Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Het is tijd om de dialoog aan te gaan over de torenhoge verwachtingen, de constante vergelijking met anderen en de cultuur van individualisme die eenzaamheid in de hand werkt. Hoe dienen we te praten over onzekerheid en falen in een samenleving die het ideaal van perfectie omarmt? Op welke manier beschermen we de mentale gezondheid van jongeren het beste? En hoe kunnen we een ondersteunende en begripvolle omgeving creëren?
In Nederland onthullen alarmerende cijfers een schrijnende realiteit: 80% van de studenten ervaart eenzaamheid, 68% worstelt met emotionele uitputting en 26% heeft soms de wens om niet meer te leven. De druk om te excelleren is exponentieel toegenomen, met onze samenleving die streeft naar een onhaalbare perfectie, waarbij succes wordt gekoppeld aan prestaties en inspanningen.
Jongvolwassenen en adolescenten worden dagelijks geconfronteerd met de immense druk om te voldoen aan de verwachtingen die aan hen worden opgelegd door influencers, sociale media en de digitale wereld. Ondanks de overvloed aan sociale interactiemogelijkheden blijft eenzaamheid persistent, wat bijdraagt aan gevoelens van onzekerheid en ontoereikendheid. Voortdurende wereldwijde dreigingen en crises versterken gevoelens van angst en stress onder jongeren, en dat eist zijn tol op hun mentale gezondheid. Daarnaast voegt klimaatstress een extra dimensie toe aan de uitdagingen waarmee jongvolwassenen en adolescenten worden geconfronteerd.
Het is tijd om de dialoog aan te gaan over de torenhoge verwachtingen, de constante vergelijking met anderen en de cultuur van individualisme die eenzaamheid in de hand werkt. Hoe dienen we te praten over onzekerheid en falen in een samenleving die het ideaal van perfectie omarmt? Op welke manier beschermen we de mentale gezondheid van jongeren het beste? En hoe kunnen we een ondersteunende en begripvolle omgeving creëren?
Onder voorzitterschap van Odette de Theije zullen op maandag 30 september deze en andere vragen centraal staan. Daarbij wordt als uitgangspunt genomen dat het van essentieel belang is dat behandelaars beschikken over effectieve tools om deze uitdagingen aan te pakken binnen de bredere maatschappelijke context die alles als maakbaar beschouwt.
Programmaonderdeel in voorbereiding
Eva Breda geeft een kijkje in de hoofden van de generaties met de meeste psychische problemen: Millennials en Gen Z. ‘Generatiegezanik’, volgens sommigen. Want hoe kan iemand die opgroeide met wereldvrede, welvaart en oneindige mogelijkheden zoveel mentale klachten hebben? Eva neemt je mee in hun belevingswereld. Wat is de meest voorkomende problematiek? Wat maakt deze generaties uniek én complex? Wat moet je weten voordat je Gen-Y en Z in de behandelkamer ontvangt? Een lezing vol interessante inzichten en praktische tips.
Het heel vaak hebben over ‘grenzen aangeven’. Een relatie of vriendschap ‘toxic‘ noemen, of ’traumatisch’. Heel gemakkelijk woorden als depressie, narcisme en trauma in de mond nemen. Therapyspeak, of therapietaal, is in opkomst. Wat is dat precies en hoe komt het dat die taal ineens zoveel gebruikt wordt?
We bevinden ons in een existentiële crisis: het menselijk voortbestaan staat op het spel. De mondiale temperatuur stijgt en de concentratie aan broeikasgassen is blijven toenemen. Menselijke activiteiten veroorzaken de klimaatcrisis. Honderden soorten zijn verdwenen en mensen moeten noodgedwongen verhuizen door economische onzekerheid of vluchten vanwege schade aan ecosystemen.
De psychiatrie heeft een belangrijke taak in het begrijpen van de mentale consequenties van de klimaatcrisis, het behandelen ervan, en het beschermen van haar patiënten die misschien wel de meeste schade ondervinden. Middels de argumentatie dat de maatschappelijke context inherent is aan het begrijpen en daarmee behandelen van mentale ziekte, betoogt Phebe Kraanen dat het psychiatrische vakgebied verantwoordelijkheid moet nemen. Dit specialisme kan de huidige en de te komen psychische pijn mogelijk verzachten.
