Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Klantenservice
  • Contact
  • Account & gegevens
  • Bestellen
  • Betalen
  • Levertijd & bezorging
  • Productinformatie
  • Retourneren
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Onderwijs
    Terug naar Onderwijs
  • Richting
  • Primair onderwijs
      Terug naar Primair onderwijs
    • Producten
    • Toetsen
    • Boeken
    • Events
  • Voortgezet onderwijs
      Terug naar Voortgezet onderwijs
    • Kernvakken
    • Nederlands
    • Engels
    • Wiskunde
    • NaSk
    • Natuurkunde
    • Scheikunde
    • Geschiedenis
  • Beroepsonderwijs
      Terug naar Beroepsonderwijs
    • Domeinen
    • Entree
    • Facilitair
    • Handel
    • Horeca, reizen, leisure
    • ICT
    • Keuzedelen
    • Kopopleidingen
    • Logistiek
    • Niveau 2 breed
    • Office 365
    • Orde en veiligheid
    • Sport en Bewegen
    • Moderne vreemde talen
    • ZDV | Business services
    • Zorg & Welzijn
  • Hoger onderwijs
      Terug naar Hoger onderwijs
    • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Rechten
  • NT2
      Terug naar NT2
    • Doelgroep
    • Beginners
    • Gevorderden
    • Analfabeten
    • Jeugd
    • Inburgering (KNM/MAP/ONA)
    • Docentenmateriaal
    • Toetsen
Gezondheidszorg
    Terug naar Gezondheidszorg
  • Richting
  • Psychologie
      Terug naar Psychologie
    •  
    • Angst
    • Depressie
    • Trauma
    • Eetproblemen
    • Psychose
    • Verslaving
    • Suïcide
  • Psychiatrie
      Terug naar Psychiatrie
    •  
    • Verslaving
    • Angst
    • Trauma
    • Depressie
  • Medisch
      Terug naar Medisch
    •  
    • Kindergeneeskunde
    • Interne geneeskunde
    • Psychiatrie
    • Psychotherapie
    • Ouderengeneeskunde
    • Anesthesiologie
    • Oncologie
    • Huisartsgeneeskunde
    • Overige specialismen
Juridisch
    Terug naar Juridisch
  • Rechtsgebieden
  • Aansprakelijkheidsrecht
  • Arbeidsrecht
  • Belastingrecht
  • Bestuursrecht
  • Burgerlijk Procesrecht
  • Conflictmanagement en Mediation
  • Erfrecht
  • Europees recht
  • Financieel recht
  • Gezondheidsrecht
  • Goederenrecht
  • Huurrecht
  • Insolventierecht
  • Intellectueel eigendomsrecht
  • Internationaal Recht
  • Jeugdrecht
  • Juridische vaardigheden
  • Mededingingsrecht
  • Metajuridica
  • Omgevingsrecht
  • Ondernemingsrecht
  • Pensioenrecht
  • Personen- en familierecht
  • Recht Algemeen
  • Sociaal Zekerheidsrecht
  • Staatsrecht
  • Strafrecht
  • Tuchtrecht
  • Verbintenissenrecht
  • Vreemdelingenrecht
Bestuurskunde
    Terug naar Bestuurskunde
  • Onderwerpen
  • Bestuurskunde
  • Politicologie
Criminologie
    Terug naar Criminologie
  • Onderwerpen
  • Criminologie
  • Herstelrecht
  • Veiligheid
Management
    Terug naar Management
  • Gebieden
  • Financieel management
  • Innovatie
  • Leiderschap
  • Leren & ontwikkeling
  • Marketing en communicatie
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Project- en procesmanagement
  • Strategie & organisatie
  • Verandermanagement
Coaching
    Terug naar Coaching
  • Gebieden
  • Lifecoaching
  • Loopbaancoaching
  • Teamcoaching
  • Stress & Burn-out
  • Methoden
  • Tools
  • Jouw business
Filosofie
    Terug naar Filosofie
  • Gebieden
  • Beginnen met filosofie
  • Democratie
  • Duurzaamheid en economie
  • Globalisering en grenzen
  • Het goede leven
  • Het zelf en identiteit
  • Werkelijkheid en verbeelding
  • Onderwijs
Geschiedenis
    Terug naar Geschiedenis
  • Gebieden
  • Amsterdam
  • Bedrijfsleven en economie
  • Biografieën
  • Cultuur en media
  • Jodendom
  • Krijgsmacht en oorlog
  • Politiek
Hoger onderwijs Blended learning in de praktijk
Terug
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Mail Print Link
Link kopiëren
Paperback
December 2022 | ISBN 9789024448197 | 1e druk | 288 blz.
€ 34,95
In winkelwagen

