Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Middelbaar beroepsonderwijs
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Academy
  • Alle bij- en nascholingen
  • On demands
  • Curriculum Psychodiagnostiek
  • FAQ
  • Over ons
  • Klachtenprocedure
Gezondheidszorg Gezondheidszorg academy Sabotage
Terug
Sabotage
284 minuten | On demand
Inschrijven
Sabotage
Curriculum Psychodynamiek

Sabotage

De therapie mag niet tot verandering leiden!

284 minuten | On demand
Inschrijven
InhoudPresentatiesSprekersAccreditatieKosten en inschrijven
Inhoud

Het gebeurt en vaker dan ons lief is: een patiënt zoekt hulp bij een therapeut maar saboteert vervolgens het beoogde veranderingsproces. Ondanks zijn of haar vakkennis herkent de behandelaar niet dat het therapieproces wordt ondermijnd. Ondenkbaar zou je zeggen, maar ja…

 

Soms stokt een behandeling even, bijvoorbeeld omdat angst of schaamte oplopen, de gekozen invalshoek niet de juiste blijkt of omdat er geen goede klik is tussen patiënt en therapeut. Veel onbekender maar net zo lastig is het verschijnsel dat een therapie niet loopt omdat er (onbewuste) mechanismen spelen die de gewenste verandering juist tegenhouden.

 

Aan de buitenkant lijkt de patiënt te weinig gemotiveerd te zijn, maar onderliggend is er wel degelijk betekenis aan toe te kennen. Concepten als onbewuste schuld, grootheid van het lijden of de aanwezigheid van een innerlijke criticus zorgen voor verdieping van de paradoxale dynamiek van sabotage van de therapie.

 

In het symposium Sabotage: De therapie mag niet tot verandering leiden! gaat het over deze paradox van enerzijds de wil tot verandering en tegelijkertijd het saboteren van die verandering. Onder voorzitterschap van em.prof.dr. Frans Schalkwijk worden door de zes sprekers handvatten geboden om de situatie te herkennen en te doorbreken door deze in de behandeling aan de orde te stellen. Zo staat tijdens deze belangrijke bijeenkomst de relevantie voor de dagelijkse praktijk voorop.

 

On demand versie

Deze nascholing is een opname van het symposium Sabotage: de therapie mag niet tot verandering leiden!, dat op 22 april 2022 heeft plaatsgevonden. De presentaties kunnen online gevolgd worden, waar en wanneer je maar wil.

Presentaties

De betekenisvolle paradox van sabotage
Em.prof.dr. Frans Schalkwijk

 

Aanhoudende Lichamelijke Klachten: It is the body, stupid. No, it is the soul!
Dr. Lineke Tak

 

De innerlijke saboteur beschermt, maar waartegen?
Jan Baars

 

Je bent jong en je wilt niet
Muriel Vermeulen

 

Misconnecties. Over etnisch-culturele overdracht-tegenoverdracht
Dr. Wouter Gomperts

 

Een externe saboteur: de therapeut
Marc Hamburger

Sprekers
Em.prof.dr. Frans Schalkwijk (dagvoorzitter)
Em.prof.dr. Frans Schalkwijk (dagvoorzitter)

is als psychoanalyticus-psychotherapeut zelfstandig gevestigd te Amsterdam. Tevens is hij als emeritus bijzonder hoogleraar Gewetensontwikkeling verbonden aan de Universiteit van Amsterdam.

Jan Baars

is klinisch psycholoog en psychotherapeut bij KOOS, gespecialiseerde jeugdzorg te Utrecht en Autimaat te Doetinchem. Verder is hij hoofdopleider Systeemtherapie bij de RINO groep te Utrecht.

Dr. Wouter Gompers

is als klinisch psycholoog en psychoanalyticus zelfstandig gevestigd te Amsterdam. Hij is opleider en supervisor bij de NPAV en supervisor bij de NVPP.

Marc Hamburger

is vrijgevestigd psychoanalyticus en psychoanalytisch psychotherapeut te Utrecht. Hij doceert bij de RINO Groep, UMC, NPaV en NVPP.

Dr. Lineke Tak

is psychiater en onderzoeker bij Specialistisch Centrum SOLK & Somatisch-symptoomstoornissen, Dimence te Deventer.

Muriel Vermeulen

is klinisch psycholoog, psychotherapeut, psychoanalytica en Infant Mental Health-specialist te Utrecht.

Accreditatie

De on demand versie van dit symposium is niet langer geaccrediteerd. Je kan (op verzoek) wel een certificaat ontvangen voor je deelname.

 


 

Leerdoel 

De nascholing heeft als doel de deelnemers (nader) vertrouwd te maken met de verschillende oorzaken van een stagnerende behandeling. Handvatten worden geboden om de psychodynamiek van sabotage (beter) te herkennen en in de behandeling aan de orde te stellen. Een en ander op basis van de meest recente wetenschappelijke kennis en klinische ervaring. Tijdens de bijeenkomst staat de relevantie voor de dagelijkse ggz-praktijk voorop.

 

Kennisniveau na afronding

Na afloop van het symposium zijn de deelnemers op de hoogte van de specifieke psychodynamische aspecten van patiënten/cliënten waarbij tijdens de behandeling sprake is van het saboteren van veranderingen/verbeteringen die het doel waren binnen/van de therapeutische setting en relatie. Ze in staat te (h)erkennen wanneer zijzelf – als therapeut – de mogelijke oorzaak zijn van sabotage tijdens de behandeling. Zij zijn (beter) in staat één en ander mee te nemen in interventies. 

Kosten en inschrijven

Kosten

Het inschrijfgeld voor deze on demand nascholing bedraagt € 99,-.

 

Inschrijven

Inschrijven voor deze on demand nascholing kan via bovenstaande button.

 

Indien de betaling via iDeal wordt voldaan, sturen wij de je link naar de on demand binnen enkele werkdagen toe. Indien de betaling per bankoverschrijving wordt voldaan, sturen wij de link naar de on demand uiterlijk op de dinsdag na ontvangst van de betaling toe (bankbetalingen worden elke maandag verwerkt).

 

Annulering

Wij bieden iedereen die zich heeft ingeschreven de mogelijkheid zich te laten vervangen door een collega. Bekijk hier onze algemene voorwaarden.

Informatie

On demand
99,00
Meer informatie op onze FAQ-pagina

Voor wie?

Deze nascholing is bedoeld voor psychiaters, psychologen, psychotherapeuten, POH-GGz, spv’n en degenen die in opleiding zijn of studeren voor deze disciplines. Andere geïnteresseerde professionals zijn ook van harte welkom.

Curriculum Psychodynamiek

Het Curriculum Psychodynamiek is een gezamenlijk initiatief van Boom Gezondheidszorg Academy en em.prof.dr. Frans Schalkwijk, psychoanalyticus en psychotherapeut. Het doel van het curriculum is om ggz-professionals jaarlijks via een serie geaccrediteerde symposia nascholing aan te bieden over relevante ontwikkelingen binnen het psychodynamische gedachtegoed.

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg