Steeds meer leerlingen en studenten groeien op met andere talen dan of naast het Nederlands. Bovendien komen alle jongeren, op school én daarbuiten, veelvuldig in aanraking met verschillende talen en culturen. De vraag die in dit boek centraal staat, is hoe je als docent en als team inclusief kunt omgaan met de taaldiversiteit die in de klas en op school aanwezig is. Dit boek presenteert talenbewust lesgeven als een benadering die alle talen van jongeren erkent en benut als bron voor leren en ontwikkelen.
In dit boek deelt een groot aantal auteurs hun visie op en ervaringen met talenbewust lesgeven in het vo en mbo. In drie delen met in totaal negentien hoofdstukken verbinden zij actuele theoretische inzichten met tal van praktijkvoorbeelden en lesideeën. In deel 1 staat de meertalige leerling centraal: welke meertalige repertoires brengen leerlingen mee, welke rol spelen verschillende talen in hun leven en wat betekent dat voor de professionals die met hen werken? Deel 2 zoomt in op de meertalige klas: hoe kan talenbewust lesgeven er in vakdomeinen en leercontexten uitzien? Deel 3 richt zich op de meertalige school: hoe krijgt talenbewust lesgeven vorm op schoolniveau?
Op boomstudent.nl vind je het online materiaal bij dit boek.
Talenbewust lesgeven in het vo en mbo is geschreven voor zittende en aankomende docenten, lerarenopleiders, schoolleiders en schoolbestuurders en andere onderwijsprofessionals in Nederland, Vlaanderen en Caribisch Nederland. Het bevat bijdragen van 27 auteurs uit deze drie onderwijscontexten, onder redactie van Catherine van Beuningen, Daniela Polišenská, Mirjam Günther en Joana Duarte.Het nawoord werd geschreven door Piet Van Avermaet.
_w215_h350.jpg)



