kind. Dit cognitieve profiel geeft u beter inzicht in de oorzaken van de leerproblemen en/of de ontwikkelingsstoornis van het kind. Op basis van dit profiel kunt u het kind al in een vroeg stadium passende en gerichte begeleiding geven bij vermoeden van een ontwikkelingsstoornis zoals ADHD of autisme.

 

Waarom de COTAPP?

 

  • Tijdwinst door korte afnameduur
    De volledig digitale COTAPP test neemt u in ca. 35 minuten af. De COTAPP vervangt papieren tests en complexere tests. Kortom, u bespaart veel tijd met de COTAPP.

  • Testresultaten volledig geautomatiseerd en direct beschikbaar
    De COTAPP is een digitale testbatterij. U heeft alleen een laptop en internet nodig. Na afname normeert u de test met één druk op de knop in de online testomgeving en ontvangt u direct een overzichtelijke rapportage. U bespaart hiermee veel tijd omdat een handmatige integratie van resultaten niet meer nodig is. De rapportage biedt u gedetailleerde informatie en is goed te interpreteren door professionals in de ggz en het onderwijs.

  • Representatieve normgroep van 1032 kinderen
    De normen van de COTAPP zijn gebaseerd op een representatieve normgroep van 1032 Nederlandse kinderen. De normscores worden dankzij een geavanceerd algoritme op 3 dagen nauwkeurig berekend. Prestaties van een individueel kind kunnen daardoor goed worden vergeleken met die van leeftijdsgenoten.

  • Test is adaptief aan tempo kind (self-paced)
    Niet alle kinderen gaan op hetzelfde tempo door een test heen. Bij de COTAPP bepaalt een kind zelf hoe snel hij de taak afmaakt. De volgende trial wordt pas aangeboden wanneer een kind op de voorgaande trial gereageerd heeft. Hierdoor is de taak zelden te moeilijk of te makkelijk. De COTAPP is daardoor ook in te zetten bij kinderen met een (ver) benedengemiddelde of (ver) bovengemiddelde intelligentie. Ook kan COTAPP ingezet worden bij kinderen met een kalenderleeftijd jonger dan 6 jaar of ouder dan 12 jaar wanneer ingeschat wordt dat het niveau van cognitief functioneren overeenkomt met dat van een gemiddeld 6- tot en met 12-jarig kind.

  • Onmisbare aanvulling op het intelligentieonderzoek
    Door de COTAPP en nieuwe intelligentietests samen te gebruiken meet u het brede spectrum aan cognitieve vaardigheden volgens het Cattell-Horn-Carroll model (CHC-model).

  • Lage kosten en direct aan de slag
    Na het lezen van de handleiding heeft u enkel een laptop en internet nodig om aan de slag te gaan. U kunt direct beginnen en betaalt alleen per afname. Wij adviseren het gebruik van geprepareerde laptops, zodat u flexibel gebruik kunt maken van de testruimte(s). .

 

Wat meet de COTAPP?

De COTAPP meet een reeks aan cognitieve vaardigheden, waaronder:

  • Gedrag tijdens de taak
  • Verwerkingssnelheid
  • Aandacht
  • Executieve controle
  • (Werk)geheugen
  • Leersnelheid

Wie neemt de COTAPP af? 

De COTAPP wordt afgenomen door psychologen en (ortho)pedagogen, eventueel ondersteund door een psychodiagnostisch medewerker. De test wordt gebruikt door ggz-instellingen, vrijgevestigden, scholen en andere instellingen die neuropsychologisch onderzoek bij kinderen verrichten. Kijk voor meer informatie over de kwalificatie-eisen bij ‘Kenmerken’.

 

Hoe verloopt een testafname?

De COTAPP wordt individueel afgenomen in een rustige, prikkelarme ruimte. Kinderen vinden de COTAPP leuk om te doen door het speelse karakter en mooie ontwerp. Het kind zit achter de computer, terwijl de testleider op de achtergrond instructies geeft, observeert en – indien nodig – coacht. De COTAPP bestaat uit zeven blokken. Voorafgaand aan elk blok krijgt het kind een uitleg van het stripfiguurtje Cotapp en wordt er kort geoefend met de taak. In 30 tot 40 minuten doorloopt het kind zelfstandig de zeven blokken. De resultaten worden tussentijds opgeslagen dus pauzeren is geen probleem. Met het COTAPP coachings- en observatieformulier kan de testleider ondertussen de motorische en verbale onrust van het kind registreren. Dit kan waardevolle aanvullende inzichten bieden bij het interpreteren van de testuitslag. Het formulier en de instructie vindt u bij 'Aanvullend materiaal'.

