Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Artikelen & denkstof
Hoger onderwijs Onderwijs en opvoeding Praktische didactiek voor natuur & techniek
Terug
Praktische didactiek voor natuur & techniek
Paperback
Augustus 2023 | ISBN 9789046907245 | 464 blz.
50,50
In winkelwagen

Praktische didactiek voor natuur & techniek

Jos Marell, Els de Vaan | Boom
Praktische didactiek voor natuur & techniek_Jos Marell, Els de Vaan_9789046907245
5% Studentenkorting
Als student krijg je korting bij aankoop van 2 of meer verschillende voorgeschreven Nederlandstalige hbo/wo-studieboeken. Lees meer
Paperback
Augustus 2023 | ISBN 9789046907245 | 464 blz.
Vandaag besteld, dinsdag in huis
50,50
In winkelwagen
Bookshelf e-book 
ISBN 9789046968888
Direct via e-mail
50,50
In winkelwagen
Docentexemplaar aanvragen
Voor docenten met een onderwijsaccount
 
Aanvragen
Inkijkexemplaar

9789046907245__Praktische_didactiek_voor_Natuur_&_Techniek_WEBPDF_INKIJKEXEMPLAAR.pdf

OmschrijvingInhoudAuteur(s)Studiemateriaal en Docentmateriaal
Omschrijving

Natuur & Techniek is leren over wat leven mogelijk maakt, en daarmee een belangrijk vormingsgebied. Als kinderen in het basisonderwijs met ‘echte’ materialen en organismen werken, zie je een voortdurende wisselwerking tussen doen, denken en beleven. Onderzoekend en ontwerpend leren zijn daardoor effectief en plezierig om te doen. Hun betrokkenheid draagt ertoe bij dat natuur en techniek voor kinderen steeds meer betekenis en waarde krijgen.

 

Inhoud

Verschillende ontwikkelingen vragen na 25 jaar om meer dan een gewone herziening van de vertrouwde uitgave Praktische didactiek voor natuuronderwijs. Daarom is er nu een nieuw boek met een ondersteunende website: Praktische didactiek voor Natuur & Techniek. Dit boek laat (toekomstige) leerkrachten vele manieren zien om inspirerende natuur- en technieklessen vorm te geven en leerlingen daarin te begeleiden.

 

De auteurs bespreken met welke werkvormen en materialen kinderen zich effectief kunnen ontwikkelen in en met onderzoekend en ontwerpend leren. Dat betreft inzichten, vaardigheden en houdingsaspecten. De relaties met andere vak- en vormingsgebieden zijn helder aangegeven waardoor duidelijk wordt welke bijdrage Natuur & Techniek levert aan de brede ontwikkeling van (álle) kinderen. Flexibel werken met concrete materialen, lesmodellen, werk- en begeleidingsvormen bieden – in combinatie met de bijbehorende website – alle ruimte om te kiezen voor onderwijs dat past bij de eigen groep.

 

Voor wie

Praktische didactiek voor Natuur & Techniek is geschreven voor studenten van de pabo en leerkrachten in het basisonderwijs. Hiernaast kan het als inspiratiebron dienen bij de buitenschoolse opvang, vroegschoolse educatie, het 10-14 onderwijs en natuur- en techniekclubs voor jongeren.

Inhoud

Inleiding

 

Deel A: Koers uitzetten

 

1 Waar gaat het om bij Natuur & Techniek?

1.1 Natuur & Techniek in de praktijk

1.2 Drie keer natuur & techniek

1.2.1 Kennis van natuur en techniek

1.2.2 Natuur en techniek ‘doen’

1.2.3 Ideeën over en attitude ten opzichte van natuur en techniek

1.3 Ervaringen met Natuur & Techniek

1.4 Waarom Natuur & Techniek?

1.5 Centrale doelstelling en uitgangspunten

1.6 Relaties met andere vak- en vormingsgebieden

 

2 Doen en denken

2.1 Hoe kinderen de wereld leren begrijpen

2.2 Ontdekken van regelmaat en samenhang

2.3 Denkbeelden over de werkelijkheid; conceptontwikkeling

2.4 Leren door doen

2.5 Heen en weer denken tussen ideeën en werkelijkheid

2.6 (Sociaal) constructivisme

2.7 Didactische benaderingswijzen bij Natuur & Techniek

2.8 Talent stimuleren

 

3 Waarnemen als basis

3.1 Het begint bij waarnemen en aan den lijve ervaren

3.2 Ontwikkeling van het waarnemen

3.3 De mentale verwerking van zintuigprikkels

3.3.1 Waarnemen en herkennen van kenmerken

3.3.2 Verzamelen, vergelijken, selecteren, ordenen, identificeren en classificeren

3.4 Waarnemen stimulerend begeleiden

3.4.1 Objecten, organismen of situaties nauwkeuriger waarnemen en vergelijken

3.4.2 Waarnemen en registreren van veranderingen

 

4 Onderwijsleerstijlen – Hoe doe je het en wat werkt?

4.1 Hoe moet je kiezen uit al die verschillende benaderingen?

4.2 Drie stijlen voor kennisverwerving bij Natuur & Techniek

4.2.1 Autonoom ontdekkend leren

4.2.2 Overdragend leren

4.2.3 Ontdekkend leren

4.3 Open en gesloten vormen van leren bij Natuur & Techniek

4.4 Op weg naar ontdekkend en onderzoekend N&T-onderwijs

 

Deel B: Klaarmaken voor vertrek

 

5 Jonge kinderen en Natuur & Techniek

5.1 Natuur & Techniek en kleuters

5.1.1 Het denken van kleuters

5.1.2 Spelenderwijs leren, concrete ervaringen

5.1.3 Betrokkenheid

5.2 De praktijk afstemmen op kleuters

5.2.1 Uitnodigende werkvormen

5.2.2 Werken met thema’s

5.2.3 Materiaalkeuze

5.3 Ervaringen delen en verdiepen

 

6 Beleving van natuur en techniek

6.1 Natuurbeleving voor jong en oud

6.2 Hoe beleven volwassen mensen techniek?

6.3 Hoe beleven kinderen natuur en techniek?

6.3.1 Natuurbeleving van kinderen

6.3.2 Techniekbeleving van kinderen

6.4 De waarde van beleving bij Natuur & Techniek

6.5 Stimuleren van beleving bij Natuur & Techniek

6.6 Natuur & Techniek en expressie

6.7 Beleving van natuur en techniek en verhalen

 

7 Onderzoeken: zowel middel als doel

7.1 Onderzoeken begint met nieuwsgierigheid en twijfel

7.2 V-motoren voor nieuwsgierigheid

7.3 Nieuwsgierigheid stimuleren

7.4 Onderzoekende houding

7.5 Onderzoekend gedrag

7.6 Op weg naar meer planmatig en systematisch onderzoek

7.7 Onderzoek in soorten

7.8 Begeleiden van onderzoek

 

8 Weten en leren: over kennis en kennisverwerving

8.1 Wat je kinderen wilt laten leren

8.2 Weten of denken te weten? Misconcepten

8.3 Misconcepten herkennen

8.4 Misconcepten voorkomen of corrigeren

8.5 Openen van concepten

8.6 Conceptcartoons

8.7 Begrippenschema’s/conceptmappen

8.8 Bouwen aan begrip

 

Deel C: Trossen los

 

9 Een flexibel lesmodel voor onderzoekend leren

9.1 Het basislesmodel nader bekeken

9.2 Voorbeelden van het zevenstappenplan

9.3 Flexibiliteit geboden

9.4 Lesopbouw in methoden voor Natuur & Techniek

9.5 Ieder zijn rol

9.6 Andere didactische modellen

 

10 Vragen bij onderzoekend leren

10.1 Geen Natuur & Techniek zonder vragen

10.2 Bedoelingen van vragen

10.3 Vragen in soorten tijdens onderzoekend leren

10.4 Waarderingsvragen

10.5 Operationele vragen en soorten onderzoek

10.5.1 Waarnemings- en vergelijkingsvragen

10.5.2 ‘Wat gebeurt er (met …) als …?’-vragen, met inbegrip van ‘eerlijk’ onderzoek

10.5.3 ‘Hoe kun je …?’-vragen

10.5.4 ‘Wat is het verband tussen … en …?’-vragen

10.5.5 ‘Is het waar dat …?’-vragen

10.6 Vragen om onderzoekend te leren en om te leren onderzoeken

10.7 Hoe leer je kinderen om zelf onderzoekbare vragen te stellen?

10.8 Navraag- en opzoekvragen

10.9 Denk- en begeleidingsvragen

10.10 Onderzoeks- en denkvaardigheden in operationele vragen

 

11 Werkvormen voor onderzoekend en ontdekkend leren

11.1 Klein beginnen: waarnemings- en ordeningsactiviteiten

11.2 Observatiekring

11.2.1 Vraag het de kuikens zelf maar

11.2.2 Begeleiding

11.2.3 Net even anders

11.3 Demonstratie

11.4 Practicum

11.4.1 Voorbereiding

11.4.2 Groepsgrootte en samenwerking

11.4.3 Begeleiding

11.4.4 Organisatievormen

11.5 Ontdekdozen

11.5.1 Bedoelingen en gebruiksmogelijkheden

11.5.2 Organisatie en begeleiding

11.6 Ontdekhoeken/ateliers

11.6.1 Uitstallingen met verschillende bedoelingen

11.6.2 Hoe kies je een onderwerp?

11.6.3 Hoe bied je een ontdekhoek aan?

11.6.4 Weinig (bij)sturing nodig

11.6.5 Inrichting en onderhoud

11.7 Gastlessen

 

12 De klas uit: buiten gewoon!

12.1 Van simpel en snel tot overlevingstocht of schoolnatuurkamp

12.2 Bedoelingen

12.3 Vormen van buitenwerk

12.3.1 De aardewandeling

12.3.2 Veldwerk

12.3.3 Natuur- en stadswandelingen

12.3.4 Naar musea, bedrijven en dergelijke: van rondleiding tot hands-onactiviteiten

12.3.5 Adoptie van een nabijgelegen plek

12.4 Goed voorbereid

12.5 Buitenwerk ingebed

12.6 Materialen

 

13 Verslagleggen en verslag uitbrengen

13.1 Functies van verslaglegging

13.2 Wat en hoe?

13.3 Speels en/of gestructureerd

13.4 Werken met opdrachtkaarten en/of werkbladen

13.5 Opbouw en ordening van een werkblad

13.6 Tips bij het samenstellen van een onderzoekswerkblad

13.7 Stilstaan bij de leeropbrengst

13.8 Presenteren en communiceren

 

Deel D: Mee aan boord

 

14 Wisselwerking tussen Natuur & Techniek en taal

14.1 De kracht van de combinatie

14.2 Natuur & Techniek in 3D

14.3 Taal begrijpen, taal gebruiken

14.4 De talen van Natuur & Techniek

14.5 In gesprek bij Natuur & Techniek

14.6 Taaldenkgesprekken

14.7 Andere talige activiteiten

14.8 Taal- en talentontwikkeling

 

15 Natuur & Techniek en rekenen/wiskunde

15.1 De kracht van de combinatie

15.2 Soorten onderzoek, gezien door een wiskundige bril

15.3 Belang van kwantitatief onderzoek

15.4 Natuurwetenschappelijke en technische geletterdheid en gecijferdheid

15.5 Ontwerpen en maken: een kwestie van passen en meten

 

16 Techniek in het gebruik

16.1 Typering van techniek

16.2 Ruim baan voor techniek in het basisonderwijs

16.3 Techniek die past bij kinderen

16.4 Techniek onderzoeken

16.5 Van techniek exploreren tot ontwerpen en maken

16.6 Leren van maken

16.7 Techniek in de school … of daarbuiten

16.8 Technieken, materialen en gereedschappen

16.9 Techniek ingepast

 

17 Ontwerpend leren

17.1 Tengelen en tinkeren

17.2 Techniek verbeteren

17.3 ‘Wat nu?’ en ‘Wat als …?’

17.4 Creativiteit

17.5 Onderwijsleerstijlen bij ontwerpen en maken

17.6 Doelgericht ontwerpen en maken

17.7 Van probleemsituatie, behoefte of uitdaging tot ontwerpopgave

17.8 Een flexibele structuur voor ontwerp- en maaklessen

17.9 Begeleiding bij ontwerpend leren

17.10 Samen succesvol

17.11 Planmatig techniekonderwijs

 

18 Gebruik van echt en digitaal materiaal

18.1 Hoe kies je concreet materiaal?

18.2 Herkomst van materialen voor N&T-lessen

18.3 Planten en dieren: bijzondere leermiddelen in de les

18.4 Overige voorzieningen

18.5 Opslag en toegankelijkheid van materialen

18.6 Multimedia

18.7 Het inzetten van ICT

18.8 Programmeren en robots

 

19 Toetsing en evaluatie

19.1 Functies van toetsen

19.2 Zicht op ontwikkeling bij onderzoekend en ontwerpend leren

19.3 Vaardigheden en houding in beeld

19.4 Gebruik van toetsresultaten voor adaptief N&T-onderwijs

19.5 Jouw eigen professionele ontwikkeling

19.6 Natuur & Techniek als visitekaartje van de school

 

Deel E: De horizon verleggen

 

20 Gezondheidseducatie en Leren voor Duurzame Ontwikkeling

20.1 Voor onszelf, voor elkaar en voor de wereld

20.2 Wat heeft invloed op gedrag?

20.3 Werkwijze bij educaties

20.4 NME en scholen voor duurzame ontwikkeling

20.5 Doelen voor Leren voor Duurzame Ontwikkeling

20.6 Schoolbeleid

 

21 Natuur & Techniek en andere vak-/vormingsgebieden

21.1 Kiezen tussen geïntegreerd en vakkengesplitst onderwijs

21.2 Werkelijkheidsonderwijs in samenhang

21.3 TREK IN-onderwijs

21.4 Thema’s ontwerpen

21.5 De verhaallijnbenadering

 

22 De planning bij Natuur & Techniek

22.1 Natuur & Techniek in het eigen schoolplan

22.2 Op weg naar een curriculum voor de toekomst

22.3 Programmering

22.4 Methoden voor Natuur & Techniek

22.5 School- en klassenorganisatie

22.6 Ondersteuning van buitenaf

22.7 Schooleigen

 

Bronnenlijst

 

Register

Studiemateriaal en Docentmateriaal

Extra voor studenten:
Bij deze uitgave is additioneel studiemateriaal beschikbaar voor studenten. Deze kun je benaderen via de url in het boek.

 

Extra voor docenten:
Bij deze uitgave is additioneel docentmateriaal beschikbaar. Het docentenmaterial bij Praktische didactiek voor Natuur & Techniek bestaat uit de uitwerkingen van de opdrachten uit het boek, powerpointpresentaties, bijlagen, werkbladen en aanvullende bronnen voor docenten.

 

Ben je docent en schrijf je onze uitgave voor, vraag het docentmateriaal aan via advies@boom.nl.

Auteur(s)
Portret Jos Marell
Jos Marell
Jos Marell is expert in de (na)scholing van leerkrachten in het basisonderwijs op het gebied van natuur en techniek.
Lees meer
Portret Els de Vaan
Els de Vaan
Els de Vaan is expert in de (na)scholing van leerkrachten in het basisonderwijs op het gebied van natuur en techniek.
Lees meer

Wij gaan samen verder

Boom en Coutinho gaan samen verder. Door deze samenwerking bundelen we krachten voor betaalbare, toegankelijke en digitale leermiddelen.

Lees meer

Ook interessant

Aandacht voor de fijne motoriek in kleuterthema's | Silvana Herben | 9789024473182

Aandacht voor de fijne motoriek in kleuterthema's

Silvana Herben
32,95
Bestellen
Reflecteren (3e editie)_Marie-José Geenen_9789024471584

Reflecteren (3e editie)

Marie-José Geenen
34,95
Bestellen
Lessen in orde op de basisschool (3de editie)_Peter Teitler, Ans van Brussel_9789046909232

Lessen in orde op de basisschool

Peter Teitler, Ans van Brussel
42,95
Bestellen

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Voor de pers
Publiceren bij Boom
Vacatures

Over Boom

Wat ons drijft
Onze historie
Onze auteurs
Onze organisatie
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg