In verband met de NAVO-top kunnen onze vervoersdiensten tussen 19 en 27 juni vertraging oplopen
×
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Psychologie
  • Webshop
    • Psychische aandoeningen
    • Behandeling
    • Diagnostiek
    • Professionele ontwikkeling
    • Zelfhulp
    • Alle uitgaven
    • Nieuw
    • Verwacht
    • Acties
  • ProtocollenWijzer
  • Academy
  • Nieuws
  • Over ons
Psychiatrisch onderzoek
Terug
Psychiatrisch onderzoek
305 minuten | On demand
Inschrijven

Psychiatrisch onderzoek

Stoornissen in het denken: vorm en inhoud

305 minuten | On demand
Inschrijven
InhoudPresentatiesSprekersAccreditatieKosten en inschrijven
Inhoud

Wat zijn eigenlijk ernstige psychiatrische aandoeningen (EPA’s)? Een ding is duidelijk: als er sprake is van gedachtevlucht, alogie, cryptolalie, tangentialiteit, dereïstisch denken, gedachte-uitbreiding, ongebruikelijke pareidolie of een negatiewaan, dan is moet er gedacht moet worden aan een EPA, en wel een psychotische stoornis. De clinicus moet deze bijzonderheden in de vorm en inhoud van het denken (her)kennen, wil zij haar patiënt goed kunnen diagnosticeren en behandelen. 

 

Het vaststellen en correct omschrijven van de psychische klachten en verschijnselen van je patiënten is en blijft de kerncompetentie van ons beroep. Dergelijke descriptieve psychopathologie is immers noodzakelijk om alle psychiatrische kenmerken van je patiënten te onderzoeken. Om die reden nemen we telkens in een jaarsymposium een deel van het status-mentalisonderzoek onder de loep. Zo maken we (opnieuw) kennis met de veelheid aan psychiatrische symptomen die ons rijke vak herbergt. Dat maakt het mogelijk om een psychiatrisch onderzoek uit te voeren dat leidend is in het gepersonaliseerde diagnostische proces en de behandeling te kiezen die het beste bij de patiënt past. 

 

Op dit vijfde jaarsymposium gaan we de belangrijkste begrippen bespreken die de stoornissen in de vorm en de inhoud van ons denken beschrijven. Onder het duale voorzitterschap van dr. Désirée Oosterbaan en dr. Joeri Tijdink en met de input van em.prof.dr. Michiel W. Hengeveld, hoofdauteur van het Handboek psychiatrisch onderzoek, is deze leerzame dag samengesteld waarin diverse experts aan het woord komen over de verschillende aspecten van de stoornissen in het denken. Vragen die we gaan behandelen tijdens het symposium, zijn onder andere:

 

  • Wat staat er over de stoornissen in de vorm en de inhoud van het denken in het Handboek psychiatrisch onderzoek?
  • Welke formele denkstoornissen zijn te onderscheiden, en kun je ze herkennen aan de gesproken taal? 
  • Wanneer mag je van incoherentie spreken?
  • Is een waan eigenlijk wel een oncorrigeerbare overtuiging die in strijd is met de werkelijkheid?
  • Wanneer is een hardnekkige overtuiging een overwaardig denkbeeld, wanneer is het waanachtig en wanneer een waan?
  • Wat is het verschil tussen dwanggedachten en dranggedachten?

 

Er staan vijf experts op het programma om je mee te nemen in de wereld van de stoornissen in het denken. De voordrachten worden afgewisseld met intermezzo’s van klinische voorbeelden.  

 

On demand versie

Deze nascholing is een opname van het Jaarsymposium Psychiatrisch onderzoek: stoornissen in het denken, dat op 17 januari 2025 heeft plaatsgevonden. De presentaties kunnen online gevolgd worden, waar en wanneer je maar wil.

Presentaties
Stoornissen in het denken: Wat staat er in het Handboek psychiatrisch onderzoek?
em.prof.dr. Michiel Hengeveld

Het Handboek psychiatrisch onderzoek definieert psychiatrische symptomen, beschrijft hoe ze kunnen worden vastgesteld (observatie, exploratie, tests) en hoe ze op een gestandaardiseerde wijze kunnen worden opgeschreven in de status mentalis. Het deel over de stoornissen in het denken beschrijft zo’n 170 symptomen! Deze kunnen natuurlijk niet allemaal besproken worden. Daarom zal em.prof.dr. Michiel Hengeveld alleen enkele leuke, bijzondere, zeldzame of minder bekende symptomen de revue laten passeren. Daarbij zal hij ook enkele fenomenologische kanttekeningen maken: gaat het bij de beschrijving van de formele denkstoornissen niet eerder om stoornissen in de taalvorming en het beloop en de samenhang van de gesproken taal? En is de indeling in vorm en inhoud van het denken nog wel vol te houden? Zijn de zogenaamde inhoudelijke denkstoornissen eigenlijk stoornissen in de vorm van het denken?

 

Taalvenster op de geest: Natural Language Processing (NLP) toegepast op de psychiatrie
dr. Janna de Boer

Gesproken taal bevat enorm veel informatie over hoe het met iemand gaat. Taal kan dan ook beschouwd worden als een venster op de menselijke geest. Door middel van recente ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie (AI) en NLP, waar ChatGPT een voorbeeld van is, zijn we nu in staat om gesproken taal te kwantificeren en objectiveren. In deze presentatie zal dr. Janna de Boer bespreken hoe deze technieken een waardevolle marker van psychiatrische aandoeningen kunnen bieden, en hoe ze kunnen worden toegepast in bijvoorbeeld (vroeg)diagnostiek en terugvalherkenning.

 

Wanen in schizofreniespectrumstoornissen: een fenomenologisch perspectief
dr. Jasper Feyaerts

Wanen worden doorgaans beschouwd als foutieve overtuigingen over de alledaagse realiteit. Deze opvatting kent een lange geschiedenis in de psychiatrie en bepaalt ook vandaag nog hoe wanen worden benaderd in onderzoek en klinische praktijk. In deze lezing presenteert dr. Jasper Feyaerts een alternatief fenomenologisch perspectief op de aard van wanen in schizofreniespectrumstoornissen. Dit perspectief legt minder de nadruk op het foutieve of hardnekkige karakter van wanen, en eerder op hoe wanen door patiënten worden ervaren en wat voor soort realiteit eraan ten grondslag ligt. Ook bespreekt hij de implicaties van deze fenomenologische benadering voor zowel onderzoek als praktijk.

 

Intermezzo
dr. Désirée Oosterbaan

Meestal zien we bij patiënten die psychotisch zijn dat de waaninhoud niet door anderen wordt gedeeld. De omgeving heeft vaak tevergeefs veel moeite gedaan om de patiënt op andere gedachten te brengen. Er zijn echter situaties waarbij de waaninhoud wél gedeeld wordt door mensen uit de nabije omgeving, zoals bij de folie-a-deux. In dit intermezzo staan we stil bij de uitingsvormen van de gedeelde psychotische stoornis. 

 

Niet wat je denkt, maar hoe – over waarheden en wanen
prof.dr. Wim Veling

Een waan is een fundamentele, persisterende overtuiging die in strijd met de werkelijkheid en oncorrigeerbaar is, ondanks afdoende bewijs van het tegendeel, en niet gedeeld wordt door anderen in dezelfde (sub)cultuur. Deze definitie van een waan is in toenemende mate problematisch. We leven immers in een tijd van ‘alternatieve waarheden’, waarin er vele waarheden naast elkaar bestaan, en waarin overtuigingen onwrikbaar en met veel emoties worden vastgehouden. Denk maar aan de waarheden van antivaxers of de Trump–aanhangers. In deze lezing verkent prof.dr. Wim Veling de grenzen van de waan. De gangbare definities worden aangescherpt met overwegingen over de vorm van het denken, subjectieve ervaringen en sociale context. Ook wordt besproken hoe dergelijke herdefiniëring een verschil kan maken in de klinische praktijk.

 

Intermezzo
dr. Joeri Tijdink

Dit wordt een interactieve sessie over wat gezonde gedachten, en wat minder gezonde gedachten zijn. Waarom wordt iemand achterdochtig bij het zien van camera’s of bepaalde blikken, en waarom anderen niet? En hoe werkt het precies met het overtuigen van anderen met informatie? Waarom blijven Trump-aanhangers bijvoorbeeld geloven dat de vorige verkiezingen doorgestoken kaart waren terwijl er geen enkel bewijs is gevonden? Aan de hand van sprekende voorbeelden en enkele videofragmenten wordt de deelnemer zelf op de proef gesteld. Zou je zelf ook overtuigd kunnen raken van alternatieve overtuigingen? Hoe kunnen mensen beïnvloed worden? En waarom worden sommige mensen eerder overtuigd dan anderen?  

 

Dwanggedachten, vroeger was het allemaal veel simpeler… en beter?
dr. Harold J.G.M. van Megen

Tot de introductie van de DSM-5 werden dwanggedachten enerzijds onder de angststoornissen gecategoriseerd en anderzijds mooi afgebakend van de waan. Simpel gezegd: dwanggedachten waren egodystoon en wanen egosyntoon. Dat de dwangstoornis lange tijd als angststoornis is gezien, heeft vermoedelijk haar grondslag in de cognitieve theorievorming. Binnen de cognitieve gedragstherapie gaat men ervan uit dat, omdat de dwanggedachte door de attributie als angstig wordt beleefd, de patiënt dwanghandelingen gaat uitvoeren om deze angst te bezweren, onderdrukken of te compenseren. Ook het positieve effect van serotonineheropnameremmers, die immers krachtige anxiolytica zijn, zal hebben bijgedragen aan deze visie. Mogelijk zijn bovenstaande redenen onderliggend aan het feit dat men lange tijd de ogen gesloten heeft voor de veel grotere complexiteit van de aandoening. Deze presentatie zal ingaan op de nadere diagnostiek van de dwangstoornis, de afbakening van de psychose en de afbakening van de drangstoornis. Daarbij zal er gebruik gemaakt worden van film en videomateriaal.

 

Zin en onzin over desinformatie
Jeroen de Ridder

Als je de krantenkoppen moet geloven, is desinformatie een van de grootste bedreigingen voor mens en maatschappij: het ondermijnt vertrouwen in wetenschap en expertise, beïnvloedt verkiezingsuitslagen en voedt polarisatie. Maar achter deze zorgen zit een reeks twijfelachtige aannames, zo zal Jeroen de Ridder betogen in zijn lezing. Ten eerste dat we eenvoudig onderscheid kunnen maken tussen betrouwbare informatie en desinformatie. Ten tweede dat de hoeveelheid desinformatie de laatste jaren sterk is toegenomen. En ten derde dat mensen beïnvloedbaar zijn en gemakkelijk van mening veranderen. Voor geen van die aannames is er overtuigend bewijs.Toch betekent dit niet dat er niets aan de hand is. Rondom sommige onderwerpen raken mensen wel degelijk in de ban van desinformatie, zoals patiënten die dubieuze medische adviezen van influencers volgen of burgers die zichzelf ‘autonoom’ verklaren en zich willen onttrekken aan hun rechten en plichten. Hoe we hier als maatschappij mee omgaan is een open vraag, maar De Ridder zal enkele mogelijke oplossingen schetsen.

Sprekers
Dr. Désirée Oosterbaan (dagvoorzitter)
Dr. Désirée Oosterbaan (dagvoorzitter)

is een van de auteurs van het Handboek psychiatrisch onderzoek. Zij houdt zich veel bezig met de behandeling van angststoornissen en met onderwijs in de psychiatrie.

Dr. Joeri Tijdink (dagvoorzitter)
Dr. Joeri Tijdink (dagvoorzitter)

is psychiater en een van de auteurs van het Handboek psychiatrisch onderzoek. Ook heeft hij de app Het psychiatrisch onderzoek ontwikkeld. Hij is universitair docent bij het Amsterdam UMC, waar hij verschillende interdisciplinaire en (inter)nationale projecten leidt die zich richten op het stimuleren van verantwoord onderzoek en het onderzoeken van de mentale gezondheid van wetenschappers. Tevens is hij lid van De Jonge Akademie (KNAW).

Dr. Janna de Boer
Dr. Janna de Boer

is werkzaam als kinder- en jeugdpsychiater bij Karakter, academisch centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie te Arnhem. Ook is ze als postdoctoraal onderzoeker verbonden aan het UMC Groningen. Haar onderzoek is met name gericht op taalanalyses in de psychiatrie, maar ook op genderspecifieke zorg en onderzoek naar hallucinaties. Ze is tevens redactielid van het Tijdschrift voor Psychiatrie en van De Jonge Psychiater.

Dr. Jasper Feyaerts
Dr. Jasper Feyaerts

is als universitair docent verbonden aan de faculteit Klinische psychologie van de Universiteit Gent.

Em.prof.dr. Michiel Hengeveld
Em.prof.dr. Michiel Hengeveld

heeft tot zijn emeritaat altijd in de universitaire psychiatrie gewerkt en heeft nu een kleine zelfstandige praktijk. Hij is auteur, redacteur en vertaler van standaardwerken over de psychiatrie.

Dr. Harold J.G.M. van Megen
Dr. Harold J.G.M. van Megen

is psychiater/psychotherapeut en opleider Psychiatrie en Geriatrie bij GGZ Centraal. Daarnaast hij lid van de Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten (RGS) voor de NVvP en bestuurslid van de stichting Psychiatrie en Film.

Prof.dr. Wim Veling
Prof.dr. Wim Veling

is psychiater en hoogleraar Psychiatrie bij het Universitair Centrum Psychiatrie van het UMC Groningen.

Accreditatie

De on demand versie van dit symposium is niet geaccrediteerd. Je kan (op verzoek) wel een certificaat ontvangen voor je deelname.

 


 

Leerdoel

De nascholing heeft als doel de deelnemers vertrouwd te maken met de laatste wetenschappelijke inzichten op het gebied van het psychiatrisch onderzoek en de vertaling hiervan naar de actuele praktijk, welke relevant is voor professionals in de ggz. Daarbij worden handvatten geboden hoe om te gaan met een scala aan thema’s relevant voor het therapeutische proces. 

 

Kennisniveau na afronding

Na afloop van het symposium zijn de deelnemers op de hoogte van de specifieke ontwikkelingen voor patiënten/cliënten binnen het psychiatrisch onderzoek. Zij zijn zich bewust van het belang van deze kennis voor de specifieke therapeutische relatie. Zij zijn (beter) in staat één en ander mee te nemen in hun afwegingen bij hun therapeutische interventies. 

Kosten en inschrijven

Kosten

Het inschrijfgeld voor de on demand online nascholing bedraagt € 99,-.

 

Inschrijven

Inschrijven voor deze on demand nascholing kan via bovenstaande button.

 

Annulering

Wij bieden iedereen die zich heeft ingeschreven de mogelijkheid zich te laten vervangen door een collega. Bekijk hier onze algemene voorwaarden.

Informatie

On demand
99,00
Meer informatie op onze FAQ-pagina

Voor wie?

Deze nascholing is bedoeld voor psychiaters, psychologen, psychotherapeuten, verpleegkundig specialisten en degenen die in opleiding zijn of studeren voor deze disciplines.  

Van de sprekers

Omslag Handboek psychiatrisch onderzoek (herziening)

Handboek psychiatrisch onderzoek (herziening)

Michiel W. Hengeveld, Désirée Oosterbaan, Joeri Tijdink
50,95
Bestellen
Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg