Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Middelbaar beroepsonderwijs
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Dossiers voor docenten
Hoger onderwijs Geef ze het nakijken
Terug
Online licentie (2 jaar geldig)
ISBN 3009010005088
26,95
In winkelwagen

Geef ze het nakijken

Over activerende feedback en schrijfbegeleiding

Jacqueline van Kruiningen, Joy de Jong | Boom
geef ze het nakijken eerste druk
geef ze het nakijken eerste druk
geef ze het nakijken eerste druk
geef ze het nakijken eerste druk
geef ze het nakijken eerste druk
geef ze het nakijken eerste druk
Online licentie (2 jaar geldig)
ISBN 3009010005088
Direct via e-mail
26,95
In winkelwagen
Online licentie incl. paperback
Juli 2022 | ISBN 9789024437436 | 152 blz.
Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
33,95
In winkelwagen
www.geefzehetnakijken.nl
 
Bezoeken
Inkijkexemplaar Plaats op wensenlijst
OmschrijvingInhoudAuteur(s)
Omschrijving

Studenten aan hogescholen en universiteiten produceren flink wat teksten: papers, essays, verslagen, scripties en allerlei beroepsproducten. En al dat werk moet worden ‘nagekeken’. Docenten en begeleiders besteden veel tijd aan het geven van feedback. Maar worden studenten er eigenlijk wel beter van?

 

Dit boek presenteert alternatieven voor ‘commentaar leveren’ of ‘correctie’, namelijk activerende feedback die studenten aanzet om beter te (leren) plannen, schrijven, evalueren en herschrijven. De boodschap is: geef de schrijvers ‘het nakijken’. Een belangrijke tussenstap hierbij is: stilstaan bij mogelijke oorzaken van schrijfproblemen, zoals kennisgebrek, onvoldoende vaardigheden, attitude en/of omstandigheden. Deze analyses maken feedback heel wat efficiënter.

 

De inhoud van dit boek is gebaseerd op een unieke bundeling van wetenschappelijk onderzoek en meer dan 30 jaar ervaring met schrijfonderwijs en -begeleiding in het hoger onderwijs. De auteurs geven algemene feedbackstrategieën en concrete tips voor het verhogen van motivatie en self-efficacy van studentschrijvers, voor feedback bij veelvoorkomende tekstproblemen, voor de inzet van peer feedback en voor het voeren van efficiënte begeleidingsgesprekken.

 

Joy de Jong coördineert het Skills lab aan de Universiteit Utrecht, is docenttrainer, schrijfcoach en auteur van het Handboek Academisch Schrijven. Ze deed onderzoek naar scriptiegesprekken. Jacqueline van Kruiningen is lector Taalontwikkeling aan de Hogeschool Rotterdam, docenttrainer en schrijfcoach, en werkte als docent en onderzoeker in diverse sectoren van het hoger onderwijs.

Inhoud

Voorwoord en verantwoording 5

 

Schrijfbegeleiding in het hoger onderwijs 9

 

1 Waarom activerende feedback voor schrijvende studenten? 15

1.1 Schrijven, wat is daar nou zo moeilijk aan? 15

1.2 Schrijven in het hoger onderwijs: wat is daar moeilijk aan? 16

1.3 Vertrouwen krijgen en gemotiveerd blijven 18

1.4 Vormen, doelen en effecten van feedback 20

1.5 Zes kernstrategieën voor activerende feedback op schrijfwerk 21

1.6 Voor welke keuzes sta je nu? 30

 

2 De relatie tussen opdrachtontwerp en feedbackwerk 33

2.1 Wat is de bedoeling van de schrijftaak? 33

2.2 Wat wil je dat de studenten doen? 36

2.3 Wat voor tekst laat je de studenten schrijven? 37

2.4 Wat worden de beoordelingscriteria? 41

2.5 Wat zijn de randvoorwaarden? 43

2.6 Tot slot: hoe gedetailleerd maak je de opdracht-instructies? 44

 

