Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Middelbaar beroepsonderwijs
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Dossiers voor docenten
Hoger onderwijs Blended learning in de praktijk
Terug
Paperback
December 2022 | ISBN 9789024448197 | 1e druk | 288 blz.
39,25
In winkelwagen

Blended learning in de praktijk

Modellen, strategieën, voorbeelden en andere handvatten

Barend Last | Boom
Blended learning in de praktijk_Barend Last_9789024448197
Paperback
December 2022 | ISBN 9789024448197 | 1e druk | 288 blz.
Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
39,25
In winkelwagen
Inkijkexemplaar Plaats op wensenlijst
OmschrijvingInhoudAuteur(s)Extra materialen
Omschrijving

Blended learning in de praktijk is de opvolger van het succesvolle Blended learning en onderwijsontwerp geschreven door blended learning expert Barend Last. Vol inspirerende voorbeelden en concrete handvatten voor het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van blended learning in de praktijk.

 

Blended learning: geen one-size fits all benadering

Bij blended learning streef je naar een optimale leerervaring, zowel on- als offline. Daarbij is samenhang tussen leeruitkomsten, activiteiten en toetsing cruciaal. Er is hiervoor echter geen one-size-fits-all benadering, de aanpak verschilt per docent en hangt af van de doelgroep en context. In potentie kan blended learning de onderwijspraktijk veranderen, resulterend in activerend, authentiek, flexibel en studentgericht onderwijs.

 

Inhoud

Blended learning in de praktijk is een vervolg op het succesvolle Blended learning en onderwijsontwerp en helpt je bij het vinden van de juiste blend voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.

 

Je vindt antwoorden op vragen als: Hoe richt je een rijke leeromgeving in? Wat zijn strategieën om studenten te motiveren – ook op afstand? Hoe zorg je ervoor dat studenten ook echt aan de slag gaan? En hoe zet je toetsing in als leerstrategie? Het boek biedt veel inspirerende voorbeelden en concrete handvatten voor het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van blended learning in de praktijk.

 


Lezers over het eerder verschenen Blended learning en onderwijsontwerp: 

 

Elke docent, ongeacht of die nu “iets” wil met blended learning, zou gebruik moet maken van de stapsgewijze aanpak van onderwijsontwerp, zoals Barend Last en Stefan Jongen beschreven hebben. - Nynke Bos, Lector Teaching, Learning & Technology bij Inholland

 

De auteurs stimuleren de docent om te experimenten en uit te proberen. Dat is heel mooi. Die ruimte gun ik elke docent.- Judith van Hooijdonk, Adviseur ICT in het Onderwijs, Zuyd Hogeschool

 

Recensies op Bol.com: 

  • Aanrader voor docenten *****
  • Heldere structuur *****
  • Informatief, gefundeerd en overzichtelijk *****
Inhoud

Inleiding 13

 

Deel I Blended learning 19

1 Het wat en waarom van blended learning 21

1.1 Definitie 21

1.2 Gerelateerde concepten 23

1.3 Misvattingen 24

1.4 Doelen 26

1.5 Functies van onderwijs 27

 

2 De (veranderende) rol van de docent 31

2.1 Het schaap met de vijf poten 31

2.2 Omgaan met de meervoudige docentrol 33

 

3 Beginnen met blended learning 37

3.1 Drie impactniveaus 37

3.2 De lage-impact blend 38

3.3 De medium-impact blend 40

3.4 De hoge-impact blend 41

3.5 Kies je vertrekpunt 42

3.6 Ondersteuning en professionalisering 44

 

4 Modellen van blended learning 47

4.1 Categorisering van modellen 47

4.2 Rotatiemodellen 48

4.3 Flexibel model 55

4.4 Zelf-blendmodel (HyFlex) 56

4.5 Verrijkt model 57

 

Deel II De studentgerichte leerreis 61

5 Samenhang creëren 63

5.1 Constructieve afstemming 63

5.2 Te veel aandacht voor constructieve afstemming bestaat niet 65

 

6 Structuur en vorm 73

6.1 Ontwerp op een canvas 73

6.2 Structuur 74

6.3 Vorm 78

 

7 De grote lijnen uitwerken 89

7.1 Keep it simple 89

7.2 Activiteiten gericht op leren 89

7.3 Activiteiten gericht op toetsing 92

7.4 Voorbeelden 94

 

8 Activiteiten concretiseren 105

8.1 Hulpvragen 105

8.2 Een bijeenkomst faciliteren 108

8.3 Innoveren met technologie 110

8.4 Studielast en normen 112

 

Deel III Blended learning ondersteunen 117

9 Studentkenmerken 119

9.1 Generatiedenken is onzin 119

9.2 Studentkenmerken en de onderwijspraktijk 120

 

10 Motivatie 133

10.1 Wat is motivatie? 133

10.2 Motivatie en blended learning 134

10.3 Autonomie 136

10.4 Competentie 140

10.5 Verbondenheid 148

10.6 Een voorbeeld in de blend 154

 

11 Zelfregulatie 159

11.1 Wat is zelfregulatie? 159

11.2 Zelfregulatie ondersteunen in het ontwerp 160

11.3 Zelfregulatie ondersteunen in de uitvoering 161

11.4 Voorbereidingsfase 162

11.5 Uitvoeringsfase 165

11.6 Zelfreflectiefase 167

11.7 Een voorbeeld in de blend 168

 