Blended learning in de praktijk

Modellen, strategieën, voorbeelden en andere handvatten

Barend Last | Boom uitgevers Amsterdam
Nieuw
Blended learning in de praktijk
Beoordeel dit product
Paperback
December 2022 | ISBN 9789024448197 | 1e druk | 288 blz.
Vandaag besteld, dinsdag in huis
€ 34,95
In winkelwagen
Bookshelf e-book 
ISBN 9789024448203 | 1e druk | 288 blz.
Direct via e-mail
€ 34,95
In winkelwagen
Inkijkexemplaar Plaats op wensenlijst
OmschrijvingInhoudAuteurs
Omschrijving

Blended learning in de praktijk is de opvolger van het succesvolle Blended learning en onderwijsontwerp geschreven door blended learning expert Barend Last. Vol inspirerende voorbeelden en concrete handvatten voor het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van blended learning in de praktijk.

 

Blended learning: geen one-size fits all benadering

Bij blended learning streef je naar een optimale leerervaring, zowel on- als offline. Daarbij is samenhang tussen leeruitkomsten, activiteiten en toetsing cruciaal. Er is hiervoor echter geen one-size-fits-all benadering, de aanpak verschilt per docent en hangt af van de doelgroep en context. In potentie kan blended learning de onderwijspraktijk veranderen, resulterend in activerend, authentiek, flexibel en studentgericht onderwijs.

 

Inhoud

Blended learning in de praktijk is een vervolg op het succesvolle Blended learning en onderwijsontwerp en helpt je bij het vinden van de juiste blend voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.

 

Je vindt antwoorden op vragen als: Hoe richt je een rijke leeromgeving in? Wat zijn strategieën om studenten te motiveren – ook op afstand? Hoe zorg je ervoor dat studenten ook echt aan de slag gaan? En hoe zet je toetsing in als leerstrategie? Het boek biedt veel inspirerende voorbeelden en concrete handvatten voor het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van blended learning in de praktijk.

 


Lezers over het eerder verschenen Blended learning en onderwijsontwerp: 

 

Elke docent, ongeacht of die nu “iets” wil met blended learning, zou gebruik moet maken van de stapsgewijze aanpak van onderwijsontwerp, zoals Barend Last en Stefan Jongen beschreven hebben. - Nynke Bos, Lector Teaching, Learning & Technology bij Inholland

 

De auteurs stimuleren de docent om te experimenten en uit te proberen. Dat is heel mooi. Die ruimte gun ik elke docent.- Judith van Hooijdonk, Adviseur ICT in het Onderwijs, Zuyd Hogeschool

 

Recensies op Bol.com: 

  • Aanrader voor docenten *****
  • Heldere structuur *****
  • Informatief, gefundeerd en overzichtelijk *****
Inhoud

Inleiding 13

 

Deel I Blended learning 19

1 Het wat en waarom van blended learning 21

1.1 Definitie 21

1.2 Gerelateerde concepten 23

1.3 Misvattingen 24

1.4 Doelen 26

1.5 Functies van onderwijs 27

 

2 De (veranderende) rol van de docent 31

2.1 Het schaap met de vijf poten 31

2.2 Omgaan met de meervoudige docentrol 33

 

3 Beginnen met blended learning 37

3.1 Drie impactniveaus 37

3.2 De lage-impact blend 38

3.3 De medium-impact blend 40

3.4 De hoge-impact blend 41

3.5 Kies je vertrekpunt 42

3.6 Ondersteuning en professionalisering 44

 

4 Modellen van blended learning 47

4.1 Categorisering van modellen 47

4.2 Rotatiemodellen 48

4.3 Flexibel model 55

4.4 Zelf-blendmodel (HyFlex) 56

4.5 Verrijkt model 57

 

Deel II De studentgerichte leerreis 61

5 Samenhang creëren 63

5.1 Constructieve afstemming 63

5.2 Te veel aandacht voor constructieve afstemming bestaat niet 65

 

6 Structuur en vorm 73

6.1 Ontwerp op een canvas 73

6.2 Structuur 74

6.3 Vorm 78

 

7 De grote lijnen uitwerken 89

7.1 Keep it simple 89

7.2 Activiteiten gericht op leren 89

7.3 Activiteiten gericht op toetsing 92

7.4 Voorbeelden 94

 

8 Activiteiten concretiseren 105

8.1 Hulpvragen 105

8.2 Een bijeenkomst faciliteren 108

8.3 Innoveren met technologie 110

8.4 Studielast en normen 112

 

Deel III Blended learning ondersteunen 117

9 Studentkenmerken 119

9.1 Generatiedenken is onzin 119

9.2 Studentkenmerken en de onderwijspraktijk 120

 

