Wellbeing in business
De waarde van mensgericht ondernemen
Goede medewerkers zijn in veel sectoren nog schaarser dan voldoende kapitaal en klanten. Hoe kan een organisatie het werk gedaan krijgen, vruchtbaar ondernemen en waarde creëren voor klanten, investeerders, medewerkers en de wereld?
Dit boek leert ondernemers, managers, bestuurders en professionals hoe dat kan. Het fundamenteel vergroten van wellbeing van medewerkers door mensgericht ondernemen, is de sleutel om mensen aan te trekken, te behouden en te laten floreren. Dat maakt medewerkers trots en betrokken en kan hun productiviteit structureel, fundamenteel en significant vergroten.
Het vergroten van wellbeing in business vraagt een gedegen veranderaanpak op basis van denken, delen en doen. Geen losse initiatieven, maar een systemische aanpak waarin leiderschap, teams en organisatiecultuur samen optrekken. Dat begint met meten hoe het eigenlijk gaat met de bestaanszekerheid, gezondheid en het floreren van medewerkers. Op basis van deze data kunnen bestuurders en managers met medewerkers verbeterpunten bepalen en hier structureel aan werken. Betere scores op die punten leiden aantoonbaar tot extra productiviteit, minder verloop en minder ziekteverzuim.
Wellbeing in business geeft daarmee concrete handvatten voor een gestructureerde veranderaanpak met heldere meetbare resultaten voor klanten, investeerders en natuurlijk medewerkers zelf.
Ton Goedmakers, CEO Vebego ‘Wellbeing in business is voor ons geen bijzaak, maar een hoofdzaak. Dat zit in ons DNA.’
Cees ’t Hart, Board Director Randstad en voormalig CEO & President Carlsberg ‘Mensgericht ondernemen is geen idealisme, maar pure noodzaak – voor bedrijven, voor Europa en voor de generaties die komen.’
Eric Otto, CEO Facilicom Group ‘Gezonde, verbonden en florerende medewerkers zijn dé sleutel tot klanttevredenheid, innovatie en duurzaam succes.’ Bas van der Veldt, CEO AFAS ‘Investeren in wellbeing is geen kostenpost, maar een bron van energie, innovatie en langdurig succes.’
Bianca Tetteroo, CEO Achmea ‘Investeren in wellbeing geeft medewerkers een solide basis om te kunnen floreren en helpt organisaties de juiste mensen aan te trekken, te behouden en productiviteit te vergroten.’
Inclusief Well at Work check
Voorwoord: Gezonde medewerkers zorgen voor een gezonde organisatie 9
Inleiding: De waarde van mensgericht ondernemen 11
Leeswijzer en samenvatting 15
Hoofdstuk 1 - Waarom heeft de wereld in de 21e eeuw meer mensgericht ondernemen nodig? 24
1.1 Tekort aan genoeg, goede en gezonde medewerkers bedreigt het voortbestaan van bedrijven 25
1.2 Historische spanning in de verdeling van de opbrengsten tussen medewerkers, klanten en investeerders 33
1.3 Naar een nieuwe balans met waardecreatie voor alle stakeholders via wellbeing 45
Hoofdstuk 2 - Wat is wellbeing in de werkomgeving en hoe kan dat worden gecreëerd? 53
2.1 Wellbeing: zoveel meer dan de som der delen 53
2.2 Van een individuele aanpak naar een systeemaanpak; wellbeing verspreidt zich in een groep als een steen in de vijver 62
2.3 Stapsgewijze organisatieverandering op basis van denken, delen en doen 71
Hoofdstuk 3 - Het creëren van een organisatie die bestaanszekerheid biedt 94
3.1 Autonomie & eigen regie als startpunt voor wellbeing 95
3.2 Psychologische veiligheid: veilig voelen is essentieel voor teamprestaties 100
3.3 Financiële zekerheid: economisch, maar ook sociaal en maatschappelijk van onschatbare waarde 106
3.4 Naar bestaanszekerheid: het versterken van een stabiel en veilig fundament 110
Hoofdstuk 4 - Het creëren van een organisatie die gezondheid versterkt 123
4.1 Gezonde omgeving: de omgeving als basis om gezond en veilig te werken 124
4.2 Fysieke capaciteit: gezonde energiehuishouding met gezonde voeding en meer bewegen voor een lagere echte leeftijd 128
4.3 Mentale energie: balanceren van inspanning en ontspanning 136
4.4 Naar gezondheid: het gezonder maken van werkomgeving, lichaam en geest 146
Hoofdstuk 5 - Het creëren van een organisatie om te floreren 162
5.1 Verbinding: vertrouwen, energie en plezier met collega’s en de leidinggevende 164
5.2 Zingeving: naar interessant werk vanuit zinvol samenwerken 168
5.3 Competentie & ontwikkeling: vaardigheden hebben en mogelijkheden om te blijven groeien 173
5.4 Naar floreren: het creëren van een organisatie als bron van verbinding, zingeving en competentie & ontwikkeling 175
Hoofdstuk 6 - Mensgerichte organisaties zijn waardevol voor alle stakeholders 188
6.1 Er is een positieve roi voor investeren in wellbeing – voor medewerkers, organisaties en de wereld 189
6.2 Waarde van en voor medewerkers: wat levert investeren in de negen domeinen van wellbeing op door hogere productiviteit, lager verloop en minder verzuim? 192
6.3 Waarde van en voor de organisatie: investeren in wellbeing(domeinen) levert financieel voordeel op 201
6.4 Waarde van en voor klanten: goede klanten zorgen voor meer wellbeing bij medewerkers 209
6.5 Waarde van en voor investeerders: mensgerichte organisaties krijgen een hogere waardering 211
6.6 Waarde van en voor de wereld: wellbeing is broodnodig om duurzaam samen te leven en te werken 214