12 Leerstrategieën 173

12.1 Wat zijn ef fectieve leerstrategieën? 173

12.2 Directe ondersteuning 174

12.3 Indirecte ondersteuning 175

 

13 Digitale geletterdheid 187

13.1 Wat is digitale geletterdheid? 187

13.2 Instrumentele vaardigheden en creatie 188

13.3 Omgaan met informatie 190

13.4 Communicatie en samenwerken 193

13.5 Veiligheid en welzijn 194

13.6 Ethische houdingsaspecten 195

 

14 Resterende aandachtspunten 199

14.1 Socialisatie en subjectificatie 199

14.2 Dif ferentiatie 202

14.3 Feedback 204

 

Deel IV De leeromgeving inrichten 209

15 De fysieke leeromgeving 211

15.1 Wat is de leeromgeving? 211

15.2 Het gebouw als leeromgeving 212

15.3 De onderwijsruimte als leeromgeving 215

15.4 Typen onderwijsruimtes en voorbeelden 220

15.5 Plannen en roosteren 223

 

16 De digitale leeromgeving 229

16.1 Wat is de digitale leeromgeving? 229

16.2 Van ontwerp naar inrichting 230

16.3 Inrichting en gebruik van het LMS 231

16.4 Leermaterialen maken met authoring sof tware 240

16.5 Tools voor werkvormen 242

 

Deel V Kwaliteit 245

17 Evalueren 247

17.1 Wat is evaluatie? 247

17.2 Evalueren voorafgaand het onderwijs 250

17.3 Evalueren tijdens het onderwijs 252

17.4 Evalueren na afloop van het onderwijs 254

17.5 Verbeteren van respons en feedback 258

 

Tot slot 263

 

Bijlage 1: Zelfscan ontwerpbenadering 265

Bijlage 2: Checklist professionalisering en ondersteuning 266

Blended 10 learning in de praktijk

Bijlage 3: Beslisboom modellen 267

Bijlage 4: Vragenlijst basisbehoeften 268

Bijlage 5: Instrument zelfregulatie 269

Bijlage 6: Checklist multimedia 273

 

Register 275

Literatuur 277

Over de auteur 285

Extra materialen

Hieronder vind je een aantal extra documenten, tools, en checklist die je kunt gebruiken naast het boek. Zo kun je je blended leeromgeving nog beter vormgeven!

 

Checklists uit Blended Learning en Onderwijsontwerp

  • Checklist Community Leren
  • Checklist en Stappenplan Leeruitkomsten

 

Checklists en werkbladen uit Blended Learning in de Praktijk

  • Instrument Zelfregulatie
  • Checklist Multimedia
  • Checklist Professionalisering en Ondersteuning 
  • Zelfscan Ontwerpbenadering

 

Extra instrumenten, checklists, en werkbladen

  • Ontwerpcanvas - Storyboard van studentgerichte leerreis
  • Sociale en Academische Integratie - Enquête
  • Sense of Belonging - Vragenlijst
  • Self Regulation Questionnaire - Vragenlijst 
  • Intrinsieke Motivatie Inventarisatie - Instrument
  • Cursus Peer Review - Formulier
  • Checklist Multimedia
  • Inrichten Digitale Leeromgeving - Checklist
  • Blended Leren - Checklist

 

Barend Legt Uit - moeilijke concepten, makkelijk uitgelegd

In korte animaties worden verschillende complexe onderwijsconcepten makkelijk uitgelegd. Bekijk ze allemaal hier. 

 

 

 

Auteur(s)
Barend Last
Barend Last (1986) begon als leerkracht in het basisonderwijs, waar zijn passie voor onderwijs én verhalen vertellen begon. In 2020 verscheen zijn debuut ‘Kleine held op sokken’ en volgden er sinds... Meer

Lees meer

Opvolger van:

Blended learning en onderwijsontwerp_Barend Last, Stefan Jongen_9789024437467

Blended learning en onderwijsontwerp

Barend Last, Stefan Jongen
37,75
Bestellen

Docentprofessionalisering

Deze uitgave is bedoeld ter bevordering van de eigen professionalisering als docent. Voor deze titel is het niet mogelijk om een gratis beoordelingsexemplaar aan te vragen.

 

Samen met je team dit boek lezen en profiteren van korting?

Bij een bestelling vanaf 10 exemplaren is een korting mogelijk! Neem contact met ons op via advies@boom.nl voor de mogelijkheden.

 


 

Altijd op de hoogte van ons aanbod docentprofessionalisering? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Aanmelden nieuwsbrief

Ook interessant

33 tips voor hbo-didactiek_Wessel Peeters, David Maij_9789024441068

33 tips voor hbo-didactiek

Wessel Peeters, David Maij
37,75
Bestellen
Programmatisch toetsen_Liesbeth Baartman, Tamara van Schilt-Mol_9789024434091

Programmatisch toetsen

Liesbeth Baartman, Tamara van Schilt-Mol, Cees van der Vleuten
35,75
Bestellen
Optimaal onderwijs_Fredrike Bannink, Eva Kuiper_9789024436088

Optimaal onderwijs

Fredrike Bannink, Eva Kuiper
40,25
Bestellen

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg