Praktijkboek lesgeven in het mbo
Het mbo treedt de laatste jaren steeds meer op de voorgrond. Er is een groeiend tekort aan gekwalificeerde vakmensen, van deskmedewerkers en verplegers tot logistiek medewerkers. Om deze vakmensen op te leiden zijn gekwalificeerde mbo-docenten nodig; docenten die weten waarom ze doen wat ze doen. Het mbo is een uitdagende onderwijssector met vele gezichten. Opleidingen lopen uiteen in de wijze waarop het onderwijs wordt verzorgd, de verschillen tussen studenten kunnen enorm zijn en er is in het mbo zowel vol- als deeltijdonderwijs mogelijk. Hét mbo bestaat niet. Hoe vind je daarin als beginnend docent je weg?
Inhoud
Praktijkboek lesgeven in het mbo biedt beginnende mbo-docenten alles wat ze nodig hebben voor een vliegende start. Het boek gaat vooral over de praktijk van lesgeven in het mbo, die allang niet meer uitsluitend bestaat uit het geven van instructie. De beroepspraktijk speelt een grote rol in het mbo, zowel in leersituaties als in de beroepspraktijkvorming. Het is aan docenten om studenten voor te bereiden op een beroepswereld waarin zij geacht worden zichzelf te kunnen sturen. Het boek bevat hiertoe tal van strategieën, tips en voorbeelden, gebaseerd op actuele theorieën en inzichten.
In het eerste hoofdstuk wordt direct een model gepresenteerd dat de (beginnende) docent kan inzetten in de eerste lessen. In de hoofdstukken erna wordt ingegaan op het leren in verschillende praktijk- en theoriesituaties en mengvormen daarvan, de rollen die de docent in deze situaties kan innemen, en het scheppen van een goed leerklimaat. Ook komt aan de orde wat zelfsturend leren is, hoe je studenten daarbij kunt helpen, wat nieuwe onderwijsconcepten kunnen toevoegen, en wat werken in een (onderwijs)team inhoudt.
Voor wie
Dit boek is geschreven voor beginnende en ervaren mbo-docenten, voor zij-instromers die het mbo binnenkomen via een PDG-opleiding en voor studenten van tweedegraads lerarenopleidingen met uitstroomprofiel mbo.
Inleiding
1 Welkom in het mbo
1.1 Het mbo in vogelvlucht
1.2 Mbo-taal
1.3 Werken in een team
1.4 Verschillen in het mbo
1.5 Je eerste lessen
2 Over kennis en leren
2.1 Meer dan vakinhoud
2.2 Over informatie en kennis
2.3 Over leren
2.4 Het trainen van vaardigheden
2.5 Hybride leeromgeving
2.6 Je onderwijst niet alleen voor een beroep
3 Leren regisseren
3.1 Vier leersituaties
3.2 Leersituatie 1: De docent stuurt
3.3 Leersituatie 2: De docent en de student sturen
3.4 Leersituatie 3: De student stuurt
3.5 Leersituatie 4: De methode stuurt
3.6 Twee onderwijsmomenten, vier leersituaties
4 Gereedschap voor het werk
4.1 Een goed werk- en leerklimaat scheppen
4.2 Drie basisstrategieën
4.3 Veertig werkvormen en tools
4.4 De docent als instrument: vier petten
5 Op weg naar zelfsturend leren
5.1 Over zelfsturend leren
5.2 Wat heeft een student nodig om zichzelf te kunnen sturen?
5.3 Een coach organiseert feedback
5.4 Een coach stelt vragen
5.5 De weerbarstige praktijk: zeven voorbeelden
6 Leersituaties voorbereiden
6.1 Het kop-romp-staartmodel
6.2 Kennisoverdracht: een instructiesituatie voorbereiden
6.3 Verwerken van kennis voorbereiden
6.4 Studenten aan de slag: zelfsturend werken voorbereiden
6.5 Methodegestuurd leren voorbereiden
6.6 Een gemengde leersituatie voorbereiden
7 Onderwijs ontwerpen
7.1 Hoofdlijnen van een ontwerp
7.2 In vier stappen naar een ontwerp
8 Nieuwe, uitdagende onderwijsconcepten
8.1 Over onderwijsconcepten
8.2 Vier motieven voor onderwijsontwikkeling
8.3 Consequenties voor de rol van de docent
8.4 Kansen en valkuilen van nieuwe onderwijsconcepten
9 Werken in een team
9.1 Wat is een team?
9.2 Een professionele cultuur
9.3 Kwaliteitsontwikkeling
9.4 Omgaan met leiding
Tien keer een goed begin
Literatuur
Register
Over de auteurs
Wij gaan samen verder
Boom en Coutinho gaan samen verder. Door deze samenwerking bundelen we krachten voor betaalbare, toegankelijke en digitale leermiddelen.