 

Gestandaardiseerde coaching tijdens de afname

De meeste kinderen kunnen de COTAPP volledig zelfstandig doorlopen. Sommigen hebben echter extra aanwijzingen of aanmoediging nodig om alle blokken af te maken. Juist kinderen met zwakkere executieve functies hebben vaker coaching nodig. Voor de COTAPP zijn gestandaardiseerde coachingsregels opgesteld, waarmee de testleider het kind op weg kan helpen. De hoeveelheid coaching die nodig was wordt meegeteld in de berekening van de scores. Het coachings- en observatieformulier dat u tijdens de afname gebruikt vindt u bij ‘Aanvullend materiaal’.

 

Scoring en rapportage in het Boom testcentrum

Het Boom testcentrum is het online testplatform waar u de COTAPP afneemt en normeert. In het testcentrum worden de scores automatisch berekend en genormeerd. Na afloop van de testafname heeft u direct beschikking over de COTAPP-rapportage. Het rapport geeft een gedetailleerd beeld van het cognitieve profiel van een kind. Hierbij is er onderscheid tussen de Basisrapportage en de Specialistische rapportage. De Basisrapportage is begrijpelijk voor ouders en leerkrachten, waardoor de professional de uitkomst van de test gemakkelijk kan toelichten aan de betrokkenen. De Specialistische rapportage is bedoeld als toevoeging op de Basisrapportage en kan worden geïnterpreteerd door een neuropsychologisch onderlegde professional. De uitkomsten kunt u stapsgewijs vertalen naar concrete aanbevelingen voor passende begeleiding of geven aanleiding voor verder diagnostisch onderzoek bij vermoedens van een ontwikkelingsstoornis.

 

Hieronder kunt u een voorbeeld downloaden van de rapportages:

  • Voorbeeld Basisrapportage
  • Voorbeeld Specialistische rapportage

 

Productinformatie

De COTAPP bestaat uit een handleiding met toetsenbord stickers en digitale afnames die u los van de handleiding kunt bestellen. De COTAPP Handleiding bestaat uit een instructie voor de afname en interpretatie en achtergrondinformatie over de ontwikkeling van de COTAPP. De digitale afnames kunt u per stuk of meer bestellen.

 

Wilt u COTAPP in uw organisatie op grote schaal binnen het NPO afnemen, neem dan contact op met de klantenservice voor specifieke prijsafspraken.

Kenmerken

Doelgroep

Kinderen van 6 tot en met 12 jaar

 

Meetpretentie

Executieve functies

 

Doel

In kaart brengen van sterke en zwakke cognitieve vaardigheden bij kinderen.

 

Wijze van afnemen

Digitaal, in het Boom testcentrum

 

Duur afname

30-40 minuten

 

Aantal taakonderdelen

7

 

Materiaal

COTAPP: Handleiding, COTAPP: Digitale afname

 

Scoring / rapportage

Automatisch, in het Boom testcentrum.

 

Afname en interpretatie door

Psychologen en (ortho)pedagogen, eventueel ondersteund door een psychodiagnostisch medewerker. De test wordt gebruikt door ggz-instellingen, vrijgevestigden, scholen en andere instellingen die neuropsychologisch onderzoek bij kinderen verrichten.

 

Kwalificatie-eisen

In onderstaande tabel vindt u de kwalificatie-eisen voor de COTAPP afname en interpretatie van de rapportages.

 

COTAPP-kwalificatietabel

Toelichting:

  • Afname van de COTAPP vereist een SKJ-registratie met onderliggend minimaal een mbo-opleiding testassistent.
  • Interpretatie van de Basisrapportage vereist een SKJ-registratie met onder liggend minimaal hbo-opleidingsniveau en minimaal een halfjaar ervaring in de interpretatie van neuropsychologisch testonderzoek bij kinderen en jeugdigen. In geval van een lager kwalificatieniveau (bijvoorbeeld mbo testassistent met SKJ-registratie) kan de interpretatie gedaan worden onder supervisie van minimaal een gz-psycholoog.
  • De Specialistische rapportage is als toevoeging op de Basisrapportage te gebruiken en wordt idealiter geïnterpreteerd en toegelicht aan betrokkenen door (minimaal) een GZ-psycholoog met ruime ervaring (minimaal 1 jaar) op het gebied van de neuropsychologische diagnostiek. In het geval van een lager kwalificatieniveau kan in een dakpanconstructie gewerkt worden met supervisie door minimaal een GZpsycholoog met bovengenoemde ervaring.

