Briljante businessmodellen
Een bijzondere benadering voor betere business
De markt vraagt om een nieuwe aanpak. Je hebt het gevoel dat je organisatie het écht anders moet gaan doen, maar je weet nog niet precies hoe. Laat je inspireren door bedrijven die het fundamenteel anders hebben gedaan en daarmee echt iets veranderd hebben in de levens van alle betrokkenen. Briljante businessmodellen biedt deze inspiratie en leert je tegelijkertijd belangrijke lessen voor toepassing in jouw eigen organisatie.
Zestien briljante businessmodellen
Lees en ervaar in dit boek hoe:
- de VOC & Raiffeisen het fundament hebben gelegd voor de NV en coöperatie;
- de Efteling & AFC Ajax onuitwisbare herinneringen maken;
- Ristorante D’O & Iittala het verhaal op tafel krijgen;
- Albert Heijn & Home Plus bieden wat mensen nog niet weten te willen;
- Duvel & Illy b(r)ouwen met ambachtelijke producten;
- IKEA & LinkedIn de klant aan het werk zetten;
- Zara & Zappos klantcontact de macht geven;
- Aravind & NH zorg aan veel meer klanten bieden voor zeer lagere prijzen.
Schitteren door verschil
De zestien voorbeelden van briljante businessmodellen in dit boek schitteren door verschil. Tegelijkertijd zijn ze zonder uitzondering:
- visiegedreven vanuit de overtuiging dat het echt anders moet;
- volhardend, radicaal en consequent in het businessmodel;
- baanbrekend in het leven van mensen en de spelregels in de markt.
Verrassend eenvoudig
Zestien briljante businessmodellen laten je stuk voor stuk zien dat het onmogelijke mogelijk is, soms zelfs op een verrassend eenvoudige manier. Ze raken je uit onverwachte hoek. Deze cases zijn van de hand van verschillende, specifieke ervaringsdeskundigen. Per case gaat het over aspecten als:
- visie en marktpositionering als fundament voor het businessmodel;
- marktsegmentering;
- klantwaarde;
- interactie met de klant;
- interne organisatie.
Voor wie?
Briljante businessmodellen is bedoeld voor bestuurders, leiders, managers, professionals en ondernemers.
1. Wat zijn de fundamenten voor een briljant businessmodel?
2. Wat is een businessmodel?
3. Waardecreatie en totaalkader
4. Onbewerkte briljanten: Grondleggers van bedrijfsmodellen
5. Inspirerende briljanten: Onuitwisbare herinneringen maken
6. Stralende briljanten: Het verhaal op tafel krijgen
7. Dagelijkse briljanten: Inspelen op wat mensen nog niet weten dat ze willen
8. Authentieke briljanten: B(r)ouwen met ambachtelijke producten
9. Doe-het-zelfbriljanten: De klant aan het werk zetten
10. Omgekeerde briljanten: Klantcontact aan de macht
11. Groeibriljanten: Lagere prijzen, meer klanten, grotere schaal
12. Conclusies: Reflecties en inzichten voor het creëren van briljante businessmodellen



