Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Artikelen & denkstof
Hoger onderwijs De grote vragen over onderwijsinnovatie
Terug
De grote vragen over onderwijsinnovatie
Paperback
December 2024 | ISBN 9789024468850 | 192 blz.
34,95
In winkelwagen

De grote vragen over onderwijsinnovatie

Op zoek naar meer verandergoesting

Redactie: Kristin Vanlommel, Remco Coppoolse, Lydia Schaap | Boom
De grote vragen over onderwijsinnovatie_Kristin Vanlommel, Remco Coppoolse_9789024468850
Ontvang 20% korting op deze titel. Voeg toe aan je winkelmand en gebruik de kortingscode LEESTIJD.
Bekijk ook onze andere docententitels met feestvoordeel. Alle actie-titels
Paperback
December 2024 | ISBN 9789024468850 | 192 blz.
Levertijd 1-2 werkdagen
34,95
In winkelwagen
Online boek (2 jaar toegang)
ISBN 3009010012734 | 192 blz.
Direct via e-mail
26,95
In winkelwagen
OmschrijvingInhoudAuteur(s)
Omschrijving

Onderwijs is voortdurend in verandering. Veranderen – verbeteren en vernieuwen – zijn zowel bewuste ontwikkelkeuzes als onderdeel van de dagelijkse realiteit. Veranderkracht is cruciaal voor onderwijsorganisaties om mee te bewegen en richting te geven aan veranderingen die tot duurzame oplossingen en verbeteringen leiden.

 

In het boek De grote vragen over onderwijsinnovatie zijn inzichten samengebracht die zijn gebruikt en ontwikkeld door het Lectoraat Organiseren van Verandering in Onderwijs in het Kenniscentrum Leren en Innoveren van de Hogeschool Utrecht. Verschillende thema’s rondom onderwijsinnovatie worden in een praktische context omschreven: de complexiteit van onderwijsveranderingen, de schommelingen in veranderenergie, het organiseren van verandering, de netwerkvorming ten behoeve van innovatie, de ‘agency’ van studenten en docenten, evidence informed veranderen en de rol van leiderschap in het omgaan met spanningen en paradoxen bij veranderingen. Het boek is geschreven voor de praktijk, op basis van onderzoek in de praktijk, vanuit wetenschappelijke denkkaders en is daarmee evidence-informed.

 

We hopen dat dit boek inspiratie biedt, handvatten en goesting geeft en de dialoog over en onderzoek naar onderwijsverandering verder op gang brengt.

Inhoud

Inhoud

 

Voorwoord 3

 

1. Het organiseren van verandering in onderwijs – Een inleiding 9

1.1 Inleiding 9

1.2 Wat verstaan we onder veranderen? 11

1.3 Wat maakt het organiseren van verandering zo complex? 13

1.4 Lerend innoveren 14

1.5 Collectief leren 15

1.6 Onderwijsverandering als systeemverandering 15

1.7 Vooruitblikken 16

 

2. Complexiteit van onderwijsinnovaties 21

2.1 Begrijpen van complexiteit in onderwijsinnovaties 22

2.2 Wat weten we over complexiteit vanuit de literatuur? 22

2.3 Model mengpaneel van complexiteit in onderwijsinnovatie 27

2.4 Hoe zien we complexiteit in de praktijk terug? 29

2.5 Het mengpaneel in de praktijk 30

2.6 Omgaan met complexiteit 31

2.7 Begrijpen van de stand van de schuifjes: met de voeten in de modder

en je handen in het haar 31

2.8 Interveniëren in fases van complexe onderwijsinnovaties 34

2.9 Afronding en vooruitkijken 40

 

3. Veranderenergie, vonken in complexe onderwijsinnovaties 45

3.1 Veranderenergie in het grillige landschap van onderwijsinnovatie 46

3.2 Een landkaart van de veranderreis 47

3.3 Ontoereikend veranderrepertoire 56

3.4 Een kaart en een kompas voor de veranderaar 61

 

4. Het organiseren van verandering 65

4.1 Inleiding 66

4.2 Hoe kun je organisaties ‘lezen’? 67

4.3 Organisaties in soorten en maten 68

4.4 Ontwerpen met de Moderne Sociotechniek 76

4.5 Ter afsluiting 80

 