 

Aanvullend materiaal

Hieronder vindt u verschillende downloads die u nodig heeft en u kunnen ondersteunen bij het afnemen van de COTAPP. 

COTAN beoordeling en aanvullende analyses

De COTAPP is door de COTAN beoordeeld. U kunt de beoordeling inzien in de COTAN documentatie. Naar aanleiding van de COTAN beoordeling hebben de auteurs van de COTAPP per brief een uitgebreide reactie gedeeld waarin zij hun zorgen uiten over de COTAN beoordelingsprocedure voor neuropsychologische tests. Naar aanleiding hiervan heeft een gesprek met het bestuur van het NIP plaatsgevonden. Het NIP heeft aangegeven de structuur en werkwijze van de COTAN te gaan evalueren. De COTAPP wordt op termijn voor een herbeoordeling ingediend en er is vertrouwen in een positieve uitkomst.
Lees hier de reactie van de auteurs:

  • Brief COTAPP auteurs nav COTAN beoordeling

Ook hebben de auteurs een uitgebreide aanvulling op de handleiding geschreven met een aantal additionele analyses en een aantal her-analyses aangaande de normen, betrouwbaarheid en validiteit van de COTAPP.

  • Aanvullende gegevens normen, betrouwbaarheid en validiteit van de COTAPP

 

Benodigd materiaal tijdens COTAPP afname

U moet ingelogd zijn in de Boom webshop om de instructie, het coachings- en observatieformulier en het diploma te downloaden. U vindt onderstaande documenten ook in het Boom testcentrum.

  • COTAPP: Stappenplan interpretatie Basisrapportage
  • COTAPP: Installatiehandleiding
  • COTAPP: Instructie
  • COTAPP: Coachings- en observatieformulier
  • COTAPP: Diploma

 

Voorbeeld rapportages

De Basisrapportage is begrijpelijk voor ouders en leerkrachten, waardoor de professional de uitkomst van de test gemakkelijk kan toelichten aan de betrokkenen. De Specialistische rapportage kan worden geïnterpreteerd door een neuropsychologisch onderlegde professional.

  • COTAPP: Voorbeeld Basisrapportage
  • COTAPP: Voorbeeld Specialistische rapportage

 

Voorbeeld casussen

  • COTAPP: Meerwaarde in casuïstiek en verslaglegging NPO
  • COTAPP: Bespreking van de resultaten en advies op maat: Casus 1 - Rosa
  • COTAPP: Bespreking van de resultaten en advies op maat: Casus 2 - Anna
  • COTAPP: Bespreking van de resultaten en advies op maat: Casus 3 - Thomas
  • COTAPP: Bespreking van de resultaten en advies op maat: Casus 4 - Jayden


Whitepapers

  • COTAPP whitepaper 'Gestructureerde coaching en observaties tijdens de afname van de COTAPP' (2017)
  • COTAPP whitepaper 'Resultaten pilotonderzoek' (2016)
  • COTAPP whitepaper 'COTAPP: Cognitieve Taak Applicatie' (2015)

 

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over COTAPP

In deze FAQ vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen over COTAPP. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met de klantenservice. 

Inhoudelijke vragen

Is er een mogelijkheid om de COTAPP wel af te nemen bij iemand buiten de leeftijdscategorie?

Er is een mogelijkheid om een andere vergelijkingsleeftijd te kiezen waartegen de ruwe scores worden afgezet. Dit kan zinvol zijn bij kinderen bij wie een forse discrepantie wordt vermoed tussen de kalender- leeftijd en de cognitieve ontwikkeling (mentale leeftijd), zoals bij voorlijke kleuters wier cognitieve ontwikkeling wordt geschat op 6-jarig (of ouder) niveau of bij adolescenten wier cognitieve leeftijd wordt geschat op 12-jarig of jonger niveau. Het vermoeden van deze discrepantie ontstaat meestal op basis van een reeds afgenomen intelligentietest of vaardigheden die het kind in het dagelijks leven laat zien die niet passen bij de kalenderleeftijd. De gebruiker kiest dan een vergelijkingsleeftijd die vermoedelijk het dichtst in de buurt ligt van het vooraf geschatte leeftijdsniveau (bijvoorbeeld 6 jaar en 0 maanden in het geval van de kleuter). De genormeerde scores reflecteren dan de prestatie van het kind in vergelijking met die van een gemiddeld 6-jarig kind, ongeacht de daadwerkelijke kalenderleeftijd van het kind.