10 Motivatie 133

10.1 Wat is motivatie? 133

10.2 Motivatie en blended learning 134

10.3 Autonomie 136

10.4 Competentie 140

10.5 Verbondenheid 148

10.6 Een voorbeeld in de blend 154

 

11 Zelfregulatie 159

11.1 Wat is zelfregulatie? 159

11.2 Zelfregulatie ondersteunen in het ontwerp 160

11.3 Zelfregulatie ondersteunen in de uitvoering 161

11.4 Voorbereidingsfase 162

11.5 Uitvoeringsfase 165

11.6 Zelfreflectiefase 167

11.7 Een voorbeeld in de blend 168

 

12 Leerstrategieën 173

12.1 Wat zijn ef fectieve leerstrategieën? 173

12.2 Directe ondersteuning 174

12.3 Indirecte ondersteuning 175

 

13 Digitale geletterdheid 187

13.1 Wat is digitale geletterdheid? 187

13.2 Instrumentele vaardigheden en creatie 188

13.3 Omgaan met informatie 190

13.4 Communicatie en samenwerken 193

13.5 Veiligheid en welzijn 194

13.6 Ethische houdingsaspecten 195

 

14 Resterende aandachtspunten 199

14.1 Socialisatie en subjectificatie 199

14.2 Dif ferentiatie 202

14.3 Feedback 204

 

Deel IV De leeromgeving inrichten 209

15 De fysieke leeromgeving 211

15.1 Wat is de leeromgeving? 211

15.2 Het gebouw als leeromgeving 212

15.3 De onderwijsruimte als leeromgeving 215

15.4 Typen onderwijsruimtes en voorbeelden 220

15.5 Plannen en roosteren 223

 

16 De digitale leeromgeving 229

16.1 Wat is de digitale leeromgeving? 229

16.2 Van ontwerp naar inrichting 230

16.3 Inrichting en gebruik van het LMS 231

16.4 Leermaterialen maken met authoring sof tware 240

16.5 Tools voor werkvormen 242

 

Deel V Kwaliteit 245

17 Evalueren 247

17.1 Wat is evaluatie? 247

17.2 Evalueren voorafgaand het onderwijs 250

17.3 Evalueren tijdens het onderwijs 252

17.4 Evalueren na afloop van het onderwijs 254

17.5 Verbeteren van respons en feedback 258

 

Tot slot 263

 

Bijlage 1: Zelfscan ontwerpbenadering 265

Bijlage 2: Checklist professionalisering en ondersteuning 266

Blended 10 learning in de praktijk

Bijlage 3: Beslisboom modellen 267

Bijlage 4: Vragenlijst basisbehoeften 268

Bijlage 5: Instrument zelfregulatie 269

Bijlage 6: Checklist multimedia 273

 

Register 275

Literatuur 277

Over de auteur 285

Auteurs
Barend Last
Barend Last begon als leerkracht in het basisonderwijs, waar zijn passie voor onderwijsinnovatie ontstond. Later werkte hij onder meer als docent, manager en onderwijsmaker in verschillende lagen v... Meer

Lees meer

Reviews 'Blended learning in de praktijk'

Schrijf de eerste review over dit product
Review schrijven
Geef jouw waardering:
Slecht Onvoldoende Gemiddeld Goed Zeer Goed
Bedankt voor je beoordeling.

Opvolger van:

Blended learning en onderwijsontwerp

Blended learning en onderwijsontwerp

Barend Last, Stefan Jongen
€ 33,50
Bestellen

Docentprofessionalisering

Deze uitgave is bedoeld ter bevordering van de eigen professionalisering als docent. Voor deze titel is het niet mogelijk om een gratis beoordelingsexemplaar aan te vragen. Samen met je team dit boek lezen? Bij een bestelling vanaf 10 exemplaren is een korting mogelijk! Neem contact met ons op over de mogelijkheden.

Mail ons

Ook interessant

33 tips voor hbo-didactiek

33 tips voor hbo-didactiek

Wessel Peeters, David Maij
€ 33,50
Bestellen
Programmatisch toetsen

Programmatisch toetsen

Liesbeth Baartman, Tamara van Schilt-Mol, Cees van der Vleuten
€ 31,50
Bestellen
Optimaal onderwijs

Optimaal onderwijs

Fredrike Bannink, Eva Kuiper
€ 35,50
Bestellen
© 2023 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Contact
Account & gegevens
Bestellen
Betalen
Levertijd & bezorging
Productinformatie
Retourneren

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Docentenservice
Persinformatie
Publiceren bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Werken bij Boom
Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis.
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkDisclaimerPrivacy policyHO Privacy bijsluiterDigitale content