Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Middelbaar beroepsonderwijs
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Dossiers voor docenten
Hoger onderwijs Algemene economie voor het bedrijf
Terug
Studentlicentie Boom Academie (2 jaar geldig)
ISBN 3009010006009
42,95
In winkelwagen

Algemene economie voor het bedrijf

Macro-, meso- en micro-economie als stuurinstrument voor de onderneming

Hieronimus van Sassen | Boom
Algemene economie voor het bedrijf_Hieronimus van Sassen_9789024442805
Algemene economie voor het bedrijf_Hieronimus van Sassen_9789024442805
Algemene economie voor het bedrijf_Hieronimus van Sassen_9789024442805
Algemene economie voor het bedrijf_Hieronimus van Sassen_9789024442805
Algemene economie voor het bedrijf_Hieronimus van Sassen_9789024442805
Algemene economie voor het bedrijf_Hieronimus van Sassen_9789024442805
5% Studentenkorting
Als student krijg je korting bij aankoop van 2 of meer verschillende voorgeschreven Nederlandstalige hbo/wo-studieboeken. Lees meer
Studentlicentie Boom Academie (2 jaar geldig)
ISBN 3009010006009
Direct via e-mail
42,95
In winkelwagen
Paperback incl. studentlicentie Boom Student
April 2022 | ISBN 9789024442805 | 1e druk | 400 blz.
Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
53,95
In winkelwagen
www.algemeneeconomie.nl
 
Bezoeken
Beoordeling aanvragen
Voor docenten met een onderwijsaccount
 
Aanvragen
Inkijkexemplaar Plaats op wensenlijst
OmschrijvingInhoudAuteur(s)
Omschrijving

Economische kennis speelt een hoofdrol bij het opzetten en voortbestaan van iedere commerciële organisatie. De methode Algemene economie voor het bedrijf geeft een compleet beeld van het samenspel tussen economie in het groot, economie in de directe omgeving van het bedrijf en de economie in de onderneming zelf. Door de samenhang tussen de macro-, meso- en micro-economie krijgen studenten en professionals inzicht in de relevantie, impact en praktische toepasbaarheid van grotere economische vraagstukken in commerciële organisaties. Economie wordt zo ingezet als stuurinstrument van de onderneming.

 

Inhoud

De methode bestaat uit negen thema's:

 

Thema 1 De functie van algemene economie (micro)

Thema 2 Bedrijfskenmerken en –omgeving (meso)

Thema 3 Consumptie (macro)

Thema 4 Conjunctuur (macro)

Thema 5 Productie, voorraad en kosten (micro)

Thema 6 Internationale handel (macro)

Thema 7 Ondernemingsfinanciering en –vermogen (micro)

Thema 8 Monetair beleid, inkomen en geld (macro)

Thema 9 Algemene economie voor het ondernemingsplan (meso)

 

In alle thema’s komen inzichten en ontwikkelingen rondom ecologische, sociale en economische duurzaamheid aan de orde. Op die manier vormen duurzaamheidsaspecten een geïntegreerd onderdeel van de financiële en bedrijfskundige prestaties van ondernemingen. Zo worden toonaangevende voorbeelden en maatschappelijke ontwikkelingen aangegeven rondom circulaire economie, inclusive business en local economy.

De student krijgt per thema steeds een maximaal beeld van de impact van grotere economische ontwikkelingen en actualiteiten op de eigen onderneming. Economie vormt zo de basis voor uiteenlopende strategische, tactische en operationele beslissingen in het bedrijf en wordt het stuurinstrument van de onderneming.

De negen thema’s kunnen op verschillende manieren worden ingezet:

  • De negen thema’s kunnen integraal worden ingezet; studenten bestuderen dan het hele boek plus de informatie op de website, en kunnen alle opdrachten bij de complete leerstof maken.
  • Een selectie van thema’s kan als leereenheid gekozen worden, bijvoorbeeld de thema’s 3, 4 en 8 voor een leereenheid Macro-economie, of de thema’s 1 en 7 voor een leereenheid Financiering.
  • Thema’s kunnen afzonderlijk bestudeerd worden, bijvoorbeeld als ondersteuning bij projecten, of het opzetten van een afstudeeronderzoek of ondernemingsplan. 


Inclusief website met o.a. het online boek

Op de bijbehorende website vinden studenten per thema

  • een ‘verwerkingsopdracht’ aan de hand van een nieuwsbericht;
  • een financiële opdracht in de vorm van een Excel-bestand met daarin de belangrijkste financiële overzichten voor iedere onderneming (balans, winst-en-verliesrekening, liquiditeitsoverzicht en in sommige gevallen het masterbudget);
  • een toepassingsopdracht.

Daarnaast biedt de website per thema PowerPoints en begrippenlijsten en het online boek. Voor docenten is extra toetsmateriaal beschikbaar.