Programmaonderdeel in voorbereiding
Zingeving is een belangrijk motivationeel aspect om te (willen) herstellen, maar niet het enige. Ryan en Deci (2015) geven in hun Zelfdeterminatietheorie aan dat motivatie komt uit verbondenheid, competentie en autonomie, allemaal elementen die aan zingeving bijdragen, zo blijkt uit onderzoek (Van der Helm, Kuiper & Stams, 2018). Maar zingeving is niet een vast omschreven concept. Roy Dings heeft in zijn proefschrift over autisme uit 2019 geprobeerd dit te vangen met drie vragen: Wat is voor jou van waarde, wat geeft je energie en wat past bij jou? Aan de hand van recent (hersen)onderzoek en concrete casussen uit de beroepspraktijk reflecteren we op zingeving in de prakrijk en hoe het verder ging met de casussen na de behandeling.
is kinder- en jeugdpsychiater.
woont in Amsterdam en is journalist en podcastmaker met een focus op psychologie. Ze schreef voor onder andere AD en Libelle en maakte een podcast voor Boom Uitgevers, Komt een meid bij de psych, waarin ze mensen laat meeluisteren met haar eigen therapiesessies.
is lector Residentiële Jeugdzorg aan de Hogeschool Leiden en bijzonder hoogleraar Onderwijs en Zorg aan de Universiteit van Amsterdam. Hij doet samen met een team onderzoekers en docenten onderzoek naar het leef- en leerklimaat voor jongeren die het in onze samenleving minder getroffen hebben, bijvoorbeeld in de jeugdzorg, het speciaal onderwijs en gezinshuizen. Ook doet hij onderzoek naar het werkklimaat onder medewerkers van instellingen en het speciaal onderwijs.
is psychiater in opleiding te Amsterdam. Haar specialisatie is de sociale psychiatrie en (psychoanalytische) psychotherapie. Al ver voor haar studie geneeskunde was zij sociaal-maatschappelijk geëngageerd, en heeft onder andere voor de gemeente en de Regenboog Groep gewerkt. Bij Kruispost, een medische post voor onverzekerden, draait zij een psychiatrisch spreekuur. Voor de stichting Beautiful Distress leidde zij een groepstentoonstelling over diversiteit en psychisch leed. De specialistische ggz tracht zij te vergroenen door werkgroepen te initiëren en de status quo te bevragen.
is taalkundige en lexicograaf (woordenboekmaker). Vivien werkt als onderzoeker op het Instituut voor de Nederlandse Taal (INT) in Leiden en is daar projectleider van het Woordenboek van Nieuwe Woorden (WNW; neologismen.ivdnt.org). Verder spreekt en schrijft Vivien veel over taal, bijvoorbeeld over jongerentaal, inclusieve taal en therapietaal.
Voor dit symposium wordt accreditatie aangevraagd voor
Mocht je vereniging hierboven niet vermeld zijn, neem dan contact met ons op.
Let op: om voor accreditatie in aanmerking te komen dienen online deelnemers het gehele programma live te volgen op 30 september. Achteraf terugkijken is niet mogelijk.
*Alle relevante programma’s van Boom Psychologie & Psychiatrie Academy zijn geaccrediteerd door de NVvP daar een instellingsaccreditatie is erkend.
** Volgens de accreditatieregeling mogen artsen per herregistratieperiode maximaal 25% geaccrediteerde nascholing buiten het eigen vakgebied volgen.
Het inschrijfgeld bedraagt €355,-.
Bij inschrijving vóór 2 juli 2024 profiteer je van een aantrekkelijke vroegboekprijs van €295,-.
A(N)IOSsen, PIOG’s en voltijdstudenten betalen €215,- (met een verklaring van de opleider).
Heb je geen accreditatie of certificaat nodig? Dan betaal je slechts €249,-.
Wil je het symposium op locatie of online bijwonen op maandag 30 september 2024, schrijf je dan hier in.
Let op: online deelnemers dienen het gehele programma live te volgen. Achteraf terugkijken is niet mogelijk.
Wij bieden iedereen die zich heeft ingeschreven de mogelijkheid zich te laten vervangen door een collega. Bij inschrijving voor een hybride evenement kun je de inschrijving tot 5 werkdagen voor het evenement om laten zetten van fysiek naar online. Bekijk hier onze algemene voorwaarden.
Dit symposium is bedoeld voor psychiaters, psychologen, psychotherapeuten, POH-GGz en degenen die in opleiding zijn of studeren voor deze disciplines. Andere geïnteresseerde professionals zijn ook van harte welkom.