Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Hoe kun je als coach het beste halen uit mensen? Hoe kun je ervoor zorgen dat er een duurzame ontwikkeling ontstaat waarin zij hun potentieel optimaal inzetten en hun idealen bereiken? Dit op de coachingspraktijk gerichte boek beschrijft een effectieve coachingsmethode, gericht op het optimaal benutten van het ‘psychologisch kapitaal’ van mensen.
In Krachtgericht coachen worden elementen uit verschillende benaderingen gecombineerd tot een aanpak die diepgaand leren en effectief functioneren bevordert. De essentie daarvan is het afstemmen op idealen en kernkwaliteiten, maar ook de bewustwording en het aanpakken van interne belemmeringen. De aanpak wordt wetenschappelijk onderbouwd en met vele voorbeelden en oefeningen geïllustreerd.
Nieuw in deze tweede druk:
Doelgroep
Dit inspirerende boek vol praktische tips is geschreven voor coaches, mentoren, docenten, HR-professionals, pedagogisch en agogisch werkers en andere begeleidingsdeskundigen die de talenten en kwaliteiten van mensen willen versterken. Het boek is ook geschikt voor leidinggevenden die coachend leiding willen geven en voor studenten die opgeleid worden voor één van de genoemde beroepen.
Voorwoord bij de tweede druk
1 Een focus op kracht
1.1 Het thema van dit boek
1.2 De doelgroep
1.3 Coaching en leren
1.4 De probleemgerichte versus de krachtgerichte benadering
1.5 Verschillen tussen de twee scenario’s
1.6 Een omslag in de psychologie
1.7 De uitgangspunten van krachtgericht coachen
1.8 Leeswijzer
1.9 Kernpunten van dit hoofdstuk
1.10 Verdieping en wetenschappelijke verantwoording
2 Versterken van het psychologisch kapitaal
2.1 Het psychologisch kapitaal
2.2 Kernkwaliteiten
2.3 De eigen kernkwaliteiten in kaart brengen
2.4 Kernkwaliteiten en competenties
2.5 Het broaden-and-buildmodel
2.6 De rol van de coach bij de ontwikkeling van kernkwaliteiten
2.7 Flow
2.8 Idealen
2.9 De verbeelding gebruiken
2.10 Kernpunten van dit hoofdstuk
2.11 Verdieping en wetenschappelijke verantwoording
3 Basisvaardigheden van krachtgericht coachen
3.1 Hoe reageer je als coach?
3.2 Krachtgericht luisteren
3.3 Doorvragen
3.4 Samenvatten
3.5 Spiegelen
3.6 Non-verbaal reageren
3.7 De houding van de coach
3.8 Kernpunten van dit hoofdstuk
3.9 Verdieping en wetenschappelijke verantwoording
4 Krachtgerichte feedback
4.1 Wat is feedback?
4.2 Focus van de feedback
4.3 Wat doet de feedback met de coachee?
4.4 Inhoud en relatie
4.5 Kernfeedback
4.6 Barrières rond kernfeedback
4.7 Kernfeedback in vijf stappen
4.8 Barrières bij de coach
4.9 Kernpunten van dit hoofdstuk
4.10 Verdieping en wetenschappelijke verantwoording
5 Flow versterken
5.1 Successen benutten
5.2 Liften
5.3 Van probleem naar kracht
5.4 Belemmeringen
5.5 Uitdagingen zoeken
5.6 Kernpunten van dit hoofdstuk
5.7 Verdieping en wetenschappelijke verantwoording
6 Potentieel versus belemmeringen
6.1 Positieve krachten en belemmeringen in de persoon
6.2 Het ui-model
6.3 Zijn de lagen in een persoon in harmonie of in conflict met elkaar?
6.4 Soorten belemmeringen
6.5 De cirkel van ellende
6.6 Wie is de regisseur?
6.7 Het hanteren van belemmeringen
6.8 Kernpunten van dit hoofdstuk
6.9 Verdieping en wetenschappelijke verantwoording
7 Een stappenplan voor krachtgericht coachen
7.1 Vijf stappen
7.2 Van stap 1 (concrete situatie/ervaring beschrijven) naar stap 2 (reflectie op ideaal en kernkwaliteiten)
7.3 Stap 3: Reflectie op belemmering
7.4 Stap 4: Benutten van het kernpotentieel
7.5 Stap 5: Nieuwe aanpak uitproberen
7.6 De cirkel wordt een spiraal
7.7 Werken met placemats
7.8 Verslaglegging
7.9 Valkuilen
7.10 Kernpunten van dit hoofdstuk
7.11 Verdieping en wetenschappelijke verantwoording
8 Het hier-en-nu gebruiken
8.1 Verleden, toekomst en… heden!
8.2 Werken met lichaamstaal
8.3 Contact: een lemniscaat
8.4 Mindfulness en presence ontwikkelen
8.5 Overdracht en tegenoverdracht
8.6 Kernpunten van dit hoofdstuk
8.7 Verdieping en wetenschappelijke verantwoording
9 Naar autonomie en zelfmanagement
9.1 Coachees worden hun eigen coach
9.2 Naar zelfsturing op inhoud
9.3 Naar zelfsturing op het leerproces
9.4 Metareflectie
9.5 Mindsets
9.6 Expliciet voorbeeldgedrag
9.7 Kernpunten van dit hoofdstuk
9.8 Verdieping en wetenschappelijke verantwoording
Referenties
Lijst van voorbeelden
Lijst van oefeningen
Register
Over de auteurs
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account