 

Het is mogelijk dit proces meerdere keren te herhalen, zodat de prestatie van het kind wordt afgezet tegen verschillende normeringsleeftijden om zo de meest precieze schatting te maken van het leeftijdsniveau van de cognitieve ontwikkeling.

Wanneer geef je coaching tijdens de afname van de COTAPP?

Het geven van coaching wordt alleen gedaan als een kind zelf niet doorgaat met de test (zie Gestandaardiseerd coachings- en observatieformulier in de tab 'Aanvullend materiaal), an sich dus niet bij openlijk geuite tegenzin of op verzoek van het kind. Het is belangrijk om je er als onderzoeker tijdens het oefenen van te verzekeren dat het kind de instructies begrepen heeft en bij twijfel nogmaals te oefenen, zodat er tijdens de testafname zelf geen reden is tot extra uitleg of coaching.

Mag je iets zeggen over het tempo bij werkgeheugentaken? Sommige kinderen blijven gehaast werken en maken daardoor fouten. Een kind gaf na afloop aan dat het niet goed had doorgekregen dat het bij deze taak de tijd mocht nemen.

Dat is lastig. Het zou iets kunnen zeggen over de aandacht voor de instructie. Mocht u heel sterk het vermoeden hebben dat het kind de instructie niet heeft gehoord, dan kunt u de instructie alléén tijdens het oefenblok nog een keer herhalen.

Wat meet de COTAPP?

De COTAPP meet een reeks aan cognitieve vaardigheden: Verwerkingssnelheid, Aandacht, Executieve controle, (Werk)geheugen, Leersnelheid en Gedrag tijdens de taak. Hierdoor krijgt u een gedetailleerd beeld van de sterke en zwakke cognitieve vaardigheden van een kind. Dit cognitieve profiel geeft u beter inzicht in de oorzaken van de leerproblemen en/of de ontwikkelingsstoornis van het kind. Op basis van dit profiel kunt u het kind al in een vroeg stadium passende en gerichte begeleiding geven bij vermoeden van een ontwikkelingsstoornis zoals ADHD of autisme. Wilt u meer informatie over de COTAPP? Vraag dan de digitale informatiebrochure aan.

Welke meerwaarde heeft de COTAPP ten opzichte van andere neuropsychologische tests?

De belangrijkste voordelen van de COTAPP ten opzichte van andere tests zijn:

  • De COTAPP meet aandacht, informatieverwerking én executieve functies.
  • De COTAPP heeft een nieuwe normering met een representatieve normgroep van 1032 kinderen.
  • Een COTAPP testafname duurt slechts circa 35 minuten.
  • De rapportage is geautomatiseerd en direct beschikbaar. U bespaart hiermee veel tijd omdat een handmatige integratie van resultaten niet meer nodig is.

 

Kortom, de COTAPP levert u een gedetailleerd cognitief profiel op en u bespaart veel tijd en kosten. Bekijk alle voordelen op de COTAPP website.

Kan de COTAPP de huidige neuropsychologisch diagnostiek vervangen t.b.v. de classificatie van bijvoorbeeld ADHD of moet de COTAPP gezien worden als een screeningsinstrument waarna uitgebreider neuropsychologisch onderzoek uitgevoerd moet worden?

De COTAPP meet op verfijnde wijze informatieverwerking, aandacht en executieve functies en heeft daarom een grotendeels overlappende meetpretentie als de ANT/Teach/d2. Uit validiteitsonderzoek blijkt dat de taak samenhangt met ADHD symptomen in de normpopulatie en dat kinderen met een diagnose ADHD gemiddeld genomen afwijkend presteren op een groot aantal uitkomstparameters. In die zin is de COTAPP daarom geschikt als verantwoorde en toereikende neuropsychologisch diagnostiek bij het stellen van de diagnose ADHD, als onderdeel van een totaalpakket aan informatie verkregen uit een intake, schoolinformatie, ontwikkelingsgeschiedenis en intelligentie- en neuropsychologisch onderzoek. De DSM is (vooralsnog) leidend in het classificeren en diagnosticeren van ADHD.

Hoe kan de COTAPP het beste ingezet worden voor diagnostiek en/of behandeling (bijvoorbeeld gerichte behandeling van executieve functiesproblematiek)?