3 Activerende feedback per tekstaspect 47

3.1 De tekst lijkt nergens op 48

3.2 De inhoud van de tekst kan beter 51

3.3 De structuur van de tekst kan beter 55

3.4 De stijl is niet optimaal 57

3.5 De tekst bevat taalfouten 61

 

4 Schriftelijke feedback 65

4.1 Algemene tips 65 z

4.2 Een feedbackrapport 68

4.3 Opmerkingen plaatsen in de kantlijn 69

4.4 Problemen markeren en verbeteringen aanbrengen 70

4.5 Werken met foutcoderingen 71

4.6 Werken met feedbackformulieren of rubrics 73

4.7 Digitale feedbackinstrumenten 79

 

5 In gesprek met de student 83

5.1 Valkuilen 83

5.2 De voorbereiding van het gesprek 85

5.3 De gespreksopening 87

5.4 De afronding van het gesprek 89

5.5 Tips voor effectieve gespreksvoering 90

5.6 Veelvoorkomende lastige situaties 100

 

6 Hoe organiseer je zinvolle peerfeedback? 107

6.1 Effecten van het geven en ontvangen van peerfeedback 107

6.2 Uitdagingen 109

6.3 Hoe, wanneer en wat? 110

6.4 Hoe motiveer je studenten voor peerfeedback? 114

6.5 Peer-to-peer coaching in een schrijfcentrum 117

6.6 Digitale feedbackinstrumenten voor peerfeedback 118

 

7 Hoe organiseer je de begeleiding in de afstudeerfase? 121

7.1 Wat is er zo lastig aan afstuderen en afstudeer-begeleiding? 122

7.2 Het voortraject 124

7.3 Handleidingen en informatiemateriaal voor studenten 125

7.4 Een goede balans vinden tussen vrijheid en efficiëntie 126

7.5 Afstudeerkringen en schrijfgroepen 128

7.6 Verwachtingsmanagement 132

7.7 De voortgang vastleggen 133

7.8 Efficiënte begeleiding bij grote aantallen studenten 134

7.9 Zelf publiceren over het onderzoek van een student 135

 

8 Feedback en schrijfbegeleiding in de hele opleiding 139

8.1 Opbouw naar meer zelfstandigheid 140

8.2 Communicatie over opbouw, begeleiding, feedback en beoordeling 141 4

8.3 Een opleidingsbrede schrijfhandleiding 142

8.4 Structurele afstemming en professionalisering op teamniveau 143

 

Literatuur 145

 

Over de auteurs 149

Auteur(s)
Jacqueline van Kruiningen
Jacqueline van Kruiningen werkte van 1990 tot 2018 als docent en onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen bij de opleidingen Nederlandse Taal & Cultuur en Communicatie- en Informatiewetenscha... Meer

Lees meer
Joy de Jong
Joy de Jong geeft sinds 1986 schrijftrainingen, aanvankelijk vooral aan studenten hbo en wo (uit verschillende sectoren: alfa, bèta, gamma, medisch, recht, etc), later ook aan promovendi en docente... Meer

Lees meer

Docentprofessionalisering

Deze uitgave is bedoeld ter bevordering van de eigen professionalisering als docent. Voor deze titel is het niet mogelijk om een gratis beoordelingsexemplaar aan te vragen.

 

Samen met je team dit boek lezen en profiteren van korting?

Bij een bestelling vanaf 10 exemplaren is een korting mogelijk! Neem contact met ons op via advies@boom.nl voor de mogelijkheden.

 


 

Altijd op de hoogte van ons aanbod docentprofessionalisering? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Aanmelden nieuwsbrief

Ook interessant

Voortgezet onderwijsonderzoek

Voortgezet onderwijsonderzoek

Ton Kallenberg
41,75
Bestellen
Programmatisch toetsen- een verdieping_Tamara van Schilt-Mol, Liesbeth Baartman_Tamara van Schilt-Mol, Liesbeth Baartman_9789024452316

Programmatisch toetsen: een verdieping

Tamara van Schilt-Mol, Liesbeth Baartman
35,50
Bestellen

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg