Procesadvisering
Over de ondersteunende rol van de adviseur en de samenwerking tussen adviseur en cliënt
Fundamentele processen
Procesadvisering gaat over de processen die zich afspelen wanneer de ene persoon de andere probeert te helpen. Of het nu gaat om een organisatieadviseur die samen met het management enkele aspecten van een organisatie wil verbeteren, een therapeut die hulp verleent aan een patiënt, een coach die met een groep werkt, een ouder die zijn kind helpt, of vrienden die elkaar helpen: altijd spelen zich dezelfde fundamentele processen af.
Succesvol adviseren
De nadruk in dit boek ligt op het proces, omdat de manier waarop de interactie tussen adviseur en cliënt verloopt belangrijker is dan wat er inhoudelijk gebeurt. De wijze waarop een adviseur van moment tot moment functioneert, is van groot belang voor het feitelijke succes van de advisering. De adviseur moet daarbij onderscheid kunnen maken tussen:
- vanuit zijn positie als expert de cliënt vertellen wat er moet gebeuren;
- het ‘verkopen’ van oplossingen die zijn voorkeur genieten of waarmee hij vertrouwd is;
- bij de cliënt een proces op gang brengen dat aan het einde van de relatie volgens beiden de cliënt heeft geholpen.
Leren en veranderen
Andere vragen die in Procesadvisering aan de orde komen, zijn:
- Hoe krijgt de adviseur de mensen zover dat zij willen leren en veranderen?
- Hoe functioneert de adviseur als trainer, leraar, mentor of begeleider om dit leren en veranderen te bevorderen?
- Hoe werkt de adviseur samen met de sleutelfunctionarissen van een organisatie aan de planning van een programma, en schakelt hij over op counseling wanneer de angst en bezorgdheid van sleutelfunctionarissen het welslagen van de hele onderneming kunnen beïnvloeden?
Adviserings- en begeleidingsmodellen
Adviserings- en begeleidingsmodellen kunnen het best van elkaar worden onderscheiden door analyse van hun verborgen veronderstelling over het karakter van de begeleiding, de rol van de adviseur, de cliënt en de aard van de uiteindelijke werkelijkheid waarbinnen zowel de cliënt als de adviseur functioneren. Drie modellen worden besproken:
- het informatieaankoop- of expertisemodel (telling and selling);
- het arts-patiëntmodel;
- het procesadviseringsmodel.
De helpende rol
De adviseur (begeleider, mentor) moet per situatie beslissen welke rol hij moet spelen en welk begeleidingsmodel hij zal moeten gebruiken. Alle drie de modellen houden echter in dat de belangrijkste functie van de advisering is: helpen. De nadruk op de helpende rol neemt in de procesbenadering van het advieswerk de centrale plaats in: stel je altijd helpend op.
Voor wie?
Iedereen die adviseert en weleens geadviseerd wordt.
Deel 1 - De definitie van procesadvisering
- Wat is procesadvisering?
- De psychodynamica van de begeleidingsrelatie
- Actief informeren en luisteren om een statusevenwicht te bereiken
- Het begrip 'cliënt'
Deel 2 - Het blootleggen van verborgen krachten en processen
- Intrapsychische processen
- Interpersoonlijke dynamiek: culturele regels voor communicatie en interactie
Deel 3 - Interventies ten behoeve van het leren
- Communicatie en bewuste feedback
- Faciliterende procesinterventies: taakprocessen in groepen
- Faciliterende procesinterventies: interpersoonlijke processen
Deel 4 - Procesadvisering in de praktijk
- Advisering in de praktijk: entree, situaties, methoden en het psychologisch contract
- Procesadvisering en de begeleidingsrelatie in perspectief



_w173_h400.png)