In de COTAPP Voorbeeld casussen ziet u hoe de uitkomsten richting kunnen geven aan behandeladviezen, met tips voor ouders en leerkrachten. Een werkgeheugentraining kan zinvol zijn wanneer de prestatie wat betreft werkgeheugen zeer zwak is.

Wie kan de COTAPP afnemen?

De COTAPP wordt afgenomen door psychologen en (ortho)pedagogen, eventueel ondersteund door een psychodiagnostisch medewerker. De test wordt gebruikt door ggz-instellingen (o.a. Karakter en Denkkracht), vrij-gevestigden, scholen en andere instellingen die neuropsychologisch onderzoek bij kinderen verrichten. Bekijk de COTAPP kwalificatietabel voor een overzicht van de kwalificatie-eisen.

Is het mogelijk de COTAPP op afstand af te nemen?

Wij volgen de aanbevelingen van de Nederlandse Vereniging van Neuropsychologie (NVN) en adviseren terughoudend te zijn met afname op afstand: de validiteit en betrouwbaarheid van een dergelijk onderzoek is onvoldoende gewaarborgd. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Diana Demmer d.demmer@boom.nl.

Door wie is de COTAPP ontwikkeld?

De COTAPP is ontwikkeld door een groep ervaren onderzoekers van verschillende Nederlandse universiteiten en academische medische centra. Zij hebben jarenlange wetenschappelijke en klinische ervaring op het gebied van cognitieve diagnostiek en ontwikkelingsstoornissen, Lees meer over de auteurs op de COTAPP website.

Kunnen er ook her-metingen worden gedaan?

Ja, maar het wordt afgeraden om deze binnen 6 maanden te doen in verband met test-hertesteffecten.

Is het mogelijk de test te pauzeren of af te breken en op een ander moment verder te gaan?

Ja, dit is mogelijk, maar alleen wanneer het kind er niet in slaagt middels de geboden ondersteuning/coaching door te gaan met de testafname. Het is belangrijk deze zeer ongebruikelijke testsituatie mee te wegen in de interpretatie van de uiteindelijke scores. Het inlassen van een (korte of lange) pauze kan de testprestatie beïnvloeden en een te gunstige uitslag in de hand werken. Voor het normeren wordt de datum gekozen van het afronden van de taak.

Mag je corrigeren wanneer het kind de vingers niet op de Ctrl-toetsen houdt, maar tijdens het blok ineens met één hand gaat werken?

Ja, zeker. Hierop moet u inderdaad reageren omdat het de reactiesnelheid beïnvloed. Dit geldt dan als een eerste coaching. Meer informatie vindt u in het Coachings- en observatieformulier.

Na Blok 6 (Wachttijdafweging) kreeg ik de vraag van het kind: ‘Wat is nu eigenlijk het doel van deze opdracht?’ In hoeverre mag hierop gereageerd worden?

U kunt iets zeggen wat dichtbij de beschrijving van COTAPP blijft. Iets in de trant van: ‘Wij zijn benieuwd hoe jij naar de finish gaat; snel met minder punten, of langzaam met meer punten.’ Belangrijk is vooral dat uw uitleg de resultaten van deze test of een volgende test niet beïnvloedt.

Wanneer kies je ervoor om een kind extra te laten oefenen? Bijvoorbeeld bij Blok 1 maakt hij 2 fouten, maar hij begrijpt wel goed de bedoeling. Moet je het kind dan de kans geven om nogmaals te oefenen of begin je meteen met de testafname?

In dat geval is extra oefenen niet nodig, u kunt gelijk door met de testafname. Het gaat erom dat het kind begrijpt wat de bedoeling is. Als het kind meer dan de helft fout doet (dus 3 fouten), worden de oefenitems automatisch opnieuw gestart.

Moet je het steeds naar beneden (naar de vingers) kijken voordat het kind een reactie geeft meenemen als een observatie van motorische onrust? Het lijkt eerder alsof het kind moeite heeft om te onthouden wanneer ze links en wanneer ze rechts moet klikken.

Dat hoeft u niet als motorische onrust te scoren. Het is een interessante observatie. Mogelijk heeft dit kind automatiseringsproblemen? Dit zou dan ook in de COTAPP-uitslagen te zien moeten zijn.

Is een zeer slechte tot matige beheersing van de Nederlandse taal een grote belemmering voor de afname (en interpretatie van de scores) van de COTAPP?