 

Kenmerken

  • Integrale kennis van economische thema’s, dus de samenhang tussen de micro-, meso- en macro-verschijningsvormen van economische onderwerpen.
  • Praktische insteek; de relatie met de (eigen) onderneming staat centraal.
  • Modulaire opbouw en daarmee maximale vrijheid bij het samenstellen van het lesmateriaal.
  • Ook geschikt voor gebruikers met een niet-economische achtergrond.

 

Doelgroep

De methode is geschikt voor:

  • hbo-studenten uit alle leerjaren binnen het domein Business Administration, zoals Commerciële economie en Bedrijfseconomie;
  • hbo-studenten bij opleidingen met commerciële onderdelen, zoals Bedrijfskunde, Bestuurskunde en Overheidsmanagement, en Industrieel Product Ontwerpen;
  • professionals binnen het midden- en kleinbedrijf (mkb).

 

Hieronimus van Sassen MBA is als economiedocent werkzaam bij de faculteit Business, Finance & Marketing van De Haagse Hogeschool, onder andere bij de opleiding Ondernemerschap & Retail Management.

 

 

 

Inhoud

Inhoud

Inleiding 9

Leeswijzer 10

Wegwijzer voor de website 12

 

Thema 1 De functie van algemene economie voor het bedrijf 15

1.1 Definitie van de entiteiten bedrijf en onderneming 15

1.2 Economie als wetenschap 15

1.3 Definitie van economie 17

1.4 Algemene economie: een integrale benadering van macro-, meso- en micro-economie 19

1.5 Economische domeinen 19

1.6 Algemene economie als bedrijfskundig en financieel stuurinstrument 22

1.7 Macro-economie als stuurinstrument voor de onderneming 25

1.8 Meso-economie als stuurinstrument voor de onderneming 25

1.9 Micro-economie als stuurinstrument voor de onderneming 28

1.10 De financiële overzichten in de boekingsperiode 28

1.11 De balans 31 1.12 De winst-en-verliesrekening 35

1.13 Het liquiditeitsoverzicht 37

1.14 De bedrijfsadministratie 39

1.15 Uitgewerkt voorbeeld van algemene economie als stuurinstrument voor het bedrijf 43

1.16 Bedrijfseconomische onderdelen en belasting toegevoegde waarde (btw) 45

 

Thema 2 Bedrijfskenmerken en -omgeving 47

2.1 Het ondernemingsidee 47

2.2 Economische, fiscale en juridische kenmerken van het bedrijf 48

2.3 Ondernemingsvormen 54

2.4 Bedrijfsomgeving 58

2.5 De basisorganisatie van een bedrijf 68

2.6 Economische actualiteiten als stuurinstrument voor het bedrijf 74

Bijlage 1 Overheidsniveaus in Nederland 77

Bijlage 2 Soorten rechtspraak in Nederland 81

Bijlage 3 Rechterlijke organisatie in Nederland 84

 

Thema 3 Consumptie 87

3.1 Kringloopagenten en geldomvang in een economie 87

3.2 Meting van de economische omvang 91

3.3 Comparatieve voordelen 94

3.4 Comparatieve voordelen op microniveau 95

3.5 Comparatieve voordelen op macroniveau 97

3.6 Internationale handel en de betalingsbalans 100

3.7 Voorspellingen van consumptie door overheden 105

3.8 Voorspelling van consumptie door bedrijven 108

3.9 Ontwikkelingen en inzichten rondom consumptie 112

 

Thema 4 Conjunctuur 121

4.1 Conjunctuur 121

4.2 Soorten conjunctuurcycli 122

4.3 Indeling van de conjunctuurcyclus 125

4.4 Conjunctuurfase expansie 126

4.5 Conjunctuurfase piek 131

4.6 Conjunctuurfase krimp 135

4.7 Conjunctuurfase dal 140

4.8 Zichtbaarheid, gevoeligheid en reactietijd van specifieke meso-omgevingen 142 4.9 Macro-economische actualiteiten als stuurinstrument voor de onderneming 148 4.10 De onderneming wapenen tegen laagconjunctuur 153

 

Thema 5 Productie, voorraad en kosten 163

5.1 Kosten en uitbesteding van productie 163

5.2 Productie in Nederland 166

5.3 Productie in ondernemingen 174

5.4 Kosten, kostentypen en kostensoorten 176

5.5 Kostprijsberekeningen 186

5.6 Kostenverbijzondering 190

5.7 Productiebudgettering 191

5.8 Ontwikkelingen en inzichten rondom productie 193

5.9 Voorraad 196

 

Thema 6 Internationale handel 205

6.1 Aanleidingen en motieven voor internationale handel 205

6.2 Comparatieve voordelen 211

6.3 Comparatieve voordelen op microniveau 212

6.4 Comparatieve voordelen op macroniveau 213

6.5 De internationale meso-omgeving van ondernemingen 215

6.6 Fiscale definities van internationale handelsgoederen 216

6.7 Politieke en economische samenwerking tussen landen 216

6.8 Protectionisme 219

6.9 Tarifaire belemmeringen en stimulans vanuit de Europese Unie (EU) 220

6.10 Non-tarifaire belemmeringen en stimulering vanuit de Europese Unie (EU) 224 6.11 Douane 225

6.12 Douanedocumenten en douanehandelingen 226

6.13 Waardebepaling van goederen 228

6.14 Incoterms 229

6.15 Transportvormen, logistieke partijen en transportdocumenten 230

6.16 Internationaal betalingsverkeer 231

6.17 Recht in de internationale handelsovereenkomst 233

6.18 Interne exportondersteuning 233

6.19 Externe exportondersteuning 234

6.20 Internationale belasting toegevoegde waarde (btw) 236

6.21 Internationale handelsproducten 240

6.22 Ontwikkelingen en inzichten rondom internationale handel 241

 

Thema 7 Ondernemingsfinanciering en -vermogen 251

7.1 Het vermogen in een onderneming 251

7.2 De financiële werkgebieden in een onderneming 253

7.3 Micro-economie als stuurinstrument voor de onderneming 254

7.4 De drie financiële overzichten in een onderneming 256

7.5 De financiële overzichten in de boekingsperiode 257

7.6 De balans 258

7.7 De winst-en-verliesrekening 262

7.8 Het liquiditeitsoverzicht 265

7.9 Wettelijke plichten rondom de financiële overzichten 267

7.10 De financiering en openingsbalans van een startende onderneming 268

7.11 Financiering met eigen vermogen 269

7.12 Financiering met vreemd vermogen lang 274

7.13 Financiering met vreemd vermogen kort 275

7.14 Afschrijving op duurzame productiemiddelen 276

7.15 Balansanalyse: solvabiliteits-, liquiditeitsen rentabiliteitskengetallen 278

7.16 Vermindering van de vermogensbehoefte 285

7.17 Rente en interest 287

7.18 Vermogenskosten 293

7.19 Interestberekeningen 295

7.20 Bedrijfseconomische onderdelen en belasting toegevoegde waarde (btw) 296

 

Thema 8 Monetair beleid, inkomen en geld 299

8.1 De Europese Unie (EU) en monetair beleid 300

8.2 Inflatie en deflatie 303

8.3 De Nederlandse overheidsbegroting 307

8.4 Monetair beleid in de 19e en 20e eeuw 309 8.5 De financiële crisis tussen 2008 en 2011 313

8.6 Economische actualiteiten als stuurinstrument voor de onderneming 315

8.7 Bronnen van conjunctuurnieuws 318

8.8 Vraagstukken rondom monetair beleid 320

8.9 Inkomen en loon 321

8.10 Belastingen in Nederland 324

8.11 Geld 326

Bijlage 1 Organisaties en instellingen van de Europese Unie (EU) 331

 

Thema 9 Algemene economie voor het ondernemingsplan 335

9.1 Inleiding in het ondernemingsplan 336
9.2 Algemene beschrijving van het bedrijf 337

9.3 Macro-economische analyse 344
9.4 Meso-economische analyse 351

9.5 Beschrijving van het handelsbedrijf of productiebedrijf 353

9.6 Beschrijving van operationele bedrijfsprocessen 355

9.7 Internationale handel 356

9.8 Inrichting van de bedrijfsadministratie 356

9.9 Kosten 357

9.10 Kostprijsberekeningen 360

9.11 Overige bedrijfseconomische calculaties 362

9.12 Ondernemingsfinanciering 365

9.13 Het tweedimensionale karakter van financiële gegevens als stuurinstrument 367

9.14 De drie financiële overzichten als prognose 368

9.15 Budgettering 369

9.16 Balansanalyse 370

9.17 Bedrijfskundige dashboards 374

9.18 Belasting toegevoegde waarde (btw) 374

9.19 Algemene leverings- en betalingsvoorwaarden 376

9.20 Personeel 377

9.21 Overwegingen bij ondernemerschap 377

 

Begrippenlijst 378

Register 39

Auteur(s)
Hieronimus van Sassen
Hieronimus van Sassen MBA is als economiedocent werkzaam bij de faculteit Business, Finance & Marketing van De Haagse Hogeschool, onder andere bij de opleiding Ondernemerschap & Retail Management.... Meer

Lees meer

Online kennissessie

O.a. auteur Hieronimus van Sassen vertelt over de uitgave

Ook interessant

Basisboek duurzame economie_Margreet Boersma_9789024436125

Basisboek duurzame economie

Margreet Boersma
37,95
Bestellen
Bedrijfseconomie voor het hbo. Theorie- en opgavenboek (vierde druk)_Edward van Balen, Arco Verolme_9789024427420

Bedrijfseconomie voor het hbo. Theorie- en opgavenboek (vierde druk)

Edward van Balen, Arco Verolme
128,50
Bestellen
Basisboek wiskunde in business (3e druk)_Rob Erven, Daniel Roelfsema_9789024437757

Basisboek wiskunde in business (3e druk)

Rob Erven, Daniel Roelfsema, Gitte Kale
37,95
Bestellen

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg