Sabotage
De therapie mag niet tot verandering leiden!
Therapiesabotage, waarbij patiënten onbewust het veranderingsproces tegenwerken ondanks hun wil tot verbetering, vraagt om herkenning en aanpak door de therapeut om de paradox tussen motivatie en tegenwerking te doorbreken.
Het gebeurt en vaker dan ons lief is: een patiënt zoekt hulp bij een therapeut maar saboteert vervolgens het beoogde veranderingsproces. Ondanks zijn of haar vakkennis herkent de behandelaar niet dat het therapieproces wordt ondermijnd. Ondenkbaar zou je zeggen, maar ja…
Soms stokt een behandeling even, bijvoorbeeld omdat angst of schaamte oplopen, de gekozen invalshoek niet de juiste blijkt of omdat er geen goede klik is tussen patiënt en therapeut. Veel onbekender maar net zo lastig is het verschijnsel dat een therapie niet loopt omdat er (onbewuste) mechanismen spelen die de gewenste verandering juist tegenhouden.
Aan de buitenkant lijkt de patiënt te weinig gemotiveerd te zijn, maar onderliggend is er wel degelijk betekenis aan toe te kennen. Concepten als onbewuste schuld, grootheid van het lijden of de aanwezigheid van een innerlijke criticus zorgen voor verdieping van de paradoxale dynamiek van sabotage van de therapie.
In het symposium Sabotage: De therapie mag niet tot verandering leiden! gaat het over deze paradox van enerzijds de wil tot verandering en tegelijkertijd het saboteren van die verandering. Onder voorzitterschap van em.prof.dr. Frans Schalkwijk worden door de zes sprekers handvatten geboden om de situatie te herkennen en te doorbreken door deze in de behandeling aan de orde te stellen. Zo staat tijdens deze belangrijke bijeenkomst de relevantie voor de dagelijkse praktijk voorop.
On demand versie
Deze nascholing is een opname van het symposium Sabotage: de therapie mag niet tot verandering leiden!, dat op 22 april 2022 heeft plaatsgevonden. De presentaties kunnen online gevolgd worden, waar en wanneer je maar wil.
De betekenisvolle paradox van sabotage
Em.prof.dr. Frans Schalkwijk
Aanhoudende Lichamelijke Klachten: It is the body, stupid. No, it is the soul!
Dr. Lineke Tak
De innerlijke saboteur beschermt, maar waartegen?
Jan Baars
Je bent jong en je wilt niet
Muriel Vermeulen
Misconnecties. Over etnisch-culturele overdracht-tegenoverdracht
Dr. Wouter Gomperts
Een externe saboteur: de therapeut
Marc Hamburger
is als psychoanalyticus-psychotherapeut zelfstandig gevestigd te Amsterdam. Tevens is hij als emeritus bijzonder hoogleraar Gewetensontwikkeling verbonden aan de Universiteit van Amsterdam.
is klinisch psycholoog en psychotherapeut bij KOOS, gespecialiseerde jeugdzorg te Utrecht en Autimaat te Doetinchem. Verder is hij hoofdopleider Systeemtherapie bij de RINO groep te Utrecht.
is als klinisch psycholoog en psychoanalyticus zelfstandig gevestigd te Amsterdam. Hij is opleider en supervisor bij de NPAV en supervisor bij de NVPP.
is vrijgevestigd psychoanalyticus en psychoanalytisch psychotherapeut te Utrecht. Hij doceert bij de RINO Groep, UMC, NPaV en NVPP.
is psychiater en onderzoeker bij Specialistisch Centrum SOLK & Somatisch-symptoomstoornissen, Dimence te Deventer.
is klinisch psycholoog, psychotherapeut, psychoanalytica en Infant Mental Health-specialist te Utrecht.
De on demand versie van dit symposium is niet langer geaccrediteerd. Je kan (op verzoek) wel een certificaat ontvangen voor je deelname.
Leerdoel
De nascholing heeft als doel de deelnemers (nader) vertrouwd te maken met de verschillende oorzaken van een stagnerende behandeling. Handvatten worden geboden om de psychodynamiek van sabotage (beter) te herkennen en in de behandeling aan de orde te stellen. Een en ander op basis van de meest recente wetenschappelijke kennis en klinische ervaring. Tijdens de bijeenkomst staat de relevantie voor de dagelijkse ggz-praktijk voorop.
Kennisniveau na afronding
Na afloop van het symposium zijn de deelnemers op de hoogte van de specifieke psychodynamische aspecten van patiënten/cliënten waarbij tijdens de behandeling sprake is van het saboteren van veranderingen/verbeteringen die het doel waren binnen/van de therapeutische setting en relatie. Ze in staat te (h)erkennen wanneer zijzelf – als therapeut – de mogelijke oorzaak zijn van sabotage tijdens de behandeling. Zij zijn (beter) in staat één en ander mee te nemen in interventies.
Kosten
Het inschrijfgeld voor de on demand online nascholing bedraagt € 99,-.
Inschrijven
Inschrijven voor deze on demand nascholing kan via bovenstaande button.
Annulering
Wij bieden iedereen die zich heeft ingeschreven de mogelijkheid zich te laten vervangen door een collega. Bekijk hier onze algemene voorwaarden.
Voor wie?
Deze nascholing is bedoeld voor psychiaters, psychologen, psychotherapeuten, POH-GGz, spv’n en degenen die in opleiding zijn of studeren voor deze disciplines. Andere geïnteresseerde professionals zijn ook van harte welkom.
Curriculum Psychodynamiek
Het Curriculum Psychodynamiek is een gezamenlijk initiatief van Boom Gezondheidszorg Academy en em.prof.dr. Frans Schalkwijk, psychoanalyticus en psychotherapeut. Het doel van het curriculum is om ggz-professionals jaarlijks via een serie geaccrediteerde symposia nascholing aan te bieden over relevante ontwikkelingen binnen het psychodynamische gedachtegoed.