De COTAPP is geschikt voor afname bij kinderen in de leeftijd van 6 tot en met 12 jaar die beschikken over een receptief Nederlands taalniveau van minimaal een gemiddeld 4,5-jarig kind. De instructies voorafgaand aan het oefenen worden auditief aangeboden in de taak. Het is mogelijk de taakinstructie verder te verhelderen in de taal die het kind het meest vloeiend spreekt.

Blijkt er uit onderzoek dat er grote (significante) verschillen bestaan tussen de prestaties van Nederlandse kinderen en kinderen uit andere landen op de taken van COTAPP?

Deze verschillen zijn vooral te verwachten bij cultuur-gevoelige tests, die een beroep doen op kennis en vaardigheden die in de ene cultuur wel getraind/gebruikt worden en in de andere cultuur niet. De COTAPP doet geen beroep op verkregen kennis (zoals bijvoorbeeld woordenschat uit de WISC taken). Wanneer het kind enigszins gewend is aan het gebruik van een beeldscherm/laptop/tablet, wordt er geen effect door cultuurverschillen verwacht op score van de COTAPP.

Bij de meeste tests is de mogelijkheid voor handmatig scoren. Ik zie dat bij de COTAPP alleen de optie is voor online scoren. Klopt dit?

Dat klopt. Alle knopdrukken worden geregistreerd en omgezet in uitkomstparameters, die vervolgens via geautomatiseerde berekeningen worden omgezet in leeftijd en geslachts gecorrigeerde standaardscores.

Is een zwakke score op de parameter 'arousalregulatie' bij hoogbegaafde kinderen indicatief voor de noodzaak complexere en/of snellere taken aan te bieden?

In de handleiding staat in Tabel 9.5 (blz 75) aangegeven dat er een correlatie van .17 is tussen de variabele arousalregulatie en intelligentie, waarbij intelligentere kinderen een betere (en dus niet zwakkere) arousalregulatie laten zien. Wanneer we nogmaals de COTAPP gegevens van de normgroep analyseren op deze variabele, dan haalt (per definitie) de totale normgroep een gemiddelde percentielscore van p50. Kinderen met een TIQ van 120 of hoger (n=105) behalen gemiddeld een p44 (nog steeds gemiddeld, maar wel meer richting een betere prestatie); kinderen met een TIQ van 130 of hoger (n=42) behalen ook gemiddeld een p44. Een zwakke score op aroualregulatie bij intelligente kinderen kan dus niet worden omschreven als passend bij de hoge intelligentiescore.

Zijn er specifieke normen voor de ADHD-/ASS-populatie?

Nee, het is ook de vraag of dat echt zinvol is (om dan bijvoorbeeld executievefunctiesproblematiek ten opzichte van het gemiddelde kind met ADHD beschrijven). Daarnaast geeft de COTAN ook altijd een negatief oordeel ten opzichte van de representativiteit van dergelijke normen.

Moet je het steeds naar beneden (naar de vingers) kijken voordat het kind een reactie geeft meenemen als een observatie van motorische onrust? Het lijkt dan eerder alsof het kind moeite heeft om te onthouden wanneer ze links en wanneer ze rechts moet klik

Dat hoeft u niet als motorische onrust te scoren. Het is een interessante observatie. Mogelijk heeft dit kind automatiseringsproblemen? Dit zou dan ook in de COTAPP-uitslagen te zien moeten zijn.

Heeft u vragen over AVG of andere privacygerelateerde vragen over de data in het Boom testcentrum?

Alle informatie hierover vindt u in de Privacy Bijsluiter Digitale Leermiddelen (pdf) en in de Beveiligingsbijlage (pdf) van de Verwerkersovereenkomst.

Technische vragen

Heeft een toetsenbord waar de Ctrl-toetsen niet goed ingedrukt kunnen worden invloed op reactiesnelheid?

Ja, dat heeft zeker invloed op de reactiesnelheid en het frustreert. Zorg daarom voor een goed werkend toetsenbord.

Mag je iets zeggen over het tempo bij werkgeheugentaken? Sommige kinderen blijven gehaast werken en maken daardoor fouten. Een kind gaf na afloop aan dat het niet goed had doorgekregen dat het bij deze taak de tijd mocht nemen.

Dat is lastig. Het zou iets kunnen zeggen over de aandacht voor de instructie. Mocht u heel sterk het vermoeden hebben dat het kind de instructie niet heeft gehoord, dan kunt u de instructie alléén tijdens het oefenblok nog een keer herhalen.

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg