Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Onderwijsinstellingen beschikken over steeds grotere hoeveelheden studiedata. Met de juiste analyse van deze data kan het onderwijs geoptimaliseerd worden. Het gebruik van studiedata om het leren en leeromgevingen te verbeteren wordt learning analytics genoemd.
Voor velen zijn learning analytics nog onbekend terrein. Houden docenten werkelijk 24 uur per dag, zeven dagen in de week het studiegedrag van studenten in de gaten? Gaat het gebruik van studiedata vooral over het analyseren van cijfers voor toetsen? En bepalen algoritmes nu welke studenten de studie kunnen vervolgen en welke niet? Dit boek legt uit hoe het zit. Het geeft antwoord op de vragen wat learning analytics zijn en welke data met welke doelen kunnen worden gebruikt. Na lezing van dit boek weet je hoe learning analytics het onderwijs kunnen verbeteren.
Dit boek helpt docenten bij het maken van de noodzakelijke keuzes die nodig zijn om de kansen van learning analytics binnen het eigen onderwijs te benutten. Docenten zijn gebruikers van learning analytics en passen de gekregen inzichten toe om studenten bij te sturen, leermaterialen te optimaliseren en onderwijsmodules te verbeteren. Ook dragen docenten bij aan de creatie van learning anaytics, door data te koppelen aan leerdoelen en het onderwijsontwerp, en mee te denken over organisatorische uitdagingen. Dit boek behandelt alle relevante thema’s en biedt praktische informatie over de wijzen waarop je learning analytics in kunt zetten binnen je eigen onderwijspraktijk.
Inleiding 11
Deel I Learning analytics uiteengezet 17
1 Learning analytics uiteengezet 19
1.1 Wat zijn learning analytics? 19
1.2 Waarom zouden docenten learning analytics willen gebruiken? 21
1.3 Van ruwe data naar beter onderwijs 23
1.4 Samenhang met ontwikkelingen binnen het onderwijs 24
1.5 Samenvatting 27
2 Hoe learning analytics het onderwijs kunnen verbeteren 29
2.1 Ondersteunen van leerprocessen 30
2.2 Verbeteren van leeromgevingen 33
2.3 Meten van leeruitkomsten 35
2.4 Samenvatting 37
3 Samenwerking als sleutel tot succes 39
3.1 Welke belanghebbenden zijn er? 39
3.2 Cocreatie inzetten 42
3.3 Samenvatting 43
Deel II Zelf aan de slag met learning analytics 45
4 Begin met het bepalen van het doel 47
4.1 Bepaal een concreet doel 48
4.2 Formuleer enkele onderwijskundige vragen 48
4.3 Samenvatting 50
5 Op zoek naar geschikte meetwaarden en databronnen 51
5.1 Indicatoren en meetwaarden 51
5.2 Aansluiting op het onderwijsontwerp 52
5.3 Bronnen voor studiedata 54
5.4 Pas op met nieuwe databronnen 56
5.5 Van ruwe data naar bruikbare informatie 57
5.6 Samenvatting 59
6 Aandacht voor privacy en ethiek 61
6.1 Wat zijn persoonsgegevens? 62
6.2 Mogen studiedata wel gebruikt worden? 62
6.3 Doelbepaling en gebruik persoonsgegevens 63
6.4 Rechtvaardiging 63
6.5 Rechten van de student 64
6.6 Informeer studenten over gegevensverwerking 64
6.7 Dataminimalisatie 65
6.8 Veilig verwerken 66
6.9 Ethische overwegingen 67
6.10 Samenvatting 68
7 Een effectief informatieproduct maken 69
7.1 Waaraan voldoet een goed learning analytics-dashboard? 70
7.2 Gebruik dummydata voor het ontwerp 72
7.3 Data storytelling en alternatieven voor dashboards 73
7.4 Samenvatting 74
8 Een interventieplan maken 75
8.1 Maak een interventieplan 77
8.2 Wanneer zet je een interventie in? 78
8.3 Welke normen hanteer je? 80
8.4 Hoe worden interventies bezorgd? 81
8.5 Samenvatting 82
9 Je informatieproduct inzetten in je onderwijs 83
9.1 Uitdagingen rondom techniek, data en informatie 84
9.2 Uitdagingen rondom stakeholders 85
9.3 Samenvatting 86
10 Evaluatie 87
10.1 Kwantitatieve evaluatie 87
10.2 Kwalitatieve evaluatie 88
10.3 Procesevaluatie 89
10.4 Communiceer je uitkomsten 89
10.5 Samenvatting 90
Deel III Tekortkomingen, uitdagingen en ontwikkelingen 91
11 Kanttekeningen bij het gebruik van learning analytics 93
11.1 Niet alles laat zich in data vangen 93
11.2 De menselijke factor 94
11.3 Innovaties kosten eerst tijd voordat ze wat opleveren 95
11.4 Samenvatting 96
12 Een blik op de toekomst 97
12.1 Trends en ontwikkelingen 97
12.2 Uitdagingen 100
12.3 Samenvatting 101
Register 103
Literatuur 105
Bijlage A: Voorbeeld informatieproduct 107
Bijlage B: Nuttige hulpmiddelen 109
Over de auteur 111
Deze uitgave is bedoeld ter bevordering van de eigen professionalisering als docent. Voor deze titel is het niet mogelijk om een gratis beoordelingsexemplaar aan te vragen. Samen met je team dit boek lezen? Bij een bestelling vanaf 10 exemplaren is een korting mogelijk! Neem contact met ons op over de mogelijkheden.
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account