5. Stap aan boord: netwerkvorming ten behoeve van onderwijsinnovatie 85

5.1 Inleiding 86

5.2 Het reilen en zeilen: de functies van netwerken voor onderwijsinnovatie 87

5.3 Een oogje in het zeil: netwerken in kaart brengen met een zeilbootmetafoor 89

5.4 De wind in de zeilen: drie inzichten uit netwerken ten behoeve

van innovatie binnen Hogeschool Utrecht 91

5.5 Een exemplarische zeilboot: het ComeniusNetwerk 92

5.6 Stip op de horizon: het vervolg van onze zeil- en zoektocht naar

innoverende netwerken 94

 

6. Hoe een evidence-informed aanpak kan bijdragen aan de duurzaamheid en

effectiviteit van veranderingen 99

6.1 Inleiding 100

6.2 Waarom evidence-informed veranderen? 101

6.3 Wat weten we over evidence-informed veranderen? 105

6.4 Wat is hiervoor nodig? 109

6.5 Wat betekent dat voor de organisatie van onderwijsinnovatie?

Een praktisch handvat 114

6.6 Slot 118

 

7. Student en Teacher Agency 125

7.1 Inleiding 126

7.2 Teacher agency 127

7.3 De interactie tussen context en agency bij onderwijsinnovatie 131

7.4 Student agency 133

7.5 Wat kunnen docenten en schoolbesturen doen om student agency

te bevorderen? 137

7.6 Agency als vliegwiel voor diepgaande verandering 139

7.7 Agency en onderwijsinnovatie? 141

7.8 Terug- en vooruitkijken 143

 

8. Leiderschap in onderwijsinnovaties: puzzelen met paradoxen 151

8.1 Leiderschap in onderwijsinnovaties 152

8.2 Spanningen als gevolg van verandering en complexiteit 152

8.3 De inherente paradox van leiderschap 154

8.4 Wat zijn paradoxen en hoe ze te herkennen? 156

8.5 Herkennen van paradoxen 157

8.6 Onderwijsinnovatie: spannend en paradoxaal? 158

8.7 Welke paradoxen zien we in het dynamische proces van onderwijsinnovaties

(met behulp van het DIMO model)? 160

8.8 Paradoxen hanteren #hoedan? 163

8.9 Praktische handvatten 167

8.10 Afrondende reflectie en vooruitblik 169

 

9. Leren over verandergoesting 177

9.1 Wat zijn lenzen voor verandergoesting? 179

9.2 Hoe kan je verandergoesting creëren? 181

9.3 Innovatief vermogen – Naar een gelaagd model voor complexe

onderwijsinnovaties 185

9.4 Samen leren innoveren - een uitnodiging

 

Over de auteurs 190

Auteur(s)
Portret Kristin Vanlommel
Kristin Vanlommel
Dr. Kristin Vanlommel staat als lector aan het stuur van de onderzoeksgroep ‘Organiseren van Verandering in Onderwijs’. Ze was docent in het VO, studeerde Opleidings- en Onderwijswetenschappen aan ...
Lees meer
Portret Remco Coppoolse
Remco Coppoolse
Dr. Remco Coppoolse (Associate lector) is associate lector en promoveerde in 2018 op een proefschrift waarin hij een kijkvenster ontwikkelde voor veranderenergie in complexe onderwijsinnovaties. De...
Lees meer
Portret Lydia Schaap
Lydia Schaap
Dr. Lydia Schaap promoveerde in 2013 in de onderwijspsychologie en heeft veel verschillende rollen gehad in het hoger onderwijs. Steeds viel haar op dat, hoewel er heel veel kennis over het ontwerp...
Lees meer

Ontvang teamkorting
Deze titel* samen met je collega's lezen? Bij bestellingen vanaf 10 exemplaren ontvang je korting. Mail naar advies@boom.nl.

 

Nieuwsbrief voor docenten
Elke zes weken inspiratie, verdieping en actuele thema’s voor onderwijsprofessionals in je mailbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief >

 

*Dit is een docentprofessionaliserings titel, daarom is het niet mogelijk om een beoordelingsexemplaar aan te vragen. 

Ook interessant

Lezen voor waarden_Yra van Dijk, Marie-Jose Klaver_9789024472192
Nieuw

Lezen voor waarden

Redactie: Marie-José Klaver, Yra van Dijk
34,95
Bestellen
Skillsgericht werken in het beroepsonderwijs_Wim Pelgrim_ 9789024468713
Nieuw

Skillsgericht werken in het beroepsonderwijs

Wim Pelgrim
32,95
Bestellen
Handboek Digtale Didactiek_9789024465743_RobbertMol.jpg
Nieuw

Handboek digitale didactiek

Robert Mol
34,95
Bestellen

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Voor de pers
Publiceren bij Boom
Vacatures

Over Boom

Wat ons drijft
Onze historie
Onze auteurs
Onze organisatie